Miksi minua syrjitään ja vältellään työelämässä ja yksityiselämässä?
Olen empaattinen, kiltti ja mukava korkeastikoulutettu lapseton nainen. Olen tehnyt valtavasti töitä sen eteen, että työllistyisin. Minulla on kaupallisen alan tutkinnot. En ole päässyt kursseista ja gradusta läpi rimaa hipoen vaan hyvillä arvosanoilla. Työkaverina olen mukava, avulias ja huomioonottava. Miksi minua sorsitaan kuin olisin huono tai hankala työntekijä? CV:ni on täynnä pätkätöitä ja työttömyyttä, mikä varmasti herättää epäilyksiä työnantajissa. Miten voi olla niin vaikea työllistyä, vaikka tämän piti olla hyvin työllistävä ala?
Samaa välttelyä koen yksityiselämässä. Vaikka ulkonäössäni ja luonteessani ei ole mitään vikaa, tulen tinder-treffeillä aina torjutuksi. Olen nähnyt ihan taviksia insinöörejä yms. en mitään alfa-uroksia. Olisin ollut hyvä puoliso ja äiti, mutta lapsentekoikä on jo mennyt ohi.
Kommentit (81)
Meillä on salaliitto, joka aamu sovitaan miten sorsitaan suo tänään. Muusta ei voi olla kyse.
Vaikea sanoa tapaamatta. Mikset kysy asiaa ihmisiltä,joita olet tavannut? Esim entisiltä työkavereiltasi?
Suomalaiset ovat kateellista kansaa. Sen näkee noista alapeukuistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa tapaamatta. Mikset kysy asiaa ihmisiltä,joita olet tavannut? Esim entisiltä työkavereiltasi?
Että soittaisin entisille työtutuille, joiden kanssa olin samassa työpaikassa muutaman kuukauden vuosia sitten? Aika korkea kynnys. Mitä itse vastaisit, jos joku vanha työkaverisi soittaisi sinulle?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä on salaliitto, joka aamu sovitaan miten sorsitaan suo tänään. Muusta ei voi olla kyse.
Mites se suo sorsitaan? Lennätetään sorsia suolle aamuisin? :D
No ensiksikin tämmöistä on hullunkurista kysyä täältä. Eihän tuntemattomat ihmiset jossain kekskustelupalstalla osaa sanoa miksi sua syrjitään, kun emme tunne sua. Mutta jos oikeasti olet tekstin mukaan noin virheetön ja täydellinen, herättää epäilyksiä jotta olet jotenkin rasittava ja luulet ittestäsi liikoja. Eihän semmosen ihmisen kanssa viihdy. Mutta tämä oli vain olettamus ja mieleentuleva johtopäätös.
Vaikka väität olevasi kiltti ja empaattinen, niin oletko sitä muiden mielestä?
Vähän eri mielikuva tuli tekstiä lukiessa.
Ehkä kannattaa ottaa laput silmiltä ja todeta, että jollain tavalla sinussa sitten kuitenkin on vikaa, jos et herätä kiinnostusta sen paremmin työ- kuin parisuhdemarkkinoilla. Enkä tarkoita ilkeillen, vaan ihan oikeasti sinä olet tässä se yhteinen nimittäjä.
Vanha totuus: jos yksi sorsii, on mahdoton sanoa kummassa on vika. Jos kaikki ja aina sorsii, niin mikä onkaan se yhdistävä asia?
Millä tavalla sorsiminen näkyy? Työpaikoilla ihmiset ei yleensä ole kovin sosiaalisia, kun aika käytetään varsinaisen työn tekemiseen. Tinder treffeille pääset/joudut ilmeisesti vain vääräntyyppisten ihmisten kanssa. Kokeile jotain hyvää tapaa etsiä kumppania, Tinder on huono.
Voi rassukkaa, ottaisin kainaloon ja lohduttaisin sua. Mailma näyttäis varmasti paremmalta niin...
Vierailija kirjoitti:
Vaikka väität olevasi kiltti ja empaattinen, niin oletko sitä muiden mielestä?
Vähän eri mielikuva tuli tekstiä lukiessa.
Miksi näin?
Why People will Instantly Dislike You (as an Empath) - YouTube
En laita linkkiä, koska epämääräisiä linkkejä ei pidä avata, mutta tuolla löytää youtubesta videon, jossa selitetään, miksi ihmiset välttelevät empaatikkoja. Vika ei ole sinussa, vaan muiden epävarmuudessa <3
Ehkä vuorovaikutustyylisi on jotenkin torjuva/negatiivinen? Vaikka et siis tarkoittaisi tai tiedostaisi sitä.
Kaikkihan itseään täydellisenä pitää ja vika on aina muissa...
Kukaan joka itse itsensä näkee kovin empaattisena, ei sitä todellisuudessa ole.
Erityisherkkä woke feministi kuvittelee olevansa täydellinen eikä näe omassa käytöksessä mitään väärää ja negatiivista. Ongelma taitaa löytyä peilistä eikä työpaikasta tai työkavereista
Olet vaan epäonnekas. Karma. teet parhaasi ja annat kaikkesi olet mukava, kiltii mutta asiat aina kusee. Kirous.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että soittaisin entisille työtutuille, joiden kanssa olin samassa työpaikassa muutaman kuukauden vuosia sitten? Aika korkea kynnys. Mitä itse vastaisit, jos joku vanha työkaverisi soittaisi sinulle?
Ap
Tälle pisteet. Tai soita suoraan pomolle ja pyydä rehellistä palautetta.
Olen pari kertaa yrittänyt varovasti kertoa loppukeskustelussa määräaikaiselle työntekijälle, että tiedän syyn tälle "kiertopalkinnon" asemalle. Olen kysynyt tulevaisuuden suunnitelmia ja että onko mahdollisesti ajatellut jotain muuta alaa. Koska en ole halunnut loukata henkilöä, en ole sanonut suoraan että ikävä kyllä ymmärrän miksi olet aina vain kiireapulaisena ja vain sen yhden kerran samassa yrityksessä.
Kun työtodistuksessa alkaa olla kymmenen saman alan lyhyttä määräaikaista (kevään kiireajalla) työsuhdetta ja muu aika vuodesta oltu työttömänä, niin se viittaa hyvinkin siihen, että ei oteta töihin muuta kuin jos on ihan viimeinen vaihtoehto. Meidän alalla on työvoimapula, joten tämä on suora indikaatio siitä että työtä ei osata tai sitten on jokin suoraan henkilöön menevä syy.
Yhden kohdalla syy oli selkeästi se, että hän ei osannut niitä töitä joita hän väitti osaavansa ja hänen jälkiään korjailtiin. Kiireaikana ei ehdi kaikkea vahtia joten kaikesta ei voinut sanoa heti.
Toisen kohdalla syy oli tosikkomaisuus ja huumorintajun puute. Kun naisporukalla kahvitauolla heitettiin juttua ja naurettiin, niin hän otti sen henkilökohtaisena loukkauksena ja lähti muualle mököttämään. Kaikkien muiden olisi pitänyt käyttäytyä hänen ajatusmaailmansa mukaan ja siitähän ei olisi tullut mitään. Kyse oli vähän kuin käänteisestä kiusaamisesta, hänen lähellään piti kävellä munankuorilla ja olla vakava. Hän ei siis istunut työporukkaan mitenkään ja huononsi ilmapiiriä jo pelkällä läsnäolollaan.
En väitä että kohdallasi on kyse kummastakaan, mutta koska jo itsekin mietit tätä, niin jotainhan selkeästi on.
Olen itse joskus seurassa kuin tönkkösuolattu silli, eli varmaan jotain autismia tai aspergeriä tai jotain. Ei ole diagnosoitu. Olen hyvin työorientoitunut ja turha liipalaapa ja korulauseet jää usein aika vähiin. Välillä suustani livahtaa sammakko, joka voi hyvinkin loukata muita vaikka se ei ole tarkoitukseni. Sanat vain joskus tulevat ulos ihan erilaisena kuin mitä olen tarkoittanut. Samoin kiinnostuksenaiheeni ovat usein aika erilaiset kuin muilla. Minulla ei ole oikeastaan ystäviä, muutamia tuttavia naapurustossa joiden kanssa vaihdetaan kuulumiset. Olen tällä hetkellä ihan tyytyväinen tähän. Ehkä meistä voisi tulla ystäviä?
Ehkä olet liian täydellinen. Se herättää kateutta ja epävarmuutta muissa. Yritä saada itseesi särmää ja rösöisyyttä.