Käykö mies tietämättä verkkopankissani?
Olen huomannut silloin tällöin, että verkkopankki ehdottaa seuraavaa tunnusta. Merkitsen yleensä välittömästi, että olen kirjautunut verkkopankkiin. Tämä seuraavan tunnuksen ehdottelu alkoi vasta viimeisen vuoden aikana. Miehen kanssa olemme asuneet yhdessä vajaa pari vuotta.
Kenelläkään muulla ei oikeastaan ole mahdollista tehdä tätä kuin miehelläni. Hänen ei käytännössä pitäisi tietää verkkopankin käyttäjätunnusta, mutta se on piilotettuna minulla puhelimeen. Siltä varalta, että jos joskus käy niin paha muistikatko, niin ainakin löydän sen sitä kautta.
Mies on marissut minulle, ettei tunnuksia saisi pitää puhelimessa. Minulla on siis muihinkin pin-koodeihin jne. muistisäännöt, minkä vuoksi vilkaisen puhelimeni näppäimistöä, mutta puhelimen muistiin en ole tallentanu kuin ainoastaan verkkopankin käyttäjätunnuksen. Olen maininnutkin asiasta miehelle, mutten ole kertonut, millä tavalla tunnuksen löytää.
Viime aikoina mies on alkanut vinkua rahaa ruokaostoksille. Hän tienaa tällä hetkellä enemmän kuin minä. Minulla on kyllä enemmän rahaa säästössä kuin miehellä, mutta en ole kertonut sitä hänelle. Sattumaa?
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 09:40"]
Olen huomannut silloin tällöin, että verkkopankki ehdottaa seuraavaa tunnusta. Merkitsen yleensä välittömästi, että olen kirjautunut verkkopankkiin. Tämä seuraavan tunnuksen ehdottelu alkoi vasta viimeisen vuoden aikana. Miehen kanssa olemme asuneet yhdessä vajaa pari vuotta.
Kenelläkään muulla ei oikeastaan ole mahdollista tehdä tätä kuin miehelläni. Hänen ei käytännössä pitäisi tietää verkkopankin käyttäjätunnusta, mutta se on piilotettuna minulla puhelimeen. Siltä varalta, että jos joskus käy niin paha muistikatko, niin ainakin löydän sen sitä kautta.
Mies on marissut minulle, ettei tunnuksia saisi pitää puhelimessa. Minulla on siis muihinkin pin-koodeihin jne. muistisäännöt, minkä vuoksi vilkaisen puhelimeni näppäimistöä, mutta puhelimen muistiin en ole tallentanu kuin ainoastaan verkkopankin käyttäjätunnuksen. Olen maininnutkin asiasta miehelle, mutten ole kertonut, millä tavalla tunnuksen löytää.
Viime aikoina mies on alkanut vinkua rahaa ruokaostoksille. Hän tienaa tällä hetkellä enemmän kuin minä. Minulla on kyllä enemmän rahaa säästössä kuin miehellä, mutta en ole kertonut sitä hänelle. Sattumaa?
[/quote]
Miksei teillä ole yhteistä taloutta, kun kerta yhdessä asutte? Eihän toiselta voi salata tuollaisia asioita, kun asuu samaa kotia ja elämää.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:39"]
voi olla utelias mies. Näkeehän sen tosiaan hyvin vaikkapa android kännyköissä viimeksi käytetyt ohjelmat listan, josssa järjestyksessä mitä on ollut auki. Moni vakoilija ei tajua tarkistaa ensin missä järjestyksessä mitäkin ohjelmia on ollut auki, luodakseen samanlaisen järjestyksen vakoilunsa jälkeen, ja tässä vaiheessa voi jäädä kiinni.
Toisaalta, helppo on vaikkpapa sun nukkuessasi asentaa vakoiluohjelma jota et kyllä huomaa mistään. sen jälkeen netin kautta voi nähdä käytännössä kaiken, sun sijainnit päivän aikana, tallennettua kaikki puhelut sun puhelimesta, kytkettyä haluttuna ajankohtana nauhoituksen esim. jos oot ystävän luona, ja kuunneltua mitä puhutte, tekstiviestit..
eli nykyaikana, yksityisyys voi olla aika häilyvä käsite, jos pitää tekniikkaa mukanaan. Tämän takia matkapuhelin kannattaa pitää suljettuna
[/quote]
Saanko kysyä vähän neuvoja?
Mulla on työsuhdepuhelin (iphone 5) ja työpaikallani on kovat tietoturvajutut, fiorma rajoittaa aika paljon puhelimen ominaisuuksia. Pystyykö mieheni asentamaan puhelimeeni jonkun vakoiluohjelman vai huomaako työantajani sen /estääkö sellaisen asentamisen? Olen huono näissä tietotekniikkajutuissa....
Mies on osoittanut tiettyä kiinnostusta mun puhelinta kohtaan vaikka ei mulla oikeasti ole mitään salattavaa ja piilotettavaa. On kai tullut vainoharhaiseksi.
Entä jos autossani on auton kiinteä navigaattori, pystyykö mieheni seuraamaan että mitä reittejä olen yksinäni ajellut?
Lisäksi mies on käskenyt pitämään mun kännykän bluetoothin päällä, että se kytkeytyy mun autoon. Sitten siitä navigaattorinäytöltä pääsee selaamaan mun puhelimeen muistiin tallennnettuja puhelinnumeroita ja jopa tekstiviestit näkyy siinä! Mies laittoi mun kännykkään sen bluetoothin, mutta mä kytkin salaa pois. Pelkään, että se pystyy seuraamaan mun tekstareita siitä auton navigaattorinäytöltä, vai voiko? Sorry , mä onn tosi huono näissä tekniikkajutuissa...
- 32
[/quote]
Ei jumalauta.. Suhteenne suurin ongelma ei taida olla sinun huonot tietotekniikan taidot.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 09:47"]
Mä en kanssa ymmärrä tuota "seuraavaa tunnusta". Mulla arpoo ihan sattumanvaraisesti jonkun numeron listalta. Ja verkkopankissa näkyy kyllä, koska siellä on viimeksi käyty. Ja tarvitseehan miehesi sen avainlukulistan, pölliikö hän sen lompakostasi vai mistä? Vaihda salasana, sillähän siitä selviää.
[/quote]
Taas näitä. Jos minulla ei, niin ei voi kenelläkään muullakaan. Huoh.
Esimerkiksi Nordealla käytetään järjestyksessä salasanat ja sivusto käskee valitsemaan seuraavan vapaan salasanan jos syöttää jo käytetyn.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:51"]
Ei käytetä samaa konetta ja olen ainakin itse merkannut, että ei tallenna mitään tietoja. Saako Nordeasta jotain sisäänkirjautumislokitietoja vai pitääkö niitä erikseen pyytää? Yritän kirjautua iltapäivällä tai huomenna uudestaan ja jos joku tietäisi, mistä ne lokitiedot löytyy. Tuli taas yksi lasku maksettavaksi.
[/quote]
Kun kirjautuu Nordean sivuille tulee ilmoitus: Tervetuloa hyvä asiakas. Edellisen kerran käytit verkkopankkia 25. toukokuuta 2015 kello 20:50.
Eli saat heti tiedon milloin on viimeksi kirjauduttu.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:02"]
Ja sitä minäkin tässä mietin, että kun tässä ei oikein muutakaan vaihtoehtoa ole kuin se, että mieheni käväisee siellä pankissa niin, MIKSI tekee sellaista? Minä kuitenkin maksan aika paljon meidän menoista, eikä ongelmia ole ollut, niin miksi sitten pitäisi kytätä minun tilejä? Hemmetti, kun en tajunut katsoa aamulla, että milloin oli ollut se edellinen kirjautuminen. Viime viikolla maksoin yhden laskun, mutta viivasin silloinkin tunnarin yli. Ap
[/quote]
Miksi miehesi raha-asiat eivät ole kunnossa? Senkö takia, että hän tarjoaa sinulle omista rahoistaa drinkkejä baareissa tai ruoat ravintolassa? Ei kai ihmisillä yhdessä eläessä ole omia kuluja ihan järjettömästi? Tietysti jos suhteenne on avoin, ja miehesi käy jatkuvasti kaveriensa kanssa ryyppäämässä ja painamassa vierasta, niin ymmärrän että hänen rahatilanteensa voi olla heikko, koska tällaisen toiminnan rahoitukseen ei tietysti tarvitse yhteisesti osallistua.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 10:39"]
voi olla utelias mies. Näkeehän sen tosiaan hyvin vaikkapa android kännyköissä viimeksi käytetyt ohjelmat listan, josssa järjestyksessä mitä on ollut auki. Moni vakoilija ei tajua tarkistaa ensin missä järjestyksessä mitäkin ohjelmia on ollut auki, luodakseen samanlaisen järjestyksen vakoilunsa jälkeen, ja tässä vaiheessa voi jäädä kiinni.
Toisaalta, helppo on vaikkpapa sun nukkuessasi asentaa vakoiluohjelma jota et kyllä huomaa mistään. sen jälkeen netin kautta voi nähdä käytännössä kaiken, sun sijainnit päivän aikana, tallennettua kaikki puhelut sun puhelimesta, kytkettyä haluttuna ajankohtana nauhoituksen esim. jos oot ystävän luona, ja kuunneltua mitä puhutte, tekstiviestit..
eli nykyaikana, yksityisyys voi olla aika häilyvä käsite, jos pitää tekniikkaa mukanaan. Tämän takia matkapuhelin kannattaa pitää suljettuna
[/quote]
Mulla on työsuhdepuhelin (iphone 5) ja työpaikallani on kovat tietoturvajutut, fiorma rajoittaa aika paljon puhelimen ominaisuuksia. Pystyykö mieheni asentamaan puhelimeeni jonkun vakoiluohjelman vai huomaako työantajani sen /estääkö sellaisen asentamisen? Olen huono näissä tietotekniikkajutuissa....
Mies on osoittanut tiettyä kiinnostusta mun puhelinta kohtaan vaikka ei mulla oikeasti ole mitään salattavaa ja piilotettavaa. On kai tullut vainoharhaiseksi.
Entä jos autossani on auton kiinteä navigaattori, pystyykö mieheni seuraamaan että mitä reittejä olen yksinäni ajellut?
Lisäksi mies on käskenyt pitämään mun kännykän bluetoothin päällä, että se kytkeytyy mun autoon. Sitten siitä navigaattorinäytöltä pääsee selaamaan mun puhelimeen muistiin tallennnettuja puhelinnumeroita ja jopa tekstiviestit näkyy siinä! Mies laittoi mun kännykkään sen bluetoothin, mutta mä kytkin salaa pois. Pelkään, että se pystyy seuraamaan mun tekstareita siitä auton navigaattorinäytöltä, vai voiko? Sorry , mä onn tosi huono näissä tekniikkajutuissa...
- 32
[/quote]
Hehe. Vai että ei mitään salattavaa, mutta olet ihan pirun vainoharhainen. Selvästi sinulla on paljon salattavaa. Millään bluetoothilla ei pysty vakoilemaan.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:38"]
[/quote]
- 32
[/quote]
Hehe. Vai että ei mitään salattavaa, mutta olet ihan pirun vainoharhainen. Selvästi sinulla on paljon salattavaa. Millään bluetoothilla ei pysty vakoilemaan.
[/quote]
No voin sanoa käsi sydämellä, että ei ole mitään salattavaa!
Mieheni on tietotekniikan DI ja luulen että osaa asentaa tarvittaessa sopivia ohjelmia auton navigaattoriin ja kännykääni. Kännykkään tietysti vain jos työnantajafirmani ei pysty jotenkin blokkaamaan asentamista.
Ja jos nyt haluat selvitystä miksi mies on niin kiinnostunut mun kännykästä niin mulla on epäilys syystä. Mieheni on kerran pettänyt minua ja olin jo ottamass avioeroa. Mies aneli armoa ja anteekaiantoa ja lupasin antaa sille vielä mahdollisuuden. Epäilen siis, että syys miksi mies on alkanut "vahtimaan " minua on se, että pelkää myös minun pettävän eli tekevän saman tempun kuin hän tekin mulle. Vai sopisiko se miesten ajatusmalliin?
En ole ikinä pettänyt miestä, ei ole ollut edes mitään tekstari/faceviestittelyjä kenenkään kanssa ja siksi mä olen ihan ymmälläni että miksi se on alkanut mua kyttäämään.
En kyllä kehtaa työpaikallakaan viedä puhelinta IT-osastolle ja pyttää tsekkaamaan, että onko siinä jotain vakoiluohjelmia. Saati että meidän IT insinööejä pyytäisin tsekkaamaan mun auton navin.
-32
no älä välitä, jos sulla puhtaat jauhot pussissa, niin mitäs sitten vaikka vakoilisi :) Saapahan aikanaan mielenrauhan kun huomaa ettei sieltä mitään kiinnostavaa löydy, ja eikös se juuri ole rakastava suhtautuminen ja loppujen lopuksi tuo sitä myös sun puoleesi, kun miehen mahdollinen pelko hälvenee niin rakkaudelle tulee lisää sijaa :)
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:51"]
[/quote]
- 32
[/quote]
[/quote]
No voin sanoa käsi sydämellä, että ei ole mitään salattavaa!
Mieheni on tietotekniikan DI ja luulen että osaa asentaa tarvittaessa sopivia ohjelmia auton navigaattoriin ja kännykääni. Kännykkään tietysti vain jos työnantajafirmani ei pysty jotenkin blokkaamaan asentamista.
Ja jos nyt haluat selvitystä miksi mies on niin kiinnostunut mun kännykästä niin mulla on epäilys syystä. Mieheni on kerran pettänyt minua ja olin jo ottamass avioeroa. Mies aneli armoa ja anteekaiantoa ja lupasin antaa sille vielä mahdollisuuden. Epäilen siis, että syys miksi mies on alkanut "vahtimaan " minua on se, että pelkää myös minun pettävän eli tekevän saman tempun kuin hän tekin mulle. Vai sopisiko se miesten ajatusmalliin?
En ole ikinä pettänyt miestä, ei ole ollut edes mitään tekstari/faceviestittelyjä kenenkään kanssa ja siksi mä olen ihan ymmälläni että miksi se on alkanut mua kyttäämään.
En kyllä kehtaa työpaikallakaan viedä puhelinta IT-osastolle ja pyttää tsekkaamaan, että onko siinä jotain vakoiluohjelmia. Saati että meidän IT insinööejä pyytäisin tsekkaamaan mun auton navin.
-32
[/quote]
Vie mieluumin miehesi lääkäriin ja pyydä tsekkaamaan pää.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:00"]
no älä välitä, jos sulla puhtaat jauhot pussissa, niin mitäs sitten vaikka vakoilisi :) Saapahan aikanaan mielenrauhan kun huomaa ettei sieltä mitään kiinnostavaa löydy, ja eikös se juuri ole rakastava suhtautuminen ja loppujen lopuksi tuo sitä myös sun puoleesi, kun miehen mahdollinen pelko hälvenee niin rakkaudelle tulee lisää sijaa :)
[/quote]
Mutta entäpä vakoiltavan luottamus kyttääjään. Kyttääjä on havainnut, ettei mitään ole (paitsi ne kyllä keksii viattomastakin löydöksiä). Mutta miten kytätty voi luottaa kyttääjään, joka on rikkonut hänen henkilökohtaisen koskemattomuutensa rajoja?
Millään bluetoothilla ei pysty vakoilemaan.
[/quote]
Itseasiassa pystyy. Nykyäänhän bluetooth ei ole automaattisesti näkyvissä muille tai on vain rajallisen ajan. Aikanaan oli huijaus, jossa kaverit estivät muiden kännyköitä, kaappasivat ne ja sitten soittivat sillä puhelimelle omaan helkutin kalliiseen palvelunumeroon. Nykyään siis haastavampaa, mutta täysin mahdollista.
Anna miehelle mahdollisuus vakoiluun, esim käy lenkillä ja jätä lompsa, jossa tunnukset saataville. Takaisin tultuasi käy nettipankissa ja ihmetele isoon ääneen jos edellinen kirjautuminen lenkkisi aikana.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:12"]
Millään bluetoothilla ei pysty vakoilemaan.
[/quote]
Itseasiassa pystyy. Nykyäänhän bluetooth ei ole automaattisesti näkyvissä muille tai on vain rajallisen ajan. Aikanaan oli huijaus, jossa kaverit estivät muiden kännyköitä, kaappasivat ne ja sitten soittivat sillä puhelimelle omaan helkutin kalliiseen palvelunumeroon. Nykyään siis haastavampaa, mutta täysin mahdollista.
[/quote]
Siis etsivät kännyköitä, joissa oli bluetooth avoinna kaikille.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:11"]
[/quote]
Mutta entäpä vakoiltavan luottamus kyttääjään. Kyttääjä on havainnut, ettei mitään ole (paitsi ne kyllä keksii viattomastakin löydöksiä). Mutta miten kytätty voi luottaa kyttääjään, joka on rikkonut hänen henkilökohtaisen koskemattomuutensa rajoja?
[/quote]
rakkaudella. Hyväksyä toisen ihmisen keskeneräisyys ja silti pitää häntä rakastamisen arvoisena, asia jota varmasti jokainen toivoo, että meitä rakastettaisiin ehdoitta eikä vain kauniina päivinä. Nähdä tuokin asia siis siltä näkökannalta, että toinen kärsii selvästi jostain, miten voisin parhaiten tehdä hänen olonsa paremmaksi. Se ei silloin välttämättä suinkaan ole se että aletaan riidellä että miksi vakoilet mua. Sen asian voi pitää omana tietonaan, ja antaa miehen kasvattaa luottamustaan omassa tahdissaan.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:26"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:11"]
[/quote]
[/quote]
rakkaudella. Hyväksyä toisen ihmisen keskeneräisyys ja silti pitää häntä rakastamisen arvoisena, asia jota varmasti jokainen toivoo, että meitä rakastettaisiin ehdoitta eikä vain kauniina päivinä. Nähdä tuokin asia siis siltä näkökannalta, että toinen kärsii selvästi jostain, miten voisin parhaiten tehdä hänen olonsa paremmaksi. Se ei silloin välttämättä suinkaan ole se että aletaan riidellä että miksi vakoilet mua. Sen asian voi pitää omana tietonaan, ja antaa miehen kasvattaa luottamustaan omassa tahdissaan.
[/quote]
Mun rakkaus kyllä loppui siinä vaiheessa, kun miestä ei kiinnostanut vähääkään voida paremmin vaan myrkytti minunkin elämäni pahoinvoinnillaan. Siinä vaiheessa on pakko pelastaa edes itsensä.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:30"]
Mun rakkaus kyllä loppui siinä vaiheessa, kun miestä ei kiinnostanut vähääkään voida paremmin vaan myrkytti minunkin elämäni pahoinvoinnillaan. Siinä vaiheessa on pakko pelastaa edes itsensä.
[/quote]
Samoin kävi mulle. Jätin akan. Tosin aika kauan mä sitä toimintaa jaksoin katsoa (2 vuotta sen jälkeen kun ensimmäisen kerran alkoi tuntumaan, että tämä on liikaa), koska rakastin häntä kuitenkin. Nykyinen akka on kovempi pihtaamaan, mutta eipä ainakaan elämä ole jatkuvaa helvettiä. Enemmän kaipaisin. Sais ensimmäisen akan seksuaalisuuden ja läheisyyden, ja toisen akan muut osat, niin olis ihan hyvä yhdistelmä. En jaksa kuitenkaan alkaa enää lottoamaan vaihtamalla. Tuossa hommassa voi tulla mustapekka käteen :) Tuntuu että lähes kaikilla akoilla viiraa aika pahasti päässä suuntaan tai toiseen, ja pitää vain löytää sellainen jolla viiraa sellaisella tavalla että sen kanssa pystyy elämään.
Pahalta kuulostaa, vaikka en ymmärräkään miitä "seuraavaa tunnusta" verkkopankki ehdottaa. Ei ole Koskaan ehdottanut mulle mitään, eikä kai pitäisikään.
Vaihda salasana kaikessa hiljaisuudessa ja katso reagoiko mies jollain tavalla.
Kyllä iphoneen käsitykseni mukaan saa erittäin hyvin vakoilusoftia, ja ne on piilotettu usein niin nerokkaasti että tavallisen ihmisen mahdollisuus saada ne pois lienee lähinnä vain pyyhkimällä koko käyttöjärjestelmä pois ja asentamalla uudestaan, ja se taas vaatii hieman perehtymistä. eli välttämättä tällainen normikäyttäjän tekemä "tehdasasetuksiin palauttaminenkaan" ei riitä, jos ohjelma on kehittynyt ja sijaitsee syvällä laitteen ytimessä.
Ne ohjelmat sitten lähettävät automaattisesti tietoa nettiyhteyden kautta palvelimelle, jonne kirjautumalla vakoiluohjelman hallitsija voi tutkia kaiken informaation. Ovat lisäksi aika ovelia, eivät välttämättä lähetä heti tietoja ettei käyttäjä huomaa datayhteyden aktivoituvan tuon tuosta.
Navigaattoreista en osaa sanoa onko niihin yleisesti saatavilla jotain vastaavaa, tai jopa sisäänrakennettuna ominaisuuksia tuollaiseen tarkkailuun, riippunee niin paljon mallista. mutta teoriassahan, jos sitä kovasti haluaa, niin asian saa järjestymään, loppujen lopuksi aika yksinkertaista tekniikkaa tänäpäivänä.