Hakemani työpaikka meni uudelleen hakuun
Työnhakijoita ei infottu asiasta mitenkään. Ilmoitus on vain ilmestynyt uudelleen nettiin. Siinä on maininta, että aiemmin saapuneet hakemukset huomioidaan. Onko tämä toimintatapa? Eikö tällaisessa tapauksessa pitäisi hakijoilta kysyä haluavatko he yhä olla hakuprosesissa mukana?
Kommentit (147)
Toisinaan huomataan että ilmoittamisessa jäi jokun tärkeä yleisö tavoittamatta. Toisinaan joku ilmoitus jäi teknisestä syystä näyttämättä. Toisinaan halutaan että viimeisissä päätöksissä on mukana enemmän hyviä ehdokkaita, kuin paikkoja. Toisinaan huomataan virheitä alkuperäisessä ilmoituksessa. Monenlaista voi käydä. Asioita ei kannata ylianalysoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko ei riittävästi hakijoita tai ei riittävästi hyviä hakijoita.
Voi olla. Mutta miksi hakijoita ei vaivauduta tiedottamaan hakuprosessin jatkamisesta? Ei olisi iso vaiva työnantajalle.
Mistä pitäisi tiedottaa? Tuskin työpaikkailmoituksessa on sanottu että alkaa päivänä x. Valinta voi joskus kestää päiviä, toisinaan viikkoja, joten hakijan silmissä mitään ei ole muuttunut vaikka haku olisi yhä auki.
Onhan se iso muutos prosessissa, jos paikka yhtäkkiä meneekin kuukaudeksi uudelleen hakuun. Olisi kivempi saada tällainen tieto työnantajalta kuin törmätä työpaikkailmoitukseen netissä.
No eihän se nyt vielä mikään sun työnantaja ole! Tottakai yritys varmaan sisäisesti tiedottaa noista rekryprosesseista, mutta eihän niistä koko maailmalle taritse kailottaa. Mutta: jos paikka oikeasti kiinnostaa, niin oletko itse ollut yhteydessä? Mullakin oli aikoinaan tuollainen tilanne, että hain tosi kiinnostavaa paikkaa mutta sieltä ei kuulunut mitään. Sain myös samaan aikaan toisen tarjouksen työpaikasta. Soitin hakemaani paikkaan, ja kerroin tilanteen että olen erittäin kiinnostunut tästä paikasta, mutta olen saanut myös toisen tarjouksen, joten keskustelisin mielelläni nopealla aikataululla tästä työstä. Haastattelu järjestyi nopeasti ja sain paikan :)
Hakuaika jatkuu tuolla vielä pitkään. Päätöstä ei tulla tekemään ennen kuin se on ohi. Muut haut päättyvät lähiaikoina. Ei tule olemaan mitään saumaa enää sopia asioista, jos muualta tulee hyvä työtarjous. Tämä paikka kiinnostaisi eniten, mutta ei voi nyt mitään.
Oletko itse soittanut tuonne paikkaan ja kysynyt hausta ja kertonut tilanteestasi?
Miksi ihmeessä soittaisin, jos työnantaja ei halua olla hakijoihin yhteydessä tiedottaakseen missä mennään? Paikka ei enää vaikuta kovin hyvältä.
Miten vaan. Mutta jos halaut sen työn niin kannattaa niellä se ylpeys ja olla itse aktiivinen ja aloitteellinen. Antaa myös positiivista kuvaa sinusta työntekijänä ja saattaa saada työnantajan harkitsemaan sinua uudelleen ko. paikkaan.
Jep. Oikeastihan myös työnantajalla on vaikeuksia hahmottaa hakijoiden todellista motiivia. Osa hakee keinona palkkaneuvotteluihin, osa huvin vuoksi, osa hakee paikkaa ilman kiinnostusta juuri tuohon työpaikkaan....
Aina voi kysyä prosessin etenemisestä. Edellisellä kerralla kun itse kysyin, sain tiedon että päätös on tehty silloin ja silloin (n. kuukausi aiemmin), mutta tämä ja tämä byrokratian vaihe on viipynyt ja vie todennäköisesti vielä kaksi viikkoa. Lopullnen tieto tuli sitten reilun viikon päästä.
Tuollainen rekrytointi on huonoa, josta työnhakijat eivät saa vastausta ja paikka menee uudelleen hakuun. Hain vasta paikkaan, joka tuli uudelleen hakuun eikä tullut edes kiitos -viestiä. Siihen ilmoitukseen oli ilmaantunut pari lisätekstiä, joista saattoi päätellä että työikäisiä ei työhön haluttu.
Hakijoiden kelvollisuudella ei ole tuollaisen rekrytoinnin kanssa mitään tekemistä. Vaan vika on suurella todennäköisyydellä johtajapuolella.
Ja kaikille "älä valita", "ei sinua valita" ja "emme laita itsekään viestiä" ym. -kertojille: voisitte miettiä kaksi kertaa, mitä sanotte ennen kuin möläyttelette. Työnhakijatkin on ihmisiä. Pitäisittekö itse siitä, että teette jonkin projektin osan töissä ja pomo ei sano mitään vaan tekeekin koko homman uudelleen ja saatte tietää siitä. Ja projektin osassa on pomon nimi ja teidät sivuutetaan täysin. Siinä teille miettimistä.
No minä hain erään bussifirman huoltohenkilön paikkaa ensi työkkärin osoittamana, ei vastausta. Vähän ajan päästä taas oli sama ilmoitus vapaasta paikasta ja hain. Ei taaskaan vastausta. Ikä varmaan syynä tai sitten firmassa on jotain pahasti vialla.
Jos paikka menee uudelleen hakuun, niin se kertoo karua kieltä, että ne edelliset hakemukset eivät kiinnostaneet työnantajaa ensimmäisellä yrityksellä ja niistä ei löydy heille ketään mieluisaa työntekijää. Aika harvoin muuttavat mielipidettään ellei ole pakko saada joku siihen tehtävään nopeasti.
Voi olla julkisella ainakin jokin lainsäädännön tulkinta, että näin tulee toimia muodollisesti.
Vierailija kirjoitti:
Et ole vaarassa tulla valituksi, älä huoli. Ei paikka menisi uudelleen hakuun jos olisi ollut kelvollisia hakijoita.
Paikka voi mennä uudelleen hakuun jos valittu henkilö viime hetkellä kieltäytyy tai ei läpäise esim. turvallisuuselvitystä. Teoriassa tällaisessa tilanteessa voi olla mahis tulla vielä valituksi jos oli kovatasoisia hakijoita niin paljon, että kaikkia hyviä ei voitu kutsua edes haastatteluun.
Omalla alalla vaikea löytää korvaavia osaajia eläköityvien tilalle. Tänä vuonna on ollut pakko jatkaa hakua jo muutamassa paikassa, koska hakijoiden osaaminen ei vaan vastaa tarvittua tasoa. Heistä joku valitaan pakon edessä jollei parempaa löydy.