Kysely miehet/naiset, oma koira vai vieras lapsi tulipalosta.
Vastaa pelastatko hädästä ensin vieraan lapsen vai oman perheen lemmikkikoiran.
Oletko mies vai nainen?
--
Olen mies ja pelastan aina ensin lapsen ja jättäisin oman lemmikkieläimen kuolemaan.
Kommentit (254)
Lapsen tai vaikka kissanpennun. Koirat ovat lähinnä ärsyttäviä räkättäjiä.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 18:45"]
Tuomio tulisi, jos olisi mahdollisuus pelastaa ihminen, mutta ei tee sitä siksi että valitsee eläimen.
[/quote]
Höpöhöpö. Ei sitä millään voi todistaa, että olisi jotenkin tahallisesti laiminlyönyt pelastamisen. Oman hengen menetyksen uhalla ei tarvitse leikkiä sankaria.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 18:45"]
Tuomio tulisi, jos olisi mahdollisuus pelastaa ihminen, mutta ei tee sitä siksi että valitsee eläimen.
[/quote]
Höpöhöpö. Ei sitä millään voi todistaa, että olisi jotenkin tahallisesti laiminlyönyt pelastamisen. Oman hengen menetyksen uhalla ei tarvitse leikkiä sankaria.
[/quote]
Totta kai on tilanteita, joissa sen voisi todistaa.
Mulla on kissa. Ideaalisessa tilanteessa pelastaisin lapsen. Tosiasiassa luultavasti en edes huomaisi lapsen huutoa, koska olisin keskittynyt pitämään huolta omasta perheestä. Mutta kyllä mun mielestä vieraan lapsen henki on tärkeämpi, vaikka kissaani rakastankin. Nainen olen.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 23:19"]
Mulla on kissa. Ideaalisessa tilanteessa pelastaisin lapsen. Tosiasiassa luultavasti en edes huomaisi lapsen huutoa, koska olisin keskittynyt pitämään huolta omasta perheestä. Mutta kyllä mun mielestä vieraan lapsen henki on tärkeämpi, vaikka kissaani rakastankin. Nainen olen.
[/quote]
Ja lisään siis, että mulla on vakavia tarkkaavaisuusongelmia. Tuskin edes huomaisin tulipaloa kuin liian myöhään.
En tiedä onko täällä vauva palstalla jotenki tunnevammasta porukkaa.. herranjumala jokainen koiran omistaja tietää, että koira on omistajalleen ku perheenjäsen/lapsi, joten musta on vähän ihmeellistä että niin moni pelastais vieraan lapsen ennemmin. mulle ainaki on 100% tärkeempää oma koira ku joku tuntematon ihminen. en sano ettenkö pelastais sitä ihmisvauvaaki sieltä mut jos ois aivan pakko valita ni kyllä se mun oma karvavauva sieltä eka pelastettais!
Lapsen pelastaisin ehdottomasti. Itse olen 37-vuotias nainen, kaksi lasta. On ollut koiria lemmikkeinä, mutta ihmishenki arvokkaampi.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 09:46"]Nainen, ja pelastaisin luonnollisesti oman perheenjäseneni.
[/quote]
Vahingossa alapeukku, sama täällä. Perheenjäsentä ei jätetä. Koira ei ymmärrä jos sille huutaa että ulos, talo palaa, mutta lapsi (no iästä riippuen ofc) saattaa ymmärtääkin. Koiralle voi sen sijaan olla vaistomaista mennä piiloon. Näin kävi joitain vuosia sitten naapurissani, koirien jäänteet löytyivät sängyn alta.
Koira, perheenjäsentä ei jätetä, nainen 40.
Lapsen tottakai. Itselläni on kyllä koiria ja oikein rakkaita ovat mutta siltikin vain koiria. Ei millään lailla edes verrattavissa lapseen. Olen nainen. Lapsia on ja ne kaksi koiraa.
Tämä tällainen ´rasti jompaankumpaan ruutuun´ -tyyppinen äänestys on aivan älytön. Vaihtoehdot ovat :
1) olisin ihailtava epäitsekäs sankari ,kunniallinen ,tervehenkinen ,rohkea tai...
2) olisin halveksittava itsekäs pelkuri , kunniaton ,mieleltään sairaalloinen psykopaatti
palkiona :1) hengenpelastusmitali ja lehtien sitä suitsuttavat uutisotsikot... tai
2) mieluiten elinkautinen tai ainakin mahd. pitkä vankeusrangaistus ja koko yhteisön yksimielinen
halveksunta
´Hieman´ mustavalkoista, ´hieman ´johdattelevaa, ,´hieman ´yksinkertaistavaa ja....
´hieman´näitäkin enemmän aivojen käytön mahdollisuudenkin kokonaan sivuuttavaa.
Ei siis ihme ,että erityisesti nuoret vastaajat halusivat sabotoida kyselyä ihan piruuttaan vain tarkoituksellisesti ärsyttämällä Tavallaan ymmärrän heidän asenteensa tätä mitään tarkasteluvaihtoehtoja jättämätöntä tiedustelua kohtaan...He yksinkertaisesti vain halusivat ärsyttää teitä vastauksillaan-siinä kaikki mitä he halusivat.
Jos haastattattelu näet olisi mennyt ´kunnollisesti´ niin miltä se (eli tämä keskusteluketju) olisi näyttänyt ?
Tältä ehkä: M26,lapsen ;N24 lapsentietysti; M58,lapsen tottakai N43 lapsen ei epäilystäkään N31 lapsen olisin ottanut syliin; M39 lapset ovat minulle tärkeimpiä; N36 lapsenhan minä; N18 lapsen ,eikä muusta puhettakaan jne. jne.
Kuka tästä tällaisesta ketjusta olisi saanut mitään tai tullut yhtään hullua hurskaammaksi? Olisiko sitä voinut sanoa miksikään keskusteluksi ? Olisiko se ollut muuta kuin monotoninen lista ainoine hyväksyttyine vastauksineen vain!
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 06:19"]
Mies vastaa. ihminen pelastetaan aina ensin.
[/quote] Paitsi Intiassa ,jossa tekstiilitehtaan tulipalot syttyvät siksi,että omistajan rahaa on jo etukäteen säästetty niin pelastussuunnitelmista,sammutusvälineistön hankinnoissa, kuin kaikissa muissakin paloturvallisuuteen liittyvissä hankinnoissa ,jotka on siis kokonaan laiminlyöty.
Olipa vielä pantu rakennuksen alaovet varmuuden vuoksi lukkoon ,ettei siinä niukkaa elantoaan hankkiva (pääosin alaikäinen )työvoima pääsisi karkailemaan, tai tuntisi liikaa kiusausta lähteä talosta kesken työpäivän pois nälkäpalkkaraadannastaan aiheuttaen näin omistajalle tappioita.
Tuloksena tulipalo,jonka järkyttävät uutisotsikot saimme lukea alkuvuodesta 2015. Satoja henkiä ( pääosin naispuolisia työntekijöitä joista vielä suurin osa alaikäisiä tyttöjä )menehtyi tuossa tulipalossa ,eli paloi kuoliaiksi siksi , että jonkun tai joidenkin ihmisten taloudelliset liikevoitot....oli siis tärkeämpää varmistaa etukäteen,kuin se että niin tehtiin työturvallisuudesta tinkimällä ihmishenkien kustannuksella .
Länsimaissa aivan vastaava tekstiilitehtaan palo sattui New Yorkissa,mutta se oli aivan 1900-luvun ensivuosikymmenellä (juuri tuosta tapauksesta on muuten saanut alkunsa se työväenvapunvietto maailmassa ) eli yli sata vuotta sitten.
Molemmat tapauksia joissa rahaa on pidetty ihmishenkiä arvokkaampana asiana. Ja nyt käsi sydämelle te uljaat ja jalot pelastajasankarit(...tässä nettikeskustelussa) : Kuinka moni teistä muistaa tämän (v:n2015) tapauksen uutisen ja kuinka moni siihen ehti kiinnittää huomiota? Entä kuinka montaa teistä se järkytti syvästi ?
Entä kuinka moni teistä tietää tuosta toisesta, vapunpäivän viettoon kansainvälisenä työväenjuhlana vaikuttaneesta tragediasta.
Veikkaisin ,että tuskin monikaan teistä.
Kiinnostaako teitä nytkään ottaa edes selvää lapsityövoiman riistosta nykymaailmassa ,tällä hetkellä ? Ei koska se ei liity teidän elämäänne,te varmaan sanotte,ettekä ole siitä vastuullisia.
Täällä te sensijaan olette teksteissänne aitoja humanismin lipunkantajia ja sankareita.
Tiedättekö muuten minne tietokoneromumme aikanaan menevät.....?
Te vain esim. kannatte tuon riiston tuotteita yllänne teille halpojen tekstiilituotteiden muodossa.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2015 klo 20:43"]
Lapsen. N20
[/quote] Omasi ,tottakai,sen uskon,koska jälkikasvun suojeleminen on meissä vaistonvaraista käyttäytymistä.Pelastaisit toki lapsesi jos siinä tilanteessa olisit ja jos se mahdollista,mutta nyt kun ei olla siinä tilanteessa kuitenkaan ,niin mietipä jos käytävässä olisi lämpöä yli 600 c- astetta niin ,et voisi lähteä yrittämäänkään ,koska a)paistuisit jo ensi askeleellasi ja b) arveletko että kohteessa kukaan enää olisi hengissä ?Mietipä sitäkin,että jos sitten lapsesi pelastamisen jälkeen tietäisit ,että naapurisi lapsi on vielä liekeissä ,niin huimalla pelastusyritykselläsi omasi voisi jäädä orvoksi.Todellisuudessa olisit varmaan lapsesi kanssa pihalla täydessä shokissa ja joku ammattipelastusyksikön nainen teitä siellä rauhoittamassa.Palomiehet tekisivät kaiken sen mitä tehtävissä enää on.
Lapsi. Olen 24-vuotias äiti yhdelle lapselle ja kahdelle koiralle
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:33"]
Lapsi. Olen 24-vuotias äiti yhdelle lapselle ja kahdelle koiralle
[/quote] Koiranpentujen oikea äiti ei kyllä niitä tulipaloon jättäisi !
Koiran. En edes harkitsisi asiaa.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 18:00"]
Oms koira tietenkin. Vieras lapsi ei minua hetkauta. Koira on minulle kuin lapsi myös. nainen, 25v, yksi 3kk vauva
[/quote] no mitäs tuumaisit jos joku ei pelastaisi sinun lasta tulipalosta vaikka pystyisi koska koirrra <3 :3 ♥
oilisit varmaan vaan että voi voi, shit happens, sentään koirrra <3 <3 <3 <3 pelastui :3 :) <3 ♥