Onko kuntouttava työtoiminta positiivinen asia?
Toisten mielestä se aidosti kuntouttaa työttömiä, toiset taas sanoo että se on palkatonta orjatyötä.
Kommentit (12)
2, höpöphöpö! Itse olen osin työkyvytön, ja ollut jo jonkin aikaa kutyssa samassa paikassa. Ja kutyyn ei edes pääse yritykseen vaan kunnalle tai järjestölle (kuten SPR) vain. Itse teen sellaista työtä 4 h päivässä, joka nyt vain jonkun täytyy tehdä (arkiston muutto). Kun olin sairaslomalla, sitä teki vakituinen työntekijä, joka käytti omia työtuntejaan siihen, eikä asiakkaisiin (lääkäri). Ei ihme, että jonot kasvaa.
Tykkään työstä, ja olisin päässyt palkkatuella tai jopa ihan oikealla palkalla töihin, jos varoja olisi ollut.
Tuollainen työntekijä on tullut sinulle töihin työllisyystuella, "Kuntouttavaa työtoimintaa" kyllä sekin ymmärtäisin. Mutta virallisesti kuntouttavaa työtoimintaa järjestää erilaiset työpajat ja säätiöt sekä järjestöt jotka tekevät töitä asiakkaidensa elämänlaadun ja työmarkkina-aseman parantamiseksi. Yleensä tällaisten toimijoiden intresseihin kuuluu myös etsiä syrjäytyneitä ja syrjäytymisuhan alla eläviä ihmisiä, ja koittaa tukea heidän jaksamistaan lähteä hakemaan taas kosketuspintaa elämään ja työelämään. Usein asiakkailla taustalla mielenterveys -ja päihdeongelmia, koko elämän jatkunutta osattomuutta ja turvattomuutta jonka johdosta ei ole pystynyt kiinnittymään mihinkään.
Osa on ihan törkeätä ilmaisen työvoiman hyväksikäyttöä, osa taas kuntouttavaa ja enemmän ihmisen terveydenhoitoa, kuin varsinaista työtä, ns. suojatyötä. Osa työttömistä ei ikinä tule työllistymään oikeaan työhön jolla pystyy itsensä hyvin elättämään. Syynä voi olla jonkinasteinen kehitysvamma, mielenterveyssairaudet, päihdeongelma, jne. Tällaisille ihmisille kuitenkin tarjotaan näitä kuntouttavia töitä, jotta heidän henkinen hyvinvointi paranisi, saavat onnistumisen tunnetta, luovat sosiaalista verkostoa yms. Tällaisten henkilöiden työpanos ei kuitenkaan välttämättä ole työnantajalle/yritykselle merkittävä, on epävarma työntekijä, saattaa jäädä yht äkkiä pois töistä, tulla humalassa töihin tai vastaavaa.
Valitettavan paljon on niitä yrityksiä jotka etsivät oikeesti vain ilmaista työvoimaa. Haluavat työntekijöitä joilla ei ole edellämainittuja ongelmia, heillä on työkokemusta yms. Ja on törkeää, että yhteiskunta hyväksyy tällaiset paskat.
4, myös sairauden takia hankalasti työllistyvät. Kuty sopii minulle, kun a) lääkärikäyntejä ja tutkimuksia on jatkuvasti ja sairastuin jo ennen kuin valmistuin ja b) em syystä en koskaan ehtinyt tehdä palkkatyötä, joten näin pääsee kokeilemaan työelämää.
Se riippuu varmaan missä on töissä ja millaisia työtehtäviä tarjoillaan. Jossain nämä "kuntouttavat" saavat tehdä ihan vastuullisia ns. kunnon hommia. Jossain muualla työtehtävät voivat lähinnö olla kynien teroittaminen ja roskien vieminen ulos.
Onhan tuo toiminta ajatuksena ihan kaunis, mutta käytännössähän tuo vain merkitsee yrityksille halpaa työvoimaa.
Itse en koe kaipaavani kuntouttavaa työtoimintaa, koska en ole sairas ja osaan ammattini. Kokisin silkkana vittuiluna jos minulle "tarjottaisiin" jotain kuntouttavaa työtoimintaa.
8, edelleenkään, kuntouttavaan työtoimintaan ei voi mennä yritykselle.
9, asennevamma sinulla kyllä on, eli ellet ole jo töissä, olisi kuty ihan hyvä vaihtoehto sinullekin.
Joo, työntekijä tarvitaan, mutta kas kumma, kun rahoja ei koskaan ole palkkaa maksaa. Sanotaan vaan lopuksi heipat ja että tarvetta olisi ollut, mutta ei rahaa. Hyvä, että ahersit ilmaiseksi.
On siinä puolensakin. Joltain työkkärin paskartelupajalta voi halutessaan myöhästellä eikä niissä muutenkaan joudu tekemään yhtään mitään. Lisäksi siellä on hyvä esittää marttyyria kun joutuu sinne työkkärin pakottamana.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 20:52"]
8, edelleenkään, kuntouttavaan työtoimintaan ei voi mennä yritykselle.
9, asennevamma sinulla kyllä on, eli ellet ole jo töissä, olisi kuty ihan hyvä vaihtoehto sinullekin.
[/quote]
9 tässä terve. Olen tosiaan ollut vaativissa asiantuntijahommissa jo jokusen kotvan.
Yrittäjälle postiivinen asia! Saa työntekijän ja lisäksi tukea siitä kun ilmainen työntekijä tulee firmaan.
Muutama ollut hankala, kun on ruvenneet niskoittelemaan... kuulemma ei ole reilua kun itse saa 9€/päivä ja samaa hommaa tekevä saa 16€/tunti. No nopea neuvottelu niskuri ulos ja sitten karenssit päälle.