Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miksi 80-luvun lapset olivat laihoja, vaikka..

Vierailija
29.05.2015 |

..mehua ja muroja vedettiin surutta!!

sokeri ei ollut samanlainen mörkö kuin nykyisin, aamulla saatiin kaakaota murojen kyytipoikana ja mehua ruuan kanssa. silti valtaosa lapsista oli hoikkia kuin mitkä! yksi lihava oli joka koulussa, mutta siinä kaikki.

mikä ihme nykylapsia sitten lihottaa?

Kommentit (106)

Vierailija
101/106 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 19:31"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:30"]

Kouluruoka tehtiin koululla raaka-aineista, nyt lämmitetään jonkun ylikansallisen megayvtiön 4 vuotta sitten valmistama maissikala, joka ei ole nähnytkään maissia tai kalaa.

[/quote]

Yhä muistelen inholla 70 luvun kouluruokaa: vettyneitä perunoita, joissa musta keskiosa, muusia joka ei irronnut lautasesta vaikka sen käänsi nurinpäin, limaläskinuljuskoja lihamöykkyjä. Hyi helvetti soikoon. Inhosin kouluruokaa tasaisesti 70-luvulta 80-luvun loppuun. Yläasteelta lähtien en syönyt sitä ollenkaan.

[/quote]

Siis en ollut muistanut noita perunoita enää lainkaan, mutta kun luin kirjoituksesi muistin heti noi inhottavat limaiset sisältä mustat potut!! :DD Miten ällöttävää oli kun veitsellä leikkasi perunan ja se lohkesi paljasten sisältä mustan möykyn...

Kummallista etten ole koskaan missään muualla, kotona tai vieraisilla, törmännyt sellaisiin pottuihin??!! Mistä ne mustat möykyt johtui??

Vierailija
102/106 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 19:28"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:41"]

Ei meillä ainakaan syöty mitään muroja, tosin olin 80-luvulla jo varhaisnuori ja nuori ja lapsi 70-luvulla. [/quote]

Meillä syötiin Kellogs-muroja 70-luvulla, nam. Sokeria päälle ja maitoa, ihanaa. Olen syntynyt 67

[/quote]

Minua oikein lihotettiin riisimuroilla, kermalla ja sokerilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/106 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka on liian herkullista nykyään.

Vierailija
104/106 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä syötiin valmisruokia. Ja suklaata sain jossain vaiheessa joka ilta. Mutta joka paikkaan ei kuljettu autolla, vaan esimerkiksi minä jouduin tanssitunnille mennessäni ensin kävelemään 2 km bussipysäkille. Muistan muuten nähneeni nälkää yläasteella, kun kotona oli joskus vähän ruokaa ja koulussa sai vain sen yhden aterian.

Vierailija
105/106 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:19"]

Saarioisten pitsalärpäkkeet, joissa oli joku kastikkeen tapainen täytteen oloisena tuli mielestäni vasta vuosikymmenen vaihteen tienoilla.

[/quote]1981

Vierailija
106/106 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 00:13"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:19"]

Saarioisten pitsalärpäkkeet, joissa oli joku kastikkeen tapainen täytteen oloisena tuli mielestäni vasta vuosikymmenen vaihteen tienoilla.

[/quote]1981

[/quote]

Ja jengi vetää edelleen. Itse tosiaan kasarilla muutaman kerran teininä. Kauheeta kakkaa.

Kuopiosta kotoisin ja syntymävuosi -66. Sky Channel ja muut kanavat näkyi kasarilla Puijonlaaksossa, kaapelissa joo. Kaikilla oli fillarit, itse urheilin paljon, mutta myös  tietsikka tuli kasarilla meille. Myös eka mikroaaltouuni naapurustossa:). Vuosi taisi olla -80 ja faija toi jenkeistä työmatkalta. Hips, kun kaverit tykkäs, kun nakit tuli sekunneissa:). Kaikesta huolimatta hoikkia oltiin ja liikuttiin paljon. Koulun liikuntatunnneilla en muista juurikaan ylipainoisia.

Mutta onhan se ihan fakta, että nykyisin ylipaino on ongelma. Tyttäreni on luokaopettaja ja hän on asiasta pajonkin puhunut. Osa oppilaista ei oikein "jaksa" mitään ja aika isot eväät lue. karkit ja herkut mukana koulussa. En halua yleistää, mutta tilastot puhuvat tämän puolesta. Emmehän halua Yhdysvaltain ja iso-Britannian tielle? Pidetään huolta lapsistamme ja nuoristamme ja opetetaan heille terveelliset elämäntavat ja hyvät ruokailutottumukset.