En voi sille mitään mutta pidän vähän pölöinä ihmisiä jotka
puhuvat voimakasta murretta: esim. Tampereen murre tai eteläpohjalainen murre ovat aivan jäätävää kuunneltavaa. Mie- ja sie-vientäjät lähinnä vaan vituttaa.
Hauskintahan tässä on se että itse olen turkulainen :D (en kyllä puhu kovinkaan turkulaisesti).
Kommentit (43)
No alahan muuttamaan ajatteluasi tai olet itse tässä se pölö :DD
Sä olet sieltä, missä murre kuulostaa puhevialta.
Mun mielestä sulla ei ole oikeutta arvostella muita murteita.
Emmää ainakaa koskaa ajattele et puhuisin tampereen murretta mut kaimmää sit puhu!
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 17:34"]
puhuvat voimakasta murretta: esim. Tampereen murre tai eteläpohjalainen murre ovat aivan jäätävää kuunneltavaa. Mie- ja sie-vientäjät lähinnä vaan vituttaa. Hauskintahan tässä on se että itse olen turkulainen :D (en kyllä puhu kovinkaan turkulaisesti).
[/quote]
Seurustelin hetken aikaa turkulaisen miehen kanssa (itse olen kotoisin uudeltamaalta), joka ei ollut ennen minua tajunnut puhuvansa turun murretta, tullut puheelleen "sokeaksi" ..Just saying ;)
Aika harva puhuu kunnon Turun murretta. T: turkulaistunut tamperelainen
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 18:18"]
Aika harva puhuu kunnon Turun murretta. T: turkulaistunut tamperelainen
[/quote]
Jepp, vanhemmat ihmiset yleensä. Harvemmin nuoret.
Olen eri mieltä. Olen työskennellyt tv:n uutistoimittajana yli 20 vuotta, ja ymmärrän kyllä, mikä arvo on kirjakielisellä ja intonaatio-vapaalla puheella (murresanoja moni osaa välttää, kun pyrkii puhumaan kirjakielisesti, mutta murrealue kuuluu usein silti puheen nuotissa).
Mutta silti kadehdin kaikkia niitä, jotka osaavat jotain murretta hyvin. Itse en osaa, koska sukuni on Pohjanmaalta, itse olen kasvanut Varsinais-Suomessa ja opiskellut Tampereella - ja nuo eri murteet ovat tehokkaasti tuhonneet toistensa vaikutuksen puheestani. Olisi hienoa osata jotakin murretta!
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 18:20"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 18:15"]Turkuhan on maailman persläpi. Ja sustakin huomaa mistä olet kotoisin. Tais äitis revetä pahemmin, kun sut sai.
[/quote]
Kyllä, myönnän olevani perusturkulainen mulkku (ja olen ylpeä siitä :D)
[/quote]
Pienten kaupunkien ihmisten ongelmia
Ja pölö on suomea mielestäsi? :-D
Korostettua kirjakieltä puhuvat ihmiset ovat paljon ärsyttävämpiä. Huomaan valitsevani murteen ja minkä tahansa murteen kun kuulen korostettua kirjakieltä. Tehoilu ärsyttää, se epävarmuus omasta olemassaolon oikeudesta, jota peitellään kirjakielellä. Ihminen vaikuttaa silloin teeskentelijältä ja minulle tulee vastenmielinen olo, en pysty olemaan lähellä. Korviin sattuu teeskentely, siinä on lievä hajukin. Vetäydyn kauemmaksi ja turvaudun mihin tahansa murteeseen.
Murre kertoo juurista, ihminen kuuluu jonnekin, on jostain kotoisin ja on kaikessa tavallisuudessaan ja konstailemattomuudessaan ihanan itsevarma. Sulan murteeseen, ihana kuunnella aitoa ihmistä. Kun puheesta suodatetaan kaikki persoonallisuus niin jäljelle jää, mielenkiinnottomuus.
Jollei otsikossasi ole murresanaa, niin ei lukihäiriössäkään ole hurraamista...
Olen ihan samaa mieltä kuin aloittaja :D Rasittavaa yrittää keskustella jonkun murretta puhuvan kanssa, kun puheesta ei saa mitään selvää. Ja ei murteelle toinen vaihtoehto ole "kirjakieli" (joka on itseasiassa vain kirjoitettua kieltä, kun suullisesta ilmaisemisesta puhutaan niin oikea termi on yleiskieli), vaan ihan tavallinen puhekieli.
Eihän sille omalle murteelle voi yhtään mitään! En minä ainakaan puhuessa kiinnitä niin paljon huomiota puhetapaani. Vaikeaksi menee, jos pitää joka sana erikseen miettiä.
ouluksi: eihä sille omalle murteelle voi mittää! Emmää ainakaa puhuessa kiinnitä nii palijo huomiota ommaa puhetappaan. Meleko vaikiaksi mennee, jos pittää joka sana eriksee miettiä.
Ärsyttääkö? :D
Ensimmäisen maailman onkelma sulla, tsemppiä. Nääs.
Mitä vikkaa miun murteessa? :D
t. se 17-vuotias teini
Mulla ja appivanhemmilla on oikeasti välillä hankalaa ymmärtää toisiamme. He puhuvat hitaasti Etelä-Pohjanmaata oikein vääntäen ja käyttäen vanhoja sanoja joiden merkitys on toisinaan minullekin pimennossa.
Itse taas puhun Keski-Suomen pienen kaupungin murretta(ikäni täällä asunut), todella nopeassa tahdissa( luulin itsekin etten puhu mitenkään nopeasti, mutta mies kertoi että ensimmäisiä kertoja kun tavattiin ja kuuli minun puhuvan ystävälleni, ei alkuun saanut mitään tolkkua kun puhuttiin niin nopeasti).
Huomataan puolin ja toisin ettei aina ihan ymmärretä toisiamme, mutta toimeen tullaan kuitenkin! :D Ei mua kuitenkaan koskaan ole murteet haitanneet.
.