Tunteekohan vanhempani epäonnistuneen koska sairastan skitsofreniaa ja olen usein psyk osastolla?
Kaikki on vanhempieni vika, eivät puhuneet meille tunteista ja väkivaltaa koettiin. Olen alle 30v ja sairaseläkkeellä ja tälläkin hetkellä psykiatrisella osastolla. Tunnen katkeruutta vanhempiani kohtaan mutta koska minulla ei ole muitakaan, pakko sietää heitä.
tuntevatko he että ovat epäonnistuneet koska minulla ei ole koulutusta (keskeytin yliopiston) ja koska puhelen sekavia joskus?
Kommentit (13)
Kyllä, uskon näin.
Voi tietysti olla, että he ajattelevat, että olet vain sairas yksilö ja sille ei voi mitään.
Uskon kuitenkin, että he jossain syvällä sielunsa sopukoissa kokevat pistoksen, jonka olemassaoloa eivät ehkä halua myöntää.
Mun veljelläni on skitsofrenia. Hän on mulle hyvin rakas.
Skitsofrenia ei ole kenenkään vika, joten miksi kokisivat epäonnistuneensa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, uskon näin.
Voi tietysti olla, että he ajattelevat, että olet vain sairas yksilö ja sille ei voi mitään.
Uskon kuitenkin, että he jossain syvällä sielunsa sopukoissa kokevat pistoksen, jonka olemassaoloa eivät ehkä halua myöntää.
Ainakin äiti lupasi maksaa terapiani. Tosin tuli hylky, koska olen liian sairas kuntoutuspsykoterapiaan.
Skitsofrenia ei ole kasvatuksesta kiinni, joten siinä mielessä heillä ei ole syytä tuntea epäonnistuneensa. Mikään määrä tunteista puhumista ei estä skitsofrenian puhkeamista, jos se kohdalle osuu. Lääkkeet onneksi auttavat.
Vierailija kirjoitti:
Skitsofrenia ei ole kenenkään vika, joten miksi kokisivat epäonnistuneensa?
He kohtelivat minua kaltoin kun olin lapsi. Meitä on kolme lasta ja kaikki keskeyttänyt yliopiston. Yksi opiskelee amk ja yksi on varastolla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Skitsofrenia ei ole kasvatuksesta kiinni, joten siinä mielessä heillä ei ole syytä tuntea epäonnistuneensa. Mikään määrä tunteista puhumista ei estä skitsofrenian puhkeamista, jos se kohdalle osuu. Lääkkeet onneksi auttavat.
Koin myös väkivaltaa. Piiskaamista, näin kuinka veli kuristettiin tajuttomaksi yms.
Ei taida vanhempasikaan olla ihan terveitä. Sitäkin voisi kysyä, että kenen vika.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida vanhempasikaan olla ihan terveitä. Sitäkin voisi kysyä, että kenen vika.
Varmaan isovanhempien, mutta he ovat jo kuolleet. Tiedän että hekin olivat väkivaltaisia.
"Minulla ei ole muitakaan, pakko sietää heitä"
Huomaatko miten paljon valehtelet itsellesi ja ehkä tällä palstallakin? Ei sinun tarvitse sietää heitä tai olla heihin yhteydessä, mutta olet, koska selkeästi saat heistä jotain, ehkä rahallista avustusta? Jos vanhempasi oikeasti aiheuttavat sinulle noin paljon pahaa, niin mikään ei estä sinua katkaisemasta välejä heihin.
Ihminen on kokonaisuus. Kukaan ei voi väittää, että huono, väkivaltainen ja rakkaudeton koti ei vaikuttaisi skitsofrenian tai bipolaarisen mielisairauden syntymiseen. Toki muitakin syitä on.
Jostakin kirjasta luin joskus, että lapsella oli niin hirveä koti, että hän saattoi paeta sitä vain muodostamalla mielensä jakamalla toisen, paremman todellisuuden ja alkoi elää sitä. Skitsofrenia syntyi. Joku toinen lapsi saattaa reagoida purkamalla pahan olonsa ulos ja olemalla väkivaltainen ja "kamala".
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on kokonaisuus. Kukaan ei voi väittää, että huono, väkivaltainen ja rakkaudeton koti ei vaikuttaisi skitsofrenian tai bipolaarisen mielisairauden syntymiseen. Toki muitakin syitä on.
Jostakin kirjasta luin joskus, että lapsella oli niin hirveä koti, että hän saattoi paeta sitä vain muodostamalla mielensä jakamalla toisen, paremman todellisuuden ja alkoi elää sitä. Skitsofrenia syntyi. Joku toinen lapsi saattaa reagoida purkamalla pahan olonsa ulos ja olemalla väkivaltainen ja "kamala".
Minä olin kiltti lapsi koska ajattelin että näin saan hyväksyntää. Ja kuri oli kova niin en uskaltanut tehdä mitään.
Up pliis vastatkaa te joilla on lapsia