MTV: Työpaikoille koronapassi? "Ehdotus tarkoitus saada valmiiksi helmikuussa"
Edellinen poistui jostain syystä.
"Hallitus aloitti viime vuoden lopulla valmistelemaan keinoja, joilla voitaisiin vahvistaa työelämän turvallisuutta koronaepidemian aikana.
Esiin nousi esimerkiksi työelämän koronapassi.
– Ennen joulua linjattiin, että lähdetään kolmikantaisesti valmistelemaan, miten työturvallisuutta voidaan vahvistaa, kertoo sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkinen Uutisaamussa.
– Odotus on, että helmikuussa saataisiin työ päätökseen ja ehdotus valmiiksi.
Sarkkisen mukaan lopputulos ei välttämättä ole se, että työpaikoilla olisi sama koronapassi käytössä kuin muualla.
– Lähdemme etsimään, voimmeko löytää lainsäädännöllisiä keinoja esimerkiksi työnantajille saada tietoa työntekijöiden rokotustilanteesta.
Sarkkisen sanoin työjärjestelyjen kautta voitaisiin pyrkiä estämään taudin leviäminen ja vakavat sairastumiset."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tyopaikoille-koronapassi-ehdotus-on…
Eihän koronapassin pitänyt tulla työpaikoille?
Kommentit (993)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niin ne ongelmat sote-alalla alkaa räjähtää käsiin...eikö vanhuksilla olekaan mitään väliä?
Mä haluaisin kuulla myös näiden koronarpkote pakottaijien mielipiteet siitä, että rokotetut hoitajat hoitavat nyt niitä vanhuksia koronapositiivisina, koska muita ei ole?
Mihin katosi suojeluperiaate?
Tämä! Miksi rokotetut myös kulkevat maskit naamoilla ja miksi rokotetulla hoitohenkilökunnalla on maskit naamalla? Miten siis rokottamaton ja rokotettu hoitaja eroaa toisistaan?
Miksi tuolla kaupungilla melkein kaikilla on maskit naamoilla vaikka tosi moni on rokotettu?
Tähän pitäisi löytyä joku selitys.
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä menee läpi niin sitten lopetan työurani ja mikäli muuta osallistumistani yhteiskuntaan rajoitetaan korona/rokotepasseilla niin loppuu myös verojen maksaminen. Mitäpä sitä maksamaan palveluista, joita ei voi käyttää, vieläpä yhteiskunnalle, joka syrjii ja eriarvoistaa.
Nimim. Koronan sairastanut rokottamaton
Eiköhän kaikki julkiset palvelut ole edelleen veronmaksajien käytettävissä passista huolimatta.
Työhösi varmaan myös tulijoita on.
Hyvä, että rokotus passi otetaan käyttöön. Tpovottavasti mahdollisimman pian ja laajasti.
JUURI NYT! Klamydia-epidemia riehuu rokottamattomien keskuudessa Halsualla, Kankaanpäässä ja Sievissä. Myös Alavudella on merkkejä epidemian riistäytymisestä hallinnasta.
Vierailija kirjoitti:
JUURI NYT! Klamydia-epidemia riehuu rokottamattomien keskuudessa Halsualla, Kankaanpäässä ja Sievissä. Myös Alavudella on merkkejä epidemian riistäytymisestä hallinnasta.
Perheiden sisäiset tartunnat ovat vaikeita löytää, ennen taudin puhkeamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä yhteiskunta tulee romahtamaan. Mikään järjestelmä ei kestä sitä, että jätetään satoja tuhansia töistään tahtomattaan työelämän ulkopuolelle. Näitä rokotettuja, jotka eivät halua enää ottaa 1-2 rokotusta useampaa tulee koko ajan enemmän ja enemmän. Se tarkoittaa, että yhä useammalla ei ole töissä vaadittavaa koronapassia. Eli ei tule rahaa, ei makseta silloin verojakaan. Kun ei tule verotuloja, palvelujen kustantaminen nilkuttaa. Ei palveluja, et saa apua. Ei apua, ongelmat kärjistyvät jne. Mielenkiinnolla ja pelolla odotan suomen alasajoa.
Silloin tarvitaan yleislakko, niin varmasti lähtee passit helvettiin jossain vaiheessa. Tässä tarvitaan nyt ennen kaikkia yhtenäisyyttä ja sitkeyttä, ei saa taipua pakon edessä eikä pelätä. Poliitikot ovat MEILLÄ töissä, emmekä me heillä. Heidän pitäisi tehdä mitä ME sanomme, mutta he tuntuvat unohtaneen sen.
Kyllä oli absurdia katsoa eilen TV:stä Ylen aamu - Korona Ranskassa: Rokotuspassi vaaditaan nyt yli 16-vuotiailta pätkää, jossa toimittaja Jari Mäkinen (Suomen tiedetoimittajain liitto) hehkutti totalitarismin kukkasta koronapassia joka "pikkuisen" vain rikkoo vapaaehtoista rokotetta ottamattomien perusoikeuksia ja tämä "nuha" oli toimittajan mielestä jo lähes ohi ja vain "pikkaisen" ihmisiä sairaalassa.
Alkaa kohdasta 15:45 https://areena.yle.fi/1-50994519Katsoin tilastoja, ja nämä "pikkaiset" luvut ovat mielstäni enremmänkin hälyttäviä.
Kyllä on agenda-agentti omalla alallaan, ei voi muuta sanoa. Yököttää tällainen valehtelu.Sairaalahoitoon joutuneet ihmiset 7 päivän keskiarvo: 28 701
Tehohoidossa olevat ihmiset 7 päivän keskiarvo: 3 787
Koronakuolemat 7 päivän kesiarvo: 262Niin että poliitikkojen pitäisi tehdä mitä TE (prosenttiliike) sanotte ? Ei yleislakkoa tehdä 4 000 tai edes 50 000 hengellä
Minun on todella vaikea ymmärtää enää ihmistä joka EI haluaisi passia pois. Jos ei nyt 0-2 kertaa rokotettujen tilanne kiinnosta niin kai nyt edes omat oikeudet ja oma tulevaisuus kiinnostaa?? Tämä koskee kaikkia. Passilla asetetaan meidän tavanomaiseen elämään kuuluvat toiminnot ja ihan perustuslailliset oikeudet ehdollisiksi määräaikaisiksi oikeuksiksi jotka tulee takas vain jos hakee uuden tehosteen. Ranskassa on nyt tilanne se että passi uusitaan 4kk välein uudella tehosteella tai ei pääse enää edes ruokakauppaan. Tämä on täysin epäinhimillistä ja rikkoo kaikkia vapaita oikeusvaltioperiaatteita, perustuslakia ja ihmisoikeuksia. Silti ranskassa mennään jo puoli miljoonaa testattua tartuntaa per päivä lukemissa eivätkä näytä pääsevän normaaliin.
Nyt ihan oikeasti. Minulla ei ole oikeutta vaatia ketään hakemaan ainuttakaan rokotetta mitä he eivät halua vaikka itse ottaisin kaikki. Nyt täytyy olla tasa-arvon ja IHMISTEN puolella. Miljoonat ja miljoonat ihmiset ovat menettäneet mahdollisuutensa elää normaalisti ihan mielivaltaisin perustein. Edes neljäs rokote ei estä omikronin tarttumista ja leviämistä. Maaliskuuksi tulossa uusi rokote jota on nyt huimat 1-2kk tutkittu ihmisillä. Taas pitäisi ottaa supernopealla aikataululla väsätty tehoste joka ei taaskaan lupaa mitään.
Me ei voida elää tällaisessa maailmassa.
Juuri näin!!
Ja te jotka pidätte korona/rokotepassia hyvänä asiana: se voi olla teille ok nyt kun tarvitaan vain 3 rokotusta, mutta kuinka monta olette valmiita ottamaan? Loputtomiin vaan uutta piikkiä? Missä vaiheessa se alkaa olla jo keholle vahingollista? WHOkin sanoo ettei toistuvat rokotukset ole hyvä juttu, miksi tätä siis edes mietitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä Jumala armahda meitä!
Meneekö tämä enää kovin kauaksi lopun ajan ennustuksista? Oli sit uskossa tai ei... Mutta järkeä tässä menossa ei enää ole... Ihmiset on rokotepiikin takia jonka hyöty on vähintään kyseenalainen luopumaan kaikesta lähimmäisenrakkaudesta.... Surullista..
Istu pöydän ääreen, nosta kyynärpääsi pöydälle, risti kätesi, kallista pääsi ja sano oikein vakavana se 'surullista'....voit toistaa muutaman kerran, jos se helpotusta tuo.
On sulla huonot vitsit... Älä koomikon uraa ainakaan yritä... Ei kanna pitkälle...
Hyvä, että rokotepassin saamiseksi tarvitaan täydet kolme rokotusta.
Vierailija kirjoitti:
Sillä saa eliminoitua sairastamisestaan valehtelevat kulkutautimyönteiset.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin "täydet"? Kuinka pitkään on voimassa kolmas rokote? Muutaman viikon, kuukauden?
Vierailija kirjoitti:
Kohta tarvitaan neljäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä yhteiskunta tulee romahtamaan. Mikään järjestelmä ei kestä sitä, että jätetään satoja tuhansia töistään tahtomattaan työelämän ulkopuolelle. Näitä rokotettuja, jotka eivät halua enää ottaa 1-2 rokotusta useampaa tulee koko ajan enemmän ja enemmän. Se tarkoittaa, että yhä useammalla ei ole töissä vaadittavaa koronapassia. Eli ei tule rahaa, ei makseta silloin verojakaan. Kun ei tule verotuloja, palvelujen kustantaminen nilkuttaa. Ei palveluja, et saa apua. Ei apua, ongelmat kärjistyvät jne. Mielenkiinnolla ja pelolla odotan suomen alasajoa.
Silloin tarvitaan yleislakko, niin varmasti lähtee passit helvettiin jossain vaiheessa. Tässä tarvitaan nyt ennen kaikkia yhtenäisyyttä ja sitkeyttä, ei saa taipua pakon edessä eikä pelätä. Poliitikot ovat MEILLÄ töissä, emmekä me heillä. Heidän pitäisi tehdä mitä ME sanomme, mutta he tuntuvat unohtaneen sen.
Niin että poliitikkojen pitäisi tehdä mitä TE (prosenttiliike) sanotte ? Ei yleislakkoa tehdä 4 000 tai edes 50 000 hengellä
Minun on todella vaikea ymmärtää enää ihmistä joka EI haluaisi passia pois. Jos ei nyt 0-2 kertaa rokotettujen tilanne kiinnosta niin kai nyt edes omat oikeudet ja oma tulevaisuus kiinnostaa?? Tämä koskee kaikkia. Passilla asetetaan meidän tavanomaiseen elämään kuuluvat toiminnot ja ihan perustuslailliset oikeudet ehdollisiksi määräaikaisiksi oikeuksiksi jotka tulee takas vain jos hakee uuden tehosteen. Ranskassa on nyt tilanne se että passi uusitaan 4kk välein uudella tehosteella tai ei pääse enää edes ruokakauppaan. Tämä on täysin epäinhimillistä ja rikkoo kaikkia vapaita oikeusvaltioperiaatteita, perustuslakia ja ihmisoikeuksia. Silti ranskassa mennään jo puoli miljoonaa testattua tartuntaa per päivä lukemissa eivätkä näytä pääsevän normaaliin.
Nyt ihan oikeasti. Minulla ei ole oikeutta vaatia ketään hakemaan ainuttakaan rokotetta mitä he eivät halua vaikka itse ottaisin kaikki. Nyt täytyy olla tasa-arvon ja IHMISTEN puolella. Miljoonat ja miljoonat ihmiset ovat menettäneet mahdollisuutensa elää normaalisti ihan mielivaltaisin perustein. Edes neljäs rokote ei estä omikronin tarttumista ja leviämistä. Maaliskuuksi tulossa uusi rokote jota on nyt huimat 1-2kk tutkittu ihmisillä. Taas pitäisi ottaa supernopealla aikataululla väsätty tehoste joka ei taaskaan lupaa mitään.
Me ei voida elää tällaisessa maailmassa.Ei minulla ole mitään väliä onko passi vai ei - olen kolmasti rokotettu. Mieluummin itse asiassa ei, koska sen hyöty on kyseenalainen uuden variantin kanssa.
Mutta kannattaa ihan oikeasti meuhkatessa huomioida että teitä antivaxxereita on tösi vähän, Saitte 4 000 ihmistä "suurmielenosoitukseen". Silloin ne vaatimukset on vähän samanlaisia kuin että Kärkölän tai Luumäen asukkaat vaatisivat kuntiensa valtionosuuksien tuplaamista
Mä olen eri kenelle vastasit mutta siis antivaxxariksi nimittely on varsin typerää, koronarokottamaton ei ole rokotevastainen jne.
Minä olen koronarokottamaton itse ja en minä rokotteita vastusta vaan olen rokotteet aina ottanut kun olen niitä tarvinnut ja eihän tästä montaa vuotta ole kun hain jäykkäkouristuksen työterveydestä.
On paljon myös koronarokotettuja ketkä vastustaa koronapassia ja tuo 4000 jossain mielenosoituksessa ei kerro oikeastaan mitään siitä kuinka moni vastustaa näitä rajoituksia.
Itse protestoin näitä järjettömyyksiä kuten koronapassia juuri sillä että koronarokotetta en ota.
Minä en halua että ketään syrjitään terveydellisin perustein enkä halua että osa ihmisistä pyritään sysäämään ulos tästä yhteiskunnasta.
Yhteiskunta voitaisiin jo avata kaikille ihmisille koska omikroni on lieväoireisempi ja nyt tutkijat sanoo että koronavirus muuntuu kausiflunssaksi.Eikös tuossa ole vähän selittelyn makua että tuo 4000 ei kerro mitään ? "juu, oli meillä siellä Tuomiokirkon takana vielä 10 000 hengen reservi. Make ja Riittakaan ei päässeet kun eivät saaneet lapselle hoitajaa".
Yhteiskunnan avaamisesta samaa mieltä
Olen sama kenne vastasit enkä nyt oikein tajua mitä ajat takaa.
Varmasti suomalaisia on monia ketkä vastustaa rajoituksia ja koronapassia, heidän lukumäärä voi olla jopa 5 miljoonaa tai sitten vain miljoona mutta mistäs tätä tietää.
Miten se liittyy mihinkään paljon jossain mielenosoituksessa on väkeä?Jos oikeasti vastustaa jotain, osallistuu myös siihen liittyvään toimintaan. Tuonne oli bussikuljetukset ja kaikki, silti väkimäärä jäi todella pieneksi.
On turhaa sanoa vastustavansa, jos ei tee mitään. Vähän niin kuin taistolaisten "sateen sattuessa vallankumous peruttu"
Oletko kuullut esimerkiksi sellaisesta asiasta kuin työpaikka? Olisin halunnut tulla mutta jos työvuoro on päällekkäin päivän päällä ja asun 600km päässä helsingistä niin?? Muutenkin eletään pandemia aikaa ja omikron leviää. Ei kaikki halua nyt liikkua julkisilla helsinkiin asti vaikka eivät haluaisikaan mitään pakkorokotuksia tai passia. Moni on varovainen ja haluaa vältellä ihmiskontakteja, voi olla riskiryhmäläheinen tai muuta. Se ei kuitenkaan edelleenkään poissulje sitä etteikö voisi vastustaa pakkorokotuksia ja mielivaltaista passia joka on jo todettu järjettömäksi ja tarpeettomaksi.
Selityksiä ja aatteen ohuutta, bussikuljetuksia oli
No mitä sä vänkäät jostain bussikuljetuksesta kyllähän junatkin täältä kulkee ja lentokoneet ja auto mutta jos olen töissä niin mitä millään kulkuvälineillä tekee??:D mutta kai se on työpaikka sitten ”aatteen ohuutta”
Olis ollut tosi kiva tavata ihmisiä ja olla mukana mutta maaliskuussakin ehtii. Ja ylipäätänsä mikään passin vastustaminen ei nyt edes vaatis keneltäkään yhtään mitään muuta kuin että passia ei käytä. Maailman helpoin ja rauhanomaisin vastarinta. Ei tarvi kenenkään jalkautua yhtään minnekkään torille, tämä protesti tapahtuu jokapäiväisessä elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä saa eliminoitua sairastamisestaan valehtelevat kulkutautimyönteiset.
Ootte te vaan kivoja ihmisiä kertakaikkiaan:D
yeahright... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin "täydet"? Kuinka pitkään on voimassa kolmas rokote? Muutaman viikon, kuukauden?
Mitä yhteistä on rokotetuilla ja rokottamattomilla? Kummatkaan eivät ole koskaan täysin rokotettuja;)
Vierailija kirjoitti:
ROKOTEPASSI NYT!
Nämä on vähän niin kuin sopulit jotka juoksee laumassa jyrkänteeltä mereen.
Tässä keskustelussa on nyt jo niin miljoona kertaa keskusteltu ja perusteltu miksi tässä passissa ei ole järkeä, sen on jo thl ja asiantuntijatkin todenneet ihan julkisesti ihan luotettavissa mediakanavissa ja jo ihan terve maalaisjärki jo sen sanoo kun hetken katsoo ympärilleen. Mahdoton käsittää ihmisiä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että poliitikkojen pitäisi tehdä mitä TE (prosenttiliike) sanotte ? Ei yleislakkoa tehdä 4 000 tai edes 50 000 hengellä
Me ei voida elää tällaisessa maailmassa.Ei minulla ole mitään väliä onko passi vai ei - olen kolmasti rokotettu. Mieluummin itse asiassa ei, koska sen hyöty on kyseenalainen uuden variantin kanssa.
Mutta kannattaa ihan oikeasti meuhkatessa huomioida että teitä antivaxxereita on tösi vähän, Saitte 4 000 ihmistä "suurmielenosoitukseen". Silloin ne vaatimukset on vähän samanlaisia kuin että Kärkölän tai Luumäen asukkaat vaatisivat kuntiensa valtionosuuksien tuplaamista
Mä olen eri kenelle vastasit mutta siis antivaxxariksi nimittely on varsin typerää, koronarokottamaton ei ole rokotevastainen jne.
Minä olen koronarokottamaton itse ja en minä rokotteita vastusta vaan olen rokotteet aina ottanut kun olen niitä tarvinnut ja eihän tästä montaa vuotta ole kun hain jäykkäkouristuksen työterveydestä.
On paljon myös koronarokotettuja ketkä vastustaa koronapassia ja tuo 4000 jossain mielenosoituksessa ei kerro oikeastaan mitään siitä kuinka moni vastustaa näitä rajoituksia.
Itse protestoin näitä järjettömyyksiä kuten koronapassia juuri sillä että koronarokotetta en ota.
Minä en halua että ketään syrjitään terveydellisin perustein enkä halua että osa ihmisistä pyritään sysäämään ulos tästä yhteiskunnasta.
Yhteiskunta voitaisiin jo avata kaikille ihmisille koska omikroni on lieväoireisempi ja nyt tutkijat sanoo että koronavirus muuntuu kausiflunssaksi.Eikös tuossa ole vähän selittelyn makua että tuo 4000 ei kerro mitään ? "juu, oli meillä siellä Tuomiokirkon takana vielä 10 000 hengen reservi. Make ja Riittakaan ei päässeet kun eivät saaneet lapselle hoitajaa".
Yhteiskunnan avaamisesta samaa mieltä
Olen sama kenne vastasit enkä nyt oikein tajua mitä ajat takaa.
Varmasti suomalaisia on monia ketkä vastustaa rajoituksia ja koronapassia, heidän lukumäärä voi olla jopa 5 miljoonaa tai sitten vain miljoona mutta mistäs tätä tietää.
Miten se liittyy mihinkään paljon jossain mielenosoituksessa on väkeä?Jos oikeasti vastustaa jotain, osallistuu myös siihen liittyvään toimintaan. Tuonne oli bussikuljetukset ja kaikki, silti väkimäärä jäi todella pieneksi.
On turhaa sanoa vastustavansa, jos ei tee mitään. Vähän niin kuin taistolaisten "sateen sattuessa vallankumous peruttu"
Oletko kuullut esimerkiksi sellaisesta asiasta kuin työpaikka? Olisin halunnut tulla mutta jos työvuoro on päällekkäin päivän päällä ja asun 600km päässä helsingistä niin?? Muutenkin eletään pandemia aikaa ja omikron leviää. Ei kaikki halua nyt liikkua julkisilla helsinkiin asti vaikka eivät haluaisikaan mitään pakkorokotuksia tai passia. Moni on varovainen ja haluaa vältellä ihmiskontakteja, voi olla riskiryhmäläheinen tai muuta. Se ei kuitenkaan edelleenkään poissulje sitä etteikö voisi vastustaa pakkorokotuksia ja mielivaltaista passia joka on jo todettu järjettömäksi ja tarpeettomaksi.
Selityksiä ja aatteen ohuutta, bussikuljetuksia oli
No mitä sä vänkäät jostain bussikuljetuksesta kyllähän junatkin täältä kulkee ja lentokoneet ja auto mutta jos olen töissä niin mitä millään kulkuvälineillä tekee??:D mutta kai se on työpaikka sitten ”aatteen ohuutta”
Olis ollut tosi kiva tavata ihmisiä ja olla mukana mutta maaliskuussakin ehtii. Ja ylipäätänsä mikään passin vastustaminen ei nyt edes vaatis keneltäkään yhtään mitään muuta kuin että passia ei käytä. Maailman helpoin ja rauhanomaisin vastarinta. Ei tarvi kenenkään jalkautua yhtään minnekkään torille, tämä protesti tapahtuu jokapäiväisessä elämässä.
Olisit voinut vaihtaa vuoroa...
Ai onko teillä taas maaliskuussa kokoontuminen ? Mitä tällä kertaa vastustatte ? Koronapassi saattaa olla historiaa jo silloin, mutta kuulin, että hoitoveron nimellä jyvitetään ylimääräisistä tehohoidoista lisävero jokaiselle rokottamattomalle. Ei se paljoa ole, kuulemma jotain prosentin ja puolentoista välillä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kolme ”täydet”. Tehosteita tulee kyllä lisää, samoin variantteja, huolimatta rokotekattavuudesta kun nämä eivät estä leviämistä eikä neljäskään auta omkronin leviämiseen.
Mitä ihmeen hyötyä kuvittelit sillä olevan että nyt vaaditaan passiin kolme, kun sillä ei ole leviämisen kannalta mitään merkitystä?
Kai te olette antivaxerit jo käsittäneet, että teitä provosoidaan ? Ja te raukat otatte jokaisen jutun niiiin tosissaan,
Aikoinaan kun täälläkin pyöri kierrokset kovana, yritin ihan oikeasti ampua alas pahimpia valheita rokotteista (tappava, kokeellinen jne), koska on ihmisiä, jotka ovat heikkoja tuollaista vaikuttamista vastaan. Nykyisin (kun rokotekattavuus on aika hyvä ja teitä pässinpäitä kumminkaan saa käännytettyä) tämä on satunnaista hauskaa ihan teidän kustannuksella. Kiitos monista hauskoista hetkistä ! Jos ette olisi anonyymejä, saisitte kyllä maksaa mulle yhden kahvin pilaaman näppiksen !
Hyvää viikonloppua ! Pysykää terveinä ! (ja ottakaa rokotukset)
Istu pöydän ääreen, nosta kyynärpääsi pöydälle, risti kätesi, kallista pääsi ja sano oikein vakavana se 'surullista'....voit toistaa muutaman kerran, jos se helpotusta tuo.