Voiko anoppi vaan päättää, että hän on iso osa lapsemme elämää
Anoppi on kamala jyrä. Ennen lasta oli tosi harvakseltaan tekemisissä poikansa ja minun kanssani. Sekosi tietenkin ensimmäisestä lapsenlapsesta. Nyt on tukkimassa koko ajan kylään, tunkee meille uutta ja kirppistavaraa ovista ja ikkunoista sisään, puhuu lapsesta todella omistavasti kuin hän olisi vain anopin perheen jatke, ei oma itsensä eikä tietenkään missään asiassa muistuta omaa äitiään.. :( suoraan sanottuna mä haluaisin että anoppi on ihan vaan pienessä sivuroolissa mummona lapsemme elämässä.
Kommentit (86)
Olispa anoppi ollut edes vähän kiinnostunut lapsistamme.
Mikä kysymys tämä nyt on? Etkö sinä ole oppinut sanomaan vanhemmille vastaan viimeistään murrosiässä, jos et jo 3-vuotiaana?
Nyt on aika oppia, siis laittamaan rajat. Se on ihan täysin teidän oma valintanne, opitteko sanomaan suoraan, että ette ota enää vastaan kirppistavaraa ettekä muutakaan tarpeetonta. Älkää antako anopille enää avainta.
On aivan eri asia olla läheinen suhde lapsen isoäitiin kuin antaa hänelle valta tavallisissa arkiasioissa. Pidä mielessä, että se olet sinä, joka laitat rajat ja toimi sen mukaan.
Ei voi vaan päättää tuollaista vanhempien ohi eikä täyttää toisten kotia krääsällä jne.
Jos ei poikansa ole edes läheinen hänen kanssaan miksi nut on tunkemassa?
Vierailija kirjoitti:
Hanki lähestymiskielto. Niin mä tein. Sanoin miehelle että joko se on mukana tässä tai sitten ei ole ja minä lähden ja niin lähtee lapsikin ja mies voi sitten elää vaikka äitinsä kanssa. Mikään muu ei tehonnut. Nyt on oikeuden määräys ettei anoppi saa ottaa edes yhteyttä saati tulla lähelle. Pari kertaa piti ensin soittaa poliisit paikalle kun se ei muuten uskonut. Nyt uskoo. Mutta oma on vikansa, mitäs ei totellut mitä hänelle sanoin.
Voi luoja, ei voi olla totta!
Meillä on myös lähestymiskielto rajattomalle sukulaiselle.
Äitini on samantyylinen. Yhdessä vaiheessa sanoi jopa itseään lastemme äidiksi... Koita kestää. Se jatkuu niin kauan kuin lapset alkaa pistää vastaan
Minusta on aika itsekästä estää lasten hyvä ja lämmin suhde isovanhempiinsa. Meillä mummot ja papat ovat todella tärkeitä lapsille eikä se ole meiltä vanhemmilta pois. Päinvastoin, heistä on paljon apuakin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on aika itsekästä estää lasten hyvä ja lämmin suhde isovanhempiinsa. Meillä mummot ja papat ovat todella tärkeitä lapsille eikä se ole meiltä vanhemmilta pois. Päinvastoin, heistä on paljon apuakin.
Vanhemman ja lapsen suhde on tärkein. Ja se ettei kodissa ole stressiä.
Isovanhempien pitää ymmärtää paikkansa.
Ap on niitä äitejä jotka pääsee vihdoin kyykyttään jotain ja se tapahtuu nyt oman lapsiraukan kautta.
Aina vain se anoppi, miksi ei koskaan oma äiti. Mieti vähän, mitä lapsesikin ajattelee sinusta kun tulee vanhemmaksi. Olet kylmä ja kova ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Aina vain se anoppi, miksi ei koskaan oma äiti. Mieti vähän, mitä lapsesikin ajattelee sinusta kun tulee vanhemmaksi. Olet kylmä ja kova ihminen.
Tässäkin ketjussa on moni kirjoittanut että myös oma äiti voi olla häirikkö. Lapsi on kiitollinen kun kotona on rajat, tietenkin.
Lämpimät välit on kivat, rajattomat ei. Jos esim tullaan ilman lupaa toisten kotiin omilla avaimilla milloin vain tai haetaan lapsi päiväkodista ilman vanhempien lupaa tmv. Tämä on jo rikollista toimintaa. Vaikka asuttaisiin samassa talossa, niin kuin maalla ennen vanhaan, niin silti ei tungeta toisen puolelle ilmoittamatta. Omassa lapsuudessani meillä oli iso talo, jossa oli mummon ja vaarin puoli sekä nuoren perheen puoli. Eivät todellakaan tunkeneet vanhukset jatkuvasti meille vaikka saman katon alla oltiin. Hyvin elettiin sovussa kunnes vanhuksista aika jätti.
Vierailija kirjoitti:
Hanki lähestymiskielto. Niin mä tein. Sanoin miehelle että joko se on mukana tässä tai sitten ei ole ja minä lähden ja niin lähtee lapsikin ja mies voi sitten elää vaikka äitinsä kanssa. Mikään muu ei tehonnut. Nyt on oikeuden määräys ettei anoppi saa ottaa edes yhteyttä saati tulla lähelle. Pari kertaa piti ensin soittaa poliisit paikalle kun se ei muuten uskonut. Nyt uskoo. Mutta oma on vikansa, mitäs ei totellut mitä hänelle sanoin.
Ohhoh jos tämä on totta. Vain nainen voi olla näin tyhmä, en usko että isä tekisi tällaista lapselleen.
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä annoin mummojen seota, katsoa ja hemmotella lapsia ihan niin paljon kuin halusivat. Läheinen suhde mummoon on iso ilo ja etu lapselle. Itselleni mummot olivat rakkaita ja läheisiä, mikä onni jos lapseni saa kokea saman. Ja siitä on monesti ollut konkreettista hyötyä, että on rakastavat turvaverkot ympärillä.
Niin on minullakin ollut läheiset isovanhemmat ja samoin on lapsellemme. Anoppi ja ukkipuoli ovat hänelle turvallisia ja tärkeitä. Kuten minun isäni oli. Kyllä se on tarkoittanut muuta kun krääsän kantamista ja vanhempien yli kävelyä ja tunkemista lapsenlapsen kotiin. Mummu hemmottelee ilman että kantaa herkkuja kokoajan tai ostelee vaatteita/tavaroita. Kunnioittaa sitä että me olemme vanhemmat. Ja saa kyllä olla suuri osa lapsen elämää kuten ukkikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh jos tämä on totta. Vain nainen voi olla näin tyhmä, en usko että isä tekisi tällaista lapselleen.
Öh. Eihän sitä lähestymiskieltoa lapselle haettu.
Kyllä ne rauhoittuu. Vauva-aika on pahin.
Ja jos anopilla on tyttäriä, muutaman vuoden päästä palstalla itketään kun ne tyttärenlapset onkin etusijalla.
Vierailija kirjoitti:
Itse kyllä annoin mummojen seota, katsoa ja hemmotella lapsia ihan niin paljon kuin halusivat. Läheinen suhde mummoon on iso ilo ja etu lapselle. Itselleni mummot olivat rakkaita ja läheisiä, mikä onni jos lapseni saa kokea saman. Ja siitä on monesti ollut konkreettista hyötyä, että on rakastavat turvaverkot ympärillä.
Luuletko et nää kontrollifriikit ja itsekeskeiset äidit ajattelee mitään muuta kuin omaa napaa? Ei siinä lapsen tai mummon tai kenenkään muiden tunteilla tai edulla tai millään muulla ole väliä kuin sillä omalla tunteella siitä, että "MINUN lapaestani MÄÄRÄÄN minä"
Hyvin yleistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko et nää kontrollifriikit ja itsekeskeiset äidit ajattelee mitään muuta kuin omaa napaa? Ei siinä lapsen tai mummon tai kenenkään muiden tunteilla tai edulla tai millään muulla ole väliä kuin sillä omalla tunteella siitä, että "MINUN lapaestani MÄÄRÄÄN minä"
Hyvin yleistä
Sille lapselle ei ole terveellistä nähdä, että vanhempia kohdellaan kuin kynnysmattoja, kotiin tungetaan luvatta ja vanhempien auktoriteettia uhmataan 24/7.
TIETENKIN ÄITI MÄÄRÄÄ LAPSESTAAN. Herrajumala sentään.
Vierailija kirjoitti:
Mikä kysymys tämä nyt on? Etkö sinä ole oppinut sanomaan vanhemmille vastaan viimeistään murrosiässä, jos et jo 3-vuotiaana?
Nyt on aika oppia, siis laittamaan rajat. Se on ihan täysin teidän oma valintanne, opitteko sanomaan suoraan, että ette ota enää vastaan kirppistavaraa ettekä muutakaan tarpeetonta. Älkää antako anopille enää avainta.
On aivan eri asia olla läheinen suhde lapsen isoäitiin kuin antaa hänelle valta tavallisissa arkiasioissa. Pidä mielessä, että se olet sinä, joka laitat rajat ja toimi sen mukaan.
Ja mies saa sit laittaa ihan vastaavalla tavalla ap:n läheisille samanlaisia rajoja! Jos joku ap:n kaveri/sukulainen tulee vähän liian usein miehen mielestä, tai tuo krääsää heille.
Mut noinpäinhän se ei tietenkään toimi!
JSMAP
Olet vain p
askiainen.