Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anteeksi että avaudun Antti Heikkilästä

Vierailija
24.05.2015 |

katsoin Sari Helinin haastattelun "ihmeguru" Heikkilästä. Tyyppi lätisee samoja juttuja jo seitsemättä vuotta (on salaliittoa, elintarviketeollisuutta, Yudkin-rasva-sokeri-teoriaa jne). Ok, aiemmin Heikkilä puhui rasva-hiilihydraattisodasta, mutta samat jutut kuitenkin. 

Tulen surulliseksi niiden puolesta, jotka hoitavat ylipainoisia ja sitten tämä yksi vääristelee virallisia ravitsemussuosituksia sanomalla että viralliset tahot suunnilleen pakottavat ihmiset syömään sokeria. Mitä puppua! Ja että sokeri on vaarallisempaa kuin tupakka. Missään kohtaa ravitsemussuosituksia ei lue sokerin käytön lisäämistä, päivastoin.

Tiedän, että Heikkilän propaganda myy ja seuraavaksi taitaa tulla "Miten vähennät sokeria Antti Heikkilän tapaa" - sopivasti joulumarkkinoille. On helpompi ulkoistaa ajattelu ulkopuoliselle ja syyttää kiloistaan muille kuin itselle.

Kommentit (229)

Vierailija
141/229 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 14:16"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 14:10"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 13:06"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 12:50"]

Jaa sinäkin olet yrittänyt etsiä niitä tuhansia tutkimuksia, joissa väitetään lisätyn sokerin edistävän terveyttä. Kun tajusit, että eihän sellaisia ole, jatkat silti vain jankutustasi, että on niitä tuhansia on on on ja yrität hätäpäissäsi yllyttää muita etsimään niitä olemattomia :D

[/quote]

Viralliset ravitsemussuositukset perustuvat tieteellisiin tutkimuksiin. Ravitsemussuosituksissa itsessään näin todetaan. Haluaako joku harrastellija oikeasti alkaa kiistämään Fogelholmin ja kumppaneiden auktoriteetin ja asiantuntemuksen? Teikäläistä on olemassa sattuva termi, denialisti, joka ei usko mitä asiantuntija kertoo vaan tietää itse kaiken paremmin. Jopa vastoin tieteellistä tietoa.

Ne lukemattomat tutkimukset joihin kaikki se mitä meille ravitsemussuosituksissa kerrotaan on tieteellisesti pätevää. Ei ole mitään järkeä etsiä yhtä tutkimusta kun on kyse kokonaisuudesta. Näin ollen on fakta että ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio oikein koostettuna voi sisältää jopa 10 E-% lisättyä sokeria ja olla edelleenkin tieteellisesti ja pätevästi terveyttä edistävä. Näin ollen myös tuo kauhealta kuulostava 'lisätty sokeri' suositusten mukaisissa määrissä pysyttäytyen edistää terveyttä. Sitäpaitsi, tuo sokerin demonisointi on ensisijaisesti maito- ja lihateollisuuden propagandaa. Joku tekee rahaa tuolla sokerilla pelottelulla. Ei sokeri aiheuta sydänkohtauksia.

[/quote]

No ei se sokeri todellakaan mitenkään edistä terveyttä, tuo on vain raja mihin saakka sitä uskaltaa käyttää ennen kuin se on haitallista. 

[/quote]

Jos yli lipsahtaa ja joku päivä syö 10,1 E-% lisättyä sokeria niin luultavimmin kaatuu kuolleena maahan. Herätys ja valoja päälle siellä.

[/quote]

Aivan, on olemassa vain ääripäät. Ja maailma on mustavalkoinen.

Vierailija
142/229 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tjaah, minä olen saanut verensokeriarvoni kuntoon Heikkilän opein, kiitos siitä hänelle.  Olin jo hyvän matkaa menossa kohti diabetesdiagnoosia.  Lopulta arvot olivat jo esidiabeteksen tasolla.  Silloin aloitin Heikkilän opeilla ja näillä mennään loppuelämä.

En halua diabetestä enkä varsinkaan sen lisätauteja.

Mikael Fogelholmista vain sen verran, että hän tekee tutkimusta, jonka rahoittaa Coca-Cola.  Kyllä silloin suu napsaa sokerin puolesta.

Tämä ruokavalio sopii mulle ja sillä pysyn terveenä.  MOT.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/229 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 14:05"]

Onko noin sanonut? Karppaus alkakoon, meni viimeinenkin usko virallisterveelliseen.

[/quote]

Tässä faktaa sokerista pöljäkarppeille.

http://www.keventajat.fi/hyvinvointi/terveys/mikael-fogelholm-toppuuttelee-sokerin-demonisointia-suola-isompi-ongelma

Vierailija
144/229 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

sokeri on syyllinen. Hiilihydraatti on varastoitua sokeria.

http://www.joshgitalis.com/blood-sugar-control-and-inflammaging/

Vierailija
145/229 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 00:12"]

sokeri on syyllinen. Hiilihydraatti on varastoitua sokeria.

http://www.joshgitalis.com/blood-sugar-control-and-inflammaging/

[/quote]

Näin on.

Idiootit täällä vänkäävät jostain LISÄTYSTÄ sokerista.

Sillä ei ole mitään merkitystä onko se lyhytketjuinen hiilihydraatti LISÄTTYÄ vai ei.

Merkityksellistä on vain se, että jos syö lyhytketjuisia hiilihydraatteja, niin se on terveydelle haitallista!

Elimistön kannalta on aivan sama syökö vehnäsämpylän vai saman painon verran puhdasta taloussokeria.

Kummassakin hiilihydraattipitoisuus on yli 90% ja kummatkin ovat ihan yhtä myrkyllisiä elimistölle!

Vierailija
146/229 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä miten vimmaisiksi tämä aihe saa monet. Ihan kuin todellakin olisi kyse uskonnosta. Niin kai se joillekin onkin, oma kroppa ja sen hyvinvointi on joillekin elämän tärkein asia. Minä en usko että on olemassa ehdotonta totuutta tästäkään asiasta. Kaikenlainen fanatismi on tympeää ja tekee ihmisen suvaitsemattomaksi ja ikäväksi yhden totuuden toitottajaksi.

Vierailija
147/229 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökää ja liikkukaa, kuten haluatte, mutta käykää esim. vuosittain mittauttamassa peruslabrat (kolesteroli, Hb1Ac, paastosokeri, maksa-arvot, Krea) yksityisellä, niin näette valintojenne vaikutukset omaan kehoon.

Vierailija
148/229 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilihydraatit ehkäisevät diabetesta ja kova rasva sitten taas nostaa sokeriarvoja.
Tämä on todettu monessa tutkimuksessa.

http://www.iltalehti.fi/terveys/2012041515453249_tr.shtml

Vierailija
149/229 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
150/229 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
151/229 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
152/229 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
153/229 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 12:37"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 12:11"]

Virallisterveellisten ravitsemussuositusten mukaan lisätty sokeri on aina 10 E-% saakka terveyttä edistävää. Tästä on olemassa vakuuttava näyttö. Heikkilä on ortopedi, ei ravitsemustieteilijä.

[/quote]

Ei vaan alle tuon sillä ei ole dramaattisesti terveyttä haittaavaa vaikutusta. Lisätty sokeri kuuluu virallisterveellisellä vältetäviin ravintoaineisiin. Totuus ei muutu miksikään vaikka jankutata siitä yhtenään ja yrität kääntää asian nurin.
[/quote]
Suositus siis on kuin painoindeksi. Olet normaalipainon ylärajallavielä normaalipainoinen, mutta tiedät itse, että olet rajalla ja vähempi olisi parempi. Tutkimusten mukaan maks 10% sokerienergialla ei ole terveyshaittoja muuten terveellisen ruokavalion osana. Siitä yli on ja vähempi on parempi.

Vierailija
154/229 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 07:09"]

Hiilihydraatit ehkäisevät diabetesta ja kova rasva sitten taas nostaa sokeriarvoja.

[/quote]

Just joo, ja sä linkität lehtiartikkeleita :D

Vierailija
155/229 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 01:08"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 00:17"]Ruisleipä ainakin on Heikkilän mielestä pahempi kuin saatana. Varokaa ihmiset!
[/quote]
En tiedä Heikkilän teorioista paljoakaan, mutta ruisleipä todellakin on saatanasta ainakin mulle. Tulee ihan helvetinmoiset vatsakivut ja pierettää. Lähipiirissäni on monta muutakin joille ruisleipä tekee kovia vatsakipuja ja ripulia.
[/quote]

Hehe, syöt vääränlaista ruisleipää. Mulle sopii jälkiuunuleipä ja näkkäri.

Vierailija
156/229 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen karppaaja, mutta en myöskään voi ottaa Heikkilää kauhean vakavasti, juurikin noiden juttujen perusteella. Itse karppaan, koska verensokerini käyttäytyy samalla tavoin kuin hypoglykemiaa sairastelemalla, eli romahtelee vähän väliä. Vuosia kokeilein pitää sitä tasasena syömällä pieniä aterioita useasti päivässä (ja siis ihan terveellistä safkaa) eikä se auttanut. Rasvapainotteinen ruokavalio antoi mulle ratkaisun tohon ongelmaan. Mutta huom! tämä on van minun kokemukseni ja minä voin tällä hyvin, joku muu ei välttämättä koe sitä omakseen ja se on mulle ihan ok. Kukin tavallaan. 

Mitä tulee ravitsemussuosituksiin, niin täytyy muistaa, että ne tehdään ensinnäkin massalle, ei yksilöille, ne pohjautuvat usein ruokakulttuuriin ja ne ovat suosituksia, minkä takia moni varmaan noudattaa koko juttua vähän sinne päin. Ravitsemussuosituksissa ei tosiaan suositella kyllä (ainakaan minun tulkintani mukaan ) pullaa, makeisia, ja lisättyä sokeria ylipäätään missään. Sen sijaan olin juuri kuuntelemasssa ihan virallista ravitsemusterapeuttia ja tietty jos hänen kaltaiset ihmiset välittävät virallisterveellisen sanomaa, niin en yhtään ihmettele, että jengillä on harhaluulona ravintopyramidista. Hänen mielestään oli ihan ok syödä joka päivä 150g karkkia ja juoda vaikka puoli pulloa energiajuomaa. Okei, varmasti joillekkin on ihan ok syödä näin varsinkin jos se on "osana" muuten terveellistä ruokavaliota. Itse henk.koht olen sitä mieltä, että karkit sun muut on jotain sellaista mitä on ok syödä kerran pari viikossa, mutta ne ei jokapäiväiseen ruokavalioon kuulu ja koen outona, että sellaista "suositellaan". 

Vierailija
157/229 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 12:25"]Normaalipainoinen läheinen sairastui pari vuotta sitten ateroskleroosiin. Ei pystynyt kivuiltaan ja verisuoniahtaumaltaan kävelemään kuin 50 m kerrallaan, vaikka normaalisti käveli kilometrejä. On aina syönyt mitä sattuu, koska ei liho ja mättänyt rasvaa ja sokeria ja suolaa. 

Ei hänellekään tullut ongelmia ennen kuin vihdoin tuli tulehdus, joka sai verisuonet reagoimaan. Ja jos tällöin on veressä kolesterolia liikaa, se ahtauttaa tulehtuneen suonen tehokkaasti. Kun veren kolesteroli laskee, poistuu myös osa jo syntyneestä tukkeesta. Nyt pystyy kävelemään taas normaalisti, koska statiinit käytössä ja rasvaa karsittu ruokavaliosta. 

Eli ymmärtääkseni kolesteroli ei ole ongelma niin kauan kun olet terve, mutta jos sairastut sydän- tai verisuonitautiin, on oleellista, ettei veressäsi ole liikaa kolesterolia. 

Karppausjutuissa ongelmallista on myös se, että läheskään kaikki eivät todellisuudessa hylkää sokereita kokonaan vaan vain vähentävät niitä ja lisäävät 'epäterveelliseksi' luokiteltua rasvaa. 
[/quote]
Voi luoja, voiko joku vielä nykyään olla näin pihalla kaikesta?

Vierailija
158/229 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 08:14"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 01:08"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 00:17"]Ruisleipä ainakin on Heikkilän mielestä pahempi kuin saatana. Varokaa ihmiset! [/quote] En tiedä Heikkilän teorioista paljoakaan, mutta ruisleipä todellakin on saatanasta ainakin mulle. Tulee ihan helvetinmoiset vatsakivut ja pierettää. Lähipiirissäni on monta muutakin joille ruisleipä tekee kovia vatsakipuja ja ripulia. [/quote] Hehe, syöt vääränlaista ruisleipää. Mulle sopii jälkiuunuleipä ja näkkäri.

[/quote]

Suurelle osalle ihmisiä eivät viljat sovi lainkaan niiden sisältämän gluteenin takia!

Vierailija
159/229 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 12:46"]

Miten liiallinen proteiinin saanti liittyy karppaukseen?

[/quote]

Ei se ehkä liitykkään, mutta aika monen karppaajan pihvi suurenee, kun perunat jää pois.
[/quote]
Ja missä tieteellinen tutkimusnäyttö tukemaan tätä kuvitelmaasi? Ei vastaa ainakaan omia kokemuksiani.

Vierailija
160/229 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2015 klo 07:09"]Hiilihydraatit ehkäisevät diabetesta ja kova rasva sitten taas nostaa sokeriarvoja.

[/quote]
Näin kävi myös siinä rasva vs sokeri -dokumentissa. Rasvaa kaksin käsin mättävä päätyi jo kuukaudessa esidiabeteksen rajalle.