Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lastensuojeluasia? Huolissani siskon mielenterveydestä

Vierailija
28.05.2015 |

Tai siis otsikon kysymys on turha, tiedän että on lastensuojeluasia, mutta nyt kaipaisin neuvoja miten hoitaa asia fiksusti, ja millaista apua lasu voi ongelmaan tarjota vai voiko mitään.

Sisko on alkanut paitsi vihjailla, myös aika suoraan puhua että hänen miehensä olisi insestinen heidän varhaismurkkuaan kohtaan. Asia ei pidä paikkaansa, ja olen huolestunut näiden puheiden vaikutuksesta tytön kasvuun. Oma äitimme on paranoidinen skitsofreenikko ja siskon puheet (siis kaikki muutkin kuin tuo seikka, mm. sairaalloisen mustasukkainen miehestään, epäilee heitä salakuunneltavan ja talossa käyvän "salaliittolaisia"/varkaita) muistuttavat vuosi vuodelta enemmän äidin juttuja. Mitään sairaudentuntoa hänellä ei ole, raivostuu kun ilmaisen huoleni. Mies on tossun alla oleva lössykkä, joka vähättelee ongelmia.

Mutta lapsesta olen huolissani - mulle itselle aiheutui elinikäinen epämääräinen häpeän tunne ja vaikeuksia miessuhteissa/seksuaalisuudessa oman äitini vastaavien perättömien insestiväitteiden takia.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät että perättömiä?

Vierailija
2/53 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelisin asiasta yleisluonteisesti jonkun ammattilaisen kanssa ja kysyisin mielipidettä. Täällä Espoossa on ainakin mielenterveyspalveluiden neuvontanumero. Onko teillä? Luulisi, että joku neuvova numero löytyisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:41"]

[/quote]

Arvasin, että tätä kysytään. No sanotaanko näin, että jos (ja kun) en voi olla 100%-sen varma, niin olen 99%-varma. Tunnen heidät hyvin läheisesti, ja tuo siskon käytös/puheet ovat niin yksi yhteen äitimme juttujen kanssa - ja mun kohdalla todellakin väitteet oli perättömiä, mutta kärsin niistä suunnattomasti. Lisäksi luulisi siskon itse ottavan yhteyttä johonkin tahoon/hakevan eroa, jos olisi lapsestaan oikeasti huolissaan tuossa mielessä, enemmän se on jotain sairaan mielen kehittämää "hallintaa" suhteessa mieheen (joka muutenkin joutuu koko ajan pyytelemään anteeksi kaikkea mitä ei ole tehnyt). Vaikea selittää asiaa ymmärrettävästi sellaiselle, jolla ei ole kokemusta tällaisista ihmisistä :/ ap

Vierailija
4/53 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:41"]

[/quote]

Ensimmäisenä ketjuun ilmoittatui miesvihaaja! Kolmosen vinkki mielestäni hyvä alku.

Vierailija
5/53 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:43"]

Keskustelisin asiasta yleisluonteisesti jonkun ammattilaisen kanssa ja kysyisin mielipidettä. Täällä Espoossa on ainakin mielenterveyspalveluiden neuvontanumero. Onko teillä? Luulisi, että joku neuvova numero löytyisi.

[/quote]

Kiitos vinkistä. En tiedä onko, täytyy ottaa selvää. ap

Vierailija
6/53 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan ensimmäisenä ottaisi lasuun yhteyttä, jos siskosi on vailla diagnoosia niin ne insestiväitteet saattavat ottaa tosissaan ja se isä joutuu tosi tukalaan paikkaan. Mitä se isä on asiasta mieltä, näkeekö sairauden vaimossaan? Ootko jutellu sen kanssa?

Vierailija
7/53 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siirrät omat lapsuuden traumasi siskosi lapselle?! Koska sinä kärsit lapsena niin siskosi lapsi kärsii?! 

Vierailija
8/53 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No höpinä on höpinää, jos se ei pidä paikkaansa. Mitä itse olisit toivonut teidän kohdallenne aikoinaan, kun äitisi houraili samaa?

Vierailija
9/53 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, kuinka hankala tilanne ja sinulle varsinkin. Kunpa osaisinkin antaa jotain neuvoja. Lapsesta on tuossa tilanteessa syytäkin jonkun olla huolissaan.

Kenties se lastensuojelu on oikea osoite tässä tilanteessa. Voit toki soittaa ja kysellä, mitä apua heiltä on saatavissa tilanteeseen, varmasti paljonkin.

Skitsofreniassahan on tyypillistä sairaudentunnottomuus. Sisaresi tarvitsisi apua, kummallista, että hänen miehensäkin kieltää ongelman. Yritä jutella miehen kanssa ensin vakavasti, kerro äidistänne jne. Kerro myös, että sisaresi tilanne pahenee, jos hänelle ei saada apua.

Voimia sinulle, hyvä että välität. Voitko viettää aikaasi sisaren lapsen kanssa kahdenkesken, siitä saattaisi olla hänelle apua?

Vierailija
10/53 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita tk-lääkärille. Hän voi tehdä virka-apu pyynnön, jolloin siskosi toimitetaan terveyskeskuslääkärille arvioon siitä, tarvitseeko hän tahdosta riippumatonta hoitoa. Epäilisin psykoottisuutta. 

Vierailija
11/53 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:47"]

En ainakaan ensimmäisenä ottaisi lasuun yhteyttä, jos siskosi on vailla diagnoosia niin ne insestiväitteet saattavat ottaa tosissaan ja se isä joutuu tosi tukalaan paikkaan. Mitä se isä on asiasta mieltä, näkeekö sairauden vaimossaan? Ootko jutellu sen kanssa?

[/quote]

Näkee sairauden ja erityisen harmissaan on luonnollisesti noista puheista, mutta kuten sanoin, vähättelee ja odottaa että tilanne helpottaa ja/tai menee ohi. Sanoi, että on ehdottanut hoitoon hakeutumista vaimolleen, mutta koska hän ei ole suostuvainen, ei kuulemma "raaski" vastentahtoiseen hoitoon toimittaa (josko se olisi mahdollistakaan). ap

Vierailija
12/53 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:48"]

Eli siirrät omat lapsuuden traumasi siskosi lapselle?! Koska sinä kärsit lapsena niin siskosi lapsi kärsii?! 

[/quote]

No ihan ilman omia traumojakin olettaisin lapsen kärsivän, jos perättömästi vihjaillaan insestisestä isästä. Vähintään tyttären isäsuhde kärsii ja pahasti. ap

Vierailija
13/53 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:48"]

No höpinä on höpinää, jos se ei pidä paikkaansa. Mitä itse olisit toivonut teidän kohdallenne aikoinaan, kun äitisi houraili samaa?

[/quote]

Olisin vain toivonut, että ne puheet loppuu, tavalla tai toisella. ap

Vierailija
14/53 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin lastensuojelun puheille. Ja painottaisin ettet usko insesti väitteiden olevan totta. Ja painottaisin äidin mielenterveysongelmien olleen samanlaisia. Kai se lapsi osaa itse sanoa ettei isä ole tehnyt mitään?

Vierailija
15/53 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:49"]

Voi, kuinka hankala tilanne ja sinulle varsinkin. Kunpa osaisinkin antaa jotain neuvoja. Lapsesta on tuossa tilanteessa syytäkin jonkun olla huolissaan.

Kenties se lastensuojelu on oikea osoite tässä tilanteessa. Voit toki soittaa ja kysellä, mitä apua heiltä on saatavissa tilanteeseen, varmasti paljonkin.

Skitsofreniassahan on tyypillistä sairaudentunnottomuus. Sisaresi tarvitsisi apua, kummallista, että hänen miehensäkin kieltää ongelman. Yritä jutella miehen kanssa ensin vakavasti, kerro äidistänne jne. Kerro myös, että sisaresi tilanne pahenee, jos hänelle ei saada apua.

Voimia sinulle, hyvä että välität. Voitko viettää aikaasi sisaren lapsen kanssa kahdenkesken, siitä saattaisi olla hänelle apua?

[/quote]

Kiitos kauniista viestistä.

Kyllä me vietämmekin aikaa yhdessä, tyttö on aika useinkin meillä ja viihtyy hyvin (serkkunsa eli minun tyttäreni on melkein saman ikäinen). Siksikin asiaan on vaikea puuttua kun sisko "kostoksi" oli monta kuukautta päästämättä lastaan meille sen jälkeen kun ekan kerran kyseenalaistin hänen mielenterveytensä, vaikka olin niin hienovarainen kuin ikinä osasin. ap

Vierailija
16/53 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin todennäköisesti on skitsofrenia. Hänet pitäisi saada hoitoon

Vierailija
17/53 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siskollasi mitään todisteita luuloilleen? Hän on toki sairas, mutta kai hän osaa selittää miksi epäilee moisia. Jos ne todisteet voidaan kumota, niin ehkä siskosi ymmärtää olevansa väärässä. Tosi pahalta luottamuspulalta kuulostaa puolisoiden kesken. Ovat kai etääntyneet pahasti toisistaan henkisesti, kun toinen voi kuvitella insestiä. Toisaalta sitä on olemassa, siskosi pelot ovat vain saaneet kohtuuttomat mittasuhteet. Mitäpä jos äitisi olikin oikeassa?

Vierailija
18/53 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 16:06"]

Menisin lastensuojelun puheille. Ja painottaisin ettet usko insesti väitteiden olevan totta. Ja painottaisin äidin mielenterveysongelmien olleen samanlaisia. Kai se lapsi osaa itse sanoa ettei isä ole tehnyt mitään?

[/quote]

Osaa sanoa ja on sanonutkin, mutta silloin äiti suuttuu ja syyttää häntä valehtelijaksi - tällaista tilannetta todistin kerran, ja kun lapsi alkoi itkeä, menin väliin puolustamaan häntä jolloin sisko ajoi minut heiltä pois.

Kiitos paljon neuvoista ja vinkeistä, taidan tosiaan soittaa tuonne tk:hon nyt ekana, ja kysyä mitä he ovat mieltä. Tiedän että sisko raivostuu taas ja tulee vihaamaan minua siitä hyvästä, mutta täytyy vaan toivoa hänen joskus ymmärtävän miksi sen tein. :( ap

Vierailija
19/53 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 16:00"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:47"]

[/quote]

Näkee sairauden ja erityisen harmissaan on luonnollisesti noista puheista, mutta kuten sanoin, vähättelee ja odottaa että tilanne helpottaa ja/tai menee ohi. Sanoi, että on ehdottanut hoitoon hakeutumista vaimolleen, mutta koska hän ei ole suostuvainen, ei kuulemma "raaski" vastentahtoiseen hoitoon toimittaa (josko se olisi mahdollistakaan). ap
[/quote]

Niihin harhoihinhan ei saa mennä mukaan, vaikka kuinka hyssyttelisi tilannetta ja odottaisi sen menevän ohi. Kyllä mä nyt hoitoon ohjaamista jotenkin suosittelen, voihan se siskosi lähteä mukaan keskustelemaan viranomaisten kanssa tuosta "vaikeasta perhetilanteesta" vaikka? Tietenkin niin että sä etuköteen olisit lääkäriä infonnut missä mennään.
Kyllä siskollesi voi sanoa suoraan että mielestänne hän ei ole terve

Vierailija
20/53 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla psykoosi, joka menee lääkityksellä ja ajan kanssa ohitse. Skitsofrenia taas on elinikäinen sairaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi