Tunkkainen haju pois
Vinkit jakoon nyt armaat av-mammat! Mitä olen jättänyt huomioimatta. Kotonamme on aina tunkkainen haju, sellainen pölyinen. Jotain en nyt selvästikään ole osannut ottaa huomioon.
Olen pesettänyt matot ja ikkunat ja pessyt kaikki verhot, päiväpeitteet jne. Olen karsinut turhaa tavaraa PALJON. Olen imuroinut sohvat ja sängyt ja nojatuolit ja kaikki kirjat kirjahyllystä (niitä on paljon). Olen puhdistanut ilmanvaihtoventtiilit ja lattiakaivot ja liesituulettimen. Olen imuroinut katot, seinät ja lattiat, ja mopannut lattiat mäntysuovalla. Meillä ei ole paljon pöytäliinoja tai muita sisustustekstiileitä ja ne mitä on vaihdetaan ja pestään usein.
Perus viikkosiivouksessa palautan vaeltavat tavarat paikoilleen, pyyhin nihkeällä pölyt tasoilta, imuroin lattiat ja matot ja moppaan kaikki lattiat. Kylpyhuoneen siivoan pari kertaa viikossa ja vaihdan pyyhkeet ja lakanat viikoittain. Silti täällä haisee. Auttakaa, mitä en huomaa?
Kommentit (17)
Tunkkaisuuden saa autosta pois etikalla. Myös ruokasooda hyvä aine levittää matoille. Asutko kerrostalossa vai ok talossa? Joskus joutuu maalaamaan seinät jotta saadaan tunkkaisuus pois
Sadevesi on paras aine millä pestä matot. Laitat vain mattotelineeseen maton ja annat sateen hoitaa pesun.
t. Pirkka
Et mainitse, tupakoidaanko teillä tai onko asunnossa tupakoitu aikaisemmin. Haju pinttyy seiniin ja kattoon. Aina ei edes pelkkä uudelleen tapiseeraus riitä, jos seinissä on tapetin alla huokoiset levyt ja katto myös huokoisesta aineesta. Tai alkava sisäilmaongelma, home?
Haistavatko muutkin nuo hajut, vai oletko ainut? Ettei omassa nokassasi olisi vikaa?
Se johtuu mikrobi- eli homeongelmasta valitettavasti. Poistuu vasta, kun löydätte, missä vaurio sijaitsee ja korjaatte sen. Eli pilaantunut rakennusmateriaali on poistettava ja korvattava puhtaalla. Homeella on monta erilaista hajua, koska mikrobejakin on erilaisia. Yksi on juuri tuo tunkkainen haju. Kannattaa selvittää, onhan se myös terveyskysymys. Yritä opetella tunnistamaan, mistä päin haju tulee, se on aluksi vaikeaa, mutta ainakin itse opin pikkuhiljaa aika hyväksi paikallistamisessa. SItten auksi rakennustuntemus, että mikä kohta asunnossa on riskirakenne, jossa vika voisi olla. ELi onko jossain huoneessa, eteisessä, tms enemmän kuin muualla.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 17:44"]Miten olette lähteneet kerrostalossa selvittämään sisäilmaongelmaa? Omassa kodissani on omituinen paha haju joka ei kiinnosta taloyhtiötä lainkaan. Rahaa ei olisi remontointiin tai tutkimuksiin.
[/quote]
Luin jostain että taloyhtiö on velvollinen tekemään ilmanvaihdon puhdistuksen kerran 10 vuodessa. Meillä ei sitä ole tehty yli kymmeneen vuoteen. Otanko asian esille yhtiökokouksessa, vai miten etenen?
Hajun lähde tuskin on irtaimistossa vaan rakenteissa.. hometta tai kosteutta.
Ok talossa ei välttämättä ole homeongelmia vaikka tunkkainen. Joskus se vaatii uutta maalia vaan
Asumme kerrostalossa. Muutimme pari kk sitten. Edellinen asukas oli vanha mummo, ei tupakoinut mutta ei kyllä myöskään siivonnut. Kaikki seinät ja katot oli maalattava ennen muuttoa kun seinät kellersivät. Meillä ei tupakoida. Ehkä on sitten isomman remontin paikka :(
Kiitos kaikille vastauksista.
Ap
Ai niin, meillä on villamatot joita ei voi vesipestä, vien ne kerran-pari vuodessa pesulaan. Muuten hoidan niitä imuroimalla ja tuuletan ne välillä.
Tuuletus aina kun ollaan poissa, ikkunat auki, ristiveto ja kaappien ovat myös raolleen.
Voi johtua kosteudesta, onko sinulla tehokas tuuletin. Soodaa yöksi lavuaareihin.
Kokeile avoin lasipullo jossa omenaviinietikkaa keittiön nurkkaan.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 13:33"]Tuuletus aina kun ollaan poissa, ikkunat auki, ristiveto ja kaappien ovat myös raolleen.
Voi johtua kosteudesta, onko sinulla tehokas tuuletin. Soodaa yöksi lavuaareihin.
[/quote]
Nyt siitepölyaikaan en tuuleta ainakaan aurinkoisina päivinä ollenkaan ennen myöhäistä iltaa. Sadepäivinä tuuletan niin paljon kuin mahdollista.
En ole ikinä käyttänyt tuuletinta, pitää tutkia vaihtoehtoja. Ionisaattoria olen miettinyt. Lapsella on astma, joten pyrin pitämään meillä allergiakodin eli mahdollisimman pölyttömän ja helposti siivottavan. Olen todella laiska siivoamaan, mutta kun tavaraa on vähän ja kaikella oma paikka, niin siivouksesta on tullut ihan mukavaa. Sellaista mietin, että puhaltaakohan sellainen tuuletin pölyä ympäriinsä?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 15:40"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 13:33"]Tuuletus aina kun ollaan poissa, ikkunat auki, ristiveto ja kaappien ovat myös raolleen.
[/quote]
Nyt siitepölyaikaan en tuuleta ainakaan aurinkoisina päivinä ollenkaan ennen myöhäistä iltaa. Sadepäivinä tuuletan niin paljon kuin mahdollista.
En ole ikinä käyttänyt tuuletinta, pitää tutkia vaihtoehtoja. Ionisaattoria olen miettinyt. Lapsella on astma, joten pyrin pitämään meillä allergiakodin eli mahdollisimman pölyttömän ja helposti siivottavan. Olen todella laiska siivoamaan, mutta kun tavaraa on vähän ja kaikella oma paikka, niin siivouksesta on tullut ihan mukavaa. Sellaista mietin, että puhaltaakohan sellainen tuuletin pölyä ympäriinsä?
[/quote]
No mitäs luulet? Jos puhallat itse pölykasaan, niin lentelevätkö pölyt ympäriinsä?
En tiedä mikä on "pölyinen" haju, mutta homeelta kuulostaa.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 16:38"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 15:40"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 13:33"]Tuuletus aina kun ollaan poissa, ikkunat auki, ristiveto ja kaappien ovat myös raolleen.
[/quote]
[/quote]
No mitäs luulet? Jos puhallat itse pölykasaan, niin lentelevätkö pölyt ympäriinsä?
En tiedä mikä on "pölyinen" haju, mutta homeelta kuulostaa.
[/quote]
Ionisaattorit ja ilmanpuhdistajat eivät pöllytä, tuuletin varmaan kyllä. Ajattelin josko tuulettimistakin löytyisi sellaisia, jotka saavat pölyn laskeutumaan.
Pitää nyt ehdottomasti tutkituttaa onko hometta. Se selittäisi hajun, mutta olisi kyllä katastrofi.
Luultavasti kuvittelet tai sitten teillä on hometta tjms. Tietysti kaikissa kodeissa on aina oma ominaishajunsa ja jos teillä on esim. paljon vanhoja kirjoja, niistä voi tulla erilainen haju kuin kokoelmasta posliinifiguureja. Betoniseinissä ja keittiökaapeissa ei kuitenkaan ole mitään pinttynyttä hajua, jota ei saisi pois. Jos siis haju on oikea, se ei tule teidän omista tavaroistanne ja olet siivonnut asunnon, suurella todennäköisyydellä jossain rakenteissa piilee ikävä yllätys.
Miten olette lähteneet kerrostalossa selvittämään sisäilmaongelmaa? Omassa kodissani on omituinen paha haju joka ei kiinnosta taloyhtiötä lainkaan. Rahaa ei olisi remontointiin tai tutkimuksiin.
Siinäpä se. Ei sadepäivinä saa tuulettaa, eikä edes kostealla ilmalla. Kosteus tulee sisälle ja haju muuttuu tunkkaiseksi. Osta parin kympin kosteusmittari sisälle ja seuraa ettei ilma tule liian kosteaksi lämmityskauden ulkopuolella. Kylpyhuoneen ovi kiinni suihkun jälkeen jne.
Siivousihmiset, auttakaa nyt!