Keliakiakorvaus poistuu!
Aivan uskomattomia nämä uuden hallituksen leikkaukset. Vaikka tuo korvaus ei ole suurensuuri, 23,60/kk, niin oikeasti vähävaraiselle siitä on kuitenkin ollut apua kun gluteenittomat tuotteet ovat ihan hirveän hintaisia. Opiskeluaikana kun rahat olivat tiukalla tuo reilu kaksikymppinen oli todella tervetullut, takasi melkein viikon sapuskat. Keliaakikko-opiskelija kun ei voi elää edes sillä halvalla makaroonilla kun glut. pasta maksaa melkein 10 kertaa sen mitä tavis pasta.
Ja koska keliakia on perinnöllinen ja perheessä voi olla useita ko. vaivaa sairastavaa, niin kyllä tämä päätös tuntuu jo kukkarossakin. Mutta hei, perintövero sentään laskee. Eläköön porvarihallitus!
Kommentit (419)
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:18"]Hei mulla on keliakia ja arvatkaapa mitä, mä en nosta korvauksia. Gluteenittomat tuotteet on aivan suurta kusetusta, sillä niillä korvataan vaan ruokia joita ei muutenkaan tarvitse elääkseen. Miettikää nyt, syömällä puhdasta ruokaa ja jättämällä pois vaan yksittäisiä ravintoarvoltaan vähäisiä tuotteita pärjää ilman korvauksiakin. Riisikakut on todella halpoja ja alkoholia nyt ei muutenkaan tarvitse käyttää. Tämä korvaus on aina ollut älytön, ihmisten tulisi vaan syödä paremmin. Ja sitäpaitsi korvaus on muutenkin niin pieni, että eroa ei edes huomaa jos vaan ei puputa sitä leipää.
[/quote]
Itsekkään en nosta korvauksia:)
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:30"]
Hirveän ilkeitä kommentteja ihmisiltä, jotka eivät itse sairasta keliakiaa eivätkä ymmärrä taudista mitään. Kivoja tollaset "syökää perunaa"- kommentit. Eläisittekö itse koko elämänne esim ilman pastaa? Kun teet muulle perheelle makaronilaatikkoa, niin syötät keliaakikolle aina perunaa? Ja leipokaa itse... Leivotteko itse aina leipänne? Ravintoloissa gluteeniton ruoka maksaa usein enemmän. Eli siis opiskelija-keliaakikot syökööt kotona perunaa, kun ystävät viettää iltaa? Entä kyläilyreissut, jonne monesti keliaakikko ottaa omat ruuat mukaan esim oma lapseni viikon sukulaisvierailun leivät, omat voit ja levitteet, murot (eikö murojakaan enää voi syödä), puurojauheet... Kiitos vaan kivoista sanoistanne Terv keliaakikon äiti
[/quote]itse tekisin riisilaatikoita! myös jauheliha-riisilaatikko on olemassa. Mulla ei ole keliakiaa, mut olen jättänyt pastan/makaronit pois ruokavaliosta kun ne ei täytä mahaa :/ leipää en syö joka päivä, otan pakastimesta silloin kun haluan syödä sitä, noin pari kertaa viikossa. Etenkin leipä on liian yliarvostettua, ehkä keliakiaa sairastavien kannattais opetella elämään ilman sitä? ja jos sen pastan kalleus harmittaa niin korvaa sen riisillä. Perunakin on erittäin monipuolinen, perunaletut aivan superhyviä samoin kuin röstit :D
googlettakaa, löytyy aivan mielettömästi hyviä reseptejä!
Se mikä mua aina näissä ihmetyttää on se, ettei 20 vuotta sitten tarvinnut mitään spesiaaliruokavalioita. Lasten synttärikutsuillakin kaikki söi sitä samaa saatanan kakkua ja pipareita. Nyt joka muksulla on oma allergiansa ja erityisruokavalio. Seuraavilla synttäreillä laitan saatana pelkkää ruohoa pöytään, imekööt sitä jos ei muuta pysty syömään.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 17:19"]Se mikä mua aina näissä ihmetyttää on se, ettei 20 vuotta sitten tarvinnut mitään spesiaaliruokavalioita. Lasten synttärikutsuillakin kaikki söi sitä samaa saatanan kakkua ja pipareita. Nyt joka muksulla on oma allergiansa ja erityisruokavalio. Seuraavilla synttäreillä laitan saatana pelkkää ruohoa pöytään, imekööt sitä jos ei muuta pysty syömään.
[/quote]
Olen ollut erityisruokavaliolla noin 5kk ikäisestä eli yli 35 vuotta.
Minun lapsuuteni erosi nykyisestä sikäli että minun piti jättää synttärit väliin tai olla siellä syömättä. Parin sairaalareissun jälkeen ymmärsin jo alle kouluikäisenä olla syömättä minulle sopiviksi väitettyjä ruokia.
Jos ei saa toimeentulotukea on miljonääri :D? Hyvä ihme, kaikenlaisia "ihmisiä" sitä maailmassa onkin.
En ihan ymmärrä tätä "epätasa-arvo"-vouhkaamista tässä asiassa. Hyvin moni kroonisesti sairas maksaa tänäkin vuonna 612,62 euron omavastuuden lääkekorvauksistaan, jonka jälkeen vielä 1,50 jokaisen toimituskerran yhteydessä. Lääkkeet tulevat monella monta sataa euroa kallimmaksi, kuin nuo gluteenittomat tuotteet. Pitäisi varmaan siirtää gluteenittomat jauhot apteekin hyllylle, josta jokainen saisi sitten vuosittaisen 612,62 euron jälkeen ostaa jauhoja 1,50 hintaan. Siinä toteutuisi tasa-arvo!
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 08:30"]
Siis mitä te oikein syötätte lapsillenne ja itsellenne aamu- ja iltapaloiksi jos kerran viljat ei ole välttämättömiä? Lapsetkaan ei koskaan saa leipää, puuroa, muroja tai mysliä, siis ei koskaan? mitä helvettiä ne sitten saa aamu-, väli- ja iltapaloiksi syödä, rahkaa, jugurttia, vihersmoothieita ja hedelmiä vaan? Mielestäni viljoilla saa ruokaan monipuolisuutta ja myös halpuutta (siis gluteenipitoisilla tuotteilla), kyllä meillä vaan joudutaan muut halvimpia makaroneja syömään useammassa ruoassa viikossa, sillä säästää niin että saa lapset kasviksia ja hedelmiä ja proteiinia päivittäin myös. Ei ne riisitkään ja perunatkaan mitään terveystuotteita ole missään nimessä nekään, älkää viitsikö jauhaa että keliaakikot syökää perunaa ja riisiä. AI joka ruoalla, aivan joka päivä, vuodesta toiseen? Bataatit ja muut ravintoarvoltaan paremmat lisukkeet myös maksaa taas enemmän. Kehtaatko laittaa keliaakikolle jotain hemmetin perunaa kun itse keität muille vaikka tagliatelleja? Joka ikinen kerta? Tai itse keliaakikkona joka sanoo ettei viljoja tartte elämässään, syötkö tosiaan tyytyväisenä aina samaa vaan tuomatta viljoilla jotain samankaltaisuutta ruokaasi verrattuna muihin? Ei ikinä gluteenitonta leivonnaista tai keksiä kun muutkin herkuttelevat?
Minua keliaakikkolapsen vähävaraisena äitinä itkettää, jos tosiaan kävisi niin että lapsiltakin rahallinen tuki poistetaan.
[/quote]
ei kyse ole siitä etteikö lapsi saa syödä leipää. Se vain ei ole mitenkään välttämätöntä, joten sitä ei tarvitse valtion rahallisesti tukea. Ihan kuin valtion ei tarvitse tukea sitäkään, jos minä en keksi muuta päivällistä kuin sisäfileen. Voin syödä sisäfilettä joka päivä jos rahat riittää, jos ei riitä, on syötävä esim. jauhelihaa tai kasvisruokaa, joilla niilläkin hyvin pärjää.
Vaihtoehtoja on muuten pastan, perunan ja riisin lisäksi vaikka miten kun vähän käyttää mielikuvitustaan. Eiväthän nuo juuri edes maistu miltään. Minä syön mieluummin uunijuureksia, kukkakaalimuusia, paistettua kesäkurpitsaa tai ihan vaan salaattia. Pastaa, riisiä ja perunaa ei kaapissa edes ole.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 08:27"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 01:02"]
Ei tämä koko asia minua edes koske, koska en saa tätä keliakia-tukea, vaikka keliaakikko olenkin. Mutta huvittaa vain tämä jeesustelu siitä, että eihän viljatuotteita edes tarvita täysipainoiseen ruokavalioon eikä keliaakikko tarvitse korvaavia tuotteita mihinkään. Suurin osa meistä ei ole mitään kekseliäitä huippukokkeja, joilla on varaa ja aikaa miettiä jokainen ateria tarkkaan.
[/quote]
Keliaakikkorukka voi koota itselleen vaikka listan sopivista välipaloista, niin ei tarvitse jokaista miettiä tarkkaan erikseen kun nälkä iskee. Tässä ketjussa on lueteltu noin miljoona vaihtoehtoa sille porkkanalle, mutta eihän ne toki kelpaa kun niillä on vaikeampi provoilla. Sen porkkanan lisäksi voi syödä esimerkiksi keitetyn kananmunan, jolloin välipalasta saa sekä kuituja että proteiinia. Pitää nälän paljon paremmin kuin se voileipä, on terveellisempää ja lisäksi vielä halvempaa! Mutta eihän se kelpaa, koska [jokin täysin paska tekosyy tähän, tai huono olkiukkoilu siitä kuinka kukaan ei voi elää loppuelämäänsä pelkällä porkkanalla ja kananmunalla].
[/quote]
Tämä taitaa olla ihan turhaa vänkäämistä. Käsittääkseni keliaakikollakin on oikeus omiin makutottumuksiin ja käsityksiin siitä, mikä on hänen terveydelleen hyväksi. Minä en koe, että ylempänä energialähteiksi ehdotetut rasva ja sokeri ovat minulle hyväksi. Sen sijaan minulle leipä ei ole mikään vihollinen. Ruisleipää söisin jos vain saisin. Juuri tällä hetkellä mussutan lounaaksi leipää, jossa on m.m. auringonkukansiemeniä ja pellavansiemeniä. Ihan omin rahoin maksoin, joten ei pitäisi haitata ketään.
Ja olkiukkoilua tuli kyllä ihan siitäkin suunnasta: ei minun tavoitteenani ole saada ruuasta mahdollisimman paljon energiaa irti mahdollisimman halvalla, joten ei kiitos, ei kiinnosta mättää pekonia ja suklaata. Tavoitteena on yksinkertaisesti monipuolinen, maistuva ja vaihtelevainen, mahdollisimman terveellinen mutta kuitenkin helppo ruokavalio, josta saan myös tarvittavan määrän energiaa, koska harrastan liikuntaa enkä ole laihiksella. Ei tarvitse vääristellä asioita niin, että ruokavalioni koostuisi leivästä ja makaronista. Mutta kuten aika monet muutkin ihmiset, laitan joskus pastaa muun ruuan *lisukkeena*. Ei-keliaakikoille se on todella halpa energiapitoinen lisuke, minulle monta kertaa kalliimpi. That's it.
Toistan nyt edelleen, että minä en tätä keliaakikkorahaa saa, tarvitse enkä halua, mutta minua huvittaa tässä ketjussa se asenne, että korvikkeet ovat tarpeettomia koska "eihän kukaan oikeasti tarvitse leipää/pastaa/keksejä/muroja/mysliä/kaurapuuroa/korppujauhoja/liemikuutioita/jne. jne."... aika paljon on tässä ketjussa jo yksitellen eliminoitu "täysin tarpeettomina" elintarvikkeita, joita suurin osa suomalaisista käyttää todella paljon! Käsittääkseni koululaisillekin syötetään koulussa vielä leipää eikä sitä ole julistettu pannaan?
Vaikka tähän ketjuun onkin ilmeisesti eksynyt pelkästään ihmisiä, jotka syövät täydellisen terveellisesti ja joiden idea maittavasta välipalasta on keitetty kananmuna, niin se ei taida kovin yleistä olla kuitenkaan tavallisen kansan keskuudessa. Ja ihan tavallisia ihmisiä suurin osa keliaakikoista on. Ei terveysintoilijoita ja ruokahysteerikoita, vaan tavallisia ihmisiä, joiden suolistu nyt vaan sattuneesta syystä ei siedä gluteenia, ja joille tästä syystä monet tavallisimmista peruselintarvikkeista ovat kalliita luksustuotteita.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 09:28"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 09:23"]
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 09:09"]
On se kyllä kumma, että täällä vauhkotaan siitä ettei tarvitsr ostaa leipää/makaronia/pastaa/jauhoja. Syö vittu perunaa koko loppuelämäs kaiken ruuan kanssa ja tee variaatiot ruuista pelkästään perunan kanssa. Uskomatonta. Gluteeniton ruislimppu maksaa 10-13e ja olishan se tietty ihan mukava välillä syödä muutakin välipalaa kun vihanneksia/hedelmiä/marjoja. Pitäs taas joidenkin nostaa pää sieltä perseestä ylös, että näkee muutakin kun sen oman suolen seinämät.
[/quote]
Käy nyt ihmeessä siellä kaupassa kerrankin silmät auki. Saatat vaikka löytää jotain muutakin kuin mainisemiasi.
[/quote]
Käy itämaisessa kaupassa. Sieltä saat halvalla riisistä tai mungpavuista tehtyjä nuudeleita pastan korvikkeeksi. Maailmassa on muuten muitakin viljoja kuin vehnä, ohra ja ruis. Moni tässä maailmassa elää täysin ilman kyseisiä viljoja.
[/quote]
No totta kai maailmassa on paljon muitakin viljoja! Ne vain ovat Suomessa paljon kalliimpia kuin vehnä, ohra ja ruis.
Joku ehdotti maissijauhojakin... onko kukaan tullut verranneeksi Suomessa maissijauhojen kilohintaa vaikkapa vehnäjauhoihin? Jossain Etelä-Euroopassa ne varmaan ovatkin halpoja.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 09:06"]
Hetki sitten kaverini totesi, että keliakia-korvaus on naurettavan pieni. Sama kuin ei maksaisi ollenkaan. No nyt ei makseta! Ja valittaa tietty nytkin
[/quote]
Samaa olen pari päivää ihmetellyt. Hirveä valitus oli vuosikausia kuinka se korvaus on aivan naurettava eikä sillä saa yhtään mitään. Nyt kun se on poistumassa, ei voi enää noudattaa lainkaan gluteenitonta ruokavaliota. Justiinsa. Kyllä se vain itseltäni onnistui yli 10 vuotta ilman senttiäkään tukea. Korvaustahan on saanut vasta loppuvuodesta 2002 lähtien.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 00:45"]
Millä suurustat kastikkeen?
[/quote]
Kikhernejauhoilla. Parempaa ei ole eikä tule.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 09:19"]
En ole uusavuttomampaa porukkaa kohdannut kuin nämä palstan keliaakikot. Uskomatonta että näiden isovanhemmat ovat sodassa olleet. Elämän suurin kriisi on että joutuu jättämään yhden erikoisleipäpaketin ostamatta / vko, siihen neljään pakettiinhan tuo raha on riittänyt? Hirveä myötähäpeä tulee tälläisestä valittamisesta kun miettii minkälaisissa oloissa 90% maailman ihmisistä elää. Kasvattakaa luonnetta ja jotain ylpeyttä edes. Noin avuton ei vaan saa olla. Hävetkää. Terv, myöskin KELIAAKIKKO
[/quote]
Keliaakikko täälläkin, enkä minä mitään kriiseile. En edes tätä rahaa saa, ja se on minulle tässä keskustelussa ihan sivuseikka. Minua vaan puoliksi huvittaa, puoliksi kismittää tässä ketjussa se ylemmyydentuntoinen asenne, että keskivertokeliaakikko on jotenkin uusavuton ja tyhmä, kun syö kallista gluteenitonta leipää ja pastaa ja puuroa sun muuta, vaikka kaupassa olisi paljon muuta paljon terveellisempääkin, jos vain uusavuton keliaakikko osaisi käyttää niitä muutamaa aivosoluaan ja katsoa ympärilleen.
Onhan se niin helvetin helppo tulla AV-palstalle saarnaamaan, miten muiden pitäisi syödä. Lyön vaikka vetoa, että iso osa tähän ketjuun kirjoittaneista ei kuitenkaan itse elä omien ylemmyydentuntoisten oppiensa mukaan. Käykää minkä tahansa kaupan kassajonossa ja kurkkikaa ihmisten ostoskoreihin. Ei näy kovin montaa, jolla ei olisi leipäpakettia korissa.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:58"]Aina voi leipoa itse. [/quote] Halvin gluteeniton jauho on 4 e/kg, sis. vehnätärkkelystä (eli ei käy kaikille), ei yhtään kuitua tai proteiinia. Lisäksi tarvitsee esim. psylliumiakin jos haluaa leivän eikä paahdettua korppujauhoa.
[/quote]
Psylliumia saa mm. Agrimarkerista eikä ole kallista.
SANOIT:"Silmälaseja tarvitsevat eivät saa minkäänlaista korvausta mistään vaikka ei näkisi mitään ilman". VALHE! sinulle miljonääri on kerrottu että SAAVAT! ihan niin kuin sinäkin saat silmälaseihisi kaikki korvaukset kun vaan haet! Ai niin.....omaisuutesi ylittää tulorajat...joten mene pelle vinkumaan yltäkylläisyyttäsi muualle...
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:13"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:58"]Aina voi leipoa itse. [/quote] Halvin gluteeniton jauho on 4 e/kg, sis. vehnätärkkelystä (eli ei käy kaikille), ei yhtään kuitua tai proteiinia. Lisäksi tarvitsee esim. psylliumiakin jos haluaa leivän eikä paahdettua korppujauhoa.
[/quote]
Psylliumia saa mm. Agrimarkerista eikä ole kallista.
[/quote]
Ei ole kallista??
https://www.agrimarket.fi/Harraste_elaimet/hevoset/hevosrehut/racing-psyllium/
Enkä nyt välttämättä kovin innokkaasti söisi hevosille tarkoitettua psylliumia, vaikkei siinä varmaan sinänsä mitään vikaa olekaan.
Enpä tiedä, olisiko tämä nyt se relevantein leikkauskohde, mutta olen kyllä aika lailla samaa mieltä kuin moni muukin täällä: ilman viljoja pärjää hyvin. Moni köyhä joutuu pärjäämään myös ilman sisäfilettä tai graavilohta, vaikka kuinka tekisi mieli ja olisi ehkä terveellistäkin. En ihan todella ymmärrä, miten valtiolla (eli meillä tavallisilla pulliaisilla veronmaksajina) olisi varaa maksaa kansalaisilleen kaikkea ylimääräistä kivaa näinä aikoina? Lapsellani on ärtynyt suoli -oireyhtymä, minkä takia suolisto ei kestä paljon viljaa. Koulussa syö tavallisesti, kotona annan gluteenittomia tuotteita (joihin en saa mitään korvausta) tai sitten teen ruokaa, jossa ei ole gluteenia luonnostaankaan. En ole kyllä tullut edes ajatelleeksi, että olisi oikeus ja kohtuus saada mitään korvauksia. Loppuun vielä yksi vinkki: täällä S-marketissa on välillä gluteenitonta leipää alennuslapuilla, ostan niitä myös pakkaseen.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:34"]
Enpä tiedä, olisiko tämä nyt se relevantein leikkauskohde, mutta olen kyllä aika lailla samaa mieltä kuin moni muukin täällä: ilman viljoja pärjää hyvin. Moni köyhä joutuu pärjäämään myös ilman sisäfilettä tai graavilohta, vaikka kuinka tekisi mieli ja olisi ehkä terveellistäkin. En ihan todella ymmärrä, miten valtiolla (eli meillä tavallisilla pulliaisilla veronmaksajina) olisi varaa maksaa kansalaisilleen kaikkea ylimääräistä kivaa näinä aikoina? Lapsellani on ärtynyt suoli -oireyhtymä, minkä takia suolisto ei kestä paljon viljaa. Koulussa syö tavallisesti, kotona annan gluteenittomia tuotteita (joihin en saa mitään korvausta) tai sitten teen ruokaa, jossa ei ole gluteenia luonnostaankaan. En ole kyllä tullut edes ajatelleeksi, että olisi oikeus ja kohtuus saada mitään korvauksia. Loppuun vielä yksi vinkki: täällä S-marketissa on välillä gluteenitonta leipää alennuslapuilla, ostan niitä myös pakkaseen.
[/quote]
Totta kai ilman viljoja pärjää, mutta kalliimmaksi se joka tapauksessa tulee.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:48"]
Olen allerginen esim. sitrushedelmille ja tomaatille, mutta ei ole tullut mieleenkään jurputtaa kun en saa mitään korvausta asian suhteen. Olen syömättä niitä tai tuotteita missä niitä on. Thats it ja ongelmaa ei ole.
[/quote]
Vo helevetti kun olisikin niin helppoa, että tarvitsisi vältellä VAIN sitrushedelmiä ja tomaattia. Menepä kultaseni kauppaan tutkimaan, missä kaikessa on gluteenia, eli meille keliaakikoille TAPPAVAN MYRKYLLISTÄ AINETTA.
[/quote]
Tästä saa sen käsityksen että pieni pala leipää johtaa kuolemaan samalla sekunnilla.
Tutkimusten mukaan keliaakikoilla on riski kuolla n.45 vuoden aikana jos tautia ei hoideta. Aika pitkä aika jos vertaa esim astmaan tai diabetekseen. Että älkää hyvät ihmiset kiihkoilko ja liiotelko.
Linkkiä en voi puhelimella laittaa, lääkärilehden sivuilta löytyy jos kiinnostaa. Muita oireita siitä leipäpalasta varmasti tuleekin enkä yritä vähätellä kipuja. Älkää tekään suurennelko sairauttanne.