Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista on päänsärytön migreeni?

Vierailija
23.01.2022 |

Mitä oireita?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmissä salamoi kunnes ensin toisesta silmästä ja lopulta toisestakin katoaa näkö tai näkyy vain sumeana salamoinnin lisäksi, kai se auralliseksi migreeniksi luetaan. Aivotoiminta menee ihan oudoksi enkä tunnista tai pysty yhdistämään esimerkiksi tuntemieni ihmisten kasvoja heidän nimiinsä, päänsärkyä ei välttämättä tule ollenkaan tai tulee vasta jälkioireena kun näkökyky on alkanut palautumaan. Nuorempana päänsärky (ja pahoinvointi) olivat yleisemmin noiden auraoireden lisänä,

Vierailija
22/32 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras mahdollinen, siinä saa ne kivat visuaaliset efektit ilman sitä kipua. Vähän ku ois jollain hallusinogeeni tripillä.

Paitsi että kyllä siinä voi olla vähän muutakin kuin niitä visuaalisia efektejä. Ja voivat ne visuaaliset efektitkin olla pelottavia, kun ei tiedä yhtään mitä seuraavaksi näkee.

Eihän hallusinogeeneistä tiedä koskaan mitä seuraavaksi tulee. Musta se on siistiä, kuin ilmainen happotrippi. Ei pelota yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä edelliseen, joskus oireisiin liittyy myös raajojen , yleensä käsien , puutuminen tai tunnon puute.

Vierailija
24/32 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa pienestä väreilystä näkökentän alalaidadta ja liikkuessaan näkökentän läpi se väreily kasvaa ja muuttaa muotoaan sahalaidaksi jossa on sateenkaarenvärit.

Tämä kasvava värikäs sahalaitakuvio on huipussaan noin 10-20min sisään sen pienen väreilyn alkamisesta.

Lopulta sahalaidat väreineen vain nopeasti hiipuvat.

Yleensä tähän ei liity kipua, mutta toisinaan silmien taakse ja otsalle jää sellainen paineentunne.

Joskus häviää hetkeksi kyky tuottaa sanoja, tai ilmaantuu puuttumisen tunne yläraajoihin.

En oksentele, eikä minulla ole mitään voimakasta valonarkuutta silmissä.

Minulla on ollut migreenin oireet lapsesta saakka, oirekuva vuosikymmenien aikana on pysynyt samanlaisena.

Äidilläni on myös migreeni ja kolmoishermosärkyä, lisäksi kaikilla 4 lapsellani on migreeni.

Yhden lapsen migreeni on ns Aivorunkomigreeni.

Vierailija
25/32 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sahalaitaa, tosin välttämättä sahalaidan syy ei ole aina migreeni ja huonoa oloa oli itselläni.  Itselläni myös näön menetys diagnosoitiin ensin TIa-kohtaukseksi, mutta kun mitään jälkiä ei löytynyt, neurologi laittoi että joko lieväoireinen TIA tai migreeni.  

Vierailija
26/32 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kohtaus tulee ihan yllättäen, eli en osaa mitenkään ennustaa sen tuloa. Kirkas valo laukaisee sen. Voi olla auringon heijastuma ikkunasta tms. tai joku muu kirkas valo. Ensin näkö sumenee/häikäistyy keskeltä ja sitten alkaa pieni sahalaitakuvio pyöriä keskellä ja laajenee pikkuhiljaa reunoille. Tuolloin ei näe kunnolla ja näkökenttä kapenee, kuvasta puuttuu puolet. Mitään kipuja ei ole mutta pää on kuin pumpulia kohtauksen jälkeen. Sahalaita menee ohi ja näkö palautuu n. 30 minuutissa.

Sama. Kaikkein pahin on kevättalvella jos aurinko paistaa hankeen tai jos autolla ajaessa aurinko paistaa märkään asfalttiin. Näistä saan takuuvarmasti migreenin.

Vierailija
27/32 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla puutuu nenän alue ja hölmö olo sekä sanoja vaikea saada oikein ulos.

Vierailija
28/32 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras mahdollinen, siinä saa ne kivat visuaaliset efektit ilman sitä kipua. Vähän ku ois jollain hallusinogeeni tripillä.

Paitsi että kyllä siinä voi olla vähän muutakin kuin niitä visuaalisia efektejä. Ja voivat ne visuaaliset efektitkin olla pelottavia, kun ei tiedä yhtään mitä seuraavaksi näkee.

Eihän hallusinogeeneistä tiedä koskaan mitä seuraavaksi tulee. Musta se on siistiä, kuin ilmainen happotrippi. Ei pelota yhtään.

Eivät minua ne näköhäiriöt pelota, mutta mistä sitä koskaan tietää jos tulee pahempia oireita. Niitä voi tulla vaikka ei olisi aikaisemmin ollutkaan.

Vierailija
29/32 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimakas väsymys, näköhairiöt ja pahoinvointi tekevät täysin toimintakyvyttömäksi. Kestää useita tunteja, joskus päiviä.

Joskus ei voi edes kääntää kylkeä, kun olo on niin järkky.

Vierailija
30/32 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Migreenini on aina särytön. Se alkaa pienestä puutoksesta näkökentässä. Kuin roskasta. Hiljalleen alue laajenee ja näkökentän sivuille ilmaantuu pyöriviä, värikkäitä sahalaitakuvioita. Tätä valoshowta kestää puolisen tuntia - ja sitten kaikki on ohi.

Mulla on juuri tällainen mutta sen jälkeen tulee pari päivää kestävä paha olo ja huimaus sekä arkuus kaikkea tärinää tai epätasaisuutta kohtaan. Aivot tuntuu aroilta, pitää kävellä tosi varovasti koska tärinä tuntuu tosi pahalta. Mutta päänsärkyä ei kuitenkaan ole, ainoastaan tämä tosi huono olo pari päivää.

Vierailija
31/32 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yleensä on päänsärky pahin oire, välillä on vaikea puhua tai tasapaino ei meinaa pitää, kaikki valot sattuu silmiin, ei pysty erottamaan oikein yksityiskohtia jos vaikka ois tavaraa korillinen mistä pitäisi etsiä jotain tiettyä, tulee kuvottava olo jos katsoo vaikka ruutukuviota ym.

Vierailija
32/32 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkaa joko molemmin puoleisella tai toisen puolen silmän näkökentän ”blurrauksella”. Pikkuhiljaa näkökenttä pienenee niinkuin katsoisi putken läpi, silmät auki tuntuu pahalle, kaikki on liian kirkasta. Tekee myös hyvin pahaa oloa, usein oksentelen sitten kun on niin paha katsoa. Lopulta näkö menee lähes kokonaan.. mulla on estolääkitys jonka turvin mm. olen saanut ajokortin takaisin. Mutta kyllä kohtauksia edelleen satunnaisesti tulee ja etenevät nopeasti.. lääkityksen ulkopuoliset kohtaukset hoidetaan migreenitipassa sairaalassa.. ja sinne tietenkään en niissä oloissa pääse kuin saatettuna tai ampparilla. Itsekseen ei mene ohi, ainakaan kovin helposti. Joskus koitettiin kauanko oloja kestää, mutta apua on saatava parin vuorokauden sisään siitä, kun kohtaus alkaa.. sen kauemmin ei ole kotona koitettu.