Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miksi 80-luvun lapset olivat laihoja, vaikka..

Vierailija
29.05.2015 |

..mehua ja muroja vedettiin surutta!!

sokeri ei ollut samanlainen mörkö kuin nykyisin, aamulla saatiin kaakaota murojen kyytipoikana ja mehua ruuan kanssa. silti valtaosa lapsista oli hoikkia kuin mitkä! yksi lihava oli joka koulussa, mutta siinä kaikki.

mikä ihme nykylapsia sitten lihottaa?

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:26"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 15:34"]Meillä ei ollut telkkaria ennenkuin olin 8v ja sittenkin sieltä näkyi vain TV1 ja TV2.
[/quote]
Se oli kova juttu kun pohjoisessa Suomessa teeveeseen ilmeistyi kolmas kanava, mtv3 joskus vuonna tai 92 tai 93.
[/quote]
No huh. Meillä etelä-suomessa näkyi vaikka mitä kanavia 80-luvulla. Oli tv1 ja 2, mtv, htv ja musictv, skychannel, eurosportit sun muut. Kyllä telkkaria katottiin ja paljon. Mutta liikuttiin enemmän, kun nykyisin. Ja ruokakulttuuri oli erilainen. Syötiin kun nälätti ja että saatiin energiaa. Irtissäkki lauantaisin riitti hyvin. Ei hifistelty leipomisella ja kokkaamisella. Elämykset saatiin muualta.

Vierailija
62/106 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa kokkiohjelma oli Patakakkonen. Nykyään kokkiohjelmia tulee varmaan eniten kaikista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 18:22"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 18:06"]

Jos teidät on kasvatettu syömään terveellistä, tuoretta ruokaa, ja olette aina liikkuneet, niin miksi ihmeessä ette kasvata myös lapsia siten? Mikä pakko se nykyään on viedä kakaroita heselle, treeneihin, tai antaa niiden röhnätä päivä sisällä.

[/quote]

Kyllä meidän lapset liikkuu, mutta pelaakin. Joka päivä sadesäitä lukuunottamatta on oltava ainakin tunnin ulkona, jos haluaa peli- tai koneaikaa.
[/quote]

Että kokonainen tunti pitää olla ulkona? Paitsi jos sataa? Varo ettet vaadi liikoja.

Vierailija
64/106 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:41"]

Ei meillä ainakaan syöty mitään muroja, tosin olin 80-luvulla jo varhaisnuori ja nuori ja lapsi 70-luvulla. [/quote]

Meillä syötiin Kellogs-muroja 70-luvulla, nam. Sokeria päälle ja maitoa, ihanaa. Olen syntynyt 67

Vierailija
65/106 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 18:02"]

ja nukuttiin oikeasti 8-10 tuntia yössä. Nukkumaan viimeistään 21 tai 22.

[/quote]

Joopa joo. Itse luin peiton alla taskulampun kanssa kirjoja..

Vierailija
66/106 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 18:35"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 16:26"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 15:34"]Meillä ei ollut telkkaria ennenkuin olin 8v ja sittenkin sieltä näkyi vain TV1 ja TV2. [/quote] Se oli kova juttu kun pohjoisessa Suomessa teeveeseen ilmeistyi kolmas kanava, mtv3 joskus vuonna tai 92 tai 93. [/quote] No huh. Meillä etelä-suomessa näkyi vaikka mitä kanavia 80-luvulla. Oli tv1 ja 2, mtv, htv ja musictv, skychannel, eurosportit sun muut. Kyllä telkkaria katottiin ja paljon. Mutta liikuttiin enemmän, kun nykyisin. Ja ruokakulttuuri oli erilainen. Syötiin kun nälätti ja että saatiin energiaa. Irtissäkki lauantaisin riitti hyvin. Ei hifistelty leipomisella ja kokkaamisella. Elämykset saatiin muualta.

[/quote]

HÖPÖ HÖPÖ.

Rovaniemellä 86 näkyi mm. MusicTV ja SkyTV, kaapelitelkan kautta.. :D

Vierailija
67/106 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 15:30"]..mehua ja muroja vedettiin surutta!!

sokeri ei ollut samanlainen mörkö kuin nykyisin, aamulla saatiin kaakaota murojen kyytipoikana ja mehua ruuan kanssa. silti valtaosa lapsista oli hoikkia kuin mitkä! yksi lihava oli joka koulussa, mutta siinä kaikki.

[/quote]
Joo saatiin kaakaota ja paahtoleivän päällä oli kasa margariinia ja kaakaojauhetta. Muuta ruokaa ei sitten välttämättä ollutkaan, koska oltiin väärän naisen lapsia. Syömistä kontrolloitiin aika rankasti, ja oikean tuoan sai usein vain koulussa. En tiedä sitten, miten muilla :D. Mutta tästä syystä minä olen laiha, pystyn näkemään nälkää ja toimimaan silti täysin normaalisti. Elimistö on jo lapsena tottunut.

Vierailija
68/106 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne eivät mässänneet koko ajan eivätkä syöneet välipaloja koko ajan. Lisäksi liikkuivat ja leikkivät kaiket päivät ulkona.

Vierailija
69/106 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:30"]

Kouluruoka tehtiin koululla raaka-aineista, nyt lämmitetään jonkun ylikansallisen megayvtiön 4 vuotta sitten valmistama maissikala, joka ei ole nähnytkään maissia tai kalaa.

[/quote]

Yhä muistelen inholla 70 luvun kouluruokaa: vettyneitä perunoita, joissa musta keskiosa, muusia joka ei irronnut lautasesta vaikka sen käänsi nurinpäin, limaläskinuljuskoja lihamöykkyjä. Hyi helvetti soikoon. Inhosin kouluruokaa tasaisesti 70-luvulta 80-luvun loppuun. Yläasteelta lähtien en syönyt sitä ollenkaan.

Vierailija
70/106 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla pelattiin amigalla hulluna pelejä!

Vierailija
71/106 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 18:35"]

Se oli kova juttu kun pohjoisessa Suomessa teeveeseen ilmeistyi kolmas kanava, mtv3 joskus vuonna tai 92 tai 93. [/quote] No huh. Meillä etelä-suomessa näkyi vaikka mitä kanavia 80-luvulla. Oli tv1 ja 2, mtv, htv ja musictv, skychannel, eurosportit sun muut. Kyllä telkkaria katottiin ja paljon. Mutta liikuttiin enemmän, kun nykyisin. Ja ruokakulttuuri oli erilainen. Syötiin kun nälätti ja että saatiin energiaa. Irtissäkki lauantaisin riitti hyvin. Ei hifistelty leipomisella ja kokkaamisella. Elämykset saatiin muualta.

[/quote]

Ei niitä ylimääräisiä kanavia eteläsuomessakaan näkynyt kuin kaapeliTV:n kautta. Antenniverkossa maikkari siirtyi 80-luvun lopulla muistaakseni omaksi kanavakseen. Ja epäilen, ettet itse paljoa HTV:ta katsonut, eihän sieltä tullut juuri mitään katsottavaa. MusicTV ja Sky oli hyvät.

Vierailija
72/106 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 19:32"]80-luvulla pelattiin amigalla hulluna pelejä!
[/quote]
Kyllä, ja lisäksi itse valvoin lähes aina myöhään kirjoja lukien.

Vierailija
73/106 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:30"]

Kouluruoka tehtiin koululla raaka-aineista, nyt lämmitetään jonkun ylikansallisen megayvtiön 4 vuotta sitten valmistama maissikala, joka ei ole nähnytkään maissia tai kalaa.

[/quote]

Yhä muistelen inholla 70 luvun kouluruokaa: vettyneitä perunoita, joissa musta keskiosa, muusia joka ei irronnut lautasesta vaikka sen käänsi nurinpäin, limaläskinuljuskoja lihamöykkyjä. Hyi helvetti soikoon. Inhosin kouluruokaa tasaisesti 70-luvulta 80-luvun loppuun. Yläasteelta lähtien en syönyt sitä ollenkaan.
[/quote]

Hyi helvetti tilliliha ja kanaviilokki! Ja liimaperunat

Vierailija
74/106 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 15:31"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 15:30"]

..mehua ja muroja vedettiin surutta!!

[/quote]

Liikkuminen, silloin oltiin kymmenen tuntia päivässä ulkona.
[/quote]
No huhhuh täytyypäs lopettaa liikkuminen kokonaan jos se lihottaa.

Vierailija
75/106 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 19:33"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 18:35"]

Se oli kova juttu kun pohjoisessa Suomessa teeveeseen ilmeistyi kolmas kanava, mtv3 joskus vuonna tai 92 tai 93. [/quote] No huh. Meillä etelä-suomessa näkyi vaikka mitä kanavia 80-luvulla. Oli tv1 ja 2, mtv, htv ja musictv, skychannel, eurosportit sun muut. Kyllä telkkaria katottiin ja paljon. Mutta liikuttiin enemmän, kun nykyisin. Ja ruokakulttuuri oli erilainen. Syötiin kun nälätti ja että saatiin energiaa. Irtissäkki lauantaisin riitti hyvin. Ei hifistelty leipomisella ja kokkaamisella. Elämykset saatiin muualta.

[/quote]

Ei niitä ylimääräisiä kanavia eteläsuomessakaan näkynyt kuin kaapeliTV:n kautta. Antenniverkossa maikkari siirtyi 80-luvun lopulla muistaakseni omaksi kanavakseen. Ja epäilen, ettet itse paljoa HTV:ta katsonut, eihän sieltä tullut juuri mitään katsottavaa. MusicTV ja Sky oli hyvät.
Htv.ltä tuli vaikka mitä. Knots landing, santa batbara, ryysyistä rikkauksiin, lainvartijat jne.. Ja kaapeleista sun muista en tiedä. Ihan tavallinen töllötin meillä oli, piuhat seinään ja eiku kattomaan. Helsingissä kasvoin.

[/quote]

Vierailija
76/106 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen elänyt lapsuuteni 90-luvulla ja koko koulussa oli tasan yksi kiintiöläski(joka oli tosi läski ja kaikki tiesi sen sen takia). Makkarissa käytiin kerran vuodessa jouluostoksilla käydessä naapurikaupingissa. Siksi yms synttäreillä ja uutena vuotena ei ikinä muulloin. Kouluun pyörällä kesät talvet (3km suunta).

Vierailija
77/106 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 15:43"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 15:41"]

Moni on täällä todennut jo liikunnan. Silloin 80-luvulla liikuttiin paljon, pyörällä vedettiin matkat kuin matkat ja ulkona leikittiin paljon. Ruoka oli myös ihan normaalia kotiruokaa ja vaikka karkkia vedettiin, ne eivät olleet mitään megapusseja.

[/quote]

edelleenkin olen sitä mieltä, että nykyinen kotiruoka on sata kertaa terveellisempää kuin 80-luvun ruoka. Kasvisten määrä on lisääntynyt, rasvan laatu parantunut, myös hiilarit paremmanlaatuista jne.

[/quote]

Niin. Ennen syötiin paljon perunaa, puuroja ja leipää ja vähemmän lihaa kuin nykyisin. Ja kansa sen kun lihoo.

Vierailija
78/106 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 15:36"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 15:35"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 15:33"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 15:32"]80-luvun lapset leikki ulkona, pyöräilivät kouluun ja jos tuli kaverille asiaa, menivät kertomaan sen. Hyötyliikunnan määrä oli ihan valtava. [/quote] Niin oli. Ja syötiin normaalia ruokaa.

[/quote]

normaalia ruokaa? Mikä nykyruuassa eroaa normaalista

[/quote]

Oliko 80-luvulla edes eineksiä juurikaan? Oliko mäkkäriä Suomessa?

[/quote]

Eineksiä kyllä oli.

Vierailija
79/106 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan liikkunut lapsena sen enempää kuin nykylapsetkaan, ja silti olin laiha. Olin lapsi 70-luvulla. Tykkäsin istua sisällä lukemassa ja piirtelemässä. Äiti sai patistaa minua ulos. Liikkuminen on aina ollut minulle pakkopullaa.

Mutta ruoat eivät olleet minusta sellaisia herkkuja kuin nykyään. Kotiruoka oli keitettyä perunaa ja jotain kastiketta, milloin lihan kanssa, milloin kananmunakastiketta. Syötiin hernekeittoa ja läskisoosia ja sensellaista. Nykyiset sapuskat, pastat, broilerin rintaleikkeet, riisi ja nuudelit, pizza ja lasagne ovat minusta hauskempia syödä kuin perinteinen kotiruoka, joten niitä tulee syötyä enemmän. Limuja en juonut kuin harvoin.

Vierailija
80/106 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ja ihmiset muutenkin siis söivät 80-luvulla sitä mitä silloin oli tarjolla. Yksinkertaisempaa on ruoka silloin ollut. Olen teidän todistajanlausuntojenne varassa, koska itse synnyin 80-luvun puolenvälin jälkeen. Tämä ketju antaa kuitenkin hieman oudon kuvan tuon ajan ihmisistä, että joka päivä kaikki liikkuivat pyörällä tai kävellen 10 km, syötiin oikeaa ruokaa ja videopelit ja telkkarit olivat täysin tuntemattomia viihdykkeitä. Roskaruokaa tai sokeriherkkuja ei liiemmin syöty.

Lähipiiriini kuuluu paljon 70-luvulla syntyneitä ja eräässäkin perheessä sokeri oli heille uskonto 80-luvulla. Kakkua, munkkia, leivoksia, karkkia koko perhe vetää vieläkin kuin huomista päivää ei olisi. Lihavia eivät ole koskaan olleet, mutta tuo himo noita sokeriherkkuja kohtaan on aivan käsittämätöntä. Aivan tavallinen duunariperhe kyseessä ja lapsille oli lähikaupassa luottotili, jolla pystyi hakemaan vaikka joka päivä hillomunkkia koulun jälkeen.