Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käykö mies tietämättä verkkopankissani?

Vierailija
28.05.2015 |

Olen huomannut silloin tällöin, että verkkopankki ehdottaa seuraavaa tunnusta. Merkitsen yleensä välittömästi, että olen kirjautunut verkkopankkiin. Tämä seuraavan tunnuksen ehdottelu alkoi vasta viimeisen vuoden aikana. Miehen kanssa olemme asuneet yhdessä vajaa pari vuotta.

Kenelläkään muulla ei oikeastaan ole mahdollista tehdä tätä kuin miehelläni. Hänen ei käytännössä pitäisi tietää verkkopankin käyttäjätunnusta, mutta se on piilotettuna minulla puhelimeen. Siltä varalta, että jos joskus käy niin paha muistikatko, niin ainakin löydän sen sitä kautta.

Mies on marissut minulle, ettei tunnuksia saisi pitää puhelimessa. Minulla on siis muihinkin pin-koodeihin jne. muistisäännöt, minkä vuoksi vilkaisen puhelimeni näppäimistöä, mutta puhelimen muistiin en ole tallentanu kuin ainoastaan verkkopankin käyttäjätunnuksen. Olen maininnutkin asiasta miehelle, mutten ole kertonut, millä tavalla tunnuksen löytää. 

Viime aikoina mies on alkanut vinkua rahaa ruokaostoksille. Hän tienaa tällä hetkellä enemmän kuin minä. Minulla on kyllä enemmän rahaa säästössä kuin miehellä, mutta en ole kertonut sitä hänelle. Sattumaa? 

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 09:54"]Miten Nordean pankkiin saa vaihdettua käyttäjätunnuksen? Minulla on siis Nordeassa tili ja lista, jossa merkataan seuraava käyttäjätunnus. Verkkopankissa ilmoittaa, että seuraava tunnus on x, mikäli merkitsee tunnarin väärin.

Olemme avopari vajaan kahden vuoden ajan. Lapsia ei ole. En ole aikaisemmin tajunut katsoa, milloin edellinen kirjautuminen on. Minulla raha-asiat ovat paremmalla tolalla kuin miehellä, vaikka tienaakin minua huomattavasti enemmän rahaa.

Outoja siirtoja tilitapahtumissa ei ole niin en ole kiinnittänyt asiaan huomiota, mutta kun tänään kirjauduin taas verkkopankkiin niin kysyi TAAS toista tunnusta. Tunnarit ovat lompakossani. Ap
[/quote]
mulla sama homma nordeassa ja olen epäillyt että akka käy kyttäämässä mun tilejä??

Vierailija
42/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä verkkoviesti pankkiin tai ole chatin kautta yhteydessä ja varmista, miten tunnus vaihdetaan.

Edellyttää erittäin todennäköisesti pankkikäyntiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:05"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 09:57"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 09:51"]

Ai voiko verkkopankin salasanan vaihtaa? En ole koskaan tullut tuota edes ajatelleeksikaan.

Ohis vaan ihmettelee :)

[/quote]

Totta kai voi ja pitääkin vaihtaa, mikäli epäilee, että tunnus on väärissä käsissä. Vaatii henkilökohtaisen käynnin konttorissa henkilötodistuksen kanssa. Ei onnistu etänä. 

[/quote]

No sitä mä just ajoin takaa, että voiko sitä muka tuosta noin vaan vaihtaa itse kuten esim. sähköpostin salasanaa. Kun sellaisen kuvan sai noista viesteistä.

se ohis

[/quote]

No ainakin S-Pankissa pystyy vaihtamaan itse nettisivuilla. Kunhan on ensin kirjautunut ja tunnistautunut. 

Vierailija
44/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:07"]

Ai voiko verkkopankin salasanan vaihtaa? En ole koskaan tullut tuota edes ajatelleeksikaan.

[/quote]

Totta kai voi ja pitääkin vaihtaa, mikäli epäilee, että tunnus on väärissä käsissä. Vaatii henkilökohtaisen käynnin konttorissa henkilötodistuksen kanssa. Ei onnistu etänä. 

[/quote]

No sitä mä just ajoin takaa, että voiko sitä muka tuosta noin vaan vaihtaa itse kuten esim. sähköpostin salasanaa. Kun sellaisen kuvan sai noista viesteistä.

se ohis

[/quote]

No ainakin S-Pankissa pystyy vaihtamaan itse nettisivuilla. Kunhan on ensin kirjautunut ja tunnistautunut. 

[/quote]

Ahaa, okei. Pitääpä joskus varsin mielenkiinnosta katsoa miten OP:ssa, että onko sielläkin sellainen mahdollisuus.

Vierailija
45/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaihdat salasanaa ja tunnuslukulistan piiloa. Tosin mies on voinut ottaa vaikka kuvan tunnuslukuliststasi, joten pyydä pankilta uusi.

Itselläni on tuo lista valokuvana kännykässä. Enkä tee mitään back-uppeja tiedoistani pilvipalveluihin.

Vierailija
46/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos käytätte samaa tietokonetta, niin kaikenhan minkä kirjoitat näppäimistöllä, hän voi tarkistaa jälkeenpäin:) Tämä on sitä nykyaikaa, ja helppoa, senkun vaan avaa lokitiedoston ja katsoo mitä vaimo on näpytellyt päivän aikana, millä sivuilla käynyt, kaiken näkee. Ohjelmat voi laittaa jopa ottamaan kuvakaappaukset kaikesta koneella tapahtuvasta, joten näkee esim. kenen facebook kuvia tutkiskellut yms. ihan kaiken käytännössä näkee. Pankkitunnukset nyt jää helpoiten ylös ihan vaan sen perusteella että oot näpytellyt ne näppäimistöllä.

Vierailija
47/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 09:47"]

Mä en kanssa ymmärrä tuota "seuraavaa tunnusta". Mulla arpoo ihan sattumanvaraisesti jonkun numeron listalta. Ja verkkopankissa näkyy kyllä, koska siellä on viimeksi käyty. Ja tarvitseehan miehesi sen avainlukulistan, pölliikö hän sen lompakostasi vai mistä? Vaihda salasana, sillähän siitä selviää.

[/quote]

Joissain verkkopankeissa mennään listaa järjestyksessä. Toisissa arvotaan listalta käyttämätön. Näissä näkee jäljellä olevien määrästä, että käykö joku muu pankissa. Jos numerot vähenee omia aikojaan niin joku muu käy verrkopankissa.

Vaihtaisin salasanan. Jos ei itse pysty niin pankissa. Tai hankkisin uuden listan ja sille uuden piilopaikan.

Myös kirjatumislogin voineetulostaa.

Vierailija
48/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mies jäi kiinni mun gmailin lukemisesta salaa. Mulla on kännykkään nettiselaimeen tallennettu gmail osoite ja salasana. Miehellä on tiedossa kännykän tunnusluku. Mä en koskaan jätä gmailia auki nettiselaimeen vaan aina iltalehden, eikä muita ikkunoita. Ei mulla ole mitään salattavaa eikä sutinaa mutta jotenkin koen, että sähköposti on henkilökohtaista aluetta.

Kerran olin suihkussa ja suihkun jälkeen huomasin että kännykässä oli selaimella auki gmail, ei muita ikkunoita. Ja lisäksi uusimmat mailit oli sellaisia, joiden lähetysaika mulle just samaan aikaan kun suihkuni. Eli mies oli aukaissut sen suihkuni aikana. Mulla on vielä sellainen puhelin että sähköposti pitää aina refreshata vaikka selain olisi koko ajan auki, ei päivity automaattisesti . En sanonut miehelle mitään, kun ei mulla ole mitään salattavaa mutta kyllä mä mieti että MIKSI se luki mun mailia?

Vierailija
49/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:02"]

Ja sitä minäkin tässä mietin, että kun tässä ei oikein muutakaan vaihtoehtoa ole kuin se, että mieheni käväisee siellä pankissa niin, MIKSI tekee sellaista? Minä kuitenkin maksan aika paljon meidän menoista, eikä ongelmia ole ollut, niin miksi sitten pitäisi kytätä minun tilejä? Hemmetti, kun en tajunut katsoa aamulla, että milloin oli ollut se edellinen kirjautuminen. Viime viikolla maksoin yhden laskun, mutta viivasin silloinkin tunnarin yli. Ap

[/quote]

Laita nyt johonkin ylös koska kävit viimeksi verkkopankissa ja katso sitten täsmääkö ajankohta kun meet seuraavan kerran. Sitten jos edellinen käyntiaika on eri kuin merkkaamasi, kysy suoraan mieheltäsi käykö hän verkkopankissasi. Mun miehellä on tapana ottaa kännykkäkameralla kuva omasta tunnuslukulapustaan (jotenkin pystyy siitä kuvasta vielä yliviivaamankin käytetyt tunnukset), voi olla että sun miehes on tehnyt saman sun tunnuksille.

Vierailija
50/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla utelias mies. Näkeehän sen tosiaan hyvin vaikkapa android kännyköissä viimeksi käytetyt ohjelmat listan, josssa järjestyksessä mitä on ollut auki. Moni vakoilija ei tajua tarkistaa ensin missä järjestyksessä mitäkin ohjelmia on ollut auki, luodakseen samanlaisen järjestyksen vakoilunsa jälkeen, ja tässä vaiheessa voi jäädä kiinni. 

Toisaalta, helppo on vaikkpapa sun nukkuessasi asentaa vakoiluohjelma jota et kyllä huomaa mistään. sen jälkeen netin kautta voi nähdä käytännössä kaiken, sun sijainnit päivän aikana, tallennettua kaikki puhelut sun puhelimesta, kytkettyä haluttuna ajankohtana nauhoituksen esim. jos oot ystävän luona, ja kuunneltua mitä puhutte, tekstiviestit..

eli nykyaikana, yksityisyys voi olla aika häilyvä käsite, jos pitää tekniikkaa mukanaan. Tämän takia matkapuhelin kannattaa pitää suljettuna 

Vierailija
51/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:35"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:02"]

Ja sitä minäkin tässä mietin, että kun tässä ei oikein muutakaan vaihtoehtoa ole kuin se, että mieheni käväisee siellä pankissa niin, MIKSI tekee sellaista? Minä kuitenkin maksan aika paljon meidän menoista, eikä ongelmia ole ollut, niin miksi sitten pitäisi kytätä minun tilejä? Hemmetti, kun en tajunut katsoa aamulla, että milloin oli ollut se edellinen kirjautuminen. Viime viikolla maksoin yhden laskun, mutta viivasin silloinkin tunnarin yli. Ap

[/quote]

Laita nyt johonkin ylös koska kävit viimeksi verkkopankissa ja katso sitten täsmääkö ajankohta kun meet seuraavan kerran. Sitten jos edellinen käyntiaika on eri kuin merkkaamasi, kysy suoraan mieheltäsi käykö hän verkkopankissasi. Mun miehellä on tapana ottaa kännykkäkameralla kuva omasta tunnuslukulapustaan (jotenkin pystyy siitä kuvasta vielä yliviivaamankin käytetyt tunnukset), voi olla että sun miehes on tehnyt saman sun tunnuksille.

[/quote]

Niinpä. Jos siihen syöttää edellisen tai seuraavan luvun niin ohjelma kyllä kertoo, mikä on vuorossa olevan luvun järjestysnumero. 

Vierailija
52/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käytetä samaa konetta ja olen ainakin itse merkannut, että ei tallenna mitään tietoja. Saako Nordeasta jotain sisäänkirjautumislokitietoja vai pitääkö niitä erikseen pyytää? Yritän kirjautua iltapäivällä tai huomenna uudestaan ja jos joku tietäisi, mistä ne lokitiedot löytyy. Tuli taas yksi lasku maksettavaksi.

Olen kirjautunut viime viikolla ja tällä viikolla kerran, eli jos niiden lisäksi on enemmän kirjautumisia tällä aikavälillä, niin on satavarmaa mies käy tililläni. Jos näin on niin, täytyy ottaa puheeksi. Ap

Vierailija
53/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä muuten olette näistä vakoiluohjelmista? Itse oon miettinyt, että pitäisikö laittaa, niin voisi kasvattaa luottamusta puolisoon kun saisi ihan kunnolla nähdä ja kuulla mitä puuhaa ja puhuu ja kirjoittaa. Ja jos kaikki olisi hyvin, niin äkkiä toi mielenkiinto niiden tietojen tarkkailuun katoaisi. Esim. antaa lahjaksi uusi puhelin jonka valmiiksi on asennuttanut vakoilusoftan.

Vierailija
54/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:52"]

Mitä mieltä muuten olette näistä vakoiluohjelmista? Itse oon miettinyt, että pitäisikö laittaa, niin voisi kasvattaa luottamusta puolisoon kun saisi ihan kunnolla nähdä ja kuulla mitä puuhaa ja puhuu ja kirjoittaa. Ja jos kaikki olisi hyvin, niin äkkiä toi mielenkiinto niiden tietojen tarkkailuun katoaisi. Esim. antaa lahjaksi uusi puhelin jonka valmiiksi on asennuttanut vakoilusoftan.

[/quote]

En todellakaan usko, että luottamus kasvaa. Kyllä hulluus ruokkii hulluutta. 

Vierailija
55/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:39"]

voi olla utelias mies. Näkeehän sen tosiaan hyvin vaikkapa android kännyköissä viimeksi käytetyt ohjelmat listan, josssa järjestyksessä mitä on ollut auki. Moni vakoilija ei tajua tarkistaa ensin missä järjestyksessä mitäkin ohjelmia on ollut auki, luodakseen samanlaisen järjestyksen vakoilunsa jälkeen, ja tässä vaiheessa voi jäädä kiinni. 

Toisaalta, helppo on vaikkpapa sun nukkuessasi asentaa vakoiluohjelma jota et kyllä huomaa mistään. sen jälkeen netin kautta voi nähdä käytännössä kaiken, sun sijainnit päivän aikana, tallennettua kaikki puhelut sun puhelimesta, kytkettyä haluttuna ajankohtana nauhoituksen esim. jos oot ystävän luona, ja kuunneltua mitä puhutte, tekstiviestit..

eli nykyaikana, yksityisyys voi olla aika häilyvä käsite, jos pitää tekniikkaa mukanaan. Tämän takia matkapuhelin kannattaa pitää suljettuna 

[/quote]

Saanko kysyä vähän neuvoja?

Mulla on työsuhdepuhelin (iphone 5) ja työpaikallani on kovat tietoturvajutut, fiorma rajoittaa aika paljon puhelimen ominaisuuksia. Pystyykö mieheni asentamaan puhelimeeni jonkun vakoiluohjelman vai huomaako työantajani sen /estääkö sellaisen asentamisen? Olen huono näissä tietotekniikkajutuissa....

Mies on osoittanut tiettyä kiinnostusta mun puhelinta kohtaan vaikka ei mulla oikeasti ole mitään salattavaa ja piilotettavaa. On kai tullut vainoharhaiseksi.

Entä jos autossani on auton kiinteä navigaattori, pystyykö mieheni seuraamaan että mitä reittejä olen yksinäni ajellut?

Lisäksi mies on käskenyt pitämään mun kännykän bluetoothin päällä, että se kytkeytyy mun autoon. Sitten siitä navigaattorinäytöltä pääsee selaamaan mun puhelimeen muistiin tallennnettuja puhelinnumeroita ja jopa tekstiviestit näkyy siinä! Mies laittoi mun kännykkään sen bluetoothin, mutta mä kytkin salaa pois. Pelkään, että se pystyy seuraamaan mun tekstareita siitä auton navigaattorinäytöltä, vai voiko? Sorry , mä onn tosi huono näissä tekniikkajutuissa...

- 32

Vierailija
56/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:10"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:07"]

[/quote]

[/quote]

se ohis

[/quote]

[/quote]

Ahaa, okei. Pitääpä joskus varsin mielenkiinnosta katsoa miten OP:ssa, että onko sielläkin sellainen mahdollisuus.

[/quote]

Kyllä OP:ssa voi vaihtaa salasanan ja sitä jopa suositellaan. Käyttäjätunnusta ei voi vaihtaa itse.

Vierailija
57/57 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisiko olla mhdollista sellainen että olisit käynyt jotain sellaista palvelua joka vaatii tunnistautumista, esimerkiksi kela tai tai muu vastaava ja olet unohtanut merkitä ylös?