Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miksi 80-luvun lapset olivat laihoja, vaikka..

Vierailija
29.05.2015 |

..mehua ja muroja vedettiin surutta!!

sokeri ei ollut samanlainen mörkö kuin nykyisin, aamulla saatiin kaakaota murojen kyytipoikana ja mehua ruuan kanssa. silti valtaosa lapsista oli hoikkia kuin mitkä! yksi lihava oli joka koulussa, mutta siinä kaikki.

mikä ihme nykylapsia sitten lihottaa?

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 15:45"]

nykyään ainakin itse teen paljon terveellisempää ruokaa mitä lapsuuden kodissani oli. Meillä oli usein perunaa, kastiketta ja etikkasäilykkeitä. Aamulla ranskanleipää. 

Nykyään kasvisten määrä valtava, hiilarit paremmanlaatuisena jne. Näin meillä, miten teillä?

[/quote]

Toi ranskanleipä olikin sellainen "herkku", jonka itse olin unohtanut aivan tyystin. En siis kaivannut sitä ollenkaan vuosikymmeniin ja luulin, että valmistuskin on jo lopetettu, kuka sellaista muka nykyaikana söisi? Mutta niin vain kävi, että lapsi oli jonkun kaverin luona saanut maistaa tätä "herkkua" ja kärtti sitä ostamaan. Olin ihmeissäni, että vieläkö sitä myydään, mutta hellyin kerran tai kaksi sitä ostamaan ja sen jälkeen ei ole onneksi enää tarvinnut :-)

Kyllä nykyajan jääkaapissa on paljon sellaista, mitä ei 80-luvulla normaalisti ollut. Ei meillä esim. ollut tuoremehua ollenkaan, nykyisin ostan sitä kotiin aina viikonlopun herkuksi yhden litran. Samaten maustettuja jogurtteja ei ollut ollenkaan, niitä varmaan monen lapsiperheen jääkaapista löytyy? Viiliä muistan lapsena saaneeni, mutta sitäkin tehtiin aina uutta sen vanhan viilin pohjalle, ei sitä kaupasta yhtä purkkia enempää ostettu. Ja viilin kanssa oli talkkunaa :-D

Olin itse niitä harvoja lihavia. Lukiolaisena olin 165/65 eikä sataa oppilasta kohden ollut tällaisia kuin 3-4. Nykyisin noilla kiloilla häviäisi helposti sinne pullukoiden massaan.

Vierailija
42/106 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Antibioottikuurin jälkeen kestää vuoden saada takaisin normaali bakteerifloora."

Itseasiassa kaksi vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä nyt nin kummastuttaa?

Hyötyliikunta oli päivittäistä. Ei tosiaan kuskattu kouluun, kavereille tai harrastuksiin. Itse sait kävellä tai sotkea fillarilla alle 10km matkat joka päivä.

Ruoka oli erilaista ehkäpä, mutta mitäpä väliä sillä on mitä syöt jos olet liikkeellä kaiken aikaa.

Iso ero nykyajan tenaviin on mielestäni se, että ennen pelattiin ja tehtiin kaikkea liikunnallista. Näinä päivinä jo ala-asteikäiset vaan hengaa pihalla ja leikkii paikallaan. Lelujen määrä on huomattavasti isompi kuin aikoinaan. Naapurin tenavat kököttävät päivästä toiseen pihalla paikoillaan ja hinkkaavat iPhonea. Tuntuu aivan käsittämättömältä. Olen vienyt koko porukkaa kentälle pelaamaan futista tai muuta. Osa ei jaksa juosta edes varttia. Hirveä sääli.

Pelattiin koneella 80-luvullakin. Jos halusit kaverin kanssa hinkata kuusnepaa, niin jälleen kerran sotkit fillarilla sen viis kilsaa pelaamaan ja saman verran takaisin. Kelistä riippumatta. Nykyään vedetään netissä ns. kavereiden kanssa.

Ylipainoisten tenavien määrä on todellakin noussut. Toisinaan tunnen itseni yksinäiseksi kasvattajaksi, kun painostan nappulat pihalle touhaamaan. En anna pelata kuin toisinaan(eskari-ikäinen ja kakkosluokkalainen). Olin helvetin iloinen, kun huomasin että olivat hoksanneet edes hipan ja juoksivat ympäri pihaa innoissaan.

80-luvussa oli paljon hyvääkin, kun ajattelee terveyden kannalta.

Vierailija
44/106 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut koko ketjua lukea, mutta omasta lapsuudesta muistan leikkien olleen liikunnallisia (kirkonrotta, kymmenen tikkua laudalla, twistnaru, hyppynaru, minisukset, luistelut ja hiihtämiset, stigat jne).

Vaikka syötiin paljonkin ranskanleipää ja kaakaota, (riisi)muroja sekä jätskiä ja ruokavaliokin oli pääosin perunaa ja lihaa niin ei se näkynyt kropassa. Liikuttiin ihan huomaamatta (pyöräiltiin ja esim. uitiin kesällä paljona), koska se oli kivaa.

Nykyisin enemmistö möhnöttää tv:n, pleikkarin tai tietokoneen ääressä. Tämä on syy miksi ylipaino lisääntyy. Ja liikunnastakin on tehty liian suorituskeskeistä ja tavoitteellista, mikä on harmi.

Vierailija
45/106 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen -76 synt. ja lihavia lapsia en lapsuudesta muista. Ainoastaan yksi ihava kaveri oli yläasteella, oli 170 cm pitkä ja painoi yli 70 kg. Muistan miten mietin, et miten joku voi edes lihota sen kokoiseksi.... nykyään häntäkin pidettäisiin kai normaalipainoisena.

Vierailija
46/106 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin teini kasarin alusta, etten kyllä muista pyöräilleeni kaverille kun oli asiaa... Jäi sitten asia sanomatta. Ehkä oltiin sovittu koulussa jotain ja niistä pidettiin kiinni kyllä hyvinkin kellon tarkkaan, paitsi yksi perkeleen kaveri oli aina puolituntia myöhässä.

Hyvinkäällä, oli yhtä surkea paikkuri, kuten nykyäänkin. Samat linjat, mutta hienoa, että on! En vaan voi sietää kaupunkeja, jotka perustuu yksityisautoilulle.

Orange valleyssakin on asumista testattu kolmisen vuotta, lähdin pois.

Vierailija
47/106 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 02:23"]

olen -76 synt. ja lihavia lapsia en lapsuudesta muista. Ainoastaan yksi ihava kaveri oli yläasteella, oli 170 cm pitkä ja painoi yli 70 kg. Muistan miten mietin, et miten joku voi edes lihota sen kokoiseksi.... nykyään häntäkin pidettäisiin kai normaalipainoisena.

[/quote]

lisään vielä, että itse söin suklaapatukoita joka päivä, limua joka päivä, kasviksia ei meillä oikein syöty, varmaan tyyliin puolikas tomaatti kuussa... ja olin langanlaiha teini. Jopa niin laiha, että terkkarr huolestui ja alkoi kyselemään syömisistä. mulla oli ruokajuomanakin limu... olin täysin limuadikti.

Vierailija
48/106 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 22:36"]

Lapset ja ihmiset muutenkin siis söivät 80-luvulla sitä mitä silloin oli tarjolla. Yksinkertaisempaa on ruoka silloin ollut. Olen teidän todistajanlausuntojenne varassa, koska itse synnyin 80-luvun puolenvälin jälkeen. Tämä ketju antaa kuitenkin hieman oudon kuvan tuon ajan ihmisistä, että joka päivä kaikki liikkuivat pyörällä tai kävellen 10 km, syötiin oikeaa ruokaa ja videopelit ja telkkarit olivat täysin tuntemattomia viihdykkeitä. Roskaruokaa tai sokeriherkkuja ei liiemmin syöty.

Lähipiiriini kuuluu paljon 70-luvulla syntyneitä ja eräässäkin perheessä sokeri oli heille uskonto 80-luvulla. Kakkua, munkkia, leivoksia, karkkia koko perhe vetää vieläkin kuin huomista päivää ei olisi. Lihavia eivät ole koskaan olleet, mutta tuo himo noita sokeriherkkuja kohtaan on aivan käsittämätöntä. Aivan tavallinen duunariperhe kyseessä ja lapsille oli lähikaupassa luottotili, jolla pystyi hakemaan vaikka joka päivä hillomunkkia koulun jälkeen.

[/quote]

Mä olen 72 syntynyt ja videopelit olivat juttuja jo mun lapsuudessa, videot myös.

Ihan tavallinen duunariperhe kauppatileineen mekin oltiin, mutta ehkä faija oli jotenkin paremmin sijoittunut duunielämässään.

Meidän vuokrakodin sisustusta kaverini hämmästeli jatkuvasti, Teillä on wau onpa teillä kaunis koti. Mä en tajua sitä vieläkään, meillä oli jotain ihan muuta kuin tavallinen kasarikoti.
syötiin pihviä sunnuntaisin valkosipuliperunoilla ja arkena peru makaronilaatikkoa, lohisoppaa, munakkaita, makkarasoppaa ja hirveesti oli soppaa! Lauantaisin usein oli se saunamakkara ja strumffilimu, vihreä (ei tykätty punasesta) < puoliksi veljen kanssa. Pari Kettu-karkkia saunan päälle.

Vierailija
49/106 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 23:28"]

Saarioinen on tehnyt eineksiä vuodesta 1957..... eli kyllä niitä 80-luvulla oli :)

[/quote]

Olihan niitä, kaupan runsaassa valikoimassa jauhelihaperunasoselaatikko, maksalaatikko (aina rusinoilla), jossain vaiheessa tuli makaronilaatikkokin. Niin ja oli kai purkkihernekeittoa.

Jos halusi yhtään parempaa ruokaa, se oli tehtävä päivittäin itse, mutta sama on tänäänkin. Ei eineksistä saa hyvää, kun vertaa tuoreista aineksista tehtyihin kotiruokiin.

Aikaisemmin ei ruoanlaitto ollut samanlainen trendijuttu, joten jossain kaverille mennessä se oli sitä pikaisesti tehtyä pussiperunamuusia ja jotain kastiketta, porkkanaraastetta lisukkeena. Aika moni äiti kuitenkin teki loistavia ruokia salaatteineen ihan arkeenkin, olen ollut 80-luvulla kavereillani monesti syömässä, kuten he meillä.

Vierailija
50/106 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset liikkui enemmän. Harvoin leikittiin kotipihassa, vaan pyöräiltiin, hiihdettiin, juostiin muualle leikkimään. Ruokaa syötiin vain ruoka-aikoina ja arkena ei ollut kastikkeita ym. Limsaa pienissä pulloissa jaettuna, karkkeja pieni pussi lauantaisin.
Ruoka oli lihaa ja perunaa, mutta sitä syötiin pieniä annoksia kun se ei ollut hyvää.

Vierailija
51/106 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä muroja sai vain lomilla, ei päivittäin. Kotiruokaa söivät mutta suurin ero oli liikunnassa: pelasivat fudista sählyä, pyöräilivät kouluun ja kavereille eikä koskaan kuskailtu. Tosin meillä myös 90 ja 2000-luvun lapset on hoikkia

Vierailija
52/106 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän huvittavaa, että vaikka 50-70 -lukujen lapset olivat silloin laihoja, niin nyt keski-ikäisenä ne samat henkilöt ovat enimmäkseen tukevia. Ilmeisesti he eivät lapsena oppineet säätelemään kulutustaan, kun ei ollut pakko, ja sitten kun parempaa ruokaa tuli tarjolle ja arkiliikunta väheni, niin enemmistö lihoi.

Nykynuoret ovat koko ikänsä eläneet niiden lihottavien naposteltavien keskellä eikä liikuntaakaan ole ollut mikään pakko harrastaa, joten jos on halunnut pysyä hoikkana ja hyväkuntoisena, niin on ollut pakko oppia rajoittamaan syömistä ja harrastamaan liikuntaa ihan määrätietoisesti. Jos tämäntyyppisen itsekurin on jo teini-ikäisenä kehittänyt, niin ehkä sitten ei vanhemmitenkaan plösähdä niin helposti.

Vierailija
53/106 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhempani ovat syntyneet -49 ja -55. Eivät todellakaan ole koskaan olleet eivätkä ole nytkään vanhoilla päivillään ylipainoisia. Terveellistä kotiruokaa olen saanut aina. Ihan voita ja kermaakin, muttei älyttömiä määriä. Perheessämme, minä ja kolme veljeä ei kellään ylipaino-ongelmia. Kuten ei meidän lapsillakaan. ITSE olemme vanhempina se paras esimerkki ruokailuun ja terveelliseen elämään yleensäkin. Et voi vaatia lapselta, jos itse vedät kaksin käsin pizzaa ja herkkuja säännöllisesti. Ja hei, pizzakin on hyvää JOSKUS.

Lapsena liikuttiin ja harrastettiin tosi paljon. Kuten lapsemmekin nyt. Ruokailu tapahtui neljä kertaa päivässä. Aamiainen, kouluruoka (viikonloppuna himaruoka), päivällinen. Iltapalana usein hedelmiä, ruisleipää juustolla ja teetä/kaakaota. EI vaikeeta ollenkaan. Paljon marjoja, kasviksi ja hedelmiä! Sain varmaan ekan porkkanan suuhun ennen hampaita ja samoin omat lapseni. Ja se ruisleivän kannikka:). Limuja ei olla koskaan harrastettu ja muksummekaan eivät juo. Vesi on parasta! Niin helppoa!

Vierailija
54/106 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 15:30"]

sokeri ei ollut samanlainen mörkö kuin nykyisin, aamulla saatiin kaakaota murojen kyytipoikana ja mehua ruuan kanssa. silti valtaosa lapsista oli hoikkia kuin mitkä! yksi lihava oli joka koulussa, mutta siinä kaikki.

[/quote]

Liikunnan puute.

Vierailija
55/106 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 11:37"]

Minun vanhempani ovat syntyneet -49 ja -55. Eivät todellakaan ole koskaan olleet eivätkä ole nytkään vanhoilla päivillään ylipainoisia. Terveellistä kotiruokaa olen saanut aina. Ihan voita ja kermaakin, muttei älyttömiä määriä. Perheessämme, minä ja kolme veljeä ei kellään ylipaino-ongelmia. Kuten ei meidän lapsillakaan. ITSE olemme vanhempina se paras esimerkki ruokailuun ja terveelliseen elämään yleensäkin. Et voi vaatia lapselta, jos itse vedät kaksin käsin pizzaa ja herkkuja säännöllisesti. Ja hei, pizzakin on hyvää JOSKUS.

Lapsena liikuttiin ja harrastettiin tosi paljon. Kuten lapsemmekin nyt. Ruokailu tapahtui neljä kertaa päivässä. Aamiainen, kouluruoka (viikonloppuna himaruoka), päivällinen. Iltapalana usein hedelmiä, ruisleipää juustolla ja teetä/kaakaota. EI vaikeeta ollenkaan. Paljon marjoja, kasviksi ja hedelmiä! Sain varmaan ekan porkkanan suuhun ennen hampaita ja samoin omat lapseni. Ja se ruisleivän kannikka:). Limuja ei olla koskaan harrastettu ja muksummekaan eivät juo. Vesi on parasta! Niin helppoa!

[/quote]

Sama meillä, vanhempani olivat aktiivisia liikkujia, kuten puolisoni vanhemmat ja ovat edelleen. Monikohan nuorempien ruokailu ja painokysymyksiä pohtiva pohtii omia tai puolisonsa liikkumattomuutta ja syömisiä? En usko, että aktiiviliikkuvien kodeissa se on isompi kysymys tai sellaisissa, joissa ehditään saada arkikiireiden keskelle myös ruokarytmi, jossa makeat välipalat ovat omassa lokerossaan harvinaisempana herkkuna.

80-luvulla oli jo ruokaympyrät olleet käytössä ja ihan hyvä osa vanhemmista tunsi sen. Kun arkirytmiin kuuluu ulkoilua, olisi vaikea olla ilman säännöllistä ruokailua. Ylimääräiset välipalat vain vähentävät jaksamista, kun ne sotkevat sitä rytmiä ja säännölliset terveelliset ruokailut jäisivät helposti pois. Eikä ruoan tarvitse olla parin minuutin mikrolämmitys. Kun hyvän ruoan eteen näkee vaivaa, se maistuu paremmalta ja seuraavalla kerralla yrittää yleensä parantaa sitä.

Meillä ei ole tarvittu ulkoilua kummempia poppakonsteja siihen, että paino pysyy normaali lukemissa koko perheellä. Kun ulkoilee säännöllisesti, sitä kaipaa sellaisinakin päivinä, kun sen jättää sateen tai jonkun muun menon takia väliin.

Vierailija
56/106 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nukuttiin oikeasti 8-10 tuntia yössä. Nukkumaan viimeistään 21 tai 22.

Vierailija
57/106 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teidät on kasvatettu syömään terveellistä, tuoretta ruokaa, ja olette aina liikkuneet, niin miksi ihmeessä ette kasvata myös lapsia siten? Mikä pakko se nykyään on viedä kakaroita heselle, treeneihin, tai antaa niiden röhnätä päivä sisällä.

Vierailija
58/106 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 15:30"]

[/quote]

Kohtuus. Syötiin tarpeeseen, riittävästi ja säännöllisesti. Lauantaipussikin oli vähän eri luokaa kuin nykyiset makeissäkit.

Vierailija
59/106 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:11"]

Kyllä nykyajan jääkaapissa on paljon sellaista, mitä ei 80-luvulla normaalisti ollut. Ei meillä esim. ollut tuoremehua ollenkaan, nykyisin ostan sitä kotiin aina viikonlopun herkuksi yhden litran. Samaten maustettuja jogurtteja ei ollut ollenkaan, niitä varmaan monen lapsiperheen jääkaapista löytyy? Viiliä muistan lapsena saaneeni, mutta sitäkin tehtiin aina uutta sen vanhan viilin pohjalle, ei sitä kaupasta yhtä purkkia enempää ostettu. Ja viilin kanssa oli talkkunaa :-D

[/quote]

Maustettua jogurttiahan on aina ollut. 80-luvulla oli ne Valion Asidofilus jogurttipurkit ja lisäksi tavalliset, jotka nyt taitaa olla myynnissä "vanhanajan" jogurtteina. Meillä niitä ostettiin yksi pahvilava kerrallaan, eli olisikohan ollut useampi kymmenen jogurttipurkkia. Talkkunaa ei meille koskaan ostettu, mutta koira söi viiliä ja me joskus. Silloin kaupassa viilivalikoimakin oli jo melko hyvä: sinistä, punaista, valmiiksi hillolla ja maustettunakin, kaikki taisi olla Valion.

Vierailija
60/106 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 18:06"]

Jos teidät on kasvatettu syömään terveellistä, tuoretta ruokaa, ja olette aina liikkuneet, niin miksi ihmeessä ette kasvata myös lapsia siten? Mikä pakko se nykyään on viedä kakaroita heselle, treeneihin, tai antaa niiden röhnätä päivä sisällä.

[/quote]

Kyllä meidän lapset liikkuu, mutta pelaakin. Joka päivä sadesäitä lukuunottamatta on oltava ainakin tunnin ulkona, jos haluaa peli- tai koneaikaa.