Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keliakiakorvaus poistuu!

Vierailija
28.05.2015 |

Aivan uskomattomia nämä uuden hallituksen leikkaukset. Vaikka tuo korvaus ei ole suurensuuri, 23,60/kk, niin oikeasti vähävaraiselle siitä on kuitenkin ollut apua kun gluteenittomat tuotteet ovat ihan hirveän hintaisia. Opiskeluaikana kun rahat olivat tiukalla tuo reilu kaksikymppinen oli todella tervetullut, takasi melkein viikon sapuskat. Keliaakikko-opiskelija kun ei voi elää edes sillä halvalla makaroonilla kun glut. pasta maksaa melkein 10 kertaa sen mitä tavis pasta.

Ja koska keliakia on perinnöllinen ja perheessä voi olla useita ko. vaivaa sairastavaa, niin kyllä tämä päätös tuntuu jo kukkarossakin. Mutta hei, perintövero sentään laskee. Eläköön porvarihallitus!

Kommentit (419)

Vierailija
241/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko on tullut mainittua että leipää ei ole pakko ihmisen syödä? :D

Jos ei mitenkään pysty tulemaan toimeen ilman leipää/pastaa ja on keliaakikko, niin ehkä luonto on tarkoittanut kuolemaan ripuliin.

Vierailija
242/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

törkimys.Keliakia ei ole itse hankittu eikä ole mikään muotidiagnoosi.Ota asioista selvää ennenkuin kirjoitat perättömiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 11:46"]

Vaihtoehtoja on muuten pastan, perunan ja riisin lisäksi vaikka miten kun vähän käyttää mielikuvitustaan. Eiväthän nuo juuri edes maistu miltään. Minä syön mieluummin uunijuureksia, kukkakaalimuusia, paistettua kesäkurpitsaa tai ihan vaan salaattia. Pastaa, riisiä ja perunaa ei kaapissa edes ole. 

[/quote]

Mutta tässä keskustelussa minua hämää se, että eihän nuo ole suoraan verrannollisia mitenkään. Kukkakaalimuusi ja paistettu kesäkurpitsa ovat mainioita ruokia, mutta jos niitä käyttäisi päivittäisen energiatarpeen täyttämiseen, niitä saisi syödä aika mielettömiä määriä.

Sitä paitsi: kukkakaalimuusi, paistettu kesäkurpitsa ja lohimedaljonki on minun ideani herkkuruuasta. Taatusti terveellisempää kuin makaronit ja jauhelihasoosi. Mutta en tiedä, miten rikkaita te oikein olette, jos teidän mielestänne noissa aterioissa ei ole hirvittävää hintaeroa.

Vierailija
244/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:44"]

Joko on tullut mainittua että leipää ei ole pakko ihmisen syödä? :D

[/quote]

Ei olekaan tässä ketjussa mainittu kuin n. 500 kertaa.

Vierailija
245/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:39"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:34"]

Enpä tiedä, olisiko tämä nyt se relevantein leikkauskohde, mutta olen kyllä aika lailla samaa mieltä kuin moni muukin täällä: ilman viljoja pärjää hyvin. Moni köyhä joutuu pärjäämään myös ilman sisäfilettä tai graavilohta, vaikka kuinka tekisi mieli ja olisi ehkä terveellistäkin. En ihan todella ymmärrä, miten valtiolla (eli meillä tavallisilla pulliaisilla veronmaksajina) olisi varaa maksaa kansalaisilleen kaikkea ylimääräistä kivaa näinä aikoina? Lapsellani on ärtynyt suoli -oireyhtymä, minkä takia suolisto ei kestä paljon viljaa. Koulussa syö tavallisesti, kotona annan gluteenittomia tuotteita (joihin en saa mitään korvausta) tai sitten teen ruokaa, jossa ei ole gluteenia luonnostaankaan. En ole kyllä tullut edes ajatelleeksi, että olisi oikeus ja kohtuus saada mitään korvauksia. Loppuun vielä yksi vinkki: täällä S-marketissa on välillä gluteenitonta leipää alennuslapuilla, ostan niitä myös pakkaseen.

[/quote]

Totta kai ilman viljoja pärjää, mutta kalliimmaksi se joka tapauksessa tulee.

[/quote]

Miten niin?

Vierailija
246/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi meidän pitäisi maksaa veronmaksajina toisillemme  korvausta loppujen lopuksi aika pienistä kärsimyksistä? Keliaakikko voi sovittaa ostoksensa tulojensa mukaan, viljaa ei ole onneksi pakko syödä. Lapseni on yökastelija ja syö siihen lääkettä, joka maksaa noin euron per päivä. Jos lääke ei auttaisi, saisin vammaistukea (mikä ylevä nimi yökasteluun), mutta koska lääke auttaa, en sitä saa (sinänsä hullua). Mutta en ymmärrä, miksi naapurini pitäisikään maksaa minulle (veroja) sellaisesta kärsimyksestä, että lapsi pissaa yöllä sänkyyn? Toisella lapsellani on Aspergerin syndrooma ja lääkäri juuri sanoi, että ei kirjoita diagnoosia, koska emme tarvitse isoja tukitoimia. Jos kirjoittaisi, saisimme kaiketi vammaistukea. Miksi? Lievittäisikö se jotain mystistä kärsimystä, jota poden ollessani rakkaan lapseni äiti? Eri asia nyt ovat oikeasti välttämättömät lääkkeet tms., mutta onko meillä varaa maksaa ihmisille siitä, että he voivat ostaa kaupasta mitä haluavat tai että heidän lapsensa ei joka asiassa kehity "kuten pitää". Kyllä minusta elämään kuuluu ihan luonnostaankin tiettyjä koettelemuksia, yhteiskunnan eli meidän veronmaksajien tehtävä on vaan huolehtia siitä, etteivät ne muodostu kohtuuttomiksi. Joskus tuntuu, että olemme nykyisen talouskatastrofimme ansainneet :(

Vierailija
247/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta tokmannilta  silmälasit tollo, saat eurolla.5e saat kolmet.Vain tollo vertaa silmälasi korvausta ja keliakiaa keskenään.

Vierailija
248/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:48"]

Vaihtoehtoja on muuten pastan, perunan ja riisin lisäksi vaikka miten kun vähän käyttää mielikuvitustaan. Eiväthän nuo juuri edes maistu miltään. Minä syön mieluummin uunijuureksia, kukkakaalimuusia, paistettua kesäkurpitsaa tai ihan vaan salaattia. Pastaa, riisiä ja perunaa ei kaapissa edes ole. 

[/quote]

Mutta tässä keskustelussa minua hämää se, että eihän nuo ole suoraan verrannollisia mitenkään. Kukkakaalimuusi ja paistettu kesäkurpitsa ovat mainioita ruokia, mutta jos niitä käyttäisi päivittäisen energiatarpeen täyttämiseen, niitä saisi syödä aika mielettömiä määriä.

Sitä paitsi: kukkakaalimuusi, paistettu kesäkurpitsa ja lohimedaljonki on minun ideani herkkuruuasta. Taatusti terveellisempää kuin makaronit ja jauhelihasoosi. Mutta en tiedä, miten rikkaita te oikein olette, jos teidän mielestänne noissa aterioissa ei ole hirvittävää hintaeroa.

[/quote]

Kasviksista tuskin kukaan energiaansa ottaa.  Energiaa saa rasvasta.

Vierailija
249/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinäkin törkimys varmasti syöt leipää.sinulla taitaa olla sairas mielikuvitus.

Vierailija
250/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:58"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sori, mutta minä en kuulu teidän rasvauskovaisten leiriin :) Olen oppinut kuuntelemaan omaa elimistöäni, ja minulle tulee liiallisesta rasvasta todella huono olo. Närästyskin riittää jo minulle syyksi karsia ylimääräistä rasvaa.

Syön siis jatkossakin sellaista ruokaa, josta tulee hyvä olo ja jonka avulla jaksaa. Onneksi maksan itse omat ruokani, niin ei tarvitse tällaista vittuilua kuunnella keltään ;)

Vierailija
251/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

YHtä lailla ruoka on "lääke" allergikoille, crohn&coliitikoille, diabeetikoille, mahahaavaisille ja ties keille. Moni näistä ruokavalioista on yhtä kallis tai kalliimpi kuin keliakiaruokavalio ja yhtä välttämätön.

Vierailija
252/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, että keliaakikot kuuluvat pastafarien lahkoon, joka palvoo vaaleanpunaista spagettihirviötä. Minusta on outoa, että pasta koetaan noin oleelliseksi osaksi välttämätöntä ruokavaliota.

Jos spagettia menee oikeasti niin paljon ettei korviketuotteisiin ole varaa, suunntkaa orient-kauppoihin ja ostakaa riisivuudelia sadan kilon säkeissä. Ei maksa juuri mitään. Kuten ei riisi tai perunakaan. Pizzaa tekee keliakiakaverini (glut. merkittyjen mutta taivan tavallisten) maissitortillalättyjen päälle.

Ja siis ihan oikeasti, oli aika hanurista verrata toisiinsa gluteenitonta ruokavaliota ja ykköstyypin diabeetikkojen insuliinia.

Vierailija
253/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 13:05"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 12:58"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sori, mutta minä en kuulu teidän rasvauskovaisten leiriin :) Olen oppinut kuuntelemaan omaa elimistöäni, ja minulle tulee liiallisesta rasvasta todella huono olo. Närästyskin riittää jo minulle syyksi karsia ylimääräistä rasvaa.

Syön siis jatkossakin sellaista ruokaa, josta tulee hyvä olo ja jonka avulla jaksaa. Onneksi maksan itse omat ruokani, niin ei tarvitse tällaista vittuilua kuunnella keltään ;)

[/quote]

Se nyt vaan on niin, että rasva ja hiilihydraatit ovat energian lähteitä. Jos hiilareita ei voi syödä tarpeeksi, on rasvasta se energia otettava. Se ei tarkoita rasvan liiallista käyttöä, vain tarpeen verran.

Vierailija
254/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 13:13"]

YHtä lailla ruoka on "lääke" allergikoille, crohn&coliitikoille, diabeetikoille, mahahaavaisille ja ties keille. Moni näistä ruokavalioista on yhtä kallis tai kalliimpi kuin keliakiaruokavalio ja yhtä välttämätön.

[/quote]

Siis gluteeniton vilja on välttämätöntä keliaakikolle? Miksi? Mitä sellaisia ravintoaineita hän siitä saa, mitä ei saa muualta? Ruoka on samalla tavalla lääke meille kaikille, huonoa ruokaa syömällä sairastumme. Mutta ei jokaisen tarvitse syödä samanlaista ruokaa. Riittävän hyvän saavuttamiseen on monta tietä.

Vierailija
255/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Halpoina vaihtoehtoina on mainittu ne perunat, riisit ja nuudelit. Sitten kuitenkin valitetaan, että yhyy, liian yksipuolista, noitako pitää loppuelämä syödä. Sitten kerrotaan vaihtoehtoja niin nekään eivät kelpaa. Syöt vaikka yhtenä päivänä perunaa, seuraavana riisiä, sitten kukkakaalimuusia, sitten tortillaa (ei tarvita pastaa viereen), sitten taas riisiä, sitten kesäkurpitsaa. 

Kasviksia pitäisi ihmisen syödä se puoli kiloa päivässä, joten yhtä hyvin niistä voi tehdä sen lisukkeenkin, veikkaan että jos syö normaalisti "lautasmallin mukaan" eli puolet lautasesta pastaa, puolet kastiketta ja pala kurkkua vieressä, ei herkästi tule se puoli kiloa täyteen.

Vierailija
256/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 13:46"]

[/quote]

[/quote]

Halpoina vaihtoehtoina on mainittu ne perunat, riisit ja nuudelit. Sitten kuitenkin valitetaan, että yhyy, liian yksipuolista, noitako pitää loppuelämä syödä. Sitten kerrotaan vaihtoehtoja niin nekään eivät kelpaa. Syöt vaikka yhtenä päivänä perunaa, seuraavana riisiä, sitten kukkakaalimuusia, sitten tortillaa (ei tarvita pastaa viereen), sitten taas riisiä, sitten kesäkurpitsaa. 

Kasviksia pitäisi ihmisen syödä se puoli kiloa päivässä, joten yhtä hyvin niistä voi tehdä sen lisukkeenkin, veikkaan että jos syö normaalisti "lautasmallin mukaan" eli puolet lautasesta pastaa, puolet kastiketta ja pala kurkkua vieressä, ei herkästi tule se puoli kiloa täyteen.

[/quote]

Ja sunnuntairuoaksi voi vaikka ostaa vielä sitä gluteenitonta pastaakin, jos sitä on saatava.

Vierailija
257/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 13:39"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 13:13"]

[/quote]

Siis gluteeniton vilja on välttämätöntä keliaakikolle? Miksi? Mitä sellaisia ravintoaineita hän siitä saa, mitä ei saa muualta? Ruoka on samalla tavalla lääke meille kaikille, huonoa ruokaa syömällä sairastumme. Mutta ei jokaisen tarvitse syödä samanlaista ruokaa. Riittävän hyvän saavuttamiseen on monta tietä.

[/quote]

Ei, kun tarkoitin että ruoka on lääke ihan yhtä laille monelle muullekin ryhmälle kuin keliaakikoille, eivätkä ne ryhmät ole koskaan saaneet mitään korvausta siitä. Harva asia on itse asiassa niin ravintoköyhää ravintoa muiltakin ominaisuuksiltaan (esim GI) huonoa kuin valkoista viljaa korvaavat keliatuotteet, paitsi ehkä se valkoinen vilja.

Vierailija
258/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sitä muitakin syömisrajoitteita kuin keliakiassa, kuten esim. Kihti jota ei millään tavoin tueta vaikka ei saisi oikein mitään syödä. Miksi siis jotain ryhmää pitäisi tukea?

Vierailija
259/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:31"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:06"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:04"]Kysymys on 20 eurosta kuukaudessa! Mitä sillä saa? Pari sämpyläpussia? [/quote] 20€ on vähän, mutta se on parempi kuin ei mitään. Lähes välttämätön opiskelijoille, joilta leikataan nyt myös opintotuesta.

[/quote]

LEIKATAANKO OPINTOTUKEA???
[/quote]

55 senttiä kuukaudessa, tuskin näet nälkää tämän vuoksi.

Vierailija
260/419 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÖÖöö... Kuka muuten ei tee ruokaa joka päivä itse? Entä kuka elää pelkällä makaronilla???

t: juuri valmistunut, joka ei opiskeluaikana einespaskoihin ja pelkkään makarylliin koskenut, vaan teki ihan omin pikkukätösin ruokansa, koska ei omistanut edes microa (selvää säästöä :D).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme