Loukkaantuisitko, jos työkaverisi kirjoittaisi Teamsissä työntekijöille näin?
Olet kertomuksen Laura:
Laura on hoitanut työyhteisössä tehtävää X. Korkeimmat esihenkilöt ja asiakkaat ovat olleet hyvin tyytyväisiä Lauran työhön ja Laura on tästä säännöllisesti saanut palautetta. Yksi väliportaan esihenkilö, Minna, ei pidä Laurasta ja kokee Lauran hoitavan työnsä huonosti. Laura on jäänyt töistä pois perhevapaan vuoksi ja Lauran tilalle työtehtävää on tullut hoitamaan työyhteisön sisältä Hanna. Minna ja Hanna tulevat hyvin toimeen, Minna on ollut Hannan valinnasta tehtävään mielissään. Kun on tullut Hannan aika palata takaisin omaan tehtäväänsä ja Lauran palata töihin, on Minna kirjoittanut Teamsissä kaikkien työpaikan työntekijöiden näkyville seuraavan viestin:
"Kiitos erinomaisesta työstäsi Hanna! Olet hoitanut työtehtävän X erinomaisesti ja olet nähnyt, miten valtavan paljon osaamista meillä muilla on annettavana tuolle työlle! Odotan innolla, että pääsisimme vastaisuudessakin työskentelemään tämän työtehtävän tiimoilta kanssasi!"
Olen siis tämän kertomuksen Laura ja koin kurjana, että poissaollessani tuo Minna (joka ei ole oma esihenkilöni) on kirjoittanut työtäni sivuavan palautteen kaikkien näkyville. On työyhteisössä tiedossa, että Minna ei pidä minusta ja tavastani tehdä työtä. Tuo viesti tuntui alleviivaavan sitä, kuinka tyytyväinen Minna oli poissaolooni. Itselleni tuli olo, että Minna toivoo tuon sijaisen jatkavan tehtävässäni minun sijastani. Tämä on siis minun oma kokemukseni asiasta. Olipa kiva palata perhevapaalta takaisin töihin, kun Teamsissä odotti tällainen teksti. En tiedä, tajusiko Minna, että myös minä pystyn lukemaan nuo viestit, jotka on kirjoitettu poissaoloni aikana.
Olisitko sinä loukkaantunut, jos työkaverisi olisi kirjoittanut tuollaisen viestin? Miksi/miksi et?
Nää Teamsit on siitä ikäviä, että jotkut eivät ymmärrä, että kyseessä on aidosti julkinen kanava, eikä mikään työpaikan sisäpiirin Face-ryhmä, jossa mollataan ryhmään kuulumattomia. Välillä on itsekin joutunut seuraamaan, kun joillakin on mopo lähtenyt pahasti käsistä.
.....Mutta siinä sitten jonkun todellinen persoona tulee esille myös muille. Näin ainakin itse ajattelin, kun yksi alensi omaa työpanostani Teamsissa. Itsekin jos lukisin työkaverinasi tuon, ajattelisin, että onpa noloa ja sivistymätöntä kirjoittaa tuollaista Teamsiin. Eli osa sympatioita voi itse asiassa olla nyt jopa enemmän puolellasi.