Paljonko tilillä pahan päivän varalle?
Onko teillä säästöjä ns. pahan päivän varalle ja kuinka paljon? Mikä on mielestänne minimisumma mikä tilillä pitäisi siis aina olla? Itsellä n. 15 000 ja pohdin pariin reissuun lähtöä, jonka jlk jäisi enää 10 000.
Kommentit (83)
Lähtisin matkalle ap:n varoilla mutta en itse laittaisi 5000 e matkaan. Meillä tilillä ehkä 50 000 e ja lisäksi velaton asunto mutta silti ei tuhlata. Matkoilla käydään välillä mutta nekin on aina jonkun sortin tarjouksia.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 08:57"]
Lähtisin matkalle ap:n varoilla mutta en itse laittaisi 5000 e matkaan. Meillä tilillä ehkä 50 000 e ja lisäksi velaton asunto mutta silti ei tuhlata. Matkoilla käydään välillä mutta nekin on aina jonkun sortin tarjouksia.
[/quote]
Mihin säästät? Vain pahan päivän varalleko?
Mulla oli aika pitkään sellainen käytäntö, että palkka (vähän alle keskituloinen) tuli käyttelytilille, josta maksoin laskut, juoksevat kulut, vastikkeen ja asuntolainan sekä siirsin joka kuukausi toiselle tilille, jossa mulla oli aina parin-kolmen kuukauden palkka tallessa. Sitä rahaa käytin matkusteluun ja yllättäviin ja tarpeellisiin hankintoihin. Lisäksi mulla oli lapsesta asti opintoja ja perhevapaita varten säästetty osakesalkku, jonka osingot sijoitin aina joka kevät uudestaan pääasiassa samoihin osakkeisiin joita mulla oli jo ennestään paitsi opiskelu- ja hoitovapaa-aikoina, jolloin käytin tuon osingon. Nyt 45-vuotiaana mulla ei ole enää säännöllisiä palkkatuloja vaan työskentelen osa-aikaisena yksin yrittäjänä ja osake-/rahastosalkku on aika muhkea (muutama satatuhatta euroa), osinkotuottoja otan jonkin verran jo ulos mutta edelleen sijoitan edelleen tuottoja, asuntovelkaa on edelleen koska myimme entisen asuntomme ja sijoitimme osan myyntituotosta ja otimme lainaa vähän enemmän kuin uuteen olisimme tarvinneet. Ihan hyvin ollaan pärjätty, joskus on vähän tiukkaa käyttörahojen kanssa mutta antaa levollisuutta kun tietää että sitä rahaa on ja tullaan oikeastaan tarvittaessa toimeen vaikka pelkillä sijoitusten tuotoilla.
5000-10000 pyrin pitämään tilillä. Ja lisäksi säännöllisesti siirrän eläkepäiviä varten pienen etf-talletuksen pois silmistä.
Olen keski-ikäinen, keskipalkkainen,asuntolainainen, remontoija.
Riippuu tietysti elämäntilanteesta että mikä on sopiva summa ja mihin sillä varaudutaan. Voihan se varautumisen hoitaa vaikka luottokortilla. Jos on visalla 7000€:n käyttövara, niin sillä hoitelee tarvittaessa jonku hätätilanteen. Visalla pitäisi olla aina sen verran käyttövaraa että saa vaikka hoidettua itsensä ulkomailta kotiin jos vaikka myöhästyy lennolta ja joutuu ostamaan uuden lipun tms.
Itse olen pyrkinyt siihen että tilillä olisi muutama tonni, just nyt on 3200€, kuukausi sitten oli yli 5000€, mutta remontoitiin vähän asuntoa, niin meni pari tonnia.
Aina ei ole ollut näin. Muutama vuosi sitten olin hetken lomautettuna ja se kyllä sekoitti talouden, ei ollut säästöjä ja visa tapissa.
Nykyistä enempää en halua makuuttaa rahaa tilillä, mielummin nostan omaa elintasoa jos rahaa meinaa jäädä säästöön.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 07:24"]
Minulla oli noin 50 000 jonka käytin matkaan maailman ympäri. Vuoden olin reissussa ja se oli mahtava kokemus ja elämäni paras valinta. Sain sitten kuitenkin myöhemmin työpaikan ja kerrytin taas säästövarastoa ja nyt pahan päivän varalle on 20 000.
Kaikki aikoinaan sanoivat että olen hullu kun jätän vakituisen työpaikkani ja käytän tuollaista määrää (joka oli perintöä) matkaan, ja pelottelivat että jään puille paljaille kun palaan Suomeen mutta onneksi uskalsin olla rohkea. En kadu ja kaikki järjestyi.
Ainoa asia mitä kadun elämässäni ovat reissut joille en lähtenyt mukaan. Esimerkiksi en mennyt Las Vegasiin kaveriporukan kanssa kun ei ollut silloin varaa. No vuosi sen jälkeen oli varaa mutta silloin olin jo raskaana eikä matkaseuraa. Lähde reissuun, ap, ja usko että elämä kantaa. Sinulle kuitenkin jää ihan hyvä summa vielä käteen.
[/quote]
Minä taas en pidä matkustelusta, minusta tuollainen reissaaminen on aivan järjetöntä rahan haaskaamista. Sama kuin pyyhkisi perseen 200€ seteillä, eipämielyttävää mutta ihanan kallista.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 08:51"]
Tällä hetkellä makuutan 9000 euroa säästötilillä, mutta ajattelin lohkaista siitä muutaman tonnin sijoituksiin muutaman kuukauden sisällä. Omassa tilanteessani koen, että "pahan päivän varalle" ja nopeasti realisoitaviksi varoiksi riittää hyvin noin 5000 euroa, koska ei ole vielä lainaa tai isompia menoja maksettavana. Korotkin ovat säästötileillä nyt niin matalat, että isoja summia on turha säilöä odottamassa.
[/quote]
Tileillä korot ovat aina vähemmän mitä inflaatio, eikä tilellä kannata pitää suuria summia koskaan.
Tileillä ym.sijoitettuna n.75000 mutta ei se tietenkään minkään pahan päivän varalle ole säästetty, ihan vaan kertynyt.
Velkaa ei ole.
Ollaan uusperhe, ja tytärpuoli asuu meillä, eli lapsia on nyt neljä ja viides syyskuussa tulossa. Talosta on lainaa. Henkilökohtaisella tililläni on alle xx t. euroa säästöjä, lisäksi minulla on jonkun verran isojen firmojen osakkeita, joiden arvoa en niin aktiivisesti seuraa, rahastotalletus, jo nuorena otettu eläkevakuutus, kolme sijoitusasuntoa (isän perintörahoja) ja kaksi kesämökkiä, joista toinen on tullut osittain mummonperintönä (lunastin sedät ja serkut ulos ja siinä syy käteisvarojen laskuun). Yhteisellä tilillä on n. xx.000. Miehellä on kertynyt säästöjä, mutta en viitsi summia tähän laittaa. Joku voi tunnistaa.
Ilman noita perintöjä olisikin kyllä kohtuullisen velkainen asuntovelallinen ilman mitään isompia säästöjä, jos miettii tilannetta muutaman vuoden taaksepäin. Toisen mökin lunastin itselleni avioerossa. Siitä tuli silloin hiukan velkaa, joka on maksettu pois viime vuonna.
Reissussa olin viimeksi kevättalvella viikon kaupunkilomalla omien lasten ja tytärpuolen kanssa ja se maksoi noin 2500. Puoliso ei matkusta, pelkää lentämistä. Sinuna ap minä kyllä reissaisin, jos tili ei sen takia tyystin tyhjene. Nauti elämästä, ei niitä rahoja hautaan saa. Reissaaminen virkistää mieltä, ainakin meikäläisellä, joka vihaa talvea.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 07:24"]
Minulla oli noin 50 000 jonka käytin matkaan maailman ympäri. Vuoden olin reissussa ja se oli mahtava kokemus ja elämäni paras valinta. Sain sitten kuitenkin myöhemmin työpaikan ja kerrytin taas säästövarastoa ja nyt pahan päivän varalle on 20 000.
Kaikki aikoinaan sanoivat että olen hullu kun jätän vakituisen työpaikkani ja käytän tuollaista määrää (joka oli perintöä) matkaan, ja pelottelivat että jään puille paljaille kun palaan Suomeen mutta onneksi uskalsin olla rohkea. En kadu ja kaikki järjestyi.
Ainoa asia mitä kadun elämässäni ovat reissut joille en lähtenyt mukaan. Esimerkiksi en mennyt Las Vegasiin kaveriporukan kanssa kun ei ollut silloin varaa. No vuosi sen jälkeen oli varaa mutta silloin olin jo raskaana eikä matkaseuraa. Lähde reissuun, ap, ja usko että elämä kantaa. Sinulle kuitenkin jää ihan hyvä summa vielä käteen.
[/quote]
Kadut matkaa, jolle et olisi voinut lähteä, koska ei ollut varaa. Tuolla logiikalla saat katua joka päivä jotain.
Säätöjä on nolla. Eilen tuli lapsilisä, sillä pärjään kuun loppuun ja sitten saan elarit ruokarahaksi. Tili tulee vasta kesäkuun puolivälissä ja sen panen menemään kesän kotimaan matkoihin.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 08:43"]
Minulla jää käteen 50e/kk, mutta pahan päivän varalle on 250e. Tuosta 50e/kk olen sen säästänyt.
[/quote]
Oho!
Tilillä nyt 8,99€ ja rahastoissa joku 65.000€, 33v perheetön mies.
Mulla tileillä 6000e, sijoituksissa n.20 000, miehellä varmaan vähän vähemmän (ei ole mikään salaisuus, en vaan muista tarkkaan). Lisäksi sivussa 5000 hankintoja varten.
Asuntolainaa on, mutta suunnitelmissa olla kotona tämän esikoisen ja mahdollisen kakkosen kanssa kunnes pienin 3v, joten pitäähän sitä pelivaraa olla. Ja tällä hetkellä se kannattaa, sillä sijoitukset tuottaa enemmän kuin koko asuntolainaan uppoaa korkoja.
Isompaan asuntoon, ei tarvitse ottaa lainaa. :)
Säästötilillä vajaa 4000e, käyttötilillä sen verran että selviää seuraavaan äitiysrahaan. Ensi vuonna säästöt hupenevat kun ollaan kotihoidontuella, mutta yritän ajatella että se on se "pahan päivän vara" mitä varten olen säästänyt. Säästän sitten uudestaan myöhemmin. Mulle on tärkeää että voin koko ajan maksaa omaa osuuttani asuntolainasta. Ja mulla on vuokrattuna oleva velaton sijoitusasunto jonka arvo on n. 55000e, joten ehkä tässä ollaan suht turvallisilla vesillä.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 13:53"]
Mulla on 80.000 tilillä vailla järkevää käyttöä. En vaan keksi mitä tekisin niillä.
[/quote]
Osta sijoitusasunto. Sen vuokratulot sitten kasvattaa sulle uuden hätävaratilin
Olen tällä hetkellä kotona hoitamassa vauvaa ja koska ehdin olla vain vuoden töissä ennen sitä (pitkien opiskelujen jälkeen) ei säästöön ole juurikaan jäänyt. Avomiehellä sen sijaan on sekä sijoituksia että säästötilillä muutamia kymmeniä tuhansia ja joka kuukausi kertyy lisää ku menot ovat meillä paljon pienemmät kuin tulot, vaikka pk-seudulla uudessa rivarissa asummekin.