Miksi täällä ei saa puhua lihavuudesta rehellisesti?
Ihmetyttää kun tuo yksi ketju taas poistettiin. Miksi ei saa käydä keskustelua lihavuudesta ihan avoimesti ja rehellisesti? Miksi pitää koko ajan pelätä että lihavat ottavat nokkiinsa jos heille sanoo että lihavuus johtuu siitä, että syöt liikaa ja olet liian laiska liikkumaan. Miksi ei saa sanoa lihavuuden vaaroista ja sen yhteiskunnalle aiheuttamista kuluista? Miksi pitää olla vain kehopositiivinen ja leikkiä että lihavuus on normaalia?
Kommentit (233)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Narkkareista, alkoholisteista ja muista epäterveellisesti elävistä saa kirjoittaa aika ronskisti, mutta sitten kun puhutaan lihavuudesta, tulee bannia ovista ja ikkunoista. Addiktiot ovat kaikki sairauksia oli sitten kyse viinasta tai ylensyömisestä. Ylensyöminen on mielestäni liian hyväksyttävää ja joskus tuo kehopositiivisyys kääntyy itseään vastaan, mutta meneppä siitä jollenkkin sanomaan. Kyllä minun mielestäni varsinkin asiallisesti voi ja pitää sanoa, jos elintavat ovat päin honkia.
Mm muuan Covid-19 on hyvin vaarallinen jo pienestä lihavuudesta johtuen, koska virus hyökkää suoraan rasvasoluihin. Tämän voi googlettaa kuka vain, jos ei ole uutista vielä kahden vuoden aikana nähnyt. Jos tätä rasvaa (myös piilorasva) on mm sisäelimissä niin toivon, että olet rokotettu. Ylipainoiset myös kuormittavat kansantaloutta negatiivisesti.
Toki itse tykkään hieman rehevistä naisista, joten en kyllä kommentoisi kenenkään ulkonäköä, vaan juurikin terveyspohjalta lihavuudesta tulisi pystyä keskustelemaan. Esim äitini kanssa olemme jutelleet paljon hänen suuresta ylipainosta ja hän on pikkuisen saanut painoa pudotettua. Itseasiassa puolessa vuodessa noin 10kg mikä on sen kokoiselle, ikäiselle ja muiden sairauksien runtelemalle todella hyvä suoritus. Toki itseään ja muita pitää rakastaa sellaisina kuin he ovat, mutta asia on tää ja siitä pitää voida puhua.
Tämä ei olekaan mikään sinun mielipidettäsi varten luotu mielipidepalsta, vaan keskustelupalsta. Jos ihminen ei saa ravintoa, hän kuolee pois. Et voi verrata ruuan syömistä alkoholinkäyttöön.
Keskustelun lähinnä ylensyömisestä. En niinkään ravinnon normaalikulutuksesta. Hienosti ymmärretty kirjoitukseni kokonaisuudessaan täysin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän se on ihan p:stä, että suurin osa suomalaisista on lihavia. Syökää nyt ihmeessä vähemmän. Älkää sitten itkekö kun sairastutte vakavasti. Normaalipainoinekin voi sairastua, mutta lihavalla moninkertainen uhka.
Joillekin ylipaino voi tulla vakavan sairastumisen myötä. Itselläni kaksi vakavaa sairautta 5 vuoden aikana, joista toinen syöpä, lisäksi erilaisia leikkausia. Olin tätä ennen normaalipainoinen himoliikkuja, nyt lääkityksen ja liikunnan vaikeutumisen ja nesteen kertymisen myötä painoa tullut 30 kiloa. En pysty olemaan fyysisesti aktiivinen ilman buranaa, kivut ovat niin kovat.
Sinäkin voit sairastua vakavasti ja joutua tilanteeseen että et pysty normaaliaktiivisuuteen, katsotaan sitten miten painosi ja kuntosi käy ja onko laihuus enää siinä vaiheessa ykkösprioriteetti kun joudut miettimään kuolemaasi. Onhan se terveen ihmisen helppo leveillä.
Kuule, minä olen sairastanut vakavasti ja ihan lääkärin määräyksestä pysyn normaalipainoisena. Ehkä siitä kuolemanpelosta. Hyvin suuret taipumukset on lihomiseen.
Suurimmalla osalla lihavuus ei johdu sairaudesta, vaan sairaus voi johtua lihomisesta. En tarkoittanut juuri sinua.
Luuletko etten minä ole yrittänyt pysyä normaalipainossa? Minulla saattaa paino nousta ihan vaikka en millään tavalla muuta elintapojani jopa 10 kg 7 viikossa, eikä sitten millään lähde pois, ei auta dieetti ei liikunta. Ennen sairauksia ja lääkkeitä pysyin helposti normaalipainossa, toista on nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joillekin on niin vaikeaa tajuta, että kehopositiivisuus tarkoittaa kehorauhan antamista kenelle tahansa painosta riippumatta.
Ei ole tarkoittanut pitkään aikaan. Asiaa seuraavat kyllä tietävät mihin se liike meni jo kauan sitten kaiken maailman Virgie Tovareiden ja Tess Holidayn ansiosta.
Kehopositiivisuus oli alunperin sellaisia ihmisiä varten, joilla oli vaikka raajoja amputoitu. Sitten siitä tuli lihavuuden ylisystä ja laihuuden sekä laihduttamisen kauhistelua. Jos haluaa parantaa ruokavaliotaan koska tahtoo hoikemman kropan, on näiden "kehopositiivisten" mielestä hirveä n*tsi joka pitää yllä dieettikulttuuria. Virgie Tovarin mielestä pienemmän kakkupalan haluaminen on rikos häntä kohtaan.
Dieettikulttuuri lisää lihavuutta. Se on puhdas tieteellinen fakta. Jos haluaa parantaa ruokavaliotaan koska haluaa hoikemman kropan ja kertoo siitä muille, ylläpitää dieettikulttuuria. Ihan sama jos kerrot että olet ylpeä siitä että olet valkoinen koska muut rodut ovat sinua alempana, ylläpidät r*sm*ia.
Ei hyvää päivää. Juuri tätä tarkoitan: jos joku haluaa omasta mielestään näyttää paremmalta, lihavat tulevat valittamaan että "ylläpidät dieettikulttuuria". Se ei kuulu teille pätkääkään mitä joku tekee omalle kropalleen, niinhän tekin sanotte muille. Todella tekopyhää ettei muka saisi laihduttaa, mutta teidän lihavuuteenne ei saisi puuttua.
Olen eri, mutta kai ymmärrät tietämättömyytesi asiasta?
Dieettikulttuuri, laihdutustuotteet, laihdutus ruokavaliot ynnämuut on suunniteltu sillä tavalla, että ne nimenomaan ylläpitävät lihavuutta. Jos heidän tuotteet olisivat oikeasti toimivia, niin lihavuus olisi lakannut kauan aikaa sitten ja sen jälkeen ei olisi asiakkaita. Sen takia dieettikulttuuri nimenomaan ylläpitää lihavuutta ja ylläpitää siihen liittyvää ahdistusta, masennusta ja muita mielenterveydenhäiriöitä, jotka sitten lisäävät lihavuutta.
Pointti ei ole, etteikö saisi laihduttaa, mutta diettikuluttuuri, niiden superdieettien lupaukset ynnämuut edistävät pahaa oloa ja lihavuutta.
Miksi alentuva asenne, kun et itse ymmärtänyt mistä puhutaan?
En maininnut sanallakaan mitään laihdutustuotteita tai superdieettejä. Esimerkki oli vain ihminen, joka haluaa parantaa ruokavaliotaan ulkonäköä kohentaakseen. Siinä kaikki. Ja sitten uhriudut jollain dieettituotteilla.
En ole uhriutunut.
Dieettikulttuuriin kuuluvat laihdutustuotteet ja -ohjelmat, ja niiden ympärillä pyörivä miljoonien jos ei biljoonien hintainen bisnes. 'Puhuin siis dieettikulttuurista.
Ja minä en, joten miksi vastasit minulle ja veit asian täysin sivuraiteelle syyttäen minua tietämättömyydestä?
Kun olen kirjaimellisesti nähnyt, ettei saa sanoa haluavansa laihduttaa ulkonäön vuoksi, ihan sama vaikka sen tekisi vain jättämällä suklaat vähemmälle. Siitä saa kuraa niskaan.
Miksi koetaan että ulkonäkö paranisi sillä että olisi kevyempi? Se tässä on se ongelma. Jokaisen vartalo on oikeasti juuri hyvä sellaisena kuin se on. Terveellisemmin syöminen tulisi lähteä muista lähtökohdista kuin siitä että kertoo toisille hoikkuuden näyttävän paremmalle. Etkö tajua? Ja se suklaan jättäminen vähemmälle ei ole muuten terveellistä elämänmuutosta varsinkaan jos tarpeena ”laihduttamiselle” on muka parempi ulkonäkö.
Mun oma mielipide on se, että läski ei koskaan näytä kauniilta. Ja lihava ihminen ei koskaan voi olla niin kaunis kuin terveen näköinen, lihaksikas, notkea ja hoikka ihminen. Ja itse oon siis lihava, että siihen ei kannata lähteä. Pidän itsestäni ja kasvoistani, mutta en pidä omista hyytelöistöni, joista näkee että solut ovat levinneet äärimmilleen rasvasta. Miksi mun pitäisi oppia rakastamaan näitä, jos ne motivoivat mua elämään terveellisemmin? Ja tottakai suklaan syönnin vähentäminen on terveellinen elämänmuutos. Se on epäterveellistä söi sitä mistä syystä tahansa tai jättää sen mistä syystä tahansa syömättä.
Maut muuttuvat kyllä, eikä vaan ihmisten kauneus käsitysten mukaan. Mieti vaikka muotia. Joku valkkaa, mikä on muodikasta ja laumat seuraa mukana. Kunnes tulee uusi villitys, joka on se oikea.
Miksi lihavuudesta pitäis puhua? Miten siitä puhuminen helpottaa sinun elämää? Miksei puhuta vaikka eripari tisseistä? Tai eripari palleista?
"Ihmetyttää kun tuo yksi ketju taas poistettiin. Miksi ei saa käydä keskustelua lihavuudesta ihan avoimesti ja rehellisesti? Miksi pitää koko ajan pelätä että lihavat ottavat nokkiinsa jos heille sanoo että lihavuus johtuu siitä, että syöt liikaa ja olet liian laiska liikkumaan. Miksi ei saa sanoa lihavuuden vaaroista ja sen yhteiskunnalle aiheuttamista kuluista? Miksi pitää olla vain kehopositiivinen ja leikkiä että lihavuus on normaalia?"
Mua ihmetyttää, kun ap ei osaa käyttää pilkkuja. Luultavasti on kuitenkin peruskoulun käynyt läpi joskus. Missä sun pilkut on? Olen nähnyt monen muun osaavan käyttää niitä. Miksei ap osaa käyttää niitä? Eikö hän ole koskaan oppinutkaan käyttämään pilkkuja? Vai onko hänellä kenties jotain pilkkuja vastaan? Mitä ap:n opettajakin mahtoi ajatella hänestä? Tai ap:n vanhemmat? Varsin noloa olisi minusta, jos oma lapsi ei osaisi edes pilkuttaa. Tämmösiä minä nyt tässä pohdin. Keskustelua? Voin toki avata tästä ketjunkin.
Sanotaan, että lihavat on lepposii, mutta ei kyllä siltä näytä, kun tätä ketjua lukee. Kovasti vaan elintasosairaudet lisääntyy, ikävää mutta totta.
Ja lihavat on ihan eri asia kuin lievästi ylipainoiset.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joillekin on niin vaikeaa tajuta, että kehopositiivisuus tarkoittaa kehorauhan antamista kenelle tahansa painosta riippumatta.
Ois kiva kun ois rokotusrauhakin :) :) :) Ja kyllä, ylipainoinen/lihava taatusti kuluttaa enemmän terveydenhoidon resursseja tulevaisuudessa kuin rokottamaton.
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan, että lihavat on lepposii, mutta ei kyllä siltä näytä, kun tätä ketjua lukee. Kovasti vaan elintasosairaudet lisääntyy, ikävää mutta totta.
Ja lihavat on ihan eri asia kuin lievästi ylipainoiset.
Mistä tiedät, että tänne kirjoittavat ovat läskejä? Onko tänne joku BMI raja, vai mistä?
Sinun motiivisi tämän ketjun aloittamiselle ja tänne kirjoittamiselle ei ole se " asiallinen" ylipainosta kirjoittaminen, vaan puhdas viha ha huono itsetunto, jonka kätjet tämän trollaamisen taakse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lihavat on ihan eri asia kuin lievästi ylipainoiset.Mistä tiedät, että tänne kirjoittavat ovat läskejä? Onko tänne joku BMI raja, vai mistä?
Sinun motiivisi tämän ketjun aloittamiselle ja tänne kirjoittamiselle ei ole se " asiallinen" ylipainosta kirjoittaminen, vaan puhdas viha ha huono itsetunto, jonka kätjet tämän trollaamisen taakse.
En ole aloittaja, kunhan luin tämän ketjun läpi. En todellakaan tiedä. Yksi lysti minulle. Joutessani kirjoitin. En vihaa lihavia vaan toivon heille kaikesta huolimatta terveyttä ja pitkää ikää. Ummistakaa silmänne tilastoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ois kiva kun ois rokotusrauhakin :) :) :) Ja kyllä, ylipainoinen/lihava taatusti kuluttaa enemmän terveydenhoidon resursseja tulevaisuudessa kuin rokottamaton.
tottakai. rokottamaton kuolee koronaan. ei kuluja tulevaisuudessa.
Tiede-lehdessä oli artikkeli lihavuudesta ja liikunnasta. Lyhyesti: liikkumalla ei pysty laihtumaan, syöt saman verran takaisin tai elimistö alkaa väkisin säästämään energiaa. Käytännössä ainoa tapa laihtua pidemmällä aikavälillä on muokata ruokavalio semmoiseksi että laihtuu - eikä sekään ole helppoa kun elimistö haluaa ennemmin varastoida kaloreita kuin luopua niistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lihavuudesta pitäis puhua? Miten siitä puhuminen helpottaa sinun elämää? Miksei puhuta vaikka eripari tisseistä? Tai eripari palleista?
No esimerkiksi siksi, että eriparitissit tai -pallit eivät maksa meidän yhteiskunnalle. Lihavuus taas liitännäissairauksineen vie isoimman osan terveydenhuollon budjetista. Jossain kohtaa tullaan tilanteeseen että rahat eivät riitä kaikkeen. Mistä silloin tingitään? Vähennetäänkö syövän hoitoa? Mielenterveyspalveluita? Sydänleikkaukset lopetetaan? Vai ehkä esim. diabeteksen hoitoa? Se on kuitenkin tauti jonka saa laihduttamalla yleensä hallintaan. Rahat eivät riitä lihomiseen.
Vierailija kirjoitti:
koska ne ei näy päällepäin
ja puhutaanhan tällä palstalla riipputisseistä ja palleista
Vierailija kirjoitti:
Tiede-lehdessä oli artikkeli lihavuudesta ja liikunnasta. Lyhyesti: liikkumalla ei pysty laihtumaan, syöt saman verran takaisin tai elimistö alkaa väkisin säästämään energiaa. Käytännössä ainoa tapa laihtua pidemmällä aikavälillä on muokata ruokavalio semmoiseksi että laihtuu - eikä sekään ole helppoa kun elimistö haluaa ennemmin varastoida kaloreita kuin luopua niistä.
onpa typerää.
yhtä laillahan elimistö alkaa säästämään energiaa jos syö vähemmän kuin kuluttaa.
Onpas typerää. Kyllä lihavuudesta tulee saada keskustella. On mahdollisen lihavan oma syy, jos tulee pahoittamaan mielensä pelkästä keskustelusta.
Vierailija kirjoitti:
Onpas typerää. Kyllä lihavuudesta tulee saada keskustella. On mahdollisen lihavan oma syy, jos tulee pahoittamaan mielensä pelkästä keskustelusta.
Niinpä. Itse oon ainakin huomannut, että sellaiset pyylevämmät kaverit keksivät aina tekosyitä lihomiselleen. Koskaan se vika ei ole siinä, että he itse syövät liikaa, eikä haluta myöntää omaa osuutta lihomiseen tai siihen miksi laihtuminen ei onnistu. Siksi ehkä yleisessä keskustelussa pahoitetaan mieli herkästi, kun ihmiset eivät uskokaan niitä keksittyjä selityksiä. Ja yhtäkkiä kaikki lihavat ihmiset voivatkin super hyvin ja ovat tosi tyytyväisiä.
Olen ylipainoinen ja tiedän kyllä ilman toisten neuvojakin mitä pitäisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus on 95% tapauksista OMA valinta. Ymmärrän että jotkin lääkkeet voivat lisätä ruokahalua ja tästä on itselläkin kokemusta ja lopetin tämän lääkkeen heti kun huomasin että ruokahalu on pohjaton. Nyt myös ymmärrän miksi olin vuosia lihava ja jojoilin, mielenterveysongelmat yhdistettynä ruokahalua lisääviin lääkkeisiin on kamala yhdistelmä. Nyt pidän huolen etten enää syö lääkkeitä missä on tämä vakava sivuvaikutus, nykyään painonhallinta hyvin helppoa. Sitten on taas tämä oksettava ihmisryhmä joka vaan menee omien mielihalujen mukaan koska on kivaa mättää lihottavaa ruokaa ja herkkuja päivästä toiseen ja sitten itketään kun jalat menee alta sen 100 kikoisen ruhon alla ja tulee diabetestä ym, nuo kaikki on omia valintoja. Kukaan ei pakota sitä ruoka mättämään holtittomasti ja jokainen ymmärtää että kasviksia pitää syödä paljon eikä mussuttaa sitä vaalea leipää ja rasvaista makkaraa. Jos ei näitä yksinkertaisia asioita ymmärrä ja haluaa selkeästi olla läski omien valintojen seurauksena, ei käy sääliksi.
Mieti vähän miten puhut muista ihmisistä, ruho, mättää holtittomasti? Miksi kuvittelet että 100 kiloinen mussuttaa vaaleaa leipää ja makkaraa eikä syö kasviksia?
Itse söin eilen:
kauralatte
satsuma
viinirypäle
4 palaa täysjyväruisleipää keijulla
tomaattia(myönnän, näitä mätin ja mussutin, rakastan tomaattia!)
salaattisekoitus
kaaliraastesalaatti
juurespata nyhtökauralla
marjoista tehty proteiinismoothie
bolognesekastike(vegaani) ja täysjyväpastaa
kalorit 1756
liikuntaa 950 kcal/ 3 h
miinuskaloreita 1313
Mikä tässä sinun mielestäsi on holtitonta mättämistä?
Kuitua saan 35 g päivässä että kyllä tämäkin kertoo ruoan terveellisyydestä.
t. satakiloinen
En edes muista milloin olen viimeksi syönyt vaaleaa leipää, makkaraa en ole syönyt 35 vuoteen
Eli tuo edellisen kirjoittaja osui oikeaan!
P. S. Olenhoikka, koko ikäni ollut. Oket ilkeä ihminen,javihaan sellaisia.