Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuu että vauvan isä kohtelee sitä väärin

Vierailija
29.05.2015 |

Niin rasittava fiilis! Yritän olla hiljaa ja neuvomatta, mutta kun se ei vaan osaa lukea vauvaa. Jos yritän sanoa miten kannattaa toimia niin nalkutan ja kyseenalaistan hänet. Kyllä se johtuu ihan vaan siitä että minä olen vauvan kanssa 22 tuntia vuorokaudessa ja hän 2... en haluaisi olla sellainen äiti joka ei voi lasta isälleen jättää, mutta tekee pahaa kun vauvasta näkee mitä se haluaa, mutta isä antaa vaan huutaa... Tai käsittelee vähän liian kovakouraisesti, tai pukee liian vähän tai liikaa, tai ei ota syliin kun pitäisi, tai ottaa syliin kun vauva on nukahtamassa ja tarvitsisi vain tutin. kai tähän auttaa kun vauva oppii puhumaan? Onko tämä ihan tavallista? Ähhh.. Pitäisikö mun pumpata pariksi päiväksi maitoa ja jättää ne kaksin? Onkohan vahingollista vauvalle?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 22:57"]Miksi et voi opastaa isää, kyllähän hänkin tajuaa että koska olet koko ajan vauvan kanssa, osaat tulkita paremmin. Ei sitä tarvitse tehdä ikävään sävyyn. Miksi tehdä kaikesta ongelma, kerro ystävällisesti, sehän on teidän yhteinen juttu hoitaa vauvaa :)
[/quote]

Yritän kyllä kilttiin sävyyn, mutta usein se ei onnistu. Vauva huutaa, isällä valuu kylmä hiki otsassa niin mene siihen loukkaamatta sanomaan mitä pitäisi tehdä. Mies kun on jo valmiiksi hermona niin ei ole vastaanottavaisimmillaan. Tai jos olen ensin tunnin nukuttanut vauvaa, se on nukahtanut vaikka 5 min sitten ja se alkaa kitisemään unissaan kun tutti on tippunut. Sitten saapuessani paikalle, valot on päällä, vauva on nostettu sängystä ja sille jutellaan reippaalla iloisella äänellä. Silloin saattaa olla vaikeaa etsiä sitä sopivaa sävyä ääneen.
[/quote]

Anna isän jutella ja huomata itse että ehkä näin ei kannata tehdä. Tästä vähän kaikuu sellainen piilotettu ajatus, että sinä olet tehnyt kunnolla ja mies tulee vaan pilaamaan kaiken sinusta kun tekee erilailla.

Vierailija
22/32 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 23:08"]Älä jätä keskenään! Meillä ihan sama tilanne ja mä tein sen että olin yksi päivä pois noin 5 tuntia kun vauva juurikin 4,5 kk ja kotiin tullessa näin vauvan kasvoista että oli suorastaan masentuneen ja jotenkin kohtaloonsa alistuneen näköinen :( Kun otin vauva syliin niin katse kirkastui ja hän oikein katsoi että näkikö nyt oikein (äidin siis) ja hän painoi kasvonsa mua vasten sillä tavalla jota ei ole koskaan tehnyt, jotenkin eri tavalla kuin normaalipäivinä. Silmien ympärillä punaiset rinkulat itkemisestä. Vaippa oli miten sattuu ja bodyssa vain yksi nappi kiinni haarovälissä niin se oli mennyt kipeästi nivuseen se bodyn alaosa.

Kauhea olo ja syyllisyys vieläkin. Vauva on iloinen isän sylissä ja leikkivät iltaisin, mutta toi ero äidistä ja isän osaamattomuus perustoimenpiteissä ja nimenomaan kykenemättömyys lukea vauvaa olivat järkytys meidän vauvalle.
[/quote]

Ai voi harmi :( toi olisi kyllä kurjaa. Pikku raasu...

meillä on ollut usein n. 2 h mummolla tai isän kanssa. kerran yritin pitää mummolla 4 h, mutta se ei vaan suostunut juoda toista kertaa pullosta niin oli pakko mennä sinne. Ihan pienenä se ei varmaan tajunnut hoitajistaan kun kuitenkin usein oli myös mummolla kylässä. Nyt kun tunnistaa kaikki kasvot ym niin ehkä on vähän hankalampaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin on näköjään tosi helppo hylätä vauva vaikka kuinka pitkäksi aikaa...

Ei tässä ole siitä kyse, että mä olisin korvaamaton vaan vauvan kiintymysuhteesta ihmiseen jonka kanssa hän viettää 22 h vuorokaudessa, pässi! 

15

Vierailija
24/32 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 23:12"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 22:57"]Miksi et voi opastaa isää, kyllähän hänkin tajuaa että koska olet koko ajan vauvan kanssa, osaat tulkita paremmin. Ei sitä tarvitse tehdä ikävään sävyyn. Miksi tehdä kaikesta ongelma, kerro ystävällisesti, sehän on teidän yhteinen juttu hoitaa vauvaa :) [/quote] Yritän kyllä kilttiin sävyyn, mutta usein se ei onnistu. Vauva huutaa, isällä valuu kylmä hiki otsassa niin mene siihen loukkaamatta sanomaan mitä pitäisi tehdä. Mies kun on jo valmiiksi hermona niin ei ole vastaanottavaisimmillaan. Tai jos olen ensin tunnin nukuttanut vauvaa, se on nukahtanut vaikka 5 min sitten ja se alkaa kitisemään unissaan kun tutti on tippunut. Sitten saapuessani paikalle, valot on päällä, vauva on nostettu sängystä ja sille jutellaan reippaalla iloisella äänellä. Silloin saattaa olla vaikeaa etsiä sitä sopivaa sävyä ääneen.

[/quote]

Joo meillä siis aivan sama! 

15
[/quote]

Voi ei kun kuulostaa tutulta! Tänä aamuna meinasi olla hankala pitää suuta kiinni kun vauva raotti silmiään ja isä oikein iloisella äänellä reippaasti vauvalle "huomenta kulta"! Tavallaan todella suloista, mutta kun vauvalla jäi aamu-unet todella lyhyiksi ja siitä kärsittiin sitten koko päivä sekä vauva että minä. (Ketjun vasta avasin, ei aiempia kommentteja).

Meillä mies kyllä pukee, vaihtaa vaipat jne aivan hienosti ja leikkii vauvan kanssa hyvin jne, mutta juuri tuo pidempiaikainen viihtyminen.. Saattaa laskea lapsen leikkimatolle eikä ota pois kun vauva osoittaa ensimmäiset kyllästymisen merkit, minkä seurauksena vauva onkin jo ilmiliekeissä huutamassa kun pääsen paikalle esimerkiksi suihkusta. Toivottavasti helpottaa ajan myötä.. Nukuttamista ei ole voinut valitettavasti kokeilla eikä syöttämistä. Mielelläni antaisin miehelle enemmän mahdollisuuksia, mutta täysimetys.

Vierailija
25/32 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 23:18"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 22:57"]Miksi et voi opastaa isää, kyllähän hänkin tajuaa että koska olet koko ajan vauvan kanssa, osaat tulkita paremmin. Ei sitä tarvitse tehdä ikävään sävyyn. Miksi tehdä kaikesta ongelma, kerro ystävällisesti, sehän on teidän yhteinen juttu hoitaa vauvaa :)
[/quote]

Yritän kyllä kilttiin sävyyn, mutta usein se ei onnistu. Vauva huutaa, isällä valuu kylmä hiki otsassa niin mene siihen loukkaamatta sanomaan mitä pitäisi tehdä. Mies kun on jo valmiiksi hermona niin ei ole vastaanottavaisimmillaan. Tai jos olen ensin tunnin nukuttanut vauvaa, se on nukahtanut vaikka 5 min sitten ja se alkaa kitisemään unissaan kun tutti on tippunut. Sitten saapuessani paikalle, valot on päällä, vauva on nostettu sängystä ja sille jutellaan reippaalla iloisella äänellä. Silloin saattaa olla vaikeaa etsiä sitä sopivaa sävyä ääneen.
[/quote]

Anna isän jutella ja huomata itse että ehkä näin ei kannata tehdä. Tästä vähän kaikuu sellainen piilotettu ajatus, että sinä olet tehnyt kunnolla ja mies tulee vaan pilaamaan kaiken sinusta kun tekee erilailla.
[/quote]

Juuri siltä pilaamiselta minusta tuntuu kun olen umpiväsynyt ja joudun aloittamaan alusta!! Vauva ei vaan suostu nukahtamaan miehen kanssa ja kovin montaa tuntia en sitä huudatusta raaski kuunnella. Sitten kun se huutaa ja yritän antaa vinkkejä niin olen nalkuttava ääliö. Joten minä nukutan vauvan kuitenkin lopulta niin tämä tuntuu pilaamiselta :D osuit kyllä asian ytimeen. Vauva heräilee paljon ja nukutaan arkisin eri huoneissa kun miehen on mentävä aikaisin töihin. Johtuu varmaan siitä että vauva yhdistää vain minut nukkumiseen. Varsinkin kun mies ei suostu nukkumiseen liittyviä rutiinejakaan noudattamaan yrittäessään nukuttaa.

Vierailija
26/32 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma tuntuu olevan se, että et anna miehelle mahdollisuutta opetella. Ja kuten sanoit että vaikka näyttää kovakouraiselta käsittelyltä niin ei satuta vauvaa. Mulla ei ole omia lapsia ja kun ekan kerran käsittelin kaverin 3vko vanhaa vauvaa olin kauhusta jäykkänä kun pelkäsin että satutan vauvaa. Miehesi täytyy saada mahdollisuus tutustua vauvaan myös kahden kesken ilman että joku on koko ajan vieressä valvomassa ja kommentoimassa että tekee väärin. Ei se lapsi rikki mene jos toinen käsittelee vähän eri tavalla esim vaipanvaihdon yhteydessä.

Vierailija
27/32 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 23:18"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 22:57"]Miksi et voi opastaa isää, kyllähän hänkin tajuaa että koska olet koko ajan vauvan kanssa, osaat tulkita paremmin. Ei sitä tarvitse tehdä ikävään sävyyn. Miksi tehdä kaikesta ongelma, kerro ystävällisesti, sehän on teidän yhteinen juttu hoitaa vauvaa :)
[/quote]

[/quote]

[/quote]

Juuri siltä pilaamiselta minusta tuntuu kun olen umpiväsynyt ja joudun aloittamaan alusta!! Vauva ei vaan suostu nukahtamaan miehen kanssa ja kovin montaa tuntia en sitä huudatusta raaski kuunnella. Sitten kun se huutaa ja yritän antaa vinkkejä niin olen nalkuttava ääliö. Joten minä nukutan vauvan kuitenkin lopulta niin tämä tuntuu pilaamiselta :D osuit kyllä asian ytimeen. Vauva heräilee paljon ja nukutaan arkisin eri huoneissa kun miehen on mentävä aikaisin töihin. Johtuu varmaan siitä että vauva yhdistää vain minut nukkumiseen. Varsinkin kun mies ei suostu nukkumiseen liittyviä rutiinejakaan noudattamaan yrittäessään nukuttaa.
[/quote]

Oletko ikinä antanut mahdollisuutta kokeilla sitä nukuttamista vai ensimmäisen vartin jälkeen käskenyt miehen lähteä ja tehnyt itse loput? Jos et kestä seurata vierestä kun mies tekee omalla tavallaan niin lähde siksi aikaa vaikka lenkille. Ei mies muuten voi oppia kun sinä koko ajan kommentoit vieressä. Et sinäkään samantien ollut loistava vaan olet ehtinyt melkein 5 kuukautta jo opetella. Yritä päästä tuosta "vain minä osaan/kelpaan, mies pilaa kaiken"- ajatuksesta eroon, vaikka lähtemällä pois paikalta niin mies saa luotua ihan erilaisen suhteen lapseensa.

Vierailija
28/32 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 23:21"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 23:12"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 22:57"]Miksi et voi opastaa isää, kyllähän hänkin tajuaa että koska olet koko ajan vauvan kanssa, osaat tulkita paremmin. Ei sitä tarvitse tehdä ikävään sävyyn. Miksi tehdä kaikesta ongelma, kerro ystävällisesti, sehän on teidän yhteinen juttu hoitaa vauvaa :) [/quote] Yritän kyllä kilttiin sävyyn, mutta usein se ei onnistu. Vauva huutaa, isällä valuu kylmä hiki otsassa niin mene siihen loukkaamatta sanomaan mitä pitäisi tehdä. Mies kun on jo valmiiksi hermona niin ei ole vastaanottavaisimmillaan. Tai jos olen ensin tunnin nukuttanut vauvaa, se on nukahtanut vaikka 5 min sitten ja se alkaa kitisemään unissaan kun tutti on tippunut. Sitten saapuessani paikalle, valot on päällä, vauva on nostettu sängystä ja sille jutellaan reippaalla iloisella äänellä. Silloin saattaa olla vaikeaa etsiä sitä sopivaa sävyä ääneen.

[/quote]

15
[/quote]

Voi ei kun kuulostaa tutulta! Tänä aamuna meinasi olla hankala pitää suuta kiinni kun vauva raotti silmiään ja isä oikein iloisella äänellä reippaasti vauvalle "huomenta kulta"! Tavallaan todella suloista, mutta kun vauvalla jäi aamu-unet todella lyhyiksi ja siitä kärsittiin sitten koko päivä sekä vauva että minä. (Ketjun vasta avasin, ei aiempia kommentteja).

Meillä mies kyllä pukee, vaihtaa vaipat jne aivan hienosti ja leikkii vauvan kanssa hyvin jne, mutta juuri tuo pidempiaikainen viihtyminen.. Saattaa laskea lapsen leikkimatolle eikä ota pois kun vauva osoittaa ensimmäiset kyllästymisen merkit, minkä seurauksena vauva onkin jo ilmiliekeissä huutamassa kun pääsen paikalle esimerkiksi suihkusta. Toivottavasti helpottaa ajan myötä.. Nukuttamista ei ole voinut valitettavasti kokeilla eikä syöttämistä. Mielelläni antaisin miehelle enemmän mahdollisuuksia, mutta täysimetys.
[/quote]

Haha, meitä on siis monta :D

meilläkin on vielä täysimetyksellä, mutta joskus olen tätä varten pumpannut ja nykyään vauva osaa nukahtaa myös syömättä. Jos siis on syönyt ja väsähtää vaikka 15 min tästä niin alkaa unille ilman tissiä. Eli periaatteessa miehen pitäisi pystyä nukuttamaan.

Vierailija
29/32 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 23:34"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 23:18"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 22:57"]Miksi et voi opastaa isää, kyllähän hänkin tajuaa että koska olet koko ajan vauvan kanssa, osaat tulkita paremmin. Ei sitä tarvitse tehdä ikävään sävyyn. Miksi tehdä kaikesta ongelma, kerro ystävällisesti, sehän on teidän yhteinen juttu hoitaa vauvaa :)
[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Oletko ikinä antanut mahdollisuutta kokeilla sitä nukuttamista vai ensimmäisen vartin jälkeen käskenyt miehen lähteä ja tehnyt itse loput? Jos et kestä seurata vierestä kun mies tekee omalla tavallaan niin lähde siksi aikaa vaikka lenkille. Ei mies muuten voi oppia kun sinä koko ajan kommentoit vieressä. Et sinäkään samantien ollut loistava vaan olet ehtinyt melkein 5 kuukautta jo opetella. Yritä päästä tuosta "vain minä osaan/kelpaan, mies pilaa kaiken"- ajatuksesta eroon, vaikka lähtemällä pois paikalta niin mies saa luotua ihan erilaisen suhteen lapseensa.
[/quote]

Olen kyllä antanut mahdollisuuksia. Yleensä noin tunnin jälkeen mies tuo itse vauvan minulle. Se on kierre, vauva itkee, mies hermostuu, vauva itkee lisää. Tänä aikana katson telkkaria tms. Tuntuu kyllä tosi pahalle kuunnella sitä itkemistä, joka loppuu kun otan hänet syliin niinkuin aina. En missään tapauksessa toivo, että minun pitäisi aina nukuttaa vauva! Se itseasiassa nykyään nukahtaa satunnaisesti jopa yksin jos minä laitan hänet, mutta ei miehen kanssa :D

Vierailija
30/32 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 23:34"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 23:21"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 23:12"]

[/quote]

15
[/quote]

[/quote]

Haha, meitä on siis monta :D

meilläkin on vielä täysimetyksellä, mutta joskus olen tätä varten pumpannut ja nykyään vauva osaa nukahtaa myös syömättä. Jos siis on syönyt ja väsähtää vaikka 15 min tästä niin alkaa unille ilman tissiä. Eli periaatteessa miehen pitäisi pystyä nukuttamaan.
[/quote]

Meidän vauva vasta 2,5 kk eli ehkä otan tästä ennakkoon opiksi ja yritän opetella "maidotonta nukuttamista" yhdessä miehen kanssa niin pian kuin mahdollista :) Kaksi kertaa vauva onkin nukahtanut näin, ihan vahingossa.

Vierailija
31/32 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vauva vasta 2,5 kk eli ehkä otan tästä ennakkoon opiksi ja yritän opetella "maidotonta nukuttamista" yhdessä miehen kanssa niin pian kuin mahdollista :) Kaksi kertaa vauva onkin nukahtanut näin, ihan vahingossa.
[/quote]

Loistava idea, molemmat sinne nukuttamaan niin äiti voi lähteä jossain vaiheessa pois ja joskus pelkkä isi riittää.

Vierailija
32/32 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 23:18"]Joillekin on näköjään tosi helppo hylätä vauva vaikka kuinka pitkäksi aikaa...

Ei tässä ole siitä kyse, että mä olisin korvaamaton vaan vauvan kiintymysuhteesta ihmiseen jonka kanssa hän viettää 22 h vuorokaudessa, pässi! 

15
[/quote]

Oliskos tuota aikaa mahdollista jakaa vähän tasaisemmin, esim. 12/12h? Miksei isä voisi olla lapsen kanssa enemmän, vaikka äiti olisikin kotona?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi