Anneli ja tuomarit
Tuolla on kuultavissa miten Satakunnan käräjäoikeuden tuomari Anette Santamaa tenttaa Anneli Aueria 4.10.2013, murhaoikeudenkäynnin viimeisenä käsittelypäivänä. Tuolloin oikeutta on istuttu jo 17 päivää. Käräjäoikeuden ratkaisu tuli 12.12.2013, ja se oli ”syyllinen”. Päätös tehtiin tuomariäänin 2-1. Kuuntele itse.
https://www.dropbox.com/s/0zmctz4kesktfou/002_Anneli%20Auer_2_04102013.wav?dl=0
Onko tuomari Santamaa torkkunut oikeudessa ne kaikki 17 käsittelypäivää? Vai onko hän kuuro-sokea, kun ei tunnu olevan selvillä edes perusasioista, vaikka niitä on tuossa vaiheessa käsitelty jo päiväkaupalla.
Kommentit (128)
Oliko Auerista mitään uusimmassa Seiskassa?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:01"]
[/quote]Joo oli. Se sexy toimittaja haastattelee taas. Anneli puolustaa itseään pontevasti (hyvä, Anneli!). Anneli sanoo: Olisin todella järkyttynyt, jos hakemus menisi läpi, mutta tässä on nähty, että minun tapauksessani mitä vain voi tapahtua. Syyttäjät ovat päättäneet kiusata viimeiseen asti.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 12:59"]
yli 20 iskua= useimmiten tekijä nainen
yli 10 iskua= yleensä perheenjäsen
lähde Kriminaalipsykologi Helinä Häkkänen-Nyholm
[/quote]
Samainen Häkkänen-Nyholm profiloi Ulvilan surmaajan mieheksi, ei pitänyt mahdollisena että Auer olisi tekijä.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:14"]
[/quote]Joo oli. Se sexy toimittaja haastattelee taas. Anneli puolustaa itseään pontevasti (hyvä, Anneli!). Anneli sanoo: Olisin todella järkyttynyt, jos hakemus menisi läpi, mutta tässä on nähty, että minun tapauksessani mitä vain voi tapahtua. Syyttäjät ovat päättäneet kiusata viimeiseen asti.
[/quote]
Mitä vikaa tässä lausahduksessa on? Se on aivan totta. Suomessa ei saa jäädä järkevää epäilyä kun jaetaan elinkautista. Tuomiossa kirjoitetaan että on EPÄTODENNÄKÖISTÄ että a) Auer olisi tappanut miehensä ja b) että hän olisi voinut tehdä lavastukset. Ja lisäksi että tyttären kertomus tukee Auerin kertomusta, mikä olisi käytännössä mahdotonta jos Auer olisi syyllinen. Eli kuten tuomiossakin kirjoitetaan, jää VÄHINTÄÄNKIN järkevä epäily. Mitä muuta prosessin jatkaminen on kuin kiusaamista?
Valtakunnansyyttäjä Nissinen sanoi tuomion iltana että tämä jää tähän. Eipä jäänytkään ja kuinka ollakaan, nyt Nissinen hakee poliisiylijohtajaksi.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 09:17"]
Santamaa: "Osaatteks te sanoa miks te juoksitte sinne etuovelle sitte ku teill oli siinä se puhelu kesken?"
[/quote]Mitä jos se Santamaa pidetään oikeesti jossain palvelutalossa kattomassa Kauniita ja rohkeita (tai Tunteita ja tuoksuja), ja kärrätään oikeuteen tarvittaessa. Kun kerran tiedetään, että se äänestää "syyllinen" joka tapauksessa :D
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:20"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 09:17"]
Santamaa: "Osaatteks te sanoa miks te juoksitte sinne etuovelle sitte ku teill oli siinä se puhelu kesken?"
[/quote]Mitä jos se Santamaa pidetään oikeesti jossain palvelutalossa kattomassa Kauniita ja rohkeita (tai Tunteita ja tuoksuja), ja kärrätään oikeuteen tarvittaessa. Kun kerran tiedetään, että se äänestää "syyllinen" joka tapauksessa :D
[/quote]Jos itse olisin tuomiolla (Annelin tapaan), ei tietenkään kyllä enää naurattaisi..
[/quote]
Miksi et uskaltanut laittaa linkkiä lähteeseesi? Ja miksi tuo kuusankoskelainen puukottaja-MIES käytti yli kymmenen iskua?
[/quote]
et tunne sanojen yleensä ja useinmiten merkitystä?
Juu, pelottaa hurjasti laittaa linkki. Mutta siis olen ollut H H-N luennolla aiheesta (aiheena ei siis ollut Ulvila). Mene sinäkin, jos tilaisuus tulee.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:24"]
[/quote]
Miksi et uskaltanut laittaa linkkiä lähteeseesi? Ja miksi tuo kuusankoskelainen puukottaja-MIES käytti yli kymmenen iskua?
[/quote]
Juu, pelottaa hurjasti laittaa linkki. Mutta siis olen ollut H H-N luennolla aiheesta (aiheena ei siis ollut Ulvila). Mene sinäkin, jos tilaisuus tulee.
[/quote]
Oikea muoto on useimmiten - ei useinmiten. Sori ihan OT sivusta. Kyseessä on superlatiivin taivutus kuten kauneimmin (ei kauneinmin) tai surullisimmin (ei surullisinmin).
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:15"]
[/quote]
Samainen Häkkänen-Nyholm profiloi Ulvilan surmaajan mieheksi, ei pitänyt mahdollisena että Auer olisi tekijä.
[/quote]
No, ei se ihan noin mennyt, mutta voihan uutisoinnin perusteella asian noinkin vääntää. Se oli Joutsenlahti, joka ei pitänyt Aueria mahdollisena tekijänä, ja H-N:n profiloinnin lähtökohta oli ulkopuolinen tekijä. Ja aika utopistinen hahmohan siitä profiloinnista syntyi, mielipuoli skitsofreenikko.
[/quote]
Tunnen ja ihmettelen suuresti että mitä tällaiset hölmöt perustelut tekevät tässä keskustelussa. Anneli ei ole voinut tehdä tekoa koska yleensä blaa blaa. No yleensä kyllä tällaisten tapausten perhehelvetit eivät ole jääneet keneltäkään huomaamatta ja ylipäänsä Annelin tekemiksi väitetyt täysin sekopäiset teot vaatisivat psykopatian vähintään, mutta ketään ei näytä haittaavan se että nämä vaatimukset ei täyty tässä jutussa lähellekään.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:15"]
[/quote]
[/quote]
Ja aika utopistinen hahmohan siitä profiloinnista syntyi, mielipuoli skitsofreenikko.
[/quote]
Mitä utopistista siinä on? Juuri Kuusankoskelle mielipuoli skitsofreenikko tappoi kymmenillä puukoniskuilla täysin tuntemattoman naisen. Eikä tässä tapauksessa ollut edes tuntematon uhri, vaan joku jota tyyppi oli puoli vuotta uhkaillut.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:14"]
[/quote]
Mitä vikaa tässä lausahduksessa on? Se on aivan totta. Suomessa ei saa jäädä järkevää epäilyä kun jaetaan elinkautista. Tuomiossa kirjoitetaan että on EPÄTODENNÄKÖISTÄ että a) Auer olisi tappanut miehensä ja b) että hän olisi voinut tehdä lavastukset. Ja lisäksi että tyttären kertomus tukee Auerin kertomusta, mikä olisi käytännössä mahdotonta jos Auer olisi syyllinen. Eli kuten tuomiossakin kirjoitetaan, jää VÄHINTÄÄNKIN järkevä epäily. Mitä muuta prosessin jatkaminen on kuin kiusaamista?
Valtakunnansyyttäjä Nissinen sanoi tuomion iltana että tämä jää tähän. Eipä jäänytkään ja kuinka ollakaan, nyt Nissinen hakee poliisiylijohtajaksi.
[/quote]
Niin, eihän valtakunnansyyttäjä sitä asiaa päätä, että mikä jää ja mihin, harkitsematon lausunto häneltä, jos tosiaan noin sanoi.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:32"]
Niin, eihän valtakunnansyyttäjä sitä asiaa päätä, että mikä jää ja mihin, harkitsematon lausunto häneltä, jos tosiaan noin sanoi.
[/quote]
Minä taas olen käsittänyt, että hän nimenomaan tekee lopullisen päätöksen, toki asiasta ko. syyttäjien kanssa keskusteltuaan.
"Valtakunnansyyttäjä toimii syyttäjänä asioissa, jotka hänelle lain mukaan kuuluvat tai jotka hän ottaa käsiteltävikseen. Hän päättää muun muassa syyttäjän valituslupahakemuksen jättämisestä ja syyttäjien edustamisesta korkeimmassa oikeudessa." (http://vksv.fi/fi/index/valtakunnansyyttajanvirasto/valtakunnansyyttaja.html)
[/quote]Et olisi voinut selkeämmn sanoa, missä olet töissä. Tekee ymmärrettäväksi sen, miksi et pysty olemaan tässä asiassa objektiivinen. "Rikospoliisista, päivää."
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:14"]
[/quote]
[/quote]Siinä sitä sitten on niin vastenmielinen ihminen että... ja vielä poliisiylijohtajaksi. Apua!
Minä olen saanut Nissisestä positiivisen kuvan. Se oli yllätys, että kuitenkin haettiin valituslupaa. Toivon vaan, että Nissisen motiivi on saada lopullinen päätepiste asialle ja nimenomaan niin, että KKO vahvistaa syyttömyyden. Siinä valossa hakeutuminen poliisiylijohtajaksi voisi olla merkki halusta pistää poliisin rikollinen ja/tai kyseenalainen toiminta kuriin. Näin toivon.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:49"]
Minä olen saanut Nissisestä positiivisen kuvan. Se oli yllätys, että kuitenkin haettiin valituslupaa. Toivon vaan, että Nissisen motiivi on saada lopullinen päätepiste asialle ja nimenomaan niin, että KKO vahvistaa syyttömyyden. Siinä valossa hakeutuminen poliisiylijohtajaksi voisi olla merkki halusta pistää poliisin rikollinen ja/tai kyseenalainen toiminta kuriin. Näin toivon.
[/quote]
Ihanaa että joku jaksaa vielä uskoa tässä viranomaiseen... Tieto valittamisesta kerrottiin viimeisenä mahdollisena päivänä, miksi? Onko siellä tosiaan Kujala ja Kulmala kaksi kuukautta kuluttaneet taas veromaksajien rahoja ja viimeisillä voimillaan pykäisseet ulos valituksen? Vai venytetäänkö prosessia tahalllisesti ja mahdollisesti valtakunnansyyttäjän siunauksella mahdollisimman pitkään, että tässä jutussa tehdyt poliisirikokset ehtivät vanhentua?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 14:02"]
[/quote]
Ihanaa että joku jaksaa vielä uskoa tässä viranomaiseen... Tieto valittamisesta kerrottiin viimeisenä mahdollisena päivänä, miksi? Onko siellä tosiaan Kujala ja Kulmala kaksi kuukautta kuluttaneet taas veromaksajien rahoja ja viimeisillä voimillaan pykäisseet ulos valituksen? Vai venytetäänkö prosessia tahalllisesti ja mahdollisesti valtakunnansyyttäjän siunauksella mahdollisimman pitkään, että tässä jutussa tehdyt poliisirikokset ehtivät vanhentua?
[/quote]
No en minä tässä jutussa mitenkään erityisesti viranomaiseen usko. Hahmottelin vaan vaihtoehtoista motiivia Nissiselle, koska olen tosiaan saanut hänestä hyvän käsityksen muutoin. Tuossa jutussa on niin paljon hämärää, että on varmasti ihan viisasta ajaa sammutetuin lyhdyin eikä paljastaa korttejaan saman tien.
Tietenkään poliisi ei tule ikinä saamaan rangaistusta mistään, siitä on aivan turha haaveilla. Ei Suomi sentään mikään länsimainen demokratia ole.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 14:02"]
[/quote]
[/quote]
No en minä tässä jutussa mitenkään erityisesti viranomaiseen usko. Hahmottelin vaan vaihtoehtoista motiivia Nissiselle, koska olen tosiaan saanut hänestä hyvän käsityksen muutoin. Tuossa jutussa on niin paljon hämärää, että on varmasti ihan viisasta ajaa sammutetuin lyhdyin eikä paljastaa korttejaan saman tien.
Tietenkään poliisi ei tule ikinä saamaan rangaistusta mistään, siitä on aivan turha haaveilla. Ei Suomi sentään mikään länsimainen demokratia ole.
[/quote]
*oikeusvaltio
[/quote]