Maisteritutkintojen rajoittaminen suuri pettymys. :(
Kokoomus sai tahtonsa läpi ja maisteriopintoja karsitaan. Tämä sotkee omat suunnitelmani täysin. :(
Kommentit (125)
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:51"]
Minulla on yli 40-vuotias dipl insinöörityökaveri, joka sai päähänsä pari vuotta sitten lähteä lukemaan historiaa.
Nyt hän on töissä (palkka n.6000 e/kk) ja nauttii kaikki opintososiaaliset etuudet. Ei tee päätyötään kovinkaan hyvin, on paljon poissa (tentit ym) mutta että näin.
Pitääkö todella tätäkin rahoittaa muiden veronmaksajien?
[/quote]Sun kaveris kusettaa ne tuet. Tuissa on tulorajat.
Alueellinen kielikokeilu on avaus pakkoruotsin poistamiselle, mistä olen vilpittömästi kiitollinen Timo Soinille. Mitään tukia ei voi nostaa, jos on verollisia tuloja. Opiskelijakortin saa pitää, jos on kirjoilla yliopistolla. 20 prosentin leikkaus maisteritutkintoihin on kädenojennus työttömille maistereille. Elinkustannukset voivat nousta lähinnä verotuksen takia lähinnä, joten opintotuen indeksisidonnaisuuden poisto ei paljon napostele tällä inflaatiolla.
Minua vahan hymyilyttaa tuo, etta taalla ihmiset sanovat lahtevansa ulkomaille opiskelemaan, kun siella on helpompaa... Opiskelen Briteissa ja voin sanoa, etta ei ole helppoa. On lukukausimaksut, ei tukia, minulla on 4 osa-aikatyota opiskeluihin liittyvan tyoharjoittelun ja luentojen lisaksi. Tentteja ei voi uusia lukemattomia kertoja ja jos tentin sai lapi, se arvosana on kelvattava, eika sita voi uusia. Tentteja ei myoskaan voi suunnitella ottavansa sitten, kun on itse valmis, silla tenttipaivat paattaa yliopisto. Eli on PAKKO tyoskennella todella kovaa tahtia, etta pysyy mukana.
Toki on mukavaa, etta Suomessa saa opiskella ilmaiseksi, mutta sehan maksaa ihan p*rkeleesti veronmaksajille. Ei yliopisto-opiskelun pitaisi olla harrastus, ellei sitten ole itse valmis kaivamaan kuvettaan ja maksamaan siita ilosta. Ei, en myoskaan kannata yhta kovia lukukausimaksuja kuin taalla ihmiset joutuvat maksamaan, mutta ei Suomen nykyista meininkia kestaisi kovinkaan monen maan talous...
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 23:29"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 17:15"]
Jos jostain leikataan niin aikuisopiskelijoiden tuloista, tiedän monta ketkä saavat 2000€ kuussa kun lähtivät opintovapaalle. En tosin tiedä maksaako rahaa kela vai työpaikka yhdessä kelan kanssa.
[/quote]
Ei maksa kumpikaan vaan erillinen Koulutusrahasto. Aikuiskoulutustuki on noin 50 % palkasta, sitä saadakseen pitää olla useamman vuoden työkokemus ja käytännössä vakituisessa työsuhteessa. Sitä voi saada enintään 18 kk ja jos kokonainen työura ei täyty eläkepäiviin mennessä niin jotenkin sitä jyvitetään pois eläkekertymästä tms.
[/quote]
Minä saan reilu 2000 aikuiskoulutustukea. Koulutusrahastosta. Ehtona on typaikka, josta on opintovapaalla. Ja kuukaudet on rajoitettu. Koko elinaikana vain tuo 18 kuukautta
Olen opiskellut paljon. KAIKISTA suorittamistani tutkinnoista ja niiden osista on ollut minulle ammatillista hyötyä.