Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hymypatsas paska

Vierailija
29.05.2015 |

Miks se menee aina kiusaajille?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska äänestys ja bullyt kiristävät äänestämään.

Vierailija
2/20 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitseeko luokan oppilaat nykyään sen joka patsaan saa?

Aiemmin opettajat valitsivat luokilta sen jolle se annetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin nyt että olen viettänyt vuoden avlla. Vuosi sitten ehdotin patsasta niille ketkä ottaa turpaa jokapäivä koulussa. Olisi läppä kun heille jaettaisiin hymypatsas, sellanen vielä mistä puuttuu pari hammasta.

Vierailija
4/20 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:38"]

[/quote]

Mun lapseni sai viime vuonna. Eikä todellakaan ikimaailmassa kiristäisi luokkakavereilta tuommoista, tai mitään muutakaan.

Vierailija
5/20 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:44"]

[/quote]

Mun lapseni sai viime vuonna. Eikä todellakaan ikimaailmassa kiristäisi luokkakavereilta tuommoista, tai mitään muutakaan.

[/quote]

Kuvitteletko, että se äidilleen sen kertoisi vaikka kiristäisikin luokkakavereitaan ja muutenkin kiusaisi?

Vierailija
6/20 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mene meillä koskaan kiusaajille. Eikä Kiva Kaveri -stipendikään.

Vierailija
7/20 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 13:13"]

[/quote]

[/quote]

Kuvitteletko, että se äidilleen sen kertoisi vaikka kiristäisikin luokkakavereitaan ja muutenkin kiusaisi?

[/quote]

Ei ehkä kertoisi, mutta olettaisin, että jostain suunnasta, koululta tai kavereilta olisi tullut edes pientä vinkkiä tällaisesta. Voin tietty olla väärässäkin. Jotenkin luulisin, etteivät kutsuisi lastani synttäreillekään, kun ei niihin meilläpäin muutenkaan ole tapana koko luokkaa kutsua. 

Joskus sen hymypatsaan voi oikeasti saada ihan joku muukin, kuin kiusaaja tai luokan pomo.

Vierailija
8/20 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 13:17"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 13:13"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei ehkä kertoisi, mutta olettaisin, että jostain suunnasta, koululta tai kavereilta olisi tullut edes pientä vinkkiä tällaisesta. Voin tietty olla väärässäkin. Jotenkin luulisin, etteivät kutsuisi lastani synttäreillekään, kun ei niihin meilläpäin muutenkaan ole tapana koko luokkaa kutsua. 

Joskus sen hymypatsaan voi oikeasti saada ihan joku muukin, kuin kiusaaja tai luokan pomo.

[/quote]

Minun lapsi, muiden kakarat! :D

Vierailija
9/20 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi arpoa.

Vierailija
10/20 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkakaverit äänestävät kenelle haluisivat antaa patsaan, mutta opettaja tekee lopullisen päätöksen. Meillä oli ainakin kriteerinä, että patsaan saaja tulee toimeen kaikkien kanssa, ei kiusaa, puolustaa kiusattuja yms.

Vierailija
11/20 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko teillä aikoinaan koulussa ala-asteella sellaista että opettajan toimesta tunnilla pistettiin kirjoittamaan luokkakavereiden nimiä eri värisille lapuille, että toisen väriselle lapulle sen nimi jonka kanssa halusi olla kaveri ja toisen väriselle lapulle sen nimi jonka kanssa ei halunnut olla kaveri? Sitten nimet pistettiin taululle ja jokaiselle tuli aina plussapiste jos oli haluttu kaveri ja miinuspiste jos ei ollut haluttu kaveri?

Minusta tuo oli kamalaa monen osalta, meillä tehtiin noin muutama kerta vuodessa ja kaikki pelkäsi aina etukäteen kun tämä kysely tehdään etteivät ole suosittuja ja saavat niitä väärän värisiä lappuja miinuspisteineen! Mitähän tuosta touhusta sanottaisi tänä päivänä? Olen 70-luvun loppupuolella syntynyt. Sain yleensä kaksi kaveripistettä kahdelta hyvältä tyypiltä ja yhden miinuspisteen aina yhdeltä tytöltä joka oli aina minulle kateellinen jostain tyhmästä asiasta kuten paremmasta koulurepusta, hienommista kengistä tai pyyhekumista :D

Vierailija
12/20 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien lasteni luokilta sai oikeat lapset. Tunnen molemmat ja lisäksi lasten tarinat. Auttavaisia, reiluja ja vähän hiljaisia. Ainoa kerta, kun oon nähnyt toisen suuttuvan oli, kun näki epäreilua kohtelua ja säntäsi puolustamaan heikompaa. Omat kakarat saisivat ottaa oppia niistä lapsista.

Vierailija
13/20 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita poika saunoon, siis hymypoikapatsas ja jätä se kiukaalle.

Vierailija
14/20 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äänestettiin. Luokan hovikuningatar äänestettiin voittajaksi. Pompottaa muita tyttöjä ja välillä nostaa hoviinsa sieltä aina yhden. Kaikki odottavat aina innolla vuoroaan, että kuka seuraavaksi pääsee hovinarriksi. Real bully.

Vierailija
15/20 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain tuon patsaan vuonna 1992 muistaakseni, taisi olla kuudennella luokalla. Olin ihan hyvää pataa kaikkien kanssa, keräsin koulun pihan reunalta yksinäiset vähän reppanan oloiset lapset mukaan leikkiin ja kannustin heitä "heittäkää sitä palloa nyt välillä tälle Millallekin kun tuli mukaan leikkiin!" -tyylillä eikä kiusaamistilanteita tainnut edes tulla, kouluissa oli jotenkin vaivattomampaa tuohon aikaan, ei ollut niin paljon yleisesti häiriintyneitä, narsistisia tai adhd -tapauksia jotka olisivat vaatineet liikaa huomiota tai häirinneet toisten opiskelua. Toki muutama hitaampi häirikkö oli mutta ne laitettiin tarkkikselle ja elivät siellä omaa elämäänsä samanhenkisten kanssa.

Vierailija
16/20 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 korjaa: Ai niin, enää ei ole saanut sanoa että tarkkis, pitää sanoa että erityisluokka :) Tarkkikseksi sitä tuolloin silti vielä kutsuttiin.

Vierailija
17/20 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä pitää sanoa, että erityisen iloinen olin sen lapseni ystävän hymytyttöpatsaasta, koska salaa pelkäsin sen menevän luokan pikkuprinsessalle. Tiedätte kyllä, nätti, reipas, hyvä koulussa. Kääntöpuolena pallotteli muita tyttöjä, manipuloi, jätti porukasta, nosti ja pudotti, suloinen hymy huulillaan. Suljettua lippuäänestystä ei sit hallinnutkaan, tai sitten kiitos viisaalle opelle.

Vierailija
18/20 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vuonna 2000 ei ainakaan mennyt kiusaajille. Toinen oli itseasiassa kiusattu poika, toinen suosittu mutta mukava tyttö. Enpä tiedä tai muista, miten valinta oli tehty.

Mutta ala-asteella äänestettiin eräänä vuonna ystävänpäivänä myös jokin Hyvä Ystävä -palkinto jokaisen luokan yhdelle oppilaalle. Olin silloin ehkä kolmosella, aivan kamala lapsi, ja sain sen palkinnon :D En vieläkään tiedä, miten niin pääsi tapahtumaan. Kauhea äkkipikainen tappelija olin. Jopa itse ymmärsin, että palkinnon enemmän ansaitsevia olisi ollut about 20 siinä luokassa... Mutta äänestys on äänestys, ja tulokseen on tyydyttävä! Oli kyseessä eduskunnan muodostaminen tai kaveripalkinnon jako ;)

Vierailija
19/20 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, jos jotkut ajattelevat noin. Kuitenkin kyseessä vuosikymmeniä vanha perinteinen traditio jolla arvonsa. Muistan kuinka lapsena katselin kys patsasta mummoni hyllyssä, sen oli saanut enoni, siis mummoni toinen poika joskus 60-luvulla. Myöhemmissäkin opinnoissaan ja urallaan menestynyt mies.

Oma esikoispoikani sai kys patsaan viimekeväänä kun päätti 6-luokan ja todellakin ansaitsi sen, sen lisäksi että koulumenestys oli moitteetonta niin sosiaalisetkin taidot ja käytös hyvää, lisäksi ns verso-oppilas jo kolmatta vuotta. Ratkoo siis oppilaiden välisiä ristiriita/eripuratilanteita.

Minä en usko tuohon kiusaajateoriaan muutenkaan, mielestäni sen toitottaminen aliarvioi ja vähättelee niitä muita oppilaita puhumattakaan opettajaa jonka täytyy olla se verran ammattilainen ja ajan tasalla ettei kys huomionosoituksia silloin sallisi kiusaajille tai ylipäätään sellaiselle oppilaalle joka ei kys patsaan "hengen ja arvon" arvoinen ole.

Vierailija
20/20 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:41"]

Valitseeko luokan oppilaat nykyään sen joka patsaan saa?

Aiemmin opettajat valitsivat luokilta sen jolle se annetaan.

[/quote]

Ainakin 90-luvulla luokassa äänestettiin. Muistaakseni ainoa rajoitus oli, että sama oppilas ei samassa koulussa voinut saada patsasta kahta kertaa. Kyllä se joskus meni kiusaajallekin.