****marrasmurut perjantaina****
Kommentit (42)
marrastoive:
Momentille kysymys: mistä sitä paperia saa, jolla voi katsoa onko lapsivettä tihkunut? Apteekistako? Ja millä nimellä sitä myydään? Marrastoive rv 34+5
mutta enpä sitten tiedä että onko sitä järkeä hankkia. mullahan se värjäytyi ihan siniseksi vaikka prom-testin mukaan ei lapsivettä ollut. lääkäri selitti mulle että koska se mittaa ph:ta sekaisin oleva ph voi saada sen reagoimaan lapsiveden lisäksi.
ainakin meidän neuvolassa on sitä myös terkalla, joten sieltä voi kysyä. apteekista löytyy. sata liuskaa taisi maksaa jotain 15 euroa.
Nyt on alkanut närästämään ihan tosissaan =( Aina se on ollut riesana, mutta nyt tuntuu, ettei voi kumartua tai kyykistyä yhtään saati edes istua... Muutoinkin masussa on ollut nyt eilisestä tosi hiljaista. Muutamia muljahduksia, mutta ei paljon muuta. Alkaa olla tämä mamma aika huolissaan! Yritän tolkuttaa itselleni, että niin niitä oli hiljaisia päiviä aikaisemmissakin raskauksissa, mutta silti on mielessä päälimmäisenä, josko vauva sotekutunut napanuoraan tai istukka ei toimi kunnolla ja hapenpuute ja... ja... Vauhko luonne =( Nyt kyllä Tiitiäinen hikkailee, mutta silti!
Mies juuri eilen naureskeli, että parasta tosiaan minun pakata kassit vauvalle ja itselleni valmiiksi. Tietää itsekin, ettei löytäisi mitään, vaikka olisi nenän alla =P Vaikka nyt kuusi viikkoa olisikin vielä laskettuun aikaan, niin kaipa sitä pitää asennoitua ne kassit pakkaamaan jonkun viikon sisään.
Mitä siihen synnytysajankohtaan tulee, niin pelkään siis, että menee rankasti yli, mutta toivon, että syntyisi hieman ennen. Minunkin puolestani saisi syntyä, kun viikkoja 38. Mutta jos veikkaillaan, niin laitetaan nyt arvaukseksi 28.10., hiukan ennen laskettua aikaa =) Meillä kun lapset syntyvät viikonloppuisin... (luulee tämä)
Nyt pieni huilihetki kahvikupin ja Rennien kera!
TalviSalama + Tiitiäinen 34+1
Enpä muistanutkaan että sellaistakin voi tehdä, tehnyt viimeksi joskus vuosia sitten joten onhan se pakko nyt viikonloppuna sitten tehdä.
Olo on hieman parempi mutta veikkaan että tää on just sellainen tyyntä myrskyn edellä-olo...
Eli kohta kurkkukipu ja kuume taas yltyy.
Tänään tuli hyviä uutisia postiluukusta sisään, saadaan veronpalautuksia yli tonni joulukuussa :D Viime vuonna molemmat sai mätkyjä :D
Mistähän te tänään olette keskustelleet, tuli niin kiire kirjoittaa omia kuulumisia etten malttanut lukea kaikkea, jospa tämän viestin jälkeen.
Voihan sitä sitten kirjoittaa lisää jos kommentoitavaa löytyy.
Täällä ollaan pikkusen huolissaan, vauva ollut kumman hiljainen tänään. Koitan kohta tunnustella josko siellä kohta herättäisiin...
Syön jotain makeaa, siitä tämä vauva tykkää. Voihan olla että tää mun flunssa pistää vauvankin vähän väsyneeksi.
Varmuuden vuoksi pyydän kuitenkin neuvoa, jos en saa liikkeitä ilmaantumaan mihin mennessä niin missä vaiheessa lähtisin sitten tutkimaan onko kaikki ok? Tulipa sekava kysymys...
Swehina rv 32+5
meillä on kaasu hella ja uuni, ruuanlaitto onnistuu mut kaikki leipomiset voi unohtaa, siispä on epäreilua jakaa leivontaohjeita :)
kuinka paljon odotankaan että saadaan uusi koti, iso keittiö ja sähköliesi ja uuni. huoh...
Nyt potkitaan hyvin :) Eli ei huolta...
Kaikki arvot oli ihan hyviä. Hemppa 105 ja painoa tullut n.400g/viikko, verenpaineet oli hyvät. vauvan sydänsyke 135.
Yllätys olikin vauvan asento ja synfusmitta! Ei vauva olekkaan laskeutunut, vaan pää oli korkealla vielä. Masun muoto on vain muuttunut (roikkuvaksi!) ja synfus mitta 34cm!!! ja mulla viikkoja 32+2!! Kyllä kauhistuin, mutta neuvolatäti sanoi mun masun mallin vain olevan sellainen että kasvaa kokonaan ulospäin. Synfusmitta on ollut kyllä koko raskauden keskikäyrän yläpuolella, mutta nyt hyppäsi yli käyrien. Vauva ei kuulemma ole normaalia isompi, neuvolan täti arvio masunpäältä että olisi nyt n.1600-1700g.
Te joilla on painoarvioita tehty, paljonko teillä on ollut ? ja millä viikoilla?
Vaavaa
Ensin muut, ettei unhohdu:
MOKKAPALAT: Tuolla ohjeella minäkin olen tehnyt, mutta olen tuplannut tuon kuorrutusmäärän, koska mä en ainakaan kirveelläkään saa tuota määrää riittämään pellilliselle.
ÄITIYSAVUSTUKSET: Puuttuiko jollain vielä pakkaus? Mulla ei tahtonut millään tulla ekassa raskaudessa. Soitin Kelaan ja olivat UNOHTANEET käsitellä mun paperit! Että näin... Päivärahaa varten postitin vasta tänään Y17 -lomakkeen. Eli odotellaan...
Ja POLI: Melkoiset jötkäleet täällä mahassa jo majailee. A 2,3kg (keskikäyrällä) ja B 2kg (keskikäyrän alapuolella). Ei ihmekään, että vähän ahdistaa. Toisen sääriluumitta ja toisen mahamitta kaiveltiin mun kylkiluiden alta. Totaalinen yllätys oli, että molemmat ovat nyt pää alaspäin! Eli parin viikon sisällä B on jossain vaiheessa kääntynyt. Käsittämätöntä, miten on mahtunutkin ja vielä huomaamattani. Kohdunkaulaa oli edelleen kädelle 3cm, sormen kärjelle auki. Kuulemma hyvä tilanne. Lääkäri oli joku outo, ja antoi mulle seuraavan ajan 2 viikon päähän, vaikka edellisen kanssa oli puhetta viikottaisesta seurannasta. Samoin oli sovittu, että tällä kertaa olisi pohdittu synnytystä. No eipä pohdittu. Mutta ehtiihän tuota vielä.
Alia ja pikkuoravat rv33+4
Että BB:stä ei sais kertoo mitään juttuja, jotka ei oo vielä käyneet subin koosteissa ilmi. Tai laittakaa ainakin iso varoitus. Nuo koosteethan tulee myöhässä ja 24/7 katsovat tietää jo paljon enemmän ku me, jotka katotaan vaan subin tunnin lähetys. Kiitos ;)
Taas on sitten viikonloppu! Pian pitäis lähtee syömään pitkän kaavan mukaan. Toivottavasti maha ei täyty liian nopeasti.
VÄhän väsyttää, kun tenavat on taas ottanu sen linjan, että ärsyttävät tahallaan toisiaan. Jos toisella on kaveri, niin tilanne vaan kärjistyy. HUoh! Mun pinna ei riitä tällästen typerien riitojen selvittelyyn.
Galluppia on pukannut niin monenlaista, etten enää edes muista... No ainaan synnytyspäivää en lähde arvaamaan. Välillä on ollut puhetta, että vois mennä ylikin, kun on ollut pienemmän tuntuinen, ja keskimmäinen meni 11 pv yli. Toisaalta taas paikat on olleet jo pehmeät, ulkosuu sormelle auki ja kanavaa 2 cm jäljellä, että vois vaikka tulla ennemminkin. ?! Eka synnytys käynnistyi vesien menolla , toinen supistuksilla. Molemmat kestäny n. 10 tuntia. Toivoisin vesien menoa, koska silloin ainakin tietää, koska sairaalaan on lähdettävä.
Sairaalakassin pakkaamista mietin just pari päivää sitten, mikäs siinä, vaikka laittais hetikin kuntoon. Vauvan kamppeet ainakin olis mitä sattuu, jos miehen vastuulle jäis. Mulla on tuossa kyllä jo silitettynä omat potkuhousuni, joilla on myös aiemmat lapset tuotu kotiin. Tutan keltaiset froteepotkarit, valkoisilla tuttikuvioilla. 50cm!
Nyt on kyllä paineltava pesulle, palataan myöhemmin. Hyvää viikonloppua!
Bubbles 33+6
Mulla kans ihmeteltiin sf-mittaa. Mennyt koko ajan keskikäyrän alapuolella ja nyt oli tullut notko. 28,5 sai just ja just eli viikkoja oli 33+4. Sanoi, että seurataan tilannetta... On se pienempi, ku edellisten aikana...
voihan subin sivuilta lukea mitä tapahtuu. tosin mäkään en nää ku extran ja sit illan lähetyksen. hitsi et oikeen ootan illan lähetystä, luin subin sivuilta jo hieman... :))
mies soitti et ruokaa pöytään :S kai se on pakko. imurin varteen en oo koskenut vieläkään..
mul on täs raskauden mukana tullut viimesimmän tiedon mukaan n. 12kg painoo lisää, nyt vasen polvi on niin kipeä etten meinaa sohvalta päästä ylös.. miten olette huomannut (siis sivuläskeistä ja mahasta ei puhuta) painonnousun? jaloissa tms..?
tänään kävellessä oli selviä kipuja alapäässä, vissiin niitä liitoskipuja. ja ihan selviä supistuksia, ne kyl ei sattunut ihan kauheesti mut sattu ja tuntu.
NYT alan reippaaksi !! :)
Niin vois lukea,siksi en mene koko sivuille ;) Se illan tunnin lähetys on mun aivojen nollaus ja irtiotto, eli haluaisin seurata tapahtumia siinä järjestyksessä. Serkulla on se 24/7 ja sanoin jo sillekin, ettei sitten hiisku mulle mitä siellä tapahtuu. Ei se nyt niin vakavaa oo, mut juonipaljastukset muistakin tv-ohjelmista merkataan isoilla varoituskolmioilla. Ne lukee, jotka haluaa, mut ei oo kiva, jos vahingos saa tietää enemmän, ku haluais.
Niin typerä ku koko bb onkin, mut se on vaan pakko kattoa ;)
Mikaa on jo uhattu BB:n toimesta oikeustoimilla...eli aika rohkeaa BB:ltä on, jos illan koosteessa näytetään mitä yöllä tapahtui.
BUBBLES: älä lue seuraavaa, jollet halua tietää enempää...
Jos Mika joutuu teostaan vastuuseen, on pakko myös Kakin joutua...sen puuhista ei ole kerrottu mitään edes subin nettisivuilla...oli yrittänyt tunkea hiuslakkapulloa Miran sisään ällö tyyppi!...Sori Bubbles, oli pakko kertoa, enkä kerro enempää! Täst edes olen asiasta ihan hiljaa ;-).
Ei noista koosteista saa kyllä minkäänlaista kuvaa talon touhuista, se on täysin BB:n käsissä, mitä näyttävät katsojille. Harmittaa kun enemistö katsojista saa ihan omituisia käsityksiä noita jutuista kun eivät näe mitä oikeasti tapahtuu.
Ja jälleen lääkärissä käyty " keskustelemassa" ja kas kummaa sairaslomaa kirjoitti ens vkon torstaihin asti ja samalle pvälle varattu seuraava käynti lääkärille, kirjoittaa sitten loppuajankin vielä lomaa, EI TIENNYT voiko kirjoittaa nyt jo valmiiksi koko pätkän joten päätti ottaa varman päälle ja laittoi mut vielä kerran siellä käväsemään.
No pääasia on se että tiedän että töihin ei enää tarvitse mennä, tätä mieltähän lääkäri ollut jo 1½kk:tta että töihin ei ole paluuta ja edelleen pysyy kannassaan, helppoja käyntejä siis; käydään vaan läpi vkon kuulumiset ja samalla hän jo printtaa sairaslomatodistusta =D
Työnantajan puolelta ei sitten niinkään hyviä uutisia; olivat lopettaneet palkanmaksun ihan oudosti ja tänään soitinkin palkanlaskijalle ja hän lupasi korjata asian samantein että saan palkkani, siirryn kelan pvärahoille 26.9 alkaen, tämän kuun palkka vain siis saamatta, maanantaina tulee 1:n pvän palkka JEE, onneksi sain apua veljeltä ja äidiltäni tähän tukalaan tilanteeseen. Eli sairaslomapviäni ei oltu lyöty työpaikan tietokantaan josta ne palkkikseen menevät, työnantajani kun joutuu maksamaan mulle sen 42pvää sairaslomarahoja joka siis täyttyy 25.9, onneksi 3.10 alkaa tuo varhennettu äippäloma ja palkanmaksu jatkuu normaalisti eli sen 72 pvää mitä työnantajani mulle maksaa ja sitten Kela maksaa loput; joo koittakaa ottaa selvää =D
Oma: masussa vilistetään edelleen, väsymys myöskin kova edelleen, no levolla tästä päästään, supistukset jatkuvat ja alapäätä särkee, vessassa saa juosta pvällä jatkuvasti ja yöllä vähintään kerran.
Eipä tänään muuta, nyt pyykkejä vähän koneeseen; jos vaikka jo huomenna sais pestyä vähän vauvan vaatteita valmiiks; lääkäri kyllä käski levätä, minäkö muka tottelisin, en varmasti nyt ellei taas ala supistella niin että jalat meinaa mennä alta
rv ??? jaa oiskohan jo 30 täynnä; tänään joka tapauksessa täydet vkot
Joo jäi tiistain kertomiset kokonaan kun jouduin taysiin sisälle.
Eli nyt mulla sitten on se hepatoosi ja lääkkeet siihen aloitettu,mutta ei kutina tunnu helpottavan ollenkaan.
No taysissa sitten ultrattiin ja nyt rv 31+2 vauva olisi painanut 1.814kg.
En sitten tiedä pitääkö tuo kuinka paikkansa kun rv 30+2 vauvan painoarvio oli 1.800kg.
Nyt sitten kotiuduin ja ohjeeksi annettiin että käyn kuunteluttamassa vauva sydänääniä 2 tai 3 kertaa viikossa,että ei tulis mitään ongelmia.
Sanoin verikokeissa pitää käydä heti maanantaina ja sitten seuraava äippäpoli käynti on nyt 2.10 jo tuon hepatoosin takia ja sitten siitä seuraava on rv 36 eli 24.10.
Jos siis vauva ei päätä syntyä sitä ennen koska hepatoosissa sivuvaikutuksena voi olla ennenaikaiset syntymiset tai jotkut muut ongelmat jotka voi vaikuttaa vauva tilanteeseen.
Painoa mulle oli tullut 350g/viikko eli nyt ollaan taas 500g alkupainon yli.
Verensokereihin olivat edelleen tyytyväisiä.
Vauvasta otettiin myös sydän/supistus käyrää...
Sydän käyrä näytti 116-135.
Mutta olivat siihen tyytyväisiä koska se pysyi kuitenkin suurimman osan ajasta yli 120.
Supistus käyrään tuli kolme supistusta tunnin käyrälle ja nekin vaan 2:seen asti joten kotio pääsin.
Nyt siis maanantain labra-aikaa odotellaan.
RV 31+4
sanoiko ne mitään että käynnistävätkö ja jos niin mille viikoille pyritään, siis jos pahaksi menee?
miten musta alkaa tuntua siltä että tällä porukalla tulee olemaan vielä monta ennenaikaista lasta, kun niin monella on paikatrempallaan ja supistuksia pukkaa?! oikeesti me ollaan varmaan palstan historian yksi " saikuin" odotusporukka!
no, minäkin olen tässä viimesimmän tunnin laskenut suppareiden väliä (10-15 tuntuu tulevan). nyt lämpimään suihkuun kokeilemaan jos se helpottas ja lopettas ne.
laskin tuolta esittelystä et ensisynnyttäjiä marrasmuruissa olis 42. voi olla että tuli yks liikaa tai yks liian vähän.. tuntuu vaan ku täällä kirjottelee että lähes jokainen on vienyt jo lapset tarhaan ja kaikista nuorin on päikkäreillä jne jne.. ku aamulla tulee lueksii..
voisin nykiä ukon pois tietokoneensa kimpusta ja pakata sairaalakassin. toisen kassin ajattelin pakata niin että sinne menee vauvan ulkohaalari ja muut mitä sit tarvitsee kun kotiutuu. ja sit tietty kaukalo. pitää antaa vanhemmille avain et ne hakee tavarat meiltä ettei miehen tarvitse rampata edes takasin, meillä kun ei autoa ole.
bb:tä.
tän illan oon tääl takaalalla jossei jotain ihan super siistii joku kerro :) oon kirjottanu tälle päivälle jo tarpeeksi :D
juuh.. hyvää perjantai illan jatkoa muruille!
ootellaan rv. 34+0
Mietin juuri itsekkin että kylläpäs tähän joukkoon mahtuu monenlaista ns. normaali raskaudesta poikkeavaa vaivan kärsijää! No se on hyvä että meillä on sitten toisemme täällä tukena ja että jaksetaan kuitenkin pitää itsemme/toisemme kasassa :)
No ei ollut käynnistyksestä vielä puhe eikä kyllä muutakaan ihmeempää synnytykseen liittyvää...
Pitää vaan seurailla ja juosta labroissa,sekä ääntenkuunteluissa.
Tuo synnytys asia ratkeaa sitten toivottavasti 2.10 äippäpoli käynnillä.
Eli hysteerisenä kolmannen odottajan kipitin sitten heti aamusta äitipolille tilannetarkastukseen, kun levosta huolimatta tuo selkäjomotus ja epäsäännööllisen säännölliset alavatsan kiristelyt jatkuvat. No, äitipolin lääkärin mukaan tilanne ei olekaan yhtä " katastrofaalinen" kuin tiistaina vuodelepoon määränneen neuvolalääkärin eli kanavan lyhentyminen ja pehmentyminen tässä vaiheessa (rv30+5) on kutakuinkin normaalia tällaiselle " monisynnyttäjälle" (karmea sana, kolmatta odotan, joten en nyt ihan lapsentekokoneeksikaan itseäni tunnusta...). Eli rauhallisesti pitää ottaa ja kanteluita/nosteluita vältellä, mutta ihan vuodepotilaaksi ei tarttekaan jäädä, onneks! Joten pitäis varmaan pikkuhiljaa aloitella vauvan tavaroiden kaivamista varastoista, mitään ei olla vielä laitettu valmiiksi. Äitiyspakkaus tuli tänään, mutta ei vielä ehditty avaamaan, lupasin tuleville isoveljille, että avataan huomenna yhdessä. Painoarvioista joku kyseli, tänä aamuna ultraan mukaan meidän masukki oli 1,6kg eli prikulleen keskikäyrällä. Tosin katselin vanhoja äitiyskortteja, esikoinen oli täsmälleen saman kokoinen samoilla viikoilla ja siitä sitten ottikin kivan 3kg kasvupyrähdyksen... Saas nähdä, miten tällä kertaa käy.
Otsikossa tiivistettynä tän viikon fiilikset. Unettomia öitä, vatsa kipee, liitoskivut vaivaa, housut KOKO ajan märkänä valkovuodosta, pahoinvointia, ahdistaa/ei saa happea, ei jaksa seistä kun vatsa painaa, potkut vihloo ym ym...
Neuvolassa kävin keskiviikkona, jäi vähän ristiriitaiset fiilikset... Sf-mitta ei ole kasvanut muutamaan viikkoon, nyt se oli 27/28. Kuitenkin silloin muutama viikko sitten annettiin vauvalle tosi iso painoarvio. Verenpaine oli 124/89, eli hiukan koholla. Täti tiedusteli raskausmyrkytyksen oireita ja kaikki löytyi lievinä, mutta pissa oli puhdas. Eipä se sitten näihin asioihin sen kummemmin reagoinut, hmph...
Kotosalla olen kokkaillut ja leiponut varastoon, kun varmasti tulee niitä päiviä ettei jaksa. Kissalla on taas kiima ja mulla menee siihenkin hermot! Ukko on koko ajan töissä tai tontilla, siitä ei ole mun kanssa löhöilijäksi :( Nyt on suurin osa vauvan hankinnoista tehty ja niihinkin on mennyt niin pirusti rahaa.
Olisi jo se aika kun vauva syntyy et sais sen nyytin viereen ja miehen pariks viikoks kotiin!!!!!!!!! Mulla ei ole ollut mitään mielialan ailahteluja tai kiukutteluja odotusaikana, mut nyt alkaa oleen pinna niin kireällä!!!!
the-masu ja pikkuakka 34+1