TE-toimisto kutsui 1300 työtöntä virtuaaliseen rekrytointitilaisuuteen – 15 osallistui
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b2cc6d4b-afa4-4a71-b14f-e147032d7…
Työkkärin kommentti alla. Mitä voimme tehdä työttömyydelle?
Ainoa keino taitaa, ikävä kyllä, olla tukitason täysin uudelleen sovittaminen- onhan Suomen tukitaso korkeampi kuin palkkataso valtaosassa maailmaa ja jo siksi mahdoton nykyajan rajattomassa maailmassa, huomioidaanhan keskustelussa myös meidät jotka tämän maksamme!
Työkkäritän tweetti!
Juuri päättyi tilaisuus, johon työvoimatoimisto oli kutsunut 1 300 työnhakijaa. Vain 15 vaivautui paikalle. Tilaisuudessa oli lukuisia työnantajia, joilla olisi työtä tarjolla. Ei kelvannut rehellinen. Syitä varmasti monia. Yksi on todennäköisesti kannustinloukut.
5.03 ip. · 26. tammik. 2022
Kommentit (192)
Ehkä kohderyhmä on ollut pielessä. Itselleni tuli sote-alan rekrytapahtuman ilmoitus, vaikka olen fyysikko. Ilmeisesti siellä on katsottu vain sitä, että olen naispuolinen. Tuossa taas mainittiin, että nuoria oli tavoiteltu. Ehkä nuorilla on parempiakin mahdollisuuksia kuin henkilöstövuokrauspaikat.
Taas näitä kokoomuksen ja keskustan tilaamia uutisointeja, jotka esitellään vääristellen, jotta saataisiin työttömät ristiinnaulittua. Tämä on täysin samanlainen juttu kuin tämä 2 prosenttia edustava mamma 5000 euron tukiansioillansa, todellisuus on kuitenkin aivan jotain muuta. Ei se mitään, kustaan nyt taas porukalla työttömien ja köyhien päälle, jippii!
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tulee Aktiivimalli2.
Ihan viimeinen hetki nyt saada työttömät töihin!
Ei ole oikein että työssäkäyvä kolmannes kansasta elättää valtavat loisivien työttömien laumat, rahaa ei riitä vanhusten hoitoon ja ruskeita joudutaan tänne tuomaan perustöihin johon valtaosa työttömistä kykenisi!
Aktiivimalli ja tiukasti ne karenssit ja työttömyysturva täysin vastikkeelliseksi!
Kyllä se sullekin totuus selviää kun lennät töistäsi pellolle.
"Lähetitte 1300 kutsua ja 30 osallistui."
Osallistuiko sinne nyt se 15 vai 30?
Taisi olla vain välistävetäjiä eikä itse firmoja. Ei voisi vähempää kiinnostaa jotkut henkilöstövuokrausfirmat.
No kohta lähetetään 3 miljoonaa hakemusta kuukaudessa ja 100 valitaan. Aktiivimalli II
Vierailija kirjoitti:
"Lähetitte 1300 kutsua ja 30 osallistui."
Osallistuiko sinne nyt se 15 vai 30?
Juu, on tainnut mennä luvut vähän sekaisin. Ehkä se menikin niin, että lähetettiin 30 kutsua ja 15 tuli paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kohderyhmä on ollut pielessä. Itselleni tuli sote-alan rekrytapahtuman ilmoitus, vaikka olen fyysikko. Ilmeisesti siellä on katsottu vain sitä, että olen naispuolinen. Tuossa taas mainittiin, että nuoria oli tavoiteltu. Ehkä nuorilla on parempiakin mahdollisuuksia kuin henkilöstövuokrauspaikat.
Olen tällainen "nuori", kouluja käynyt ja töitäkin tehnyt ihminen enkä mikään kotona makoilija, ja ei noista ole tullut koskaan vastausta. Työvoimapulaa on huudettu jo niin pitkään että käy vähän kuin siinä sadussa sutta huutavasta pojasta, jos työvoimapula joskus oikeasti tuleekin.
Olisko se noi yritykset. Vuokrafirmoja näyttää olevan. Kuka oikeasti haluaa vuokrafirmojen perceeseen vedettäväksi?
Iltalehden kommenttikentässä joku kertoo, että oli saanut kutsun vaikka on sairaseläkkeellä. onhan tämä tosiaan hyvä tapa saada tilastot näyttämään sopivilta, kun lähetetään kutsuja ihan summan mutikassa.
Mitä hittoa tuo EK:n Oksala kommentoi? Saman päivän aikana jostain kannustinloukuista ja pakollisesta lihapäivästä kouluihin. Saahan sitä potkut tuollakin tavalla.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ea473bbc-5cab-451e-8a3b-dbfdc1bb33ed
En ole työtön, mutta olen osallistunut kolmeen erilaiseen TE:n rekrytilaisuuteen. Kaikista ja kaikkien jälkeisistä yhteydenotoista jäi negatiivinen kuva. Vaikka rekrytilaisuudessa oltiin kysyjille mielin kielin, niin sen jälkeisissä kontakteissa todella tylyä meininkiä. Ei niissä haluta TE:n listoilta työllistää ja vaikka en itse niillä olekaan, niin he olettivat niin, koska osallistuin. Ei niihin todellakaan kannata osallistua. Yhdestä paikasta soitettiin kivoja neuvoja (leikitään että olen ballerina) ja soittaja ohjeisti hyvänä vinkkinä työnhakuun, että jos Suomeen tulee tsunami, niin voin sitten mennä surffaamaan työkseni niillä aalloilla. Siis ihan pimeä ja alaani liittymätön ehdotus oli ja random-tapahtumiin perustuva.
Minullekin tuli kutsu tuohon.
Teen osa-aikatyötä niin paljon kuin terveys kestää.
Byrokratian tähden olen myös työtön työnhakija. Terveyssyistä haen vain osa-aikatyötä, enkä pysty ottamaan vastaan muuta työtä nykyisen lisäksi.
En ole byrokratiaa tällaiseksi säästänyt. Tietysti omakin toiveeni olisi että pystyisin tekemään niin paljon töitä ettei tarvitsisi hakea työttömyyspäivärahaa lisätuloksi.
Joku viisas virkamies on kuitenkin päättävät että tällainen järjestelmä on tärkeä ja tarpeellinen.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tulee Aktiivimalli2.
Ihan viimeinen hetki nyt saada työttömät töihin!
Ei ole oikein että työssäkäyvä kolmannes kansasta elättää valtavat loisivien työttömien laumat, rahaa ei riitä vanhusten hoitoon ja ruskeita joudutaan tänne tuomaan perustöihin johon valtaosa työttömistä kykenisi!
Aktiivimalli ja tiukasti ne karenssit ja työttömyysturva täysin vastikkeelliseksi!
Mitä ihmettä? Selkeästi et tiedä mistä puhut. Työttömyysaste on Suomessa 6,3% mikä on alhaisin lukema vuosikymmeniin ja työttömien määrä vähenee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen saanut myös kutsuja noihin seminaareihin ollessani raskaana (laskettu aika kuukauden sisällä), en osallistunut.
Voi hellanlettas! Jos on työkkärissä kirjoilla, niin silloin oletettavasti etsitään töitä. Ei siellä seurata sinun raskaudenvaiheitasi.
Enkä tarkoita sitä, että systeemi on kunnossa ja hyvä, mutta sen mukaan on mentävä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ainakaan ole laitetta jolla näihin voisi osallistua. Yritin kerran pyytää harkinnanvaraista toimeentulotukea läppäriä tai älypuhelinta varten, ei myönnettäisi. Toinen asia johon pitäisi puuttua on nämä 029-alkuiset virastojen numerot. Niihin ei paljon prepaid-saldolla soitella.
Töihin kyllä mulla olisi intoa, vaan asioiden hoito on niin vaikeaa ja työn vastaanottoonkin pitäisi käyttää, työaikasovelluksia yms.
Nyt olen digikoulutuksessa oppilaitoksessa, hankalaa tässä sekin kun ei itsellä ole laitteita
Millä sinä tänne kirjoittelet?
No tuota. Uutisessa lukee, että osallistujia oli 30, ei 15. TE-toimiston tavat osoittaa työtä ja koulutusta työttömille tunnetaan kehnoiksi, kutsuja tällaisiinkin lähetetään sellaisille, joilla ei ole mitään koulutusta/kykyjä tuolle alalle. Lisäksi TE-toimistojen tilastot eivät ole ajan tasalla, minullekin soitettiin parin vuoden pysyvällä eläkkeelläolon jälkeen ja kysyttiin tilannettani. Päätettiin työnhaku... mutta samantien tuli kutsu rekrytapahtumaan. Kela voisi päästää myös eläkkeelle heidät, jotka eivät työhön kykene terveyssyistä. Ihme on, että pino lääkärinlausuntoja ei kelpaa monen kohdalla. Mutta Kelan ja vakuutusyhtiöiden lääkärithän ne tekee kaikista terveitä.
En käsitä, miksi tehdään tällaisia työttömiä halventavia lehtijuttuja, joissa ei tuoda kaikkia puolia esiin, mutta jotka kyllä saavat tietyllä asenteella elävät mölisemään hillittömän isoista tuista ja kannustinloukuista. Ei Suomi ole turhaan saanut sapiskaa sosiaaliturvan matalasta tasosta.
Vierailija kirjoitti:
En käsitä, miksi tehdään tällaisia työttömiä halventavia lehtijuttuja, joissa ei tuoda kaikkia puolia esiin, mutta jotka kyllä saavat tietyllä asenteella elävät mölisemään hillittömän isoista tuista ja kannustinloukuista. Ei Suomi ole turhaan saanut sapiskaa sosiaaliturvan matalasta tasosta.
Jutussa kyllä kerrotaan että kyse oli henkilöstönvälityspalvelun paikoista jossa etsittiin teollisuuden työntekijöitä. Ei kerrottu pystyisikö hakemaan ilman alan koulutusta tai kokemusta.
Esim. itsellä on korkeakoulututkinto joten teollisuuden alan rekrytapahtumaa en osaisi ajatella suoranaisesti että koskee itseä koska en omaa koulutusta enkä kokemusta. Jos niitä ei vaadittaisi voisin osallistuakin.
Tässäkin asian taustat olivat taas ihan erilaiset kun mitä otsikko antaa ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä TE:n kutsut on velvoittavia eli niistä ei voi noin vain edes luistaa ilman sanktioita.
Iltalehti nyt nostaa jonkun yksittäistapauksen ja tästä pitäisi jotain päätellä?
Itse olin pitkään työttömänä eikä TE-hallinto lähestynyt muistaakseni millään tavoin ekan puhelun jälkeen.
Eivät aina velvoita, on myös vapaaehtoisia.
Ahaha juu en mäkään olisi osallistunut. Tiedän kyllä nää tyokkärin tapahtumat ja nää upeat tilaisuudet työllistyä.