Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt kyllä tupakan hinta nousee yli kipurajan...

Vierailija
28.05.2015 |

Ei kai auta kuin lopettaa polttaminen. Se tietysti on tarkoituskin. Yläluokkahan ei juuri sauhuttele ja vaikka sauhuttelisikin, niin hinta on yhdentekevä. Köyhiä nikotiinin suurkuluttajiahan tämä kirpaisee. 

Palveleeko se kuitenkaan kokonaisuudessa? Verotulot pienenevät ja ihmiset ovat eläkkeellä pidempään? On sitten vain enemmän elätettäviä vanhustenhoidon ja toimeentulotuen piirissä. 

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:45"]

Antaa nousta. Poltan sen minkä poltan hinnasta riippumatta. On oma asiani mihin rahani käytän. Toivottavasti myös alkoholijuomat nousee.

[/quote]

isommat verotulot tulisi jos alkoholivero laskisi. 

Vierailija
62/83 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:49"]päivämatkan Tallinaan saa kympillä. Sieltä 2 kartonkia mallua yht. 70 e ja mulla se riittää kolme kk. Eli ei kirpase. Näin oon toiminu jo vuosia.
[/quote]
Haaparannasta saa parilla kympillä parin kuun röökit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko tupakasta uusi luksustuote, jota poltetaan näyttääkseen, että minullapa on varaa? 2020-luvun bloggaajat poseeraavat sätkä suussa, Prada olalla keikkuen ja huokailevat, että ihanan kallista.

Vierailija
64/83 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sauhuttomat jaksaa metelöidä. Totuus on, että kun ruvetaan laskemaan hyötyjä ja haittoja, niin yhteiskunnalle tämä muutos ei tee hyvää.

1. Ihmiset hankkii nyt tupakkinsa ulkomailta, facebookkiin kun pistää viestiä kaveriporukalle, että kun käytte laivalla, niin tuokaa mulle kartsa röökiä, maksan kartsan + 5 euroa siitä vaivasta. :) Ja niitähän on nyt sitten tullut enemmän kuin ehdin polttaa. Samalla Suomi ei saa näistä veroja, ennen sai.

2. Jos taas mulle tulee joku tupakoinnista johtuva sairaus, niin tästä tulee lisäkuluja valtiolle.

3. Todennäköisesti, jos lopetat polttamisen ajoissa kun se maksaa nyt maltaita, niin elät pitempään. Ja jossain laitoshoidossa tämä ei ole ihan ilmaista.

4. Jos lasketaan, että ihminen polttaa nyt vaikka 4 maksi askia viikossa tupakkaa, niin se tekee vuodessa 1432 euroa. Jos tämän kertoo sitten vaikkapa 30:llä vuodella, se tekee päälle 43 000 euroa. Ja koska suuri osa tupakasta johtuvista sairauksista tulee eteen vasta vanhuusiällä, niin aika hemmetin paljon saa yhteiskunnan rahoja käyttää hoitamiseen, jotta se ylittäisi tuon 43 000 euron summan.

Väitän, että 15 prosenttia ihmisistä lopettaa tupakoinnin tämän suuren noston takia.
Väitän, että 20 prosenttia ihmisistä vähentää tupakointia, sen suuren hinnan vuoksi.
Väitän, että 25 prosenttia alkaa tuomaan tupakkaa virosta, jos ei aivan kaikkia askeja, niin suurimman osan niistä, joko itse tai kaverin toimesta.
Väitän, että 40 prosenttia jatkaa polttamista ainakin jonkin aikaa kalliimmallakin hinnalla.

Sitten on lisättävä vielä nuoret, joista aika moni polttaa ja tuloja ei juuri ole. Olet koukussa röökiin mikä maksaa paljon, joudut ottamaan vipin ja näin myös vippiongelmat tulee aivan varmasti kasvamaan.

Lopputulemana, tämä ei ollut hyvä liike mitenkään yhteiskunnalle.

Ja lopuksi en muuten polta, mutta tiedän, että tämä oli virhe. Tämä pahetaa jälleen valtion velkaantumista, mistä joutuu kärsimään kaikki te muutkin, jotka jaksatte nyt hurrata tupakan hinnan noston puolesta. Alkuun muutos todennäköisesti tuottaa hyvin rahaa, koska monet ei yritä edes lopettaa ennenkuin hinta nousee, joten ensimmäiset kalliit askit tekee kyllä vielä kauppansa ja homma tulee näyttämään kannattavalle, mutta muutamassa vuodessa huomataan, että tämä oli virhe.

Vierailija
65/83 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä se tämä tupakan hinnan nousu on joissain määrin hyvä ja jossain määrin taas tosi huono. Esim itse olen ketjupolttaja noin 2askia lm punasta päivään että pitäis saada lopetuttua tämä paska.

Vierailija
66/83 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno homma että nousee! Musta askin hinta sais olla reippaat 20 euroa niin eiköhän polttaminen vähenesi suurella harppauksella. Tupakointi on niin suuri terveyshaitta, että ehkä tupakoitsujoille olisi ajattelun aihetta ostaako enää sellaista keuhkon pilaajaa tappaja-ainetta.

Vierailija
67/83 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 08:28"]

Joo kyllä se tämä tupakan hinnan nousu on joissain määrin hyvä ja jossain määrin taas tosi huono. Esim itse olen ketjupolttaja noin 2askia lm punasta päivään että pitäis saada lopetuttua tämä paska.

[/quote]

Apua lopettamiseen kyllä saa, löytyy lääkkeitä ja korvaushoitoa. Mut nekään ei riitä, ellei itse halua oikeesti päästä irti röökistä.

Kaksi askia päivässä on tosi kallista = 450 euroa kuussa. Haluisitko sellasen palkankorotuksen, nettona?

Vierailija
68/83 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin iljettävän näköstä ku joku vetää röökiä. Oikee imee sitä ku viimestä päivää.
Ja se hajukin niin järkyttävää.

Vierailija
69/83 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksetaan se mitä pyydetään,ei se hinta mitään siihen lopettamiseen vaikuta.

Vierailija
70/83 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:13"]

Toivoisin niin, että tulisi myös sokerivero - saatais suomalaisten ylipainokin kuriin painamasta julkista terveydenhoitoa. Tupakan hinnankorotus on jees. 

[/quote]

Oon ollut "laihiksella" syömättä mitään makeaa varmaan pari vuotta ja en tunnu laihtuvan yhtään.

Vierailija
71/83 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaan lopettaa. Itse lopetin noin vuosi sitten ja olo parantunut ihan yleisestikin, ei pelkästään tuo rahan meno. Kasvoissa myös iho näyttää terveemmältä. Jos minäkin pystyin lopettamaan niin sinäkin pystyt! ;)

Mulla oli myös kannustimena (ehkä kamalaa sanoa näin) mutta sellainen ohjelma jonka katsoin jossa seurattiin keski-ikäisen norjalaisen viimeisiä hetkiä. Oli kuolemassa keuhkosyöpään, aloittanut jo teininä tupakoinnin. Oli kamalaa katsottavaa. Taitaa olla yksi kivuiaimpia tapoja kuolla :( Katseluaikaa ei valitettavasti enää ole http://areena.yle.fi/1-1637176

Terv. 15 vuotta tupakoinut, askin verran päivässä.

Vierailija
72/83 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:34"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:32"]

Keuhkosyöpä yms. keuhkosairaudet vähenee ja eikä verovaroja tarvitse käyttää itseaiheutettujen sairauksien hoitoon. Hyvä muutos.

[/quote]

Toisaalta ihmiset elävät pidempään. Tupakointihan lyhentää elinvuosia hyvinkin tehokkaasti. Peräti viidellä vuodella (joissain tutkimuksissa olen nähnyt suurempiakin lukuja). Yksi vanhushoitovuosi laitoksessa makssa hyvinkin monta kymmentä tuhatta euroa. 

Eli ei nyt itsestään selvä tämä yhtälö kaiketi ole. 

ap

[/quote]

Huomaa, että lyhentyminen tapahtuu sieltä oikeasta päästä.

Vierailija
73/83 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltan about askin viikossa, joten ei vaikuta.. Vois ihan piruuttaan alkaa tekemään virorallia, koska mennyt ihan älyttömäksi tää meno täällä.

Vierailija
74/83 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:25"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:34"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:32"]Keuhkosyöpä yms. keuhkosairaudet vähenee ja eikä verovaroja tarvitse käyttää itseaiheutettujen sairauksien hoitoon. Hyvä muutos. [/quote] Haha, luuletko että tuo vähentää muiden kuin satunnaispolttajien tupakointia? Suurin osa on jo tähän asti hakenut tupakat Venäjältä jossa se on huomattavasti halvempaa. Sama kuin suurin osa alkoholista kannetaan Virosta. Käyttäjät saa saman halvemmalla molemmista maista mutta haitat jää edelleen Suomeen eikä tule edes verotuloja.

[/quote]

Joo, kalja halpenee kun se käy mutkan naapurimaassa. Minusta tässä on jotakin nurinkurista. Silloin kun vielä harrastin kessuttelua, en olisi rahan takia päässyt siitä irti vaikka se olisi maksanut satasen aski, on se riippuvuus sen verran kova. Lopettaminen oli paljon helpompaa kun unohti rahat ja keskittyi olemaan juuri tämän hetken ilman tupakkaa.

[/quote]lopettaminen on helppoa kun alkaa ajattelemaan kuinka hölmöä se on,kun itselle on tehnyt oikeasti selväksi asian jää kerrasta,näin itsellä ja eukolla,samalla voit vaikka palkita itsesi,osta vaikka iso led tv,jos topan päivässä ostanut tekee kk 120-180 € aika iso summa työläiselle

Vierailija
75/83 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 03:15"]

Kannattaa vaan lopettaa. Itse lopetin noin vuosi sitten ja olo parantunut ihan yleisestikin, ei pelkästään tuo rahan meno. Kasvoissa myös iho näyttää terveemmältä. Jos minäkin pystyin lopettamaan niin sinäkin pystyt! ;)

Mulla oli myös kannustimena (ehkä kamalaa sanoa näin) mutta sellainen ohjelma jonka katsoin jossa seurattiin keski-ikäisen norjalaisen viimeisiä hetkiä. Oli kuolemassa keuhkosyöpään, aloittanut jo teininä tupakoinnin. Oli kamalaa katsottavaa. Taitaa olla yksi kivuiaimpia tapoja kuolla :( Katseluaikaa ei valitettavasti enää ole http://areena.yle.fi/1-1637176

[/quote]

Itse kerkesin tupakoida vain noin kuusi vuotta, mutta tämän dokumentin muistan ja se on pysynyt mielessä. Nyt olen joskus satunnaisesti polttanut enää yhden tai kaksi jos olen juonut (harvoin), sellaista pakkoa tai jatkuvaa himoa ei enää ole. Mulla on jopa puolikas maksiaski tuolla lipaston laatikossa ja näen sen melkein päivittäin. Tsemppiä teille muillekin, mulle tämä vielä oli varmaan aika helppo nakki.

Vierailija
76/83 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:48"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:41"]

Nuorten tupakointi varmasti vähenee entisestään ja se on hyvä.

[/quote]

Nuorten tupakointi sitten 80-luvun ei ole kovin paljon vähentynyt. Ilmiö on polarisoitunut. Amislaiset polttavat järjestään, lukolaisista harva

Polttaja profiloituu nykyään luuseriksi paremmissa piireissä. 

Mutta onko oikein juuri näitä ihnisiä rangaista? Itse siis poltan, kuten aloituksesta tuli ilmi. Olen akateeminen työtön. 

ap

[/quote]

Aivan täyttä ripuliskeidaa tämä. Ei pätenyt ennen, eikä päde nykyäänkään. Omana aikanani 80-luvulla meillä oli luokalla 14 oppilasta joista kaksi poltti. Ylemmällä luokalla polttajia oli kolme. Poikani luokalla tilanne on vieläkin parempi. Kuulemma vai yksi ainut kaveri polttaa. Pojan kaveripiirissä (6 poikaa) polttaa ainoastaan yksi ja hän on lukiolainen.

Toki amiksessa on luokkia ja linjoja joissa voi jopa yli puoletkin oppilaista poltaa, mutta ei niilläkään luokilla läheskään jokainen. Sitten on taas luokkia ja linjoja, joillla ei polta kuin muutama, tai jopa ei ainutkaan. Omana aikanani samalla osastolla oli yksi tyttöjen linja, jolla ei polttanut yksikään tyttö.

Vierailija
77/83 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 14:34"]

Oho, noin paljon alapeukkuja? Miksi?  o.O

[/quote]

[/quote]

Eipä kannata peukuista tällä palstalla huolestua. Epäloogiset peukut ovat pääsääntöisesti lähes aina ainoastaan yhden peukuttajan mielipiteitä. Olin juuri tuolloin palstalla, kun nuo sinunkin jutullesi tulleet peukut ilmestyivät ja yllätys yllätys, yön hiljaisimpina hetkinä.

Kun katsot oman kirjoituksesi ympärillä olevia kirjoituksia, niin ovat saaneet tismalleen samanlaiset peukutukset, eli tupakkavastaiset alapeukkuja ja tupakkamyönteiset yläpeukkuja. Nuo peukut siis ilmestyivät yöllä, jolloin ketjun lukijoita ei tullut itseni lisäksi kuin yksi lisää ja silti sait kymmeniä peukkuja, joten ovat kaikki alapeukkusi yhden ja ainoan korsteenin aikaansaannos :)

Vierailija
78/83 |
25.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 16:03"]

[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 14:34"]

Oho, noin paljon alapeukkuja? Miksi?  o.O

[/quote]

[/quote]

Eipä kannata peukuista tällä palstalla huolestua. Epäloogiset peukut ovat pääsääntöisesti lähes aina ainoastaan yhden peukuttajan mielipiteitä. Olin juuri tuolloin palstalla, kun nuo sinunkin jutullesi tulleet peukut ilmestyivät ja yllätys yllätys, yön hiljaisimpina hetkinä.

Kun katsot oman kirjoituksesi ympärillä olevia kirjoituksia, niin ovat saaneet tismalleen samanlaiset peukutukset, eli tupakkavastaiset alapeukkuja ja tupakkamyönteiset yläpeukkuja. Nuo peukut siis ilmestyivät yöllä, jolloin ketjun lukijoita ei tullut itseni lisäksi kuin yksi lisää ja silti sait kymmeniä peukkuja, joten ovat kaikki alapeukkusi yhden ja ainoan korsteenin aikaansaannos :)

[/quote]

Saa kyllä olla toooodella tylsä elämä, että tuollaista peukuttelurallia jaksaa puuhata aamuyöllä *reps* Voi ei! :'D Tosi surullista mutta myös naurattaa ajatus tyypistä aamuyöllä pimeässä asunnossa, av.n ruudun valo hohkaa kasvoille ja neuroottisesti (ehkä jopa nortti huulessa) alapeukuttelee :DD

Vierailija
79/83 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakasta tulee statussymboli. Onko sätkä vai 'oikea' tupakki. Köyhäthän ei polta 

Vierailija
80/83 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:32"]

Kakkostyypin diabetes, jonka lähtösyy pääosin on lihavuus vie monikertaisesti terveydenhoidon resursseja tupakointiin nähden. 

Tässä on vielä huomioitava, että tupakoitsijat maksavat massiiviset verot muihin nähden. Rasvaa ja sokeria saa jokainen samalla hinnalla. Ei-tupakoitsijat eivät maksa yhtään mitään nikotiinista. 

[/quote]

Ei muuten vie. Tupakointi maksaa 2 miljardia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä