Paljonko tilillä pahan päivän varalle?
Onko teillä säästöjä ns. pahan päivän varalle ja kuinka paljon? Mikä on mielestänne minimisumma mikä tilillä pitäisi siis aina olla? Itsellä n. 15 000 ja pohdin pariin reissuun lähtöä, jonka jlk jäisi enää 10 000.
Kommentit (83)
Osakkeissa 20.0000
Tilillä 30.000, mutta se menee käsitahaksi sijoitusasunnon puolikkaaseen
Nykyisin pidän n 10 k säästössä. Mutta kun lapset olivat pieniä, ei jäänyt mitään. Ap, et saa rahaa täältä mukaasi joten kerää muistoja mieluummin kuin rahaa. Tietysti järkiinsä pitää olla rahankäytössä aina
Ei mitään. Käyn töissä kotoa katsoen hevon kuusessa ja palkasta jää käteen vähemmän kuin saisin työttömänä...oli tuossa talvella vähän, mutta nyt tuli niitä yllättäviä menoja ja jouduin antamaan myös läheisille rahaa, en kerro tarkemmin mihin tarkoitukseen. Ihan asialliseen asiaan kuitenkin. Jos käyttäisin rahaa vain itseeni, saisin pienestä netosta huolimatta muutaman satasen kuussa säästöön. Meillä maksetaan siis kaikesta tuplana, lisänä on opiskelevat lapset ja sairaseläkkeellä oleva veli, joka ei pärjää omilla tuloillaan, vaikka on täysin raitis eikä polta.
Meillä on noin 30 000 tosin tämä on pesämunamme omistusasuntoa varten eli jos "paha päivä" tulisi ja joutuisimme tuon käyttämään emme saisi varmaan koskaan omistusasuntoa.
Opiskeluja takana 3v, ylihuomenna valmistun. Säästötilillä 3000€, kaikki on kerätty opiskeluaikana. Joskus ollut enemmänkin, mut välillä ollu pakko käyttää säästöjä elämiseen. Oon kyl ihan tyytyväinen, kun ottaa huomioon että asun ja maksan kaiken yksin (Helsingissä) ja lisäks mulla on suurehko koira! :)
Minulla oli noin 50 000 jonka käytin matkaan maailman ympäri. Vuoden olin reissussa ja se oli mahtava kokemus ja elämäni paras valinta. Sain sitten kuitenkin myöhemmin työpaikan ja kerrytin taas säästövarastoa ja nyt pahan päivän varalle on 20 000.
Kaikki aikoinaan sanoivat että olen hullu kun jätän vakituisen työpaikkani ja käytän tuollaista määrää (joka oli perintöä) matkaan, ja pelottelivat että jään puille paljaille kun palaan Suomeen mutta onneksi uskalsin olla rohkea. En kadu ja kaikki järjestyi.
Ainoa asia mitä kadun elämässäni ovat reissut joille en lähtenyt mukaan. Esimerkiksi en mennyt Las Vegasiin kaveriporukan kanssa kun ei ollut silloin varaa. No vuosi sen jälkeen oli varaa mutta silloin olin jo raskaana eikä matkaseuraa. Lähde reissuun, ap, ja usko että elämä kantaa. Sinulle kuitenkin jää ihan hyvä summa vielä käteen.
Säästötilillä näkyy olevan 0.10 senttiä!
Kymppitonnia llen pitänyt rajana jaxse vielä jää. Viidellä tonnilla olet varmaan suunnittelemassa tosi ihanaa matkaa, josta jää hieno kokemus.
26300 euroa, josta noin puolet menee kylpyhuoneremonttiin ensi kesänä
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 07:26"]Säästötilillä näkyy olevan 0.10 senttiä!
[/quote]
Oho! Aika vähän, mites nyt alle 1 senttiä
Mulla ja miehellä on n. 900 000£ meidän niin sanotulla säästö tilillä. (Mieheni on urheilija ja minä kisa-inssi)
Tätä olen miettinyt ja pohtinut ja jaksan murehtia. Toisaalta joka paikasta toitetaan että pitää olla 3-6kk nettotulot nopeasti rahaksi muutettavissa eikä sijoituksissa. Toisaalta pitäisi sijoittaa ja kasvattaa omaisuutta ja tilillä mikään raha ei kasva juurikaan edes korkoa enää. Toiset sanoo että asuntolaina pitää lyhentää niin nopeasti kuin ikinä pystyy, toisten mielestä lainanhoitokulu on osa elämää ja kun sen mitoittaa sopivaksi, jää muuhunkin rahaa. Ja sitten mitään ei käärinliinoissa viedä minnekään/ elämä on tässä ja nyt. Olen nähnyt äärettömän varakkaan ihmisen valittavan että jalat on loskakelillä kurjan tuntuiset kun vanhat kengät on märät mutta "100€ en kenkiin laita". Missä se kultainen keskitie on?
Oma tilanne: asuntolainaa jäljellä 150 000€, talon arvo toivottavasti n 300 000 mutta myyntiaika olisi pitkä. Eläkerahaston tämänpäivän arvo 10 000€, toisessa rahastossa lähes saman verran ja tämä on korvamerkitty "pahan päivän vara". Mutta kursseille voi tapahtua mitä vaan ja sitten sitä rahaa sieltä saakin ulos aika paljon vähemmän. Omilla tileilllä yhteensä noin 5000€ ihan puhtaana käteisenä. Eli suosituksia vähemmän "pahan päivän varaa"
Tilillä n.4000 € ja rahastossa n.2000 € Käytetään kun tulee tarvetta, tai sitten kun lähdetään lomalle jonnekin etelään.
Ei mitään. Elelen suht kädestä suuhun, ulosotto lohkaisee tuloista ison osan ja loput meneekin sitten vuokraan, ruokaan yms välttämättömään. Silti elämä hymyilee ja olen kiipeämässä ylös tästä kuopasta, joten en valita :)
Meillä vain 1000€ säästöjä :( tulot on parin tonnin luokkaa ja pk seudulla elellää 3hengen perheenä. Rahasta on tiukkaa mut koitan laittaa aina 100€ joka kuukausi säästöön. Alotettiin säästäminen puolisen vuotta sitten kun tulot hieman nousi. Lisäksi laitan lapsen tilille 10-20€/kk ja ajattelin että kiva antaa sitten vaikka 18v lahjaksi tai häälahjaksi joskus rahat jotka kertyny vuosien varrella :)
Minulla jää käteen 50e/kk, mutta pahan päivän varalle on 250e. Tuosta 50e/kk olen sen säästänyt.
Mulla (henkilökohtaisesti) on käyttötilillä 500-2000 riippuen kuinka kauan palkkapäivästä on, säästötilillä 6500 (kerrytän tätä koko ajan ja käytän mm. matkoihin ja kodin hankintoihin). Lisäksi rahastoissa reilu 5000 ja osakkeissa noin 50 000. Lainaa on vielä noin 100 000 (mun osuus). Miehelläni on oma osuutensa lainasta (pienempi kuin mun osuus koska hällä oli ostotilanteessa laittaa enemmän käteistä) ja säästötilillä melkein 100 000 (suunnittelee vene- tms. hankintaa).
Saan varmaan taas hirveesti alapeukkuja tästä, mutta me ollaan aikuisia töissä käyviä ihmisiä, joista toisella on aikuiset lapset, joten siksi rahatkin on erilliset. Mies saa syytää lapsilleen rahaa niin paljon kuin tykkää, ei se ole minulta pois. :)
Tällä hetkellä 8500, mutta päätin pitäväni kesällä lomaa joten maksan noista vuokran, joten elokuussa on enää se vähän reilu 7000.
Tällä hetkellä makuutan 9000 euroa säästötilillä, mutta ajattelin lohkaista siitä muutaman tonnin sijoituksiin muutaman kuukauden sisällä. Omassa tilanteessani koen, että "pahan päivän varalle" ja nopeasti realisoitaviksi varoiksi riittää hyvin noin 5000 euroa, koska ei ole vielä lainaa tai isompia menoja maksettavana. Korotkin ovat säästötileillä nyt niin matalat, että isoja summia on turha säilöä odottamassa.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 06:37"][quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 06:30"]
Jos rahaa kertyy helposti, miksei voisi matkustella 5000 edestä? Me ollaan laitettu perheen matkaan 8000 ilman huolta. Uutta rahaa kertyy joka kuukausi. Tarkoituksella mitoitetut pienet menot. Saa elää huoletta. Ei elämä ole pelkkää rahan keruuta. Jos paha päivä tulee, eletään nuukemmin. Myydään talo ja autot. Lapsetkin on kohta pois kotoa. Talo velaton. Eli hyvin pienillä menoilla pärjättäisiin.
[/quote]
Koska syy sille, että rahaa kertyy on juurikin säästäväisyys.
[/quote]
Näin se on. Ei olla kovia tuhlaamaan. Eikä ole ostettu liian kalliita autoja tai asuntoja. Mitoitettiin kulut niin, että pärjättäisiin yhdellä palkalla. Talo ostettiin äitiysloman aikana. Kaksi palkkaa riittää remontteihin ja auton vaihtoon ja matkusteluun. Jopa ylimääräiseen lyhennykseen.
.
Eikä ole koskaan ollut rahat loppu tai tarvinnut miettiä voiko ostaa jotain. Tai onko lapsella varaa harrastaa.
.
Lapset saa mitä tahansa. Mutta ovat vaatimattomia. 15v ei keksi syntymäpäivälahjatoivetta. Ei tarvi mitään, vaikkei ole pädiä tai muuta