Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70-luvulla syötiin perunoita ja kastiketta

Vierailija
28.05.2015 |

Ei koskaan salaattia, vihanneksia, hedelmiä, kalaa. Aina vaan perunoita ja lihakastiketta. Ja leipää ja maitoa ja voita. Ja kaikki oli täysin terveitä eikä kärsinny mistään vitamiinin puutteesta. Ihme juttu tämäkin. Mutta pitäähän niiden vitamiinikauppaidenkin elää.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 23:53"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 23:31"]

Jännä kuinka kaikki jaksaa vauhkota, kuinka ennen syötiin kovia rasvoja ym. epäterveellistä eikä tullut mitään sairauksia!!! No onko ihmekään kun ihmiset kuoli silloin niin nuorina (mm ruokavalio yhtenä syynä), ettei mitkään sairaudet kerenneet oirehtia kun oli jo henki veks

[/quote]

Tietääkseni suurin osa 70-luvun lapsista on yhä hengissä

[/quote]

Ja iso osa kärsii diabeteksesta ym. hauskoista elintapasairauksista.

Vierailija
22/62 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 01:57"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 23:53"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 23:31"]

Jännä kuinka kaikki jaksaa vauhkota, kuinka ennen syötiin kovia rasvoja ym. epäterveellistä eikä tullut mitään sairauksia!!! No onko ihmekään kun ihmiset kuoli silloin niin nuorina (mm ruokavalio yhtenä syynä), ettei mitkään sairaudet kerenneet oirehtia kun oli jo henki veks

[/quote]

Tietääkseni suurin osa 70-luvun lapsista on yhä hengissä

[/quote]

Ja iso osa kärsii diabeteksesta ym. hauskoista elintapasairauksista.

[/quote]

70-luvulla margariinissa oli vielä transrasvaa älyttömiä määriä. Ja sitähän suositeltiin kaikille vauvasta vaariin. Diabetes taas on yleistynyt viimeisten parinkymmenen vuoden aikana, jolloin yhä suurempi osuus päivittäisestä energiasta on saatu hiilihydraateista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä nyt eletään...vanhukset, välilä tuntuu yliterveiltä- elävät  kuin teinit omia menojaan. Me 40 +, minä ja muut, meillä ei ole allergioita ja ihot kunnossa, ei mitään sairauksia. Sisaruksia, serkkuja synt. 80 - luvulla - uutena ilmiönä sukuihin vähäiset allergiat. Lastenlapset synt. 2000 -luvulla, järjestään joka sortin allergiat ja sairauksia,

Elämä ollut ja elämäntyylit: vanhukset maaseudulta kotoisin, reisssanneet ulkomailla omatoimimatkailua, altistaneet itsensä kaikelle. Me kaupungeissa syntyneet, siellä osan elämää ja osa maalla vapaasti, pelloilla, paskalammissa sammakonkutua tutkiellen ja järvessä molskittaesssa oli pesut, reissatessa vapaasti altistuen kaikelle. Tähän asti ruokavaliot peruna ja kastike-tyyli.

80-lukulaiset syntyneet kaupungeissa -maaseutu ei kiinnostanut- välillä tulivat maalle pelloille, reissasivat turistikohteisiin ja söivät pippuripihvejä, pizzaa ja hamppareita kuten kaveritkin. Lievää kritisointia kotona, kun äiti oli laittanut maailman parasta kotiruokaa - pizzaa.....kinuamista. Nuorin nuoriso, ei halua lähteä mihinkään, paitsi tyristirysään jos siellä on netti, kulttuuri ei kiinnosta, hamppari on päivän ruoka ja energia tulee siideristä. Vanhemmat elää trendin mukaan, myös ruokavalion.

Vierailija
24/62 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 00:02"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 00:00"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 23:47"]

Miten muka ihmiset kuoli nuorina? Siis ketkä? Kyllähän 70-luvun aikuisia / lapsia vieläkin on elossa... Omat isovanhemmat, ne jotka ei kuolleet onnettomuuksissa elivät yli 100 vuotiaiksi, 1900-luvun alusta 2000- luvulle saakka. Mahtui varmaan monenlaista ravintoa niihin aikoihin.

[/quote]

Nimenomaan... omia sukulaisia on lähentelee sataa vuotta jo ja yhä edelleen toimintakyvyn taustalla on se peruna + kastike ruokavalio...

[/quote]

Tätini täytti viime viikolla 104 vuotta. Pula-ajan lapsi.

[/quote]

Vähäenerginen ruokavalio tutkitusti hidastaa ikääntymisprosessia monilla eri eläimillä. Miksei ihmiselläkin.

Vierailija
25/62 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 03:59"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 00:02"]

Miten muka ihmiset kuoli nuorina? Siis ketkä? Kyllähän 70-luvun aikuisia / lapsia vieläkin on elossa... Omat isovanhemmat, ne jotka ei kuolleet onnettomuuksissa elivät yli 100 vuotiaiksi, 1900-luvun alusta 2000- luvulle saakka. Mahtui varmaan monenlaista ravintoa niihin aikoihin.

[/quote]

Nimenomaan... omia sukulaisia on lähentelee sataa vuotta jo ja yhä edelleen toimintakyvyn taustalla on se peruna + kastike ruokavalio...

[/quote]

[/quote]

Vähäenerginen ruokavalio tutkitusti hidastaa ikääntymisprosessia monilla eri eläimillä. Miksei ihmiselläkin.

[/quote]

Ihmiselle hyväenerginen ruokavalio on eri asia kuin vähäenerginen. Vai oliko tutkimuseläimille syötetty vingumeja pari päivää?

Vierailija
26/62 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 03:59"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 00:02"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote] Puppua. Olen 33 v nainen. Saan kuulla monta kertaa viikossa ihan kaikenikäisiltä asiakkailta ettei mua uskoisi yhtään yli 23 vuotiaaksi. Ajan taksia ja monta kertaa viikossa mun ikää kysytään. Olenkin sanonut monelle että nähtävästi yötyö, einesruoat, vähäinen liikunta, kaljan/viinin juonti vapailla ja irtokarkkien syönti nuorentaa !. Mittani ovat 170 paino 74 eikä naamassa yhtään ryppyä, ei edes silmäkulmissa silloin kun hymyilee. Olen huomannut että monilla saman ikäisillä on mua enemmän ryppyjä ja juonteita naamassa. Tehkää tästä omat johtopäätökset.

Vierailija
27/62 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 04:12"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 03:59"][quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 00:02"] [quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 00:00"] [quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 23:47"] Miten muka ihmiset kuoli nuorina? Siis ketkä? Kyllähän 70-luvun aikuisia / lapsia vieläkin on elossa... Omat isovanhemmat, ne jotka ei kuolleet onnettomuuksissa elivät yli 100 vuotiaiksi, 1900-luvun alusta 2000- luvulle saakka. Mahtui varmaan monenlaista ravintoa niihin aikoihin. [/quote] Nimenomaan... omia sukulaisia on lähentelee sataa vuotta jo ja yhä edelleen toimintakyvyn taustalla on se peruna + kastike ruokavalio... [/quote] Tätini täytti viime viikolla 104 vuotta. Pula-ajan lapsi. [/quote] Vähäenerginen ruokavalio tutkitusti hidastaa ikääntymisprosessia monilla eri eläimillä. Miksei ihmiselläkin. [/quote] Puppua. Olen 33 v nainen. Saan kuulla monta kertaa viikossa ihan kaikenikäisiltä asiakkailta ettei mua uskoisi yhtään yli 23 vuotiaaksi. Ajan taksia ja monta kertaa viikossa mun ikää kysytään. Olenkin sanonut monelle että nähtävästi yötyö, einesruoat, vähäinen liikunta, kaljan/viinin juonti vapailla ja irtokarkkien syönti nuorentaa !. Mittani ovat 170 paino 74 eikä naamassa yhtään ryppyä, ei edes silmäkulmissa silloin kun hymyilee. Olen huomannut että monilla saman ikäisillä on mua enemmän ryppyjä ja juonteita naamassa. Tehkää tästä omat johtopäätökset.

[/quote]

Se vähän kestää, voin kertoa. Omalla kohdallani elämäntyyli oli vähän reilumpaa, verrattuna sun. Mäkin olin harvinaisuus ja sitä itsekin ihmettelin. Älä turvaudu tuohon liikaa, ystävän vinkki. Luonto tekee tehtävänsä, mut sitä prosessia voi hidastaa ja ohjatakin viettämällä pääasiassa stressitöntä elämää + ruoan määrä ja kulutus tasapainossa. Kaikki kosmeettiset tuotteet tai kosmetolodian tarjoamat palvelut on huuhaata. Kaikesta huolimatta, myönnän tuon, että huoleton elämä on tärkein juttu. Vaikka mä oon pikkasen purskahtanut, stressistä, niin mä lauon kans vapautuneesti joka suuntaan niin sitä, mikä on onni. Syön silloin kun tuntuu ja mitä huvittaa., meen ja tuun kun järkkään kalenteriin. Jos juon, niin punkkua, silloin kun huvittaa. Duunit -yrittäjä. Ostan mitä huvittaa, sillä ei ole kyllä mitään elämänmerkitystä. Onpas muuten elämä sillain aikas ok. Nautitaas tästä, taksi.

Vierailija
28/62 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa perheessäni 70-luvulla syötiin. Liha-, kala- ja hernekeittoa, kesäkeittoa, ruskeaa kastiketta ja perunoita, maitokastiketta ja kalapullia, joita varten ruotoinen kala hauhettiin lihamyllyssä. Kyljyksiä, riisivelliä ja -puuroa. Ainoa eines taidi olla kalapuikot. Verilettuja syötiin myös. Ja kasviksia syötiin. Etikkapunajuuria, suolakurkkua, porkkanaraastetta. Nauriita ja lanttua. Tomaattia ja kurkkua. Hedelmknä lmena, appelsiini, päärynä, myöhemmin persikka ja luumu. Duunari perhe meilläkin. Kerrostalossa lähiössä asuttiin. Itse olen syntynyt -67

Vierailija
29/62 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 23:04"]

Ei koskaan salaattia, vihanneksia, hedelmiä, kalaa. Aina vaan perunoita ja lihakastiketta. Ja leipää ja maitoa ja voita.

[/quote]

Meillä syötiin salaattia, vihanneksia, juureksia ja marjoja ja valtavasti kalaa. Viikonlopun ja päivällisten jälkeen jälkiruokana oli esim HERUKOITA eli marjoja.

Maidonjuonti loppui kuin seinään kun 80-luvun alussa se paljastui hirvittävien rinta- ja vatsakipujen syyksi..

Meillä syötiin niiden perunoiden kaverina esim. maksapihvejä tai äidin tekemiä lihapullia tai KALAA.

Vierailija
30/62 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mmmm.. munuaiskeitto! Äiti osti munuaisia kaupasta ja teki niistä keittoa. Niitä piti keittää pitkään, pinnalle nousi "myrkkyä", sellaista harmaata sakkaa, jonka äiti kaapi pois. Kun oli keitetty "puhtaaksi" niin lisättiin perunat ja sipulit ja tehtiin keitto.

En tiedä parempaa kuin MUNUAISET..

Vierailija
31/62 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 17:13"]

Olen vm -75. Mun lapsuudessani syötiin justiinsa perunaruokaa ja keittoja. Eli keitettyä perunaa ja palapaistia / jauhelihakastiketta itse tehdyssä ruskeassa kastikkeessa (ei vehnäjauhoa ja voita ruskistettu pannulla). Lisäksi tosi usein oli jauhelihakeittoa ja makaroonilaatikkoa. En itse asiassa muista että mitään muuta olisi juurikaan syöty.

Kanaa ja riisiä ei ollut koskaan, eikä lohta. Ainoa kala mitä syötiin oli itse ongittu ahven ja verkoilla itse pyydystetty siika. Siikaa ja ahventa sitten grillattiin ulkona grillissä (ja silloin grilli tarkoitti sitä, että ensin nuotiolla poltettiin puita ja siihen hiilloksen päälle laitettiin metalliverkko.

Juureksia syötiin paljon, naurista, lanttua ja porkkanaa. Joskus sai tomaattia ja kurkkua. Mummo poimi meille metsästä mustikat, vadelmat, hillat ja puolukat. Ja omasta pihasta saatiin viinimarjat, raparperit ja omena. Raparperista tehtiin raparperikeittoa ja viinimarjoista keitettiin mehut. Joskus harvoin ostettiin appelsiinia. Sylsyisin kerättiin sieniä ja sitten niistä säilöttiin talveksi suolasieniä.

Muistan joskus pyytäneeni äidiltäni, että ostettaisiin ja keitettäisiin spagettia. Äiti sanoi, että ei osteta koska spagetit on niin kallista. Pyysin myös joskus, että tehtäisiin pizzaa, mutta sihenkin vastauksena oli ei ilman perusteluja. Ja keipanä oli aina ruisleipää.

Mä olen aikuisena ollut tosi huono syömään mitään. Olisko syynä se että lapsuuden ruokavalio oli aika suppea. Mutta kai siitä sai riittävä travintoaineet. Ihan terve olen ollut aina.

[/quote]

Vaikkka väität, että teillä oli suppea ruokavalio, niin minä taas väitän ihan listasi perusteella, että teillä syötiin huomattavastikin monipuolisemmin, tai ainakin terveellisemmin, kuin nykyajan tavisperheissä keskimäärin. Toki nykyään ravinnon monipuolisuudessa on varmasti paljon suuremmat erot perheiden välillä, kuin 70-luvulla. 70-luvulla ruuat valmistettiin pääosin itse ja valmisruokia käytettiin aika vähän. Nykyään taas on kyllä  paljon perheitä, joissa suunnitellaan millintarkasti kaikki mitä tehdään ja e-koodeja vältellään kuin ruttoa ja muutenkin kaiken pitää olla superterveellistä ja mahdollisimman itse tehtyä, mutta toisaalta on vähintään yhtä paljon perheitä, joissa paskat välitetään mistään koodeista ja ruoka on pääosin eineksiä ja muuta valmismoskaa.

Tuo grilliesimerkki oli siinä mielessä hauska, että sinä tunnut pitävän aitoa puilla lämpiävää grilliä jotenkin vähempiarvoisena, kun minulle se taas edustaa grillauksen aidointa ja korkeinta tasoa, kakenmaailman pallo, kaasu ja sähkögrilleihin verrattuna. Eipä lienekään yllätys, että minun mainio pihagrillini lämpiääkin edelleen puilla ;)

Mitä noihin kalaesimerkkeihinkin tulee, niin minulle sinun ehkä hieman vähättelemäsi siika ja ahven on arvokaloja loheen verrattuna. Toki  niiden arvo näkyy kalatiskissäkin, kun siian ja ahvenen hinta on vähintään kolminkertainen loheen verrattuna. Itse onkiminen tuo vieläpä kalaan lisäarvoa jo pelkästään tuoreustakuun muodossa ja muutenkin.

Ruokailutavat ja tottumukset on tietysti hyvin perhekohtaisia, joten siksi nämä kokemukset on hyvin yksilöllisiä. En siis missään nimessä kyseenalaista omia kokemuksiasi. Minä olen sinua 14 vuotta vanhempi, joten minun lapsuus ajoittuu 60-70 luvuille kun taas sinun pääosin 80-luvulle. Lisäksi sinun vanhempasi todennäkäisesti suurten ikäluokkien kasvatteja, kun taas minun vanhempani sota-ajan lapsia.Vaikka siis ajallisesti voisi kuvitella, että meillä olisi ollut tiukempaa, koska olimme vieläpä tavallinen tiukoilla elävä duunariperhe, niin minä en muista oikeastaan mitään ruokaa, mitä olisin kovasti halunnut ja mitä meillä ei koskaan ollut. Esimerkiksi spagettia meillä syötiin ihan normaalisti ja jauhelihapitsaa äiti teki usein pelillisen, joka olikin suurta herkkuani. Kyseessä siis tietysti se perinteinen 70-luvun "peltipitsa", ei nämä nykyajan kiekot.

-duunariperheen lapsi mallia 1961-

Vierailija
32/62 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Täytynee ruveta syömään nytkin jos meinaa pärjätä. 

Vierailija
33/62 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset oli laihempia.

Vierailija
34/62 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin kurkku, tomaatti ja porkkana oli kova sana.

Vierailija
35/62 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinankaali, tomaatti, kurkku ja he-ma-pa

Vierailija
36/62 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me ainakin syötiin kastikkeen ja perunan lisäksi porkkanaa, naurista, kurkkua, tomaattia, omenoita ja marjoja.

Vierailija
37/62 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 23:20"]Kiinankaali, tomaatti, kurkku ja he-ma-pa
[/quote]
Siinä teille vege ruokaa! Ei muuten ollu laktoosi vammasia yms....

Vierailija
38/62 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 23:04"]Ei koskaan salaattia, vihanneksia, hedelmiä, kalaa. Aina vaan perunoita ja lihakastiketta. Ja leipää ja maitoa ja voita. Ja kaikki oli täysin terveitä eikä kärsinny mistään vitamiinin puutteesta. Ihme juttu tämäkin. Mutta pitäähän niiden vitamiinikauppaidenkin elää.
[/quote]
Elinaika oli lyhyempi, että se siitä terveydestä.

Vierailija
39/62 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 23:17"]

Ihmiset oli laihempia.

[/quote]

Joo, mutta se johtui varmaan siitä että oli vähemmän pitkälle prosessoituja valmisruokia, pikaruokia jotka täynnä transrasvoja ja muutenkin karkkia ja makeaa syötiin vähemmän. 

Vierailija
40/62 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lanttupuuron. Tykkäsin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi