Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keliakiakorvaus poistuu!

Vierailija
28.05.2015 |

Aivan uskomattomia nämä uuden hallituksen leikkaukset. Vaikka tuo korvaus ei ole suurensuuri, 23,60/kk, niin oikeasti vähävaraiselle siitä on kuitenkin ollut apua kun gluteenittomat tuotteet ovat ihan hirveän hintaisia. Opiskeluaikana kun rahat olivat tiukalla tuo reilu kaksikymppinen oli todella tervetullut, takasi melkein viikon sapuskat. Keliaakikko-opiskelija kun ei voi elää edes sillä halvalla makaroonilla kun glut. pasta maksaa melkein 10 kertaa sen mitä tavis pasta.

Ja koska keliakia on perinnöllinen ja perheessä voi olla useita ko. vaivaa sairastavaa, niin kyllä tämä päätös tuntuu jo kukkarossakin. Mutta hei, perintövero sentään laskee. Eläköön porvarihallitus!

Kommentit (419)

Vierailija
61/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:48"]

Olen allerginen esim. sitrushedelmille ja tomaatille, mutta ei ole tullut mieleenkään jurputtaa kun en saa mitään korvausta asian suhteen. Olen syömättä niitä tai tuotteita missä niitä on. Thats it ja ongelmaa ei ole.

[/quote]

Vo helevetti kun olisikin niin helppoa, että tarvitsisi vältellä VAIN sitrushedelmiä ja tomaattia. Menepä kultaseni kauppaan tutkimaan, missä kaikessa on gluteenia, eli meille keliaakikoille TAPPAVAN MYRKYLLISTÄ AINETTA.

Vierailija
62/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Viljatuotteet on osa terveellistä ruokavaliota"

Kas kummaa kun moni kummallinen oire (turvotus, pieretys, ihottumat, allergiat) katosivat pikku hiljaa 3 vuoden kulessa kun en ole syönyt tätä ihmeellista Pyhää Viljaa. Vaikka en leipää koskaan edes ihan tolkuttomasti ole syönyt muutenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen allerginen esim. sitrushedelmille ja tomaatille, mutta ei ole tullut mieleenkään jurputtaa kun en saa mitään korvausta asian suhteen. Olen syömättä niitä tai tuotteita missä niitä on. Thats it ja ongelmaa ei ole.

[/quote]

Noiden välttäminen on PIKKASEN helpompaa kuin gluteenin!

Vierailija
64/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:47"]

Mitäs otat evääksi esim. töihin, jossa ehdit vain nopeasti vetämään jotain turpaan ja takaisin töihin? Äläkä edes yritä ehdotella banaaneja ja muita hedelmiä, ei todellakaan pidä nälkää. 

[/quote]

Ja meinaat että leipä on ainoa vaihtoehto :D? Esimerkiksi tonnikala, juusto, mikä tahansa salaatti, broileri, leikkeet, pähkinät, pavut, keitto termospullossa, munakas, rahka, jne jne jne. Näistä osa myös säilyy lämpimässä, ihan samalla lailla kuin leipä täytteineen.

Jos olet noin hukassa ruokaideoiden suhteen, käy jossain karppaussivustolla. Siellä on pitkä liuta reseptejä, joista isoin osa luontaisesti gluteenittomia.

Vierailija
65/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:51"]

Kas kummaa kun moni kummallinen oire (turvotus, pieretys, ihottumat, allergiat) katosivat pikku hiljaa 3 vuoden kulessa kun en ole syönyt tätä ihmeellista Pyhää Viljaa. Vaikka en leipää koskaan edes ihan tolkuttomasti ole syönyt muutenkaan.

[/quote]

Suurimmalle osalle on. Itselleni vähäkuituinen ruokavalio (kasviksista ei saa tarpeeksi kuituja) aiheuttaa ummetusta ja väsymystä.

Vierailija
66/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa vaikka viesti nro 64 ja miettikää onko se gluteenin välttäminen niin kamalan vaikeaa sitten kuitenkaan. Ja KULTAPIENI, mikä tahansa allergia voi olla TAPPAVA jos herkistyminen on suuri. Ei tässä nyt mistään pienestä kuitinasta ja muutamasta näppylästä puhuta. Jos kurkku turpoaa tukkoon niin ihan yhtä TAPPAVAA sekin on kuin se sinun pieni keksinmurunen siellä suolenmutkassa. Saattaa vaan se lähtö tulla nopeamminkin jos ei ole asiantuntevaa ensiapua paikalla... Että tui tui ja kaiva se pää pois sieltä p*estä sinäkin, viestin 78 kirjoittanut.

Vierailija
67/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:53"]

[/quote]

Suurimmalle osalle on. Itselleni vähäkuituinen ruokavalio (kasviksista ei saa tarpeeksi kuituja) aiheuttaa ummetusta ja väsymystä.

[/quote]

Tähänkin voi ehdottaa vinkiksi karppausreseptejä. Vilja on loppujen lopuksi surkea kuidun lähde. Pähkinöistä, pavuista, siemenistä ja monista kasviksista saa kuitua huomattavasti helpommin.

Vaikuttaa kovasti siltä, että gluteenittoman ruokavalion "vaikeus" on ihan vaan tiedon puutetta ja ennakkoluuloja.

Vierailija
68/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:52"]

Mitäs otat evääksi esim. töihin, jossa ehdit vain nopeasti vetämään jotain turpaan ja takaisin töihin? Äläkä edes yritä ehdotella banaaneja ja muita hedelmiä, ei todellakaan pidä nälkää. 

[/quote]

Ja meinaat että leipä on ainoa vaihtoehto :D? Esimerkiksi tonnikala, juusto, mikä tahansa salaatti, broileri, leikkeet, pähkinät, pavut, keitto termospullossa, munakas, rahka, jne jne jne. Näistä osa myös säilyy lämpimässä, ihan samalla lailla kuin leipä täytteineen.

Jos olet noin hukassa ruokaideoiden suhteen, käy jossain karppaussivustolla. Siellä on pitkä liuta reseptejä, joista isoin osa luontaisesti gluteenittomia.

[/quote]

Ja mistäs kuidut? Gluteeniton kaura on kalliimpaa, eli se siitä kaurapuurosta. Muut viljat, kuten tattari ja hirssi, niin ikään ovat kalliimpaa. Noilla ruoillasi saat kivasti suoliston tukkoon, joka sitten vuosien päästä oireilee paksusuolen kasvaimina. Että tsemppiä siihen!

Ja pähkinöitä ja papuja en voi edes syödä, ellen halua täyttä vesiripulia loppupäiväksi.

Vierailija
69/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:48"]

[/quote]

Vo helevetti kun olisikin niin helppoa, että tarvitsisi vältellä VAIN sitrushedelmiä ja tomaattia. Menepä kultaseni kauppaan tutkimaan, missä kaikessa on gluteenia, eli meille keliaakikoille TAPPAVAN MYRKYLLISTÄ AINETTA.
[/quote]
Lihassa,kalassa,porkkanoissa,maito on oikeasti rukiista tehty.
Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, mutta kun niitä vaihtoehtojakin on ja itsetehtynä tietää mitä ruuassa on. Ja kyllä, tiedän ettei aina jaksaisi tehdä itse tai tuijottaa tuoteselostuksia. Asennetta voisi silti hiukan muuttaa.

Vierailija
70/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Noiden välttäminen on PIKKASEN helpompaa kuin gluteenin!

[/quote]

Entäs sitten maitoallergia? Sekin voi olla kerrasta tappava, ja maitoa ja maitoproteiinia on todella monessa elintarvikkeessa. Miksi he eivät ole saaneet korvausta kalliista ruokavaliosta?

Vierailija
71/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:57"]

Lukekaa vaikka viesti nro 64 ja miettikää onko se gluteenin välttäminen niin kamalan vaikeaa sitten kuitenkaan. Ja KULTAPIENI, mikä tahansa allergia voi olla TAPPAVA jos herkistyminen on suuri. Ei tässä nyt mistään pienestä kuitinasta ja muutamasta näppylästä puhuta. Jos kurkku turpoaa tukkoon niin ihan yhtä TAPPAVAA sekin on kuin se sinun pieni keksinmurunen siellä suolenmutkassa. Saattaa vaan se lähtö tulla nopeamminkin jos ei ole asiantuntevaa ensiapua paikalla... Että tui tui ja kaiva se pää pois sieltä p*estä sinäkin, viestin 78 kirjoittanut.

[/quote]

Kylläpä vaan tuntuu suurin osa näistä "allergioista" olevan sitä, että vähän kurkkua kutisee ja siihen se jääkin. Ja ole kirjoittamatta idioottimaisi aivopieruja, jos et kestä kritiikkiä. Jos et tiedä mitään keliakiasta ja sen hoidosta, niin ole mielumin hiljaa.

Vierailija
72/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:58"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:52"]

[/quote]

[/quote]

Ja mistäs kuidut? Gluteeniton kaura on kalliimpaa, eli se siitä kaurapuurosta. Muut viljat, kuten tattari ja hirssi, niin ikään ovat kalliimpaa. Noilla ruoillasi saat kivasti suoliston tukkoon, joka sitten vuosien päästä oireilee paksusuolen kasvaimina. Että tsemppiä siihen!

Ja pähkinöitä ja papuja en voi edes syödä, ellen halua täyttä vesiripulia loppupäiväksi.
[/quote]
Kuituja saa juureksista.

Vierailija
73/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:58"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:52"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Et ole tosissasi enää, ethän? Että ihan tulee paksusuolen kasvaimia jos ei syö viljaa, joo-o. Puuroa muutes en todellakaan ehdottanut, mistä sen keksit :o. Sille en mahda mitään jos sulla on useampiakin allergioita - pähkinöiden ja papujen lisäksi lista oli kuitenkin aika pitkä. Voit itse etsiä lisää kuidun lähteitä esim. finelistä. Tuossa listattu 100 eniten kuitua sisältävää elintarviketta. Listalla on todella paljon muutakin kuin viljaa:

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2168&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=fi

Mutta, taidatkin vain uhalla trollata, joten enempää en sinulle näihin älyttömyyksiin vastaa. Itse voit valita että jatkatko valittamista vai otatko selvää asioista, omahan on ruokavaliosi, kroppasi ja lompakkosi.

Vierailija
74/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:30"]

Hirveän ilkeitä kommentteja ihmisiltä, jotka eivät itse sairasta keliakiaa eivätkä ymmärrä taudista mitään. Kivoja tollaset "syökää perunaa"- kommentit. Eläisittekö itse koko elämänne esim ilman pastaa? Kun teet muulle perheelle makaronilaatikkoa, niin syötät keliaakikolle aina perunaa? Ja leipokaa itse... Leivotteko itse aina leipänne? Ravintoloissa gluteeniton ruoka maksaa usein enemmän. Eli siis opiskelija-keliaakikot syökööt kotona perunaa, kun ystävät viettää iltaa? Entä kyläilyreissut, jonne monesti keliaakikko ottaa omat ruuat mukaan esim oma lapseni viikon sukulaisvierailun leivät, omat voit ja levitteet, murot (eikö murojakaan enää voi syödä), puurojauheet... Kiitos vaan kivoista sanoistanne Terv keliaakikon äiti

[/quote]

Tarviiko se muukaan perhe makaronilaatikkoa. Tulee terveellisempää ja täyttävämpää kaikille kun laittaa vaikka juureslaatikkoa.

Vierailija
75/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itse oon paininut tuon ruokavaliojutun kanssa. Ensiksi sanoisin, unohtakaa ne kauppojen gluteenittomat jalosteet, kuten jauhosekoitukset, valmiit ylihintaiset leivät jotka tehty vaikka mistä ainesosista, gluteenittomat pastat sun muut..ei ne ole hyvää ruokaa eivätkä varsinkaan kustannustehokasta.

Itselläni jos leipää haluan, niin parasta on tehdä itse. Ja seuraavista aineista: tattarijauhot, tattarisuurimot, porkkanaraaste, omenaraaste, suola ja vesi ja öljy. Ja joskus sinne voi laittaa myös psylliumkuitua jos haluaa leivottavuutta parantaa, mutta itse harvemmin käytän. Ja valmis taikina levitetään uunipellille, ja paistetaan. eli mitään kohotettua leipää siitä ei tule mutta erittäin herkullista gluteenitonta ja halpaa leipää :)

Vierailija
76/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:05"]

Mä itse oon paininut tuon ruokavaliojutun kanssa. Ensiksi sanoisin, unohtakaa ne kauppojen gluteenittomat jalosteet, kuten jauhosekoitukset, valmiit ylihintaiset leivät jotka tehty vaikka mistä ainesosista, gluteenittomat pastat sun muut..ei ne ole hyvää ruokaa eivätkä varsinkaan kustannustehokasta.

Itselläni jos leipää haluan, niin parasta on tehdä itse. Ja seuraavista aineista: tattarijauhot, tattarisuurimot, porkkanaraaste, omenaraaste, suola ja vesi ja öljy. Ja joskus sinne voi laittaa myös psylliumkuitua jos haluaa leivottavuutta parantaa, mutta itse harvemmin käytän. Ja valmis taikina levitetään uunipellille, ja paistetaan. eli mitään kohotettua leipää siitä ei tule mutta erittäin herkullista gluteenitonta ja halpaa leipää :)

[/quote]

Juu ne gluteenittomat tattarijauhothan ovat yhtään sen halvempia kuin gluteenittomat jauhoseoksetkaan... 

Vierailija
77/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:32"]Noniin tämähän se korvaus oli, joka Suomen on vienyt vararikkoon! Onneks huomattiin! Toinen on toi venevero!
[/quote]
Pienistä puroista... Tämä nyt ainakin on ollut turhaakin turhempi menoerä.

Vierailija
78/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:01"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:57"]

[/quote]

Kylläpä vaan tuntuu suurin osa näistä "allergioista" olevan sitä, että vähän kurkkua kutisee ja siihen se jääkin. Ja ole kirjoittamatta idioottimaisi aivopieruja, jos et kestä kritiikkiä. Jos et tiedä mitään keliakiasta ja sen hoidosta, niin ole mielumin hiljaa.

[/quote]

Minä tiedän sen, että keliakian hoito on gluteeniton ruokavalio. ja osaan tehdä gluteenitonta ruokaa ihan itse.

...Ai niin, sehän se niin vaikeaa onkin, siinähän se tulikin. Kun pitäis vähän tehdä ITSE eikä voi niitä eineslihapullia syödä. Ja kun on koulussa oppinut sen jauhosuurusteisen makkarakastikkeen tekemään, niin onhan se nyt kamalan hankalaa kun kastiketta ei osaa tehdä esim. paseeratusta tomaatista ja kermasta. Niin ja kun ei tiedä että makkaraa on muutakin kuin hk blöö.

Taidan lähteä ruuanlaittoon. Kaalilaatikko ois tän illan ruoka. Gluteenia siihen ei tule tippaakaan. Tai muruakaan, sanoisinko. Muksut toivoi jälkkäriksi marjarahkaa. Where's the gluteeni...

Vierailija
79/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:05"]Mä itse oon paininut tuon ruokavaliojutun kanssa. Ensiksi sanoisin, unohtakaa ne kauppojen gluteenittomat jalosteet, kuten jauhosekoitukset, valmiit ylihintaiset leivät jotka tehty vaikka mistä ainesosista, gluteenittomat pastat sun muut..ei ne ole hyvää ruokaa eivätkä varsinkaan kustannustehokasta.

[/quote]
Joo mutta kun ei käy. Liikaa vaivaa eikä kerkee ja kaikki on muutenkin huonosti kun kela ei korvaa enää mitään ja tattarit on kalliita.

Vierailija
80/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:50"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:42"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:38"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:35"]

Voi luoja. Maailmassa on milljoonia ruoka-aineita , mutta makarooni ja leipä on väen väkisin saatava pöytään, muuten ei elä? Hiukan suhteellisuudentajua tähän touhuun. Yhdessäkään ravintolassa en muuten ole nähnyt, että gluteiiniton annos olisi kalliimpi kuin normaali.

[/quote]

Et taida olla keliaakikko, kun et ole huomannut gluteenittomuuslisää kuitissa?

[/quote]

Kerro toki missä tälläinen maksu peritään?

Olen työskennellyt ravintola-alalla yli 10 vuotta, enkä ole ikinä moisesta kuullut.

Taidat lasketella ihan omiasi.

[/quote]

Pizzerioissa, tex-mex-ravintoloissa, jäätelökioskeilla, lämpimiä voileipiä tilatessa jne jne.

[/quote]

Paikkojen nimiä kiitos. Texmex paikoissa muuten käytetään maissijauhoa yleensä.

Minä puhuin ravintoloista, sinä pizzapaikoista. Ymmärrtäkö eron? Montako kertaa kuukaudessa käyt pizzapaikassa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi