Mies on aina väsynyt...
Olemme lapseton, vajaa 50-v pariskunta. Minulla on korkeakouutus ja vaativa työ kansainvälisessä yrityksessä. Miehellä oli oma pienyritys, joka kaatui, kun yhtiökumppani yksinkertaisesti sekosi. Nyt mies on sitten kotona.
Tulen töistä kotiin. Kaikki verhot ovat kiinni ja asunnossa tunkkainen tuoksu. Keittössä on näköjään syöty jotain, sillä tasot on täynnä murusia ja mikron edessä lattialla jotain tippunutta ruokaa. TV on päällä ja lattialla sanomalehti levällään.
Yläkerrassa mies makaa sängyssä. Kysyy että kävinkö kaupassa, hän tarvii kokiksena. (sitä menee n.2 isoa pulloa päivässä). Ehdotan että mennään yhdessä kauppaan. -
mies: "en mä jaksa"
minä: "miten niin et jaksa, sähän olet nukkunut koko päivän. jäit nukkumaan kun lähdin töihin ja nytkin olet nukkumassa"
mies: "joo mut mä nukuin tosi huonosti viime yönä"
minä: "ai jaa, en mä kyllä huomannut. sitä paitsi sähän nukuit koko viikonlopun. mehän ei menty sunnuntaina sinne mutsin mökille kun sun mielestä oli liian kylmä ja sua väsytti."
mies: "no se oli silloin sunnuntain se. mä en jaksa lähteä mihinkään nyt."
minä: "no kaupassa pitää jonkun käydä, sillä täällä ei ole mitään. ja jos sä haluat sun kokikset niin haet itse. minä en ala niitä raahaamaan. voisit sä edes astiat laittaa tiskikoneeseen päivällä täällä. en mä usko että sä tosiaan KOKO päivää nukut."
Mies valittaa, vinkuu,vänisee, valittaa jaksamista, valittaa ilmaa, ei pysty kävelemään lähikauppaan koska akillesjänne on kipeytynyt (mistä se on voinut kipeytyå??). Hän kiristää minua, vaatii sääliä, kärsii kun hän ei tienaa ja minä tienaan moninkertaissti. Säälii itseään ja haukkuu entistä työkaveriaan.
Hän on vain väsynyt, häntä on huijattu ja jätetty pulaan. Hän ylpeilee sillä, ettei juo eikä käy baareissa. Tällä hän ansaitsee mielestään sen, ettei hän nyt juuri tänään jaksa osallistua mihinkään meidän kodissamme. Taikka minun elämässäni ainakaan.
En muuten jaksa. Mutta en jaksa muutenkaan, en jaksa enkä uskalla jäättää miestäni, pelkään että hän romahtaa kokonaan. Mistään pariterapiasta ei ole puhettakaan, eihän miestä saa edes talosta ulos eikä vaatteita päälle.
Onko kohtalotovereita, saman kokeneita, miten selvisitte?
Kommentit (5)
Ei lähde lääkäriin, tästä väännetty jo viime syksystä saakka. Meillä on vara mennä yksityiselle, mutta mies ei lähde. En voi satakiloista miestä sinne väkisinkään vievata.
Meillä ei ole mitään lähiverkkoa, vanhempia tai sukulaisia. Mies on ainoa lapsi, vanhemmat kuolleet, minulla vain äiti ja veli jotka ovat sillain suomalaisittain "kaukaisia", eli he ei mitenkään voi puuttua tähän meidän tilanteeseen. Ystäviä ei ole paljoa jäljellä kuin minun työkaverit. He ei todellakaan tiedä millaista meillä kotona on.
Voisinko minä saada jonkin mielialalääke reseptin, jotka lääkkeet sitten syöttäisin miehelle vaikka jugurttiin sekoitettuna? Jos hänen aktiivisuutensa edes hieman siitä nousisi ja sitten jo jaksaisi itsekin lähteä liikkeelle enemmän ja aktivoitua.
Tiedän, että aktivoituminen lisää aktiivisuutta. Ulkoilu, liikunta,kotityöt, kaikki tekeminen olisi hyväksi!
Ei sun miehes väsymykseen auta uni eikä pillerit. Sillähän on syömiset varmaan ihan hukassa. Voisit kiinnittää siihen huomiota.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 11:12"]
Ei lähde lääkäriin, tästä väännetty jo viime syksystä saakka. Meillä on vara mennä yksityiselle, mutta mies ei lähde. En voi satakiloista miestä sinne väkisinkään vievata.
Meillä ei ole mitään lähiverkkoa, vanhempia tai sukulaisia. Mies on ainoa lapsi, vanhemmat kuolleet, minulla vain äiti ja veli jotka ovat sillain suomalaisittain "kaukaisia", eli he ei mitenkään voi puuttua tähän meidän tilanteeseen. Ystäviä ei ole paljoa jäljellä kuin minun työkaverit. He ei todellakaan tiedä millaista meillä kotona on.
Voisinko minä saada jonkin mielialalääke reseptin, jotka lääkkeet sitten syöttäisin miehelle vaikka jugurttiin sekoitettuna? Jos hänen aktiivisuutensa edes hieman siitä nousisi ja sitten jo jaksaisi itsekin lähteä liikkeelle enemmän ja aktivoitua.
Tiedän, että aktivoituminen lisää aktiivisuutta. Ulkoilu, liikunta,kotityöt, kaikki tekeminen olisi hyväksi!
[/quote]
Vaikuttaa siltä, että miehellä on elämänhalu hukassa, mahdollisesti masennus, jonka syvyyttä ei itsekään tiedosta.
Et saa toiselle henkilölle lääkereseptiä. Muutenkin olisi tärkeää tutkia onko taustalla mahdollisesti myös jotain fyysistä ongelmaa kuten häiriötä hormonitoiminnassa tms.
En tiedä, auttaako tuossa muu kuin nostaa kissa pöydälle ja sanoa, että jos hän ei suostu siihen että menette yhdessä asiantuntijan puheille, voimasi jatkaa yhteiseloa ovat loppu.