Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko tilillä pahan päivän varalle?

Vierailija
27.05.2015 |

Onko teillä säästöjä ns. pahan päivän varalle ja kuinka paljon? Mikä on mielestänne minimisumma mikä tilillä pitäisi siis aina olla? Itsellä n. 15 000 ja pohdin pariin reissuun lähtöä, jonka jlk jäisi enää 10 000.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 09:42"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 07:24"]

Minulla oli noin 50 000 jonka käytin matkaan maailman ympäri. Vuoden olin reissussa ja se oli mahtava kokemus ja elämäni paras valinta. Sain sitten kuitenkin myöhemmin työpaikan ja kerrytin taas säästövarastoa ja nyt pahan päivän varalle on 20 000.

Kaikki aikoinaan sanoivat että olen hullu kun jätän vakituisen työpaikkani ja käytän tuollaista määrää (joka oli perintöä) matkaan, ja pelottelivat että jään puille paljaille kun palaan Suomeen mutta onneksi uskalsin olla rohkea.  En kadu ja kaikki järjestyi.

Ainoa asia mitä kadun elämässäni ovat reissut joille en lähtenyt mukaan. Esimerkiksi en mennyt Las Vegasiin kaveriporukan kanssa kun ei ollut silloin varaa. No vuosi sen jälkeen oli varaa mutta silloin olin jo raskaana eikä matkaseuraa. Lähde reissuun, ap, ja usko että elämä kantaa. Sinulle kuitenkin jää ihan hyvä summa vielä käteen.

[/quote]

Minä taas en pidä matkustelusta, minusta tuollainen reissaaminen on aivan järjetöntä rahan haaskaamista. Sama kuin pyyhkisi perseen 200€ seteillä, eipämielyttävää mutta ihanan kallista.

[/quote]

No kukin tavallaan. Minulle taas auton omistus ei ole tärkeä asia, se on minusta kallista rahan tuhlausta kun julkisilla ja pyörällä pääsee mihin tahansa ja korppakin pysyy paremmassa kunnossa. Mutta jos sinä haluat autolla ajaa ei kai se ole minulta pois.

Vierailija
62/83 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:56"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 09:42"]

Minulla oli noin 50 000 jonka käytin matkaan maailman ympäri. Vuoden olin reissussa ja se oli mahtava kokemus ja elämäni paras valinta. Sain sitten kuitenkin myöhemmin työpaikan ja kerrytin taas säästövarastoa ja nyt pahan päivän varalle on 20 000.

Kaikki aikoinaan sanoivat että olen hullu kun jätän vakituisen työpaikkani ja käytän tuollaista määrää (joka oli perintöä) matkaan, ja pelottelivat että jään puille paljaille kun palaan Suomeen mutta onneksi uskalsin olla rohkea.  En kadu ja kaikki järjestyi.

Ainoa asia mitä kadun elämässäni ovat reissut joille en lähtenyt mukaan. Esimerkiksi en mennyt Las Vegasiin kaveriporukan kanssa kun ei ollut silloin varaa. No vuosi sen jälkeen oli varaa mutta silloin olin jo raskaana eikä matkaseuraa. Lähde reissuun, ap, ja usko että elämä kantaa. Sinulle kuitenkin jää ihan hyvä summa vielä käteen.

[/quote]

Minä taas en pidä matkustelusta, minusta tuollainen reissaaminen on aivan järjetöntä rahan haaskaamista. Sama kuin pyyhkisi perseen 200€ seteillä, eipämielyttävää mutta ihanan kallista.

[/quote]

No kukin tavallaan. Minulle taas auton omistus ei ole tärkeä asia, se on minusta kallista rahan tuhlausta kun julkisilla ja pyörällä pääsee mihin tahansa ja korppakin pysyy paremmassa kunnossa. Mutta jos sinä haluat autolla ajaa ei kai se ole minulta pois.

[/quote]

* siis kroppa. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satanen, pian toivottavasti tonni.

Vierailija
64/83 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:16"]

[/quote]

Kadut matkaa, jolle et olisi voinut lähteä, koska ei ollut varaa. Tuolla logiikalla saat katua joka päivä jotain.

[/quote]

Mutta kun en kadu mitään muuta, ainoastaan matkoja. Harmitti kun kuitenkin sain tuon rahan kokoon myöhemmin ja sitten ei ollut enää mahdollisuutta mennä, eikä samaa tilannetta tule enää koskaan, kaikki tuon kaveriporukan tyypit ovat nyt perheellisiä eikä sitä noin vaan lähdetä tyttöporukassa Vegasiin. Ei se toki maailman loppu ole mutta minusta parempi tehdä asioista silloin kun niihin on mahdollisuus. Olisin voinut sitten säästää muusta seuraavat kuukaudet ja mennyt ja samoin ap. 

t. tuo yllä lainattu

Vierailija
65/83 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on omaa rahaa osakkeissa, rahastoissa, muissa sijoituksissa/tilillä yhteensä yli 200 000 €, velaton auto minkä arvo n. 35 000 tällä hetkellä. Miehellä omat säästönsä ja sijoituksensa, ei vielä yhtä paljon kuin mulla, mutta kovaa vauhtia kirii kiinni. Eli ei ole hätää, vaikka pesukone simahtaa tms.

Vierailija
66/83 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 06:55"]

Ap, et saa rahaa täältä mukaasi joten kerää muistoja mieluummin kuin rahaa.

[/quote]

Eikö ilman rahaa saa muistoja?

Vierailija
67/83 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

15€ :(

Vierailija
68/83 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 13:53"]

Mulla on 80.000 tilillä vailla järkevää käyttöä. En vaan keksi mitä tekisin niillä.

[/quote]

Mun mielestä aloittajan kysymys ei ollut tämä. Minullakin on tällä hetkellä tilillä 70 000 e, mutta se ei ole pahan päivän varalle. Hätävararahasto on minulla kymppitonni. Muu on sitten vaan kertynyttä ekstraa. Vai onko sinulla niin isot kulut, että tarvitset sairaslomia tai irtisanomisia tai kodinkoneiden uusintaa varten 80 000 e??

Vierailija
69/83 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

23000€ tilillä, rahastoissa noin 80000€.

Vierailija
70/83 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:16"]

[/quote]

[/quote]

Saako ne muistot mukaan? Miten?

Vierailija
71/83 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 08:43"]

Minulla jää käteen 50e/kk, mutta pahan päivän varalle on 250e. Tuosta 50e/kk olen sen säästänyt.

[/quote]

Oho!
[/quote]

Miten moinen on mahdollista? Siis miten tuolla summalla elää?

Vierailija
72/83 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 50 000. Sitten tuli ne pahat päivät, eivätkä ole loppuneet (onneksi välillä taloudellisesti hieman parempia aikoja). 10v myöhemmin: eletään kädestä suuhun, kaikki puskurit on käytetty ja nyt alkaa kertymään velkaa. Eli riskinottoa, rankkaa sairastelua, työttömyyttä, asunnon myynti tappiolla ja viimeisenä niittinä kun kumpikaan ei meinaa työlistyä uudelleen, yksityisyrittäjyys... Nyt ollaan niin pohjalla, että tarvittaisiin yhteiskunnan tukea (tähän asti siis selvitty vaikeimmastakin tilanteesta omin avuin), mutta kun olemme yrittäjiä niin ei. Saadaan tällähetkellä vähemmän kuin minimitoimeentulo kasaan (3 lasta), mutta ei vielä haluttaisi luovuttaa, kun molemmilla sellainen kutina, että jo puolen vuoden päästä pyörii paremmin.

Eli en tiedä minkälainen summa säästössä olisi optimaallinen, kun voi tulla tilanteita, että mikään ei riitä. Ainakin olen oppinut, että turvallisuuden tunnetta ei kannata laittaa (ainoastaan) rahan varaan. Ja että raha on vain rahaa, mutta kyllähän se kummasti stressiä lievittää jos ja kun sitä on. Ja toisaalta, kun sitä rahaa ei ole voi sen totaalinen puute syödä pidemmällä aikavälillä kaikki henkiset voimavarat, jolloin selviytyminen tukalasta tilanteesta tulee entistä vaikeammaksi.

Vierailija
73/83 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 06:55"]Nykyisin pidän n 10 k säästössä. Mutta kun lapset olivat pieniä, ei jäänyt mitään. Ap, et saa rahaa täältä mukaasi joten kerää muistoja mieluummin kuin rahaa. Tietysti järkiinsä pitää olla rahankäytössä aina
[/quote
Aivan samaa mieltä ja tilanne

Vierailija
74/83 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:46"]

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 12:16"]

[/quote]

[/quote]

Saako ne muistot mukaan? Miten?

[/quote]

Saa...

Vierailija
75/83 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 € säästöpossussa. Sillä saa makaronia ja maitoa.

Vierailija
76/83 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin arvoistasi. Itse olen aina matkustanut, melkein viimeisillä rahoilla, en velaksi kuitenkaan. Nyt rahatilanne ok.

Vierailija
77/83 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho ompa teillä isoja summia säästössä. Minä oon vielä opiskelija ja avopuoliso on nyt ollu pari vuotta töissä. Meillä on erillinen hätävaratili, jossa on 4000e ja niihin rahoihin ei kosketa ellei ole pakko ja mahdollisimman pian kertytetään summa takaisin. (Sillon kun olin yksinasuva opiskelija, oli mun hätävaratili 1000e)
.
Tän lisäks meillä on toinen säästötili, jonne säästetään asuntoa varten mitä aina pystytään nyt taitaa olla kasassa n. 5000e
.
Sit molemmilla on omat käyttötilit, joissa olevat rahat on elämiseen ja välillä myös "turhaan". Mulla tilillä on yleensä vain muutama sata euroa ja miehellä taas reippaasti enemmän. Mitään rahastoja, sijoituksia ym. ei vielä ole. Ollaan aateltu, että näillä menoilla, kun ei oo lapsia on nuo ihan hyviä summia. Muu kertynyt raha, mikä ei mee asuntosäästöön käytetään vaikka vaatteisiin, matkoihin, muuhun hemmotteluun ym.

Vierailija
78/83 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä tilillä paljonkaan, koska luottokortti tasaa lyhytaikaisia isompia menoja. Meidän pahan päivän puskuri on pörssissä, sieltä saa rahat kotiutettua muutamassa päivässä. Jotain 230000€ on sijoituksissa, eli ei niitä kaikkia tarvitse edes kerralla myydä jos jotain katastrofia pukkaa.

Vierailija
79/83 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vitun hätävaratili? Ettekö ole luottkorteista kuulleet?

Vierailija
80/83 |
27.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 13:35"]Mikä vitun hätävaratili? Ettekö ole luottkorteista kuulleet?
[/quote]

Ainaki itestä tuntuu turvallisemmalta maksaa vaikka auton iso yllärilasku hätävaratililtä, kuin luottokortilla. Silloin se raha on jo itsellä, eikä tarvitse käyttää jotain kuviteltua rahaa, joka pitää sitten tulevaisuudessa maksaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän