Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loukkaantuisitko, jos työkaverisi kirjoittaisi Teamsissä työntekijöille näin?

Vierailija
23.01.2022 |

Olet kertomuksen Laura:

Laura on hoitanut työyhteisössä tehtävää X. Korkeimmat esihenkilöt ja asiakkaat ovat olleet hyvin tyytyväisiä Lauran työhön ja Laura on tästä säännöllisesti saanut palautetta. Yksi väliportaan esihenkilö, Minna, ei pidä Laurasta ja kokee Lauran hoitavan työnsä huonosti. Laura on jäänyt töistä pois perhevapaan vuoksi ja Lauran tilalle työtehtävää on tullut hoitamaan työyhteisön sisältä Hanna. Minna ja Hanna tulevat hyvin toimeen, Minna on ollut Hannan valinnasta tehtävään mielissään. Kun on tullut Hannan aika palata takaisin omaan tehtäväänsä ja Lauran palata töihin, on Minna kirjoittanut Teamsissä kaikkien työpaikan työntekijöiden näkyville seuraavan viestin:

"Kiitos erinomaisesta työstäsi Hanna! Olet hoitanut työtehtävän X erinomaisesti ja olet nähnyt, miten valtavan paljon osaamista meillä muilla on annettavana tuolle työlle! Odotan innolla, että pääsisimme vastaisuudessakin työskentelemään tämän työtehtävän tiimoilta kanssasi!"

Olen siis tämän kertomuksen Laura ja koin kurjana, että poissaollessani tuo Minna (joka ei ole oma esihenkilöni) on kirjoittanut työtäni sivuavan palautteen kaikkien näkyville. On työyhteisössä tiedossa, että Minna ei pidä minusta ja tavastani tehdä työtä. Tuo viesti tuntui alleviivaavan sitä, kuinka tyytyväinen Minna oli poissaolooni. Itselleni tuli olo, että Minna toivoo tuon sijaisen jatkavan tehtävässäni minun sijastani. Tämä on siis minun oma kokemukseni asiasta. Olipa kiva palata perhevapaalta takaisin töihin, kun Teamsissä odotti tällainen teksti. En tiedä, tajusiko Minna, että myös minä pystyn lukemaan nuo viestit, jotka on kirjoitettu poissaoloni aikana.

Olisitko sinä loukkaantunut, jos työkaverisi olisi kirjoittanut tuollaisen viestin? Miksi/miksi et?

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa 🙄

Missä kohtaa SINUA haukuttiin? Kaikki ei pyöri sun ympärilläsi. Muiden kehuminen ei ole sulta pois.

Hyvin sijaisuutta hoitanutta kuuluukin kehua. Yksi kohta tuossa tekstissä kuitenkin särähtää pahasti ja kertoo siitä, että Minna on huono esimies, eli tämä "vastaisuudessakin työskentelemään tämän työtehtävän tiimoilta kanssasi". Tuollaista viittausta ei osaava esimies laita kehuviestiin, eli ei missään tapauksessa tuohon viestiin laiteta viittausta jatkoon tässä työtehtävässä, joka on jonkun toisen. Nuo asiat hoidetaan toisin kuin julkisissa kehuviesteissä. 

Mutta valitettavasti huonoja osaamattomia esimiehiä riittää. 

Vierailija
62/101 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittuisin, jos tosiaan tietäisin, ettei kyseinen henkilö pitäisi minusta. Muillekin on ollut varmaan kiusallista lukea tuollaista. En reagoisi muuten mitenkään.

Jos henkilö olisi kanssani hyvissä väleissä, ottaisin nuo ihan tavallisina kehuina jollekulle toiselle, mutta samalla miettisin, ihanko hiukan tämä Minna luulee itsestään liikoja. Ei kai hänellä ole positiota jaella tuollaisia arvioita muiden työnkuvasta. Kiittäisin Hannaa omastakin puolestani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa 🙄

Missä kohtaa SINUA haukuttiin? Kaikki ei pyöri sun ympärilläsi. Muiden kehuminen ei ole sulta pois.

Hyvin sijaisuutta hoitanutta kuuluukin kehua. Yksi kohta tuossa tekstissä kuitenkin särähtää pahasti ja kertoo siitä, että Minna on huono esimies, eli tämä "vastaisuudessakin työskentelemään tämän työtehtävän tiimoilta kanssasi". Tuollaista viittausta ei osaava esimies laita kehuviestiin, eli ei missään tapauksessa tuohon viestiin laiteta viittausta jatkoon tässä työtehtävässä, joka on jonkun toisen. Nuo asiat hoidetaan toisin kuin julkisissa kehuviesteissä. 

Mutta valitettavasti huonoja osaamattomia esimiehiä riittää. 

Hänhän ei edes ollut mikään esimies?

Vierailija
64/101 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo ihan selkeää v i ttuilua on.

Meillä on itsestäänselvyys, että _oma pomo_ kiittää sijaista ja huomioidaan töihin palaava työntekijä. Normaaleja hyviä käytöstapoja. Sen sijaan tuossa joku ihan muiden ihmisten pomo tulee kiittelemään toista työntekijää eikä edes toivota tervetulleeksi sitä toista. Meillä tosin pomo poistaisi/kehottaisia henkilöä itseään poistamaan äkkiä tuollaisen viestin, jossa jonkun muun tiimin työntekijä kommentoisi noin.

Vierailija
65/101 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista miten porukka jakautuu sen suhteen oliko tuossa vittuilua vai ei. Oli siinä ainakin toivomus siitä, että työt jatkuisivat Hannan kanssa, eli eikö siitä voi päätellä että Lauralta ne pitäisi näin ollen loppua ?

Ei, vaan toivotaan että Hanna olisi tulevaisuudessakin Lauran sijainen.

Jos tämä oli Lauran ensimmäine perhevapaa, on hyvin mahdollista, että Minna ja Hanna laskeskelevat Lauran jäävän pois töistä 1-3 vuoden sisään. Silloin molempien toive on, että Hanna hyppää taas hoitamaan lauran pestiä. 

No typerää tuollainen suhmurointi. Sanoisivat suoraan Hannan esihenkilölle palautteen ja kiinnostuksen jatkossakin tulla sijaiseksi/töihin. Ei siitä mitään koko talon juttua tarvitse tehdä. 

Meillä on työyhteyisössä tapana kiittää julkisesti yhteisistä, hyvin menneistä projekteista, usein juuri Teamsin kautta. Isossa organisaatiossa avoin viestintä on aina suunta parempaan. Ehkä joku miettii jotain vastaavaa projektia ja huomaa viestin myötä pyytää kys. henkilöitä mukaan tai kysyä heiltä kokemuksia. Isompi ongelma on, että samassa talossa tehdään samankaltaisia asioita, ilman että niistä on tietoa, eikä kustannuksia tai osaamista tule jaetuksi. 

Lisäksi, tänä päivänä ei riitä, että osaa ja suoriutuu, siitä pitää kertoa myös muille. Monilla aloilla ihan normaalia, sitä vastaan on ihan turha taistella. 

Vierailija
66/101 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen näin esihenkilönä aina kiittänyt hyvää sijaista (myös) muiden nähden/kuullen. Aina olen myös toivottanut tervetulleeksi uudestaan. Tarvitsemme usein sijaisia.

Jos laitan viestiä Teamsiin ennen kuin vakkari palaa, en tietenkään häntä mainitse, vaan laitan erikseen viestiä paluun jälkeen.

Onpa hyvä tietää, että tämän voi tulkita vi**uiluna.

Vierailija
67/101 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen näin esihenkilönä aina kiittänyt hyvää sijaista (myös) muiden nähden/kuullen. Aina olen myös toivottanut tervetulleeksi uudestaan. Tarvitsemme usein sijaisia.

Jos laitan viestiä Teamsiin ennen kuin vakkari palaa, en tietenkään häntä mainitse, vaan laitan erikseen viestiä paluun jälkeen.

Luitko aloituksen? Kommentin kirjoittaja ei ollut mikään esimies

Vierailija
68/101 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Nuo on juuri tuollaisia työpaikan myrkyttäjiä, jotka tietävät aivan tismalleen mitä tekevät. Esittävät ystävällistä, mutta rivien välistä pystyy tulkitsemaan mitä todella tarkoitti.

Vierailija
69/101 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi lähinnä omituista lukea minkäänlaisia toisen työntekijän kirjoittamia suitsutuksia toisesta työntekijästä Teamsissa. Omituinen työpaikkakulttuuri.

Vierailija
70/101 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta viestissä vain kiitellään sijaista erinomaisesti tehdystä työstä ja ap on hyvä esimerkki siitä miksi naisvaltaiset työpaikat on usein niin tulehtuneita. En loukkaantuisi eikä kukaan terve ja järkevä ihminen tuosta loukkaannu. Ap:n kannattaa nyt korjata itsetunto-ongelmat.

Jokainen tuollaisessa yhteisössä työskennellyt tietää, että Minna vittuili viestissä. Niille, jotka eivät tilannetta tunne, se ei näy, joten tuollaiseen ei pysty milloinkaan puuttumaan. Mitään vääräähän ei ole tehty, mutta kohde ymmärtää tulleensa jyrätyksi.

Täydellistä.

Aivan täydellinen kuvaus meidän työyhteisöstä. Yksi hirviö hallitsee tiimiä juuri tällä tavalla.

Vierailija
71/101 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäys: Olen kyllä usein kehunut yhteistyökumppaneita, jotka siis eivät ole alaisiani. Samoin itse kuulen kehuja muilta pomoilta alaisistani. Ai tämäkin on huono juttu?

Vierailija
72/101 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hiton esihenkilö? Kuulostaa typerältä.

Vierailija
73/101 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kehua muitakin kuin alaisiani. Ihan normaalia meillä.

Vierailija
74/101 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virallinen termi monessa työpaikassa nykyään. Ei kuulosta hölmöltä, kun siihen tottuu.

Vierailija
75/101 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeastiko ei saa julkisesti kiittää hyvästä työstä ilman että joku vetää herneitä nenään? Meillä Laura saisi kirjallisen varoituksen, jos toista ei saa kehua julkisesti - tuossahan ei mollattu ketään! Iso osahan ei edes tiedä, että Laura on joskus hoitanut ko. tehtävää surkeasti.

Vierailija
76/101 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäys: Olen kyllä usein kehunut yhteistyökumppaneita, jotka siis eivät ole alaisiani. Samoin itse kuulen kehuja muilta pomoilta alaisistani. Ai tämäkin on huono juttu?

Et taida olla erityisen pätevä esihenkilö, mikäli et ymmärrä mistä tässä on kyse. Kai ne kehut voi sanoa monella tapaa ? Tämän tapauksen tapa ei ollut erityisen suositeltava.

Vierailija
77/101 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virallinen termi monessa työpaikassa nykyään. Ei kuulosta hölmöltä, kun siihen tottuu.

Kyllä kuulostaa edelleen hölmöltä, vaikka sitä on kuullut ihan liikaa. Eivät kaikki uudistukset ole hyviä.

Vierailija
78/101 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet esimiesasemassa. Eri asia. Tavallisten rivityöntekijöiden kesken jonkun toisen työnkuvan arviointi ja henkilöiden siihen mitoittaminen on aivan ylimääräistä itsen nostamista.

Vierailija
79/101 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/1805575

Vierailija
80/101 |
24.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet esimiesasemassa. Eri asia. Tavallisten rivityöntekijöiden kesken jonkun toisen työnkuvan arviointi ja henkilöiden siihen mitoittaminen on aivan ylimääräistä itsen nostamista.

Minna oli väliportaan esimies ap: n mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme