karvankasvu e-pillereiden lopettamisen jälkeen
Hei! Osaakohan kukaan auttaa!
Söin 7 vuotta diane nova e-pillereitä ja lopetin ne 5 kk sitten. Ensimmäiset kuukautiset tulivat normaalisti laatan lopettamisen jälkeen. Sen jälkeen ei ole kuukautisia näkybyt.
Iho on huonontunut, hiukset rasvoittuu yms normaalia pillereiden lopettamisen jälkeen. Mutta mikä eniten vaivaa on VIIKSET! Tummia karvoja tulee ylähuuleen millaisia ei ole koskaan ennen ollut :/ karvankasvu on voimistunut myös säärissä, reisissä, bikinialueella.
Muilla kokemuksia?
Olen epäillyt että voikohan minulla olla pcos? Alapäässä on myös ollut paha haju jo jonkin aikaa
Pillereitä en halua aloittaa uudelleen. Ne vaikuttavat negatiivisesti mielialaani, turvottavat, kuivattavat limakalvoja, aiheuttavat hiiva- ja virtsatietulehduksia.
Onkohan mitä hoitokeinoja? Olen nyppinyt jonkinverran karvoja mutta lisääköhän se karvankasvua :/ en tiedä tasoittuukohan tilanne itsestään...
Kommentit (12)
Hormonit ne sun kroppas hajalle saikin. Niilläkö se paranee? No ei parane. Olen kanssa saanut pillerireseptejä epillereiden lopettamisen jälkeen että menkat alkais, en syönyt, alko kuitenkin ajan kanssa. Mulla yhtälailla oli hiivantyyppistä vaivaa ehkäisyrenkaan kanssa kuin myös pelkkien pillereiden. Mikset kokeile minipillereitä? Niissä ei sorkita estrogeenin kanssa pelkän keltarauhashormonin kanssa vain :)
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:34"] Hormonit ne sun kroppas hajalle saikin. Niilläkö se paranee? No ei parane. Olen kanssa saanut pillerireseptejä epillereiden lopettamisen jälkeen että menkat alkais, en syönyt, alko kuitenkin ajan kanssa. Mulla yhtälailla oli hiivantyyppistä vaivaa ehkäisyrenkaan kanssa kuin myös pelkkien pillereiden. Mikset kokeile minipillereitä? Niissä ei sorkita estrogeenin kanssa pelkän keltarauhashormonin kanssa vain :)
[/quote]
Ps. Mulla endometrioosi ja pcos. Parempi epäsäännölliset ja kivuliaat menkat silloin tällöin kuin hiivatulehdus/kuivuuskirvely ja sen takia seksitön elämä 24/7.
Mitä!? Mullekin tullut joitain tummia karvoja ylähuuleen. E-pillereiden lopettamisesta vuosi aikaa. Iho huono edelleen. Mutta menkat ovat säännölliset ja ei mitään haju ongelmia. Eihän mulla ole Pco?
Mullakin karvojen kasvu yltyi e-pillereiden lopetuksen jälkeen. Ja naama kukki oikein kunnolla. Oli niin kamalaa että aloitin pillerit taas vuoden tauon jälkeen kun ei helpottanut yhtään vieläkään.
Ultrassa näkyi että kohtu täysin tyhjä. Lääkäri sanoi että kestää kauan ennen kuin kuukautiset alkaisivat. Sanoi että huono tila kun kohtu "jumissa". Pillerit ovat kuulemma pitäneet pcos oireet kurissa.
En halunnut pillereitä aloittaa uudelleen niin sen takia tuo nuva ring. Luulisin että ei yhtä paha vaihtoehto kumminkaan kuin pillerit..?
lapsia kuitenkin joskus haluan niin jotain pakko ilmeisesti käyttää ennen kuin lapsia alkaa yrittää ettei rakkulat pahennu :/
Joo en minäkään haluaisi aloittaa pilsuja uudestaan. En mielelläni muutakaan hormonaalista.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 13:06"]Ultrassa näkyi että kohtu täysin tyhjä. Lääkäri sanoi että kestää kauan ennen kuin kuukautiset alkaisivat. Sanoi että huono tila kun kohtu "jumissa". Pillerit ovat kuulemma pitäneet pcos oireet kurissa.
En halunnut pillereitä aloittaa uudelleen niin sen takia tuo nuva ring. Luulisin että ei yhtä paha vaihtoehto kumminkaan kuin pillerit..?
lapsia kuitenkin joskus haluan niin jotain pakko ilmeisesti käyttää ennen kuin lapsia alkaa yrittää ettei rakkulat pahennu :/
[/quote]
Modernin lääketieteen iloja. Ensin sekoitetaan keho hormooneilla ja sitten syödään niitä lopun elämää sairauksien "hoitoon" (jotka eivät tietenkään millään tavalla liity siihen että kehon oma hormonitoiminta on tukahdutettu vuosiksi ja korvattu keinotekoisilla) ja käytetään hormonihoitoja vielä raskautumiseenkin :)
Söin pillereitä 17-24 vuotiaana. Kuukautiset olivat erittäin epäsäännölliset ennen kuin aloitin. Alunperin aknen hoitoon pillerit aloitinkin. PCOS:n oireitahan ovat mm. akne, runsas karvankasvu, epäsäännölliset kuukautiset jne.
Eli ilmeisesti minulla on ollut aina tämä PCOS mutta sitä ei tiedetty olevan kun pillerit pitivät oireet kurissa ja kierron säännöllisenä.
-aloittaja
Pco:han se oli. :/ Sain tänään ajan gynelle. Kohtu oli ultrassa täysin tyhjä ja lääkäri sanoi että on alettava jokin hormonilääkitys, jotta hormonitoiminta lähtee liikkeelle. Nyt on sitten nuva ring resepti kourassa. Kokemuksia?
t. aloittaja