Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi täällä ei saa puhua lihavuudesta rehellisesti?

Vierailija
24.01.2022 |

Ihmetyttää kun tuo yksi ketju taas poistettiin. Miksi ei saa käydä keskustelua lihavuudesta ihan avoimesti ja rehellisesti? Miksi pitää koko ajan pelätä että lihavat ottavat nokkiinsa jos heille sanoo että lihavuus johtuu siitä, että syöt liikaa ja olet liian laiska liikkumaan. Miksi ei saa sanoa lihavuuden vaaroista ja sen yhteiskunnalle aiheuttamista kuluista? Miksi pitää olla vain kehopositiivinen ja leikkiä että lihavuus on normaalia?

Kommentit (233)

Vierailija
121/233 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse lihava ja siksi haluan keskustella lihavuudesta ilman sitä jatkuvaa silmien ummistamista ja tekosyiden keksimistä. En kirjoittanut sitä poistettua ketjua, mutta ymmärsin hyvin sen kirjoittajaa. Mä itse kaipasin sitä, että mun voi otteluun läskeistäni eräs tuttava joskus sanoi että tee asialle jotakin. Ja nyt teen. Lihavat ovat hyviä keksimään tekosyitä lihavuudelleen ja lihavuus loppupeleissä maksaa valtavasti meille kaikille.

Suurinosa lihavista tietää kyllä, että ovat lihavia ja lihavuuteen kuuluvat riskit. Koska sinä olet ummistanut silmäsi omalle kropallesi ei tarkoita sitä, ettäkö näin muut tekisivät.

No miksei voi antaa muiden keskustella ja pysyä itse poissa ketjuista, jotka tuntuvat pahalta?

Julistusketju, jossa kaikki ovat samaa mieltä jostain, ei ole keskustelua. Etkö sinä tajua, että keskustelu on asioiden pohtimista eri näkökulmista ja siinä saavat muutkin kertoa mielipiteitään etkä ainoastaan sinä?

Ei se kummoista keskustelua ole, jos ketju on laihdutuksesta ja sinne tulee iso joukko julistamaan, että laihdutus on pahaa ja kiellettyä. Jos laihdutus triggeröi, ei tarvitse tulla sitä koskevaan ketjuun pilaamaan muiden keskustelua aiheen vierestä puhumalla.

Vierailija
122/233 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joillekin on niin vaikeaa tajuta, että kehopositiivisuus tarkoittaa kehorauhan antamista kenelle tahansa painosta riippumatta.

Ei ole tarkoittanut pitkään aikaan. Asiaa seuraavat kyllä tietävät mihin se liike meni jo kauan sitten kaiken maailman Virgie Tovareiden ja Tess Holidayn ansiosta.

Kehopositiivisuus oli alunperin sellaisia ihmisiä varten, joilla oli vaikka raajoja amputoitu. Sitten siitä tuli lihavuuden ylisystä ja laihuuden sekä laihduttamisen kauhistelua. Jos haluaa parantaa ruokavaliotaan koska tahtoo hoikemman kropan, on näiden "kehopositiivisten" mielestä hirveä n*tsi joka pitää yllä dieettikulttuuria. Virgie Tovarin mielestä pienemmän kakkupalan haluaminen on rikos häntä kohtaan.

Dieettikulttuuri lisää lihavuutta. Se on puhdas tieteellinen fakta. Jos haluaa parantaa ruokavaliotaan koska haluaa hoikemman kropan ja kertoo siitä muille, ylläpitää dieettikulttuuria. Ihan sama jos kerrot että olet ylpeä siitä että olet valkoinen koska muut rodut ovat sinua alempana, ylläpidät r*sm*ia.

Ei hyvää päivää. Juuri tätä tarkoitan: jos joku haluaa omasta mielestään näyttää paremmalta, lihavat tulevat valittamaan että "ylläpidät dieettikulttuuria". Se ei kuulu teille pätkääkään mitä joku tekee omalle kropalleen, niinhän tekin sanotte muille. Todella tekopyhää ettei muka saisi laihduttaa, mutta teidän lihavuuteenne ei saisi puuttua.

Olen eri, mutta kai ymmärrät tietämättömyytesi asiasta?

Dieettikulttuuri, laihdutustuotteet, laihdutus ruokavaliot ynnämuut on suunniteltu sillä tavalla, että ne nimenomaan ylläpitävät lihavuutta. Jos heidän tuotteet olisivat oikeasti toimivia, niin lihavuus olisi lakannut kauan aikaa sitten ja sen jälkeen ei olisi asiakkaita. Sen takia dieettikulttuuri nimenomaan ylläpitää lihavuutta ja ylläpitää siihen liittyvää ahdistusta, masennusta ja muita mielenterveydenhäiriöitä, jotka sitten lisäävät lihavuutta. 

Pointti ei ole, etteikö saisi laihduttaa, mutta diettikuluttuuri, niiden superdieettien lupaukset ynnämuut edistävät pahaa oloa ja lihavuutta. 

Miksi alentuva asenne, kun et itse ymmärtänyt mistä puhutaan?

En maininnut sanallakaan mitään laihdutustuotteita tai superdieettejä. Esimerkki oli vain ihminen, joka haluaa parantaa ruokavaliotaan ulkonäköä kohentaakseen. Siinä kaikki. Ja sitten uhriudut jollain dieettituotteilla.

En ole uhriutunut.

Dieettikulttuuriin kuuluvat laihdutustuotteet ja -ohjelmat, ja niiden ympärillä pyörivä miljoonien jos ei biljoonien hintainen bisnes. 'Puhuin siis dieettikulttuurista. 

Ja minä en, joten miksi vastasit minulle ja veit asian täysin sivuraiteelle syyttäen minua tietämättömyydestä?

Kun olen kirjaimellisesti nähnyt, ettei saa sanoa haluavansa laihduttaa ulkonäön vuoksi, ihan sama vaikka sen tekisi vain jättämällä suklaat vähemmälle. Siitä saa kuraa niskaan. 

Tottakai saa sanoa, ei sitä ole missään kielletty.

Sitä voi sitten miettiä, että miten tätä kommunikoi ulospäin. Antaako ymmärtää, että kaikkien pitää tehdä niin ja näyttää samalta, vai onko tämä nyt joku oma ihanne.

No ei tunnu saavan sanoa. Onhan jo tässäkin ketjussa kritisoitu laihduttamista ulkonäön vuoksi vaarallisena "dieettikulttuurina".

En minä ole ketään haukkunut lihavaksi tai mitenkään antanut ymmärtää, että olisin kiinnostunut muista kuin omista kiloistani. Se on ihan ihmisen itsensä vastuulla jos tulee paha mieli muiden laihdutuksesta.

Kukaan ei ole täällä vastustanut sinun laihduttamistasi. Itsehän sinä totesit, että olet mennyt puhumaan laihduttamisesta heille, jotka eivät halua laihduttaa ja olet sitten saanut kuraa niskaasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/233 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaminen ei lisää lihomista, jos sen tekee oikein. Tämä valhe on suorastaan vastuuton eikä kannusta ihmisiä hyviin elämäntapamuutoksiin. 

"Laihdutus lisää lihomista" koskee niitä tapauksia, joissa mennään jollekin kitukuurille tarkoituksenakin pitää se väliaikaisena. Tietenkään se ei toimi, koska tulee repsahdus, tai jos ei tule, sitten kuurin loputtua alkaa syödä taas kuin ennenkin ja lihoo takaisin. 

No nyt päästiin ongelman ytimeen. Mutta millainen 10vk rantakuntoon-valmennus on tällainen oikea laihtutusmenetelmä? Tai kehonkoostumuksen mukaan koostettu dieetti? Tai veriryhmädieetti?

Ylipainoiset ihmiset tarvitsisivat ihan oikeaa apua ja tukea, sellaista, mitä valitettavasti ei laihdutusmarkkinoilta saa kuin isolla rahalla palkkaamalla oman PT:n. Terveydenhuollosta sitä saa vaihtelevasti. Nykyään on onneksi ainakin joillakin paikkakunnilla painonhallintaryhmiä yms. joihin voi päästä, mutta niitäkään ei ole tarpeeksi.

Vierailija
124/233 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse lihava ja siksi haluan keskustella lihavuudesta ilman sitä jatkuvaa silmien ummistamista ja tekosyiden keksimistä. En kirjoittanut sitä poistettua ketjua, mutta ymmärsin hyvin sen kirjoittajaa. Mä itse kaipasin sitä, että mun voi otteluun läskeistäni eräs tuttava joskus sanoi että tee asialle jotakin. Ja nyt teen. Lihavat ovat hyviä keksimään tekosyitä lihavuudelleen ja lihavuus loppupeleissä maksaa valtavasti meille kaikille.

Suurinosa lihavista tietää kyllä, että ovat lihavia ja lihavuuteen kuuluvat riskit. Koska sinä olet ummistanut silmäsi omalle kropallesi ei tarkoita sitä, ettäkö näin muut tekisivät.

No miksei voi antaa muiden keskustella ja pysyä itse poissa ketjuista, jotka tuntuvat pahalta?

Julistusketju, jossa kaikki ovat samaa mieltä jostain, ei ole keskustelua. Etkö sinä tajua, että keskustelu on asioiden pohtimista eri näkökulmista ja siinä saavat muutkin kertoa mielipiteitään etkä ainoastaan sinä?

Tuossa yhdessä kommentissa sanottiin, että "suurin osa lihavista tietää itse olevansa lihavia" ja "koska sinä olet ummistanut silmäsi omalle kropallesi ei tarkoita sitä, ettäkö näin muut tekisivät". Selvä juttu, tämä henkilö ei sitten tarvitse laihdutusketjua. Mutta minkä takia muut vähemmän tietävät eivät saa rauhassa puhua siellä laihdutusketjussa?

Vierailija
125/233 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joillekin on niin vaikeaa tajuta, että kehopositiivisuus tarkoittaa kehorauhan antamista kenelle tahansa painosta riippumatta.

Ei ole tarkoittanut pitkään aikaan. Asiaa seuraavat kyllä tietävät mihin se liike meni jo kauan sitten kaiken maailman Virgie Tovareiden ja Tess Holidayn ansiosta.

Kehopositiivisuus oli alunperin sellaisia ihmisiä varten, joilla oli vaikka raajoja amputoitu. Sitten siitä tuli lihavuuden ylisystä ja laihuuden sekä laihduttamisen kauhistelua. Jos haluaa parantaa ruokavaliotaan koska tahtoo hoikemman kropan, on näiden "kehopositiivisten" mielestä hirveä n*tsi joka pitää yllä dieettikulttuuria. Virgie Tovarin mielestä pienemmän kakkupalan haluaminen on rikos häntä kohtaan.

Dieettikulttuuri lisää lihavuutta. Se on puhdas tieteellinen fakta. Jos haluaa parantaa ruokavaliotaan koska haluaa hoikemman kropan ja kertoo siitä muille, ylläpitää dieettikulttuuria. Ihan sama jos kerrot että olet ylpeä siitä että olet valkoinen koska muut rodut ovat sinua alempana, ylläpidät r*sm*ia.

Ei hyvää päivää. Juuri tätä tarkoitan: jos joku haluaa omasta mielestään näyttää paremmalta, lihavat tulevat valittamaan että "ylläpidät dieettikulttuuria". Se ei kuulu teille pätkääkään mitä joku tekee omalle kropalleen, niinhän tekin sanotte muille. Todella tekopyhää ettei muka saisi laihduttaa, mutta teidän lihavuuteenne ei saisi puuttua.

Dieettikulttuuri, laihdutustuotteet, laihdutus ruokavaliot ynnämuut on suunniteltu sillä tavalla, että ne nimenomaan ylläpitävät lihavuutta. Jos heidän tuotteet olisivat oikeasti toimivia, niin lihavuus olisi lakannut kauan aikaa sitten ja sen jälkeen ei olisi asiakkaita. Sen takia dieettikulttuuri nimenomaan ylläpitää lihavuutta ja ylläpitää siihen liittyvää ahdistusta, masennusta ja muita mielenterveydenhäiriöitä, jotka sitten lisäävät lihavuutta. 

Pointti ei ole, etteikö saisi laihduttaa, mutta diettikuluttuuri, niiden superdieettien lupaukset ynnämuut edistävät pahaa oloa ja lihavuutta. 

En maininnut sanallakaan mitään laihdutustuotteita tai superdieettejä. Esimerkki oli vain ihminen, joka haluaa parantaa ruokavaliotaan ulkonäköä kohentaakseen. Siinä kaikki. Ja sitten uhriudut jollain dieettituotteilla.

En ole uhriutunut.

Dieettikulttuuriin kuuluvat laihdutustuotteet ja -ohjelmat, ja niiden ympärillä pyörivä miljoonien jos ei biljoonien hintainen bisnes. 'Puhuin siis dieettikulttuurista. 

Ja minä en, joten miksi vastasit minulle ja veit asian täysin sivuraiteelle syyttäen minua tietämättömyydestä?

Kun olen kirjaimellisesti nähnyt, ettei saa sanoa haluavansa laihduttaa ulkonäön vuoksi, ihan sama vaikka sen tekisi vain jättämällä suklaat vähemmälle. Siitä saa kuraa niskaan. 

Sitä voi sitten miettiä, että miten tätä kommunikoi ulospäin. Antaako ymmärtää, että kaikkien pitää tehdä niin ja näyttää samalta, vai onko tämä nyt joku oma ihanne.

No ei tunnu saavan sanoa. Onhan jo tässäkin ketjussa kritisoitu laihduttamista ulkonäön vuoksi vaarallisena "dieettikulttuurina".

En minä ole ketään haukkunut lihavaksi tai mitenkään antanut ymmärtää, että olisin kiinnostunut muista kuin omista kiloistani. Se on ihan ihmisen itsensä vastuulla jos tulee paha mieli muiden laihdutuksesta.

Kukaan ei ole täällä vastustanut sinun laihduttamistasi. Itsehän sinä totesit, että olet mennyt puhumaan laihduttamisesta heille, jotka eivät halua laihduttaa ja olet sitten saanut kuraa niskaasi.

Kun edelleenkään en ole mennyt, kuten olen sanonut jo monesti. Se että esimerkiksi jossain palstalla tai vaikka instassa noin sanoo ei ole sitä, että "menee puhumaan laihduttamisesta heille, jotka eivät halua laihduttaa". On näiden ihmisten omalla vastuulla ohittaa laihdutuspuheet jos ei kiinnosta, mutta moni haluaa mieluummin suuttua muiden laihdutuksesta.

Vierailija
126/233 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa yhdessä kommentissa sanottiin, että "suurin osa lihavista tietää itse olevansa lihavia" ja "koska sinä olet ummistanut silmäsi omalle kropallesi ei tarkoita sitä, ettäkö näin muut tekisivät". Selvä juttu, tämä henkilö ei sitten tarvitse laihdutusketjua. Mutta minkä takia muut vähemmän tietävät eivät saa rauhassa puhua siellä laihdutusketjussa?

Tuolla Laihdutus 2022 ketjussa ihmiset kyllä puhuvat ihan vapaasti laihduttamisesta ja siitä, miten paljon ovat laihduttaneet. Kyllä sieltä huomaa, miten nämä lihavia vihaavat trollit tulevat välillä sinne kommentoimaan olemalla mukamas itse lihavia, mutta muuten siellä saa ihan vapaasti ja rauhassa ihmiset puhua laihdutuksesta (mitä nyt joku saattaa omaa dieettiä välillä kehua ja väittää, että se on ainoa toimiva dieetti).

Vierailija
127/233 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihduttaminen ei lisää lihomista, jos sen tekee oikein. Tämä valhe on suorastaan vastuuton eikä kannusta ihmisiä hyviin elämäntapamuutoksiin. 

"Laihdutus lisää lihomista" koskee niitä tapauksia, joissa mennään jollekin kitukuurille tarkoituksenakin pitää se väliaikaisena. Tietenkään se ei toimi, koska tulee repsahdus, tai jos ei tule, sitten kuurin loputtua alkaa syödä taas kuin ennenkin ja lihoo takaisin. 

No nyt päästiin ongelman ytimeen. Mutta millainen 10vk rantakuntoon-valmennus on tällainen oikea laihtutusmenetelmä? Tai kehonkoostumuksen mukaan koostettu dieetti? Tai veriryhmädieetti?

Ylipainoiset ihmiset tarvitsisivat ihan oikeaa apua ja tukea, sellaista, mitä valitettavasti ei laihdutusmarkkinoilta saa kuin isolla rahalla palkkaamalla oman PT:n. Terveydenhuollosta sitä saa vaihtelevasti. Nykyään on onneksi ainakin joillakin paikkakunnilla painonhallintaryhmiä yms. joihin voi päästä, mutta niitäkään ei ole tarpeeksi.

Ei se ole mikään valmennus, kuuri tai dieetti, mikä on juuri asian pointti.

Jos on tapana syödä ihan terveellisesti, mutta liikaa, ruokaa voi vähentää hiukan. Jos on tapana syödä liikaa sokeria, sitä voi vähentää hiukan. Ihan pienikin vähennys laihduttaa, niin asia toimii. Suurin osa pystyy ainakin pieneen muutokseen, mutta moni yrittää aivan liian radikaaleja keinoja, epäonnistuu ja luulee, ettei tule koskaan onnistumaan laihdutuksessa.

Vierailija
128/233 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole uhriutunut.

Ai on vai? Mä oletin, että se yksi kommentti, jossa sanottiin jotain tällaista ja vedettiin yhtäläisyysmerkit siihen toiseen syrjintämekanismiin oli trolli. Ihan vain kirjoitusasun perusteella, koska kukaan järkevä ihminen ei vedä yhtäläisyysmerkkejä näiden kahden asian välille, kun kyse on kahdesta aivan eri asiasta.

Vierailija
129/233 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole uhriutunut.

Kun edelleenkään en ole mennyt, kuten olen sanonut jo monesti. Se että esimerkiksi jossain palstalla tai vaikka instassa noin sanoo ei ole sitä, että "menee puhumaan laihduttamisesta heille, jotka eivät halua laihduttaa". On näiden ihmisten omalla vastuulla ohittaa laihdutuspuheet jos ei kiinnosta, mutta moni haluaa mieluummin suuttua muiden laihdutuksesta.

En vieläkään näe näitä "monia" ihmisiä, jotka tälläkään palstalla olisivat suuttuneet kenenkään laihdutuksesta. Kuten jo aiemmin totesin, jos tahallaan menet puhumaan asiasta X henkilöille, jotka eivät halua asiasta X puhua, niin tottakai saat negatiivistä palautetta. Luulisi tuon nyt jokainen terve ihminen tajuavan. 

Jos menet vaikka alkoholista kieltäytyville puhumaan siitä, miten aiot vetää isot kännit tänään ja överltää, niin luuletko heidän suhtautuvan asiaan positiivisesti, varsinkin kun lisäät sinne kommentteja "absolutistit on niin tylsiä" 

Vierailija
130/233 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai asiallisesti kuten poistetussa ketjussa. Haukkumalla ja naureskelemalla?

Nämä ovat kannustuskeinoja, jotta lihavat tajuaisivat toimia oikein. Etteivät kuluttaisi sairaaloiden resursseja. Syöpähoidot ja lonkkaleikkaukset jää tekemättä, kun lihavat kansoittaa sairaalat liitännäistauteineen.

Tutkimuksessa on itse asiassa todettu, että lihavien haukkuminen (eli sinun kieroutuneessa mielessä "kannustaminen") lisää heidän terveysongelmiaan.

https://www.pennmedicine.org/news/news-releases/2017/january/fat-shamin…

Vierailija
131/233 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

rarehanu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette tekopyhiä. Millä oikeudella haukutte laihempia ja sitten valitatte, kun teille sanotaan edes se tosiasia, ettei lihavuus ole terveellistä? Uskomatonta porukkaa.

En ole haukkunut yhtään laihaa ihmistä. 

Miten voi olla niin vaikea syödä sen mitä kuluttaa ?

Tai että ateriat on järkevän kokoisia ja sisältävät järkeviä raaka-aineita ?

Koska addiktio.

Tupakka oli helppo lopettaa, samoin amf*tamiini, en tarvitse niitä koskaan enää.

Mutta en voi olla loppuelämää syömättä.

Bmi37

Voit kyllä lopettaa määrättyjen ruokien ja juomien syönnin täysin. On paljon ruokia joita suurin osa maailman ihmistä ei ole koskaan syönyt. Kaloripitoiset juomat, karkit, pullat, pizzat, hampurilaiset, alkoholi, sokeri, ketsuppi, majoneesi, suklaa, voi jne. Hyvin menee silti.

Kukaan ei puhu siitä ettei saa syödä tai ei saa syödä monipuolisesti. Monelle se monipuolinen tarkoittaa heti eineksiä ja herkkuja ja aivan liian suuria annoksia.

No se addiktio on juuri kaloririkkaisiin ruokiin. Tuskin kukaan lihava on koukussa porkkanaan ja sillä lihonut, järki hoi

Vierailija
132/233 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta normaalipainon ihannointi pitäisi olla ihan sisäänrakennettuna kaikilla.

Niin, että jo lapsesta asti ihmiset tietävät, että terveellistä on pysyä normaalipainossa. Ja jos painoa alkaa kertyä niin siihen lempästi puututaan kuten mihin tahansa muuhun terveysongelmaan.

Jos terveet ruokailutavat opetettaisiin jo lapsuudessa itsestäänselvyytenä ei meillä olisi niin paljon ylipainoisia lapsia -> nuoria -> aikuisia.

Varmasti sairaudet vaikuttavat osalla ihmisiä lihomiseen, mutta kyllä valtaosa lihavista on niitä, joilla on vuosikausia ollut väärät ruokailutottumukset.  Ja ihmekös tuo, että on kun kauppojen karkki-  ja sipsiosastot ovat vähintää saman kokoiset kun hevi-osastot.

Missä muualla aikuiset mättää pussikaupalla karkkia, tai lapset käy päivittäin koulumatkalla kaupan kautta.

Olen itsekin lievästi ylipainoinen  ja kilpirauhasvaivainen ja tiedän kuinka vaikeaa painon pudottaminen on. Paljon olisi helpommalla päässyt jos ei olisi päästänyt painoaa nousemaan. Nyt vihdoin olen saanut painon hitaasti laskusuuntaan, mutta matkaa on vielä sinne normaalipainon keskikohdille.

Ja kyllä. syy on ruokailutottumuksissa. Varsinkin sokerin syönnissä.

Vierailija
133/233 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehopositiivisuus edistää diabetestä.

Tämä!

Ihmettelen alapeukkuja, mutta kun voimaantumisia häiritsevää nämä totuudet.

Luuletko että.läskit eivät tiedä sitä, että siihen liittyy diabeteksen riski . Tietävät. Läskit myös tietävät olevansa läskejä koska siitä heille jatkuvasti muistutetaan. Kehopositiivisuus tarkoitaa ihan muuta kuin mihin sinä termiä käytät.

Vierailija
134/233 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska keskustelu harvoin on rehellistä, jos se tarkoittaa vain yksipuolisesti sitä että pyritään itseisarvona keskittymään negatiivisiin puoliin oikeasti niiden neutraalien sijasta. Esim ihan aloitusviestistäkin huomaa, että rehellisyyden sijasta haluttaisiin kuitenkin puhua niistä omista asenteista lihavuutta kohtaan. Alunperin kehopositiivisuudella ei oikeasti ole tai pitäisi olla mitään tekemistä lihavuuden terveyshaittojen kiistämisen kanssa, vaan sen kanssa että myös lihavilla ihmisillä on oikeus kehorauhaan eli siihen etteivät he joudu kuuntelemaan toisten haukkumista tai vellomaan itsesäälissä, mikä on mielestäni hyvin yksinkertainen asia. Jostain syystä siihen on kuitenkin sotkettu omia antipatioita lihavuutta kohtaan, mikä estää rehellisen keskustelun, mikä pystyisi erottamaan sekä kehonkuvan ja terveysvaikutukset ja käymään niistä asiallista keskustelua... 

Vierailija
135/233 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä lihavuus johtuu? Jotkut syö liikaa, jotkut ovat masentuneita ja syövät, syö suruunsa, sairaus lihottaa. 

On omituista, että mielialakyselyssä maksimipisteet saa jos vastaa laihtuneensa paljon viime aikoina ja sitä pidetään masennuksen merkkinä. Yhtä hyvin se voi olla toinen ääripää eli syö ja syö.

Itse olin BMI53, mutta olen laihduttanut huomattavasti ja vieläkin laihdutettavaa. Kyllä kilojen takana on sairautta ja mielialaankin liittyvää ja yleiseen elämään, jossa oli ongelmia. Nyt olen saanut fyysistä terveyttä takaisin ja oli voimia alkaa pudottaa painoa. Ja lihavahan saa ne kilot esim. puolen vuoden aikana. Itse lihoin 30kg puolessa vuodessa(osin ainakin kilpirauhasen vajaatoiminta, joka todettiin vasta tuon jälkeen). Ei se tarkoita sitä,että söisi sen jälkeen liikaa. Kilot tuli ja ne pysyy normaalilla ruokavaliolla jota muutkin syö. Jos söisi liikaa lihoisi lisää. Paino putoaisi laihduttamalla, mutta ei välttämättä niin helppoa. Kaikki palat loksahti yhteen viime vuonna ja sain voimia pudottaa painoa. 

Tämä! Joskus itsekkin joutunut noita testejä tekemään, ja aina ihmettelin lekurille. että miksi ainoa vaihtoehto on "kuinka paljon paino laskenut", eikä lainkaan vaihtoehtoa kuinka paljon paino noussut! Yleensähän masentuneilla paino nousee, ja monesti oikein todella paljonkin, vaikkapa lääkityksestä, fyysisestä toimettomuudesta ja syömisten tasosta johtuen. Tuttavapiirissä useita vakavastikkin masentuneita, ja KAIKILLA on paino noussut ja todella paljonkin.  No OK, yksi miespuolinen tuttu "otti itseään niskasta kiinni", ja laihdutti 30 kiloa puolessa vuodessa, aloittaen säännöllisen kuntoilun ja ruokavalion. Oli ikävä kyllä Niemenkotisäätiön asukki, joten lekurit katsoivat että liian kovaa menee, ja pistivät sellaiset mömmöt päälle, että kaveri ei päässyt enää kunnolla edes sängystä ylös, joten lihoi liki 40 kiloa takain! Yksikään ei ole ainakaan lainkaan laihtunut! Totesin lekurille, että jos ei oteta lukuun anoreksian tapaisia, niin muuten jos masentunut aina laihtuisi, niin se olisi edes yksi positiivinen asia monille. Voin kuvitella, että ainakin monikin nainen nainen ajattelisi masennuksen takia laihtuessaan, että edes yksi positiivinen asia tässä tilanteessa, ja se voisi vähän edes mieltä piristää!

Vierailija
136/233 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse asiassa ulkonäöstä riippumatta, paino on vaan yksi juttu.

lyhyt, pitkät, , isopäiset, pitkänenäiset, eriparirintaiset, yksijalkaiset, karvaiset, punahiuksiset, arpiset, tulipalossa palaneet, ja kaikki muut kymmenet ja sadat erilaiset ihmiset.

toisen ulkonäköä ei kuulu arvostella!

Eikä ihmetellä. Toisen ulkonäkö ei kuulu sinulle.

137/233 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että tiettyjä alotuksia poistetaan ihan jo ip:n/kirjoitustyylin perusteella. Palveluntarjoalla on oikeus poistaa alustoiltansa sisältöä käytännössä mielivaltaisesti, jos ei miellytä vaihda palvelua niin vapaa maailma toimii.

Mikä on vaihtoehtoinen palvelu?

Vierailija
138/233 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole uhriutunut.

Miksi koetaan että ulkonäkö paranisi sillä että olisi kevyempi? Se tässä on se ongelma. Jokaisen vartalo on oikeasti juuri hyvä sellaisena kuin se on. Terveellisemmin syöminen tulisi lähteä muista lähtökohdista kuin siitä että kertoo toisille hoikkuuden näyttävän paremmalle. Etkö tajua? Ja se suklaan jättäminen vähemmälle ei ole muuten terveellistä elämänmuutosta varsinkaan jos tarpeena ”laihduttamiselle” on muka parempi ulkonäkö.

Vierailija
139/233 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkittävä ylipaino on yleensä aina merkki jostain muusta ongelmasta ihmisen elämässä. Jotkut syövät suruun, jotkut tylsyyteen, jotkut lihovat stressin vuoksi, jotkut laiskuuttaan jne. Jos ihmisen elämässä on kaikki muuten kunnossa niin hän pystyy pistämään oman terveytensä etusijalle ja pysyy terveellisen painon sisällä. Sen sijaan, että vain laihdutetaan, pitäisi pyrkiä myös hoitamaan noita psykologisia asioita mitkä sen liiallisen syömisen aiheuttaa.

Vierailija
140/233 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän se on ihan p:stä, että suurin osa suomalaisista on lihavia. Syökää nyt ihmeessä vähemmän. Älkää sitten itkekö kun sairastutte vakavasti. Normaalipainoinekin voi sairastua, mutta lihavalla moninkertainen uhka.

Joillekin ylipaino voi tulla vakavan sairastumisen myötä. Itselläni kaksi vakavaa sairautta 5 vuoden aikana, joista toinen syöpä, lisäksi erilaisia leikkausia. Olin tätä ennen normaalipainoinen himoliikkuja, nyt lääkityksen ja liikunnan vaikeutumisen ja nesteen kertymisen myötä painoa tullut 30 kiloa. En pysty olemaan fyysisesti aktiivinen ilman buranaa, kivut ovat niin kovat.

Sinäkin voit sairastua vakavasti ja joutua tilanteeseen että et pysty normaaliaktiivisuuteen, katsotaan sitten miten painosi ja kuntosi käy ja onko laihuus enää siinä vaiheessa ykkösprioriteetti  kun joudut miettimään kuolemaasi. Onhan se terveen ihmisen helppo leveillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi