Loukkaantuisitko, jos työkaverisi kirjoittaisi Teamsissä työntekijöille näin?
Olet kertomuksen Laura:
Laura on hoitanut työyhteisössä tehtävää X. Korkeimmat esihenkilöt ja asiakkaat ovat olleet hyvin tyytyväisiä Lauran työhön ja Laura on tästä säännöllisesti saanut palautetta. Yksi väliportaan esihenkilö, Minna, ei pidä Laurasta ja kokee Lauran hoitavan työnsä huonosti. Laura on jäänyt töistä pois perhevapaan vuoksi ja Lauran tilalle työtehtävää on tullut hoitamaan työyhteisön sisältä Hanna. Minna ja Hanna tulevat hyvin toimeen, Minna on ollut Hannan valinnasta tehtävään mielissään. Kun on tullut Hannan aika palata takaisin omaan tehtäväänsä ja Lauran palata töihin, on Minna kirjoittanut Teamsissä kaikkien työpaikan työntekijöiden näkyville seuraavan viestin:
"Kiitos erinomaisesta työstäsi Hanna! Olet hoitanut työtehtävän X erinomaisesti ja olet nähnyt, miten valtavan paljon osaamista meillä muilla on annettavana tuolle työlle! Odotan innolla, että pääsisimme vastaisuudessakin työskentelemään tämän työtehtävän tiimoilta kanssasi!"
Olen siis tämän kertomuksen Laura ja koin kurjana, että poissaollessani tuo Minna (joka ei ole oma esihenkilöni) on kirjoittanut työtäni sivuavan palautteen kaikkien näkyville. On työyhteisössä tiedossa, että Minna ei pidä minusta ja tavastani tehdä työtä. Tuo viesti tuntui alleviivaavan sitä, kuinka tyytyväinen Minna oli poissaolooni. Itselleni tuli olo, että Minna toivoo tuon sijaisen jatkavan tehtävässäni minun sijastani. Tämä on siis minun oma kokemukseni asiasta. Olipa kiva palata perhevapaalta takaisin töihin, kun Teamsissä odotti tällainen teksti. En tiedä, tajusiko Minna, että myös minä pystyn lukemaan nuo viestit, jotka on kirjoitettu poissaoloni aikana.
Olisitko sinä loukkaantunut, jos työkaverisi olisi kirjoittanut tuollaisen viestin? Miksi/miksi et?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Olisin Minna.
Sori mutta kaikkien kanssa ei voi tulla toimeen.
Sä oot Minna mulkku ämmä.
En loukkaantuisi, tuossahan vain kiitettiin mun sijaista.
Sanotaanko, että karma on jo tapahtunut. Mikäli tää Minna halusi tehdä jotain selväksi, niin sen hän ainakin teki erittäin selväksi että häneltä ei löydy kunniaa ja kohteliasta käytöstä muita kohtaan vaan etenee hyvin kyseenalaisilla keinoilla elämässään.
Mutta tuollaiset mahdolliset piilovittuilut kannattaa mielestäni ehdottomasti tulkita hyvän kautta ja suhtautua niihin aivan kuin ne olisi tarkoitettu hyvällä.
Minna voi kitistä minkä jaksaa, mutta työtilanne ei siitä Minnan kiukutellusta kuitenkaan muutu. Vai?
Loukkaannutko muutenkin toisten saamista kehuista?
Minusta tuo oli tosi kaunis kiitos.
En loukkaantuisi toisen kehuista. Ei kannata ajatella liian monimutkaisesti.
Mä luulin ensin, että siinä viestissä oli selitetty nuo jutut Lauran ja Minnan huonosta suhteesta ja olin aika pöyristynyt :D Mutta luin uudelleen paremmin, eikä siinä varsinaisessa kiitosviestissä ole mitään mistä pitäisi loukkaantua.
Vastaisin viestiketjuun vittuillakseni
"Kiva palata töihin kun tietää että hommat on sillä aikaa sujuneet noin mainiosti, ja on niin mahtava ammatillinen tukiverkko odottamassa paluutani, Kiitos (Sijaisen nimi tähän)"
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo oli tosi kaunis kiitos.
Niin minustakin. Ei se ole vakkarilta pois, jos sijainen saa kiitokset hyvin hoidetusta sijaisuudesta, helpompihan Lauran on palata takaisin, kun hommat on hoidettu asianmukaisesti. Tuo viesti oli osoitettu sijaiselle, ei ap:lle. Ap saa varmaan tervetuloa takaisin - viestinsä joko henkilökohtaisesti tai teamsissa sitten erikseen. Tämä aloituksen viesti ei liity häneen eikä mielestäni sisällä edes mitään piiloviestintää tai - v*ttuilua.
Niin kauan kun palkka tulee tilille ja työt tehtyä minulle on ihan sama mitä joku Minna minusta ajattelee. Jonkun kiitos jollekin ei ole mitenkään minusta pois. Ylianalysointi kaikesta ei aiheuta, kuin harmia itselle.
1. tulkitse
2. triggeröidy
3. loukkaannu
= valmis draama tyhjästä
Mielenkiintoista miten porukka jakautuu sen suhteen oliko tuossa vittuilua vai ei. Oli siinä ainakin toivomus siitä, että työt jatkuisivat Hannan kanssa, eli eikö siitä voi päätellä että Lauralta ne pitäisi näin ollen loppua ?
Kestän kyllä sen ettei kaikki pidä minusta.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista miten porukka jakautuu sen suhteen oliko tuossa vittuilua vai ei. Oli siinä ainakin toivomus siitä, että työt jatkuisivat Hannan kanssa, eli eikö siitä voi päätellä että Lauralta ne pitäisi näin ollen loppua ?
Omassa työpaikassa tuli vastaan tämä, kun valittiin uusi työntekijä. Tämä Anna oli pätevin, mutta koko ajan kyseltiin, miksi sitä Pekkaa ei voitu valita. Kyllähän tuo kertoo, että haluttaisiin toinen tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan toivotaan että Hanna olisi tulevaisuudessakin Lauran sijainen.
Siinä ei ole mitään pahaa, että kehuu sijaisen työtä. Siinä on, että sanoo kuinka toivoo sijaisen jatkavan ja ei edes toivota takaisin tervetulleeksi sitä vakkaria. Noin voi toki mielessään ajatella, mutta ei tarvitse kaikkien näkyville tuollaista kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan toivotaan että Hanna olisi tulevaisuudessakin Lauran sijainen.
Eihän sitäkään siinä varsinaisesti sanottu.
Jos joku ei pidä minusta se on hänen ongelmansa ei minun. Meissä kenessäkään ei ole vain rakastettavia piirteitä ja kun hyväksyy itsensä vikoineen päivineen antaa vähemmän arvoa muiden sanomisille. Ja eniten muissa ärsyttää se minkä haluaisi eniten itsestään muuttaa.
Jos harrastaisin piilovittuilua ja passiivisaggressiivista lähestymistapaa, niin kiittäisin maireasti Minnaa yhteishenkeä niin kivasti kohottavasta viestistä ja yhtyisin osaltani kehumaan tuuraajani työpanosta ja harmittelisin sitä kun joudun nyt palaamaan takaisin työtehtävääni ja hän omaansa.