Jestas mun pitäis oikeasti laihduttaa..
Kauhistukaa vaan: 163cm ja 178 kg. KYLLÄ. Itsetunto aivan romuna kuten on myös kroppa. Mistä mä aloitan että saisin edes mieleni siihen kuntoon että onnistuisi?!
Kommentit (75)
tääl 170cm 190kg...huoh kun nää lämpimät ilmat hikoiluttaa....kertokaapa mullekkin miten laihdutan?
oon 16 vuotias likka...166 cm ja painan 150 kg :S
onks tietoo miten laihdutan?
160cm/ 230kg ...ei meinaa kotimammana jaksaa kun hengästyttää
nyt hyvät mammat keinot kehiin miten laihdutan?!
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 23:22"]
Lääkärit toki kehoittavat jatkuvasti laihduttaa ja ehdottavat ties minkälaisia ryhmiä yms, mutta mua hävettää niin paljon painoni etten ole uskaltanut edes ravitsemusterapeutille :( Polvi meni nyt niin sököksi että pakko alkaa tekemään asialle jotain... Syön todella epäsäännöllisesti ja vähän sitä tätä ja tota, ei ole mitään tiettyä aamupalaa esimerkiksi, saatan syödä silloin vaikka pussillisen sipsejä. Pitkin päivää ihan mitä vaan vastaan tulee... Tietysti kaikkea epäterveellistä lähinnä vain. Ei ole mitään kontrollia syömisten suhteen.
ap.
[/quote] Ei kai sulla olisi taustalla masennusta tms mikä aiheuttaisi puutteellista elämänhallintaa? Liekö syömiskäyttäytyminen ja siitä johtuva ylipaino vain oire jostain muusta?
En halua vittuila, mutta minua oikeasti kiinnostaisi tietää, että pystyykö ap:n kokoinen ihminen enää pyyhkimään omaa persettään? Tiedän, että jossain vaiheessa tulee kokoraja vastaan, mutta olisi kiva kuulla jonkun omakohtaista kokemusta asiasta.
Vaihda aluksi napostelut asteittain terveellisempiin, kannattaa ensin totutella niihin rauhassa. Ota esim. sipsien tilalle porkkanoita ja omenoita kerran päivässä ja jatka omaa tahtia epäterveellisen ruuan korvaamista terveellisemmällä. Alussa tosiaan toi yksi kerta päivässä riittää vaikka parin viikon ajan kun totuttelee. Kannattaa ottaa myös joku suht helppo liikuntatavoite esim. kävelen kahdesti päivässä portaat hissin sijaan. Sekin on paljon jos ei ole tehnyt mitään.
Jos motivaatio iskee pieninä ''sykäyksinä'' kannattaa vaan heti nousta sohvalta ja päättää, että nyt vaikka teen niin monta kyykkyä/punnerrusta kun jaksan. Riittää, että näitä ''sykäyksiä'' tulee silloin tällöin, vaikka edes joka toinen päivä. KAIKESTA ON HYÖTYÄ. JOKAINEN PIENI PÄÄTÖS VIE ETEEN PÄIN.
Jos tekee mieli keksiä, syö keksiä, mutta päätä että, nyt otan vain kaksi. Yksi ei riitä tiedän sen kokemuksesta;D Jos se päätös ei riitä, osta vaan pieniä paketteja herkkuja kerralla ja päätä, että tänään saan syödä tämän. Älä pidä herkkuja kotona. Ota omenaa tai porkkanaa jos jää kauhea makean himo. Teen juonti vie myös makeanhimoa, varsinkin jos siinä on hieman hujanaa.
Laihdutus on hidasta ja koostuu lopulta pienistä arkipäiväisistä muutoksista. Aluksi niitä tekee vähän ja totutellen, mutta se kasvattaa motivaatiota kun liikunta ei ole pakkopullaa, mutta tuloksia tulee slti, vaikkakin suht hitaasti(mutta varmasti)
Kun olet päässyt alkuun ja totutellut uusiin ruokiin ja hieman liikuntaan, voit alkaa kokonaisvaltaisemmin muuttaa elämääsi päätös päätökseltä. Onnea matkaan!
JA MUISTA JUODA 4 KUPPIA VIHREÄÄ TEETÄ PÄIVÄSSÄ JA VETTÄ RIITTÄVÄSTI. Sillä pääsee jo pitkälle :D
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:48"]Hassua, meillä on mitat juuri eripäin, kun tiputtaa yhden ykkösen pois. Itse olen siis 178 cm ja 63 kg. En osaa edes kuvitella miltä tuo painomäärä tuntuu, kun itsestänikin tuntuu raskaalta liikkua tämänpainoisena.
[/quote]
Lopeta.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 11:16"]Tsemppiä ap, sinulla on iso urakka edessä. Etene pienin askelin, niillä on suuri vaikutus kun lähtöpaino on noin iso. Toki jotkut pystyvät muuttamaan elämänsä kertaheitolla täysin erilaiseksi, mutta paljon suurempi osa ei siihen pysty ja se on täysin inhimillistä ja normaalia, siksi mitkään "KAIKKI herkut pois ja liikuntaa vähintään tunti päivässä" eivät toimi.
Luultavasti syömiseen liittyy sinullakin jopa tiedostamatta erilaisia tunteita. Itse hymähtelin asialle ennen kuin tajusin, että se ei välttämättä tarkoita syömistä esim suruun. Minulla se ilmeni näin: tuli todella ahdistunut ja paniikinomainen olo, jos ei ollut mitään herkkuja kotona, teki niitä mieli tai ei. Ja kyllä niitä sitten söi, kun niitä oli, vaikka alkoi voida pahoin. Ruoasta tuli turvallinen olo. Nämä ovat vaikeita asioita hoitaa, tunnekuviot voivat olla todella monimutkaisia ja vaikeasti nähtäviä. Ensimmäinen askel on tunnistaa omat kuvionsa, miksi syö huonosti.
Ensimmäinen konkreettinen asia voisi olla napostelun vähentäminen tai lopettaminen. Ainoastaan sinä itse tiedät mihin pystyt. Tärkeintä on että aloitat välittömästi ja jos tulee takapakkia, et heitä pyyhettä kehään. Jos sinulla on kotona herkkuja, käy heittämässä ne kaikki roskiin ja vie roskat heti. Jos jokin asia on pahaa tai sitä ei tee juuri sillä hetkellä mieli, älä syö. Syöminen on loppujen lopuksi todella pitkälti psykologiaa.
Vielä kerran tsemppiä! Sinä pystyt siihen!
[/quote]
Tämä.
En ole ikinä ollut lihava, mutta heti kun paino nousee vaikka 5kg, motivaatio liikuntaan ja terveelliseen syömiseen katoaa, kun on turvonnut, ruma ja huono olo. Ymmärrän siis, että homma voi olla vaikea.
Ottaisit tavoitteeksi esimerkiksi jonkun juhlan, jossa haluaisit olla hoikempi. Päätä, että sinä päivänä saat syödä mitä haluat ja siitä taas jatkuu laihdutus ja päätäjt seuraavan etapin. Älä laske kaloreita liian alas äläkä ainakaan ole syömättä. Laske nykyinen kulutuksesi ja laske sitä järkevään määrään. Muista, että kaikki alle peruskulutuksesi tarkoittaa, että laihdut. -500 kcal vähennys on suositus, jota lasket aina kun energiakulutus laskee (energiankulutus riippuu painosta). Älä laske liikuntaa tuohon mukaan eli jos kulutuksesi on vaikka 2000 ja syöt sitten 1500 kaikki liikunta on siihen päälle ylimääräistä polttoa. Liian nopea laihdutus voi olla hengenvasrallista painoisellesi ja saa helposti mässäämään.
Syö 5 kertaa päivässä ja ruokia, josta pidät. Älä syö rahkaa, jos et siitä pidä. Suosittelen esimerkiksi makeaa viherjuomaa. Googleta reseptejä. Pastaa voit syödä päivällisenä, mutta määrä pitäisi olla 100g enintään ja lautanen kasvis ja proteiinipainoitteinen. Aamiaisen pitäisi olla runsas, että jaksat. Vaihda herkut hedelmiin (mmuista laskea myös niiden kalorit ja älä syö liikaa. Esim. 1 omena aamulla). Kiellä itseltäsi kaikki herkku, paitsi esim. Joka toinen viikko tai joka viikko salli 1 herkku esim. 1 pulla (ei yhtä pitsaa).
vatsalaukkusi pienenee koko ajan ja kohta ei tarvitse nähdä nälkää. Suosittelisin kyllä ihan nettipersonaltraineriä. Esim. Fitfarm.
Myös jonkinlaisen pätkäpaasto-ohjelman noudattaminen voisi olla varteenotettava vaihtoehto. Aiheesta löytyy kiitettävästi tutkimusta viime vuosilta, johon kannattaa tutustua. Mainittakoon, että paastoaminen vaikuttaa positiivisesti veren sokeri- ja rasva-arvoihin ja myös insuliiniresistanssiin sekä muihin hormonaalisiin tasapainoihin, joista on suuri etu painonhallinnassa. Samalla ruoansulatuselimistö ja maksa voivat levätä, kun ei kokoajan olla puputtamassa ruokaa. Paaston myötä veren sokeriarvot ovat tasaisempia (vaikka yleinen harhaluulo sanoo toista), eikä erilaiset mieliteot vaivaa niin paljon. Lisäksi täälläkin joku on maininnut, että pitäisi syödä usein, jotta "aineenvaihdunta pysyisi käynnissä", mikä on ehtaa paskapuhetta suoraan jostain 80-luvun kehonrakennuslehdestä. Päinvastaisesti aineenvaihdunta vilkastuu paastotessa, kunhan ei paastota yli 48-72 tuntia.
Itse paastoan 15-16 tuntia lähes päivittäin, eli skippaan aamiaisen, syön töissä lounaan klo 11 ja 12 välillä ja viimeisen kerran klo 19 ja 20 välillä. Mulle ei edes tule varsinaisesti nälkä ennen lounasta, vaikka vielä pyöräilen aamulla töihin 12 km paastotilassa. Päinvastoin oli vielä silloin, kun söin aamiaista; nälkä pääsi yllättää jo klo 10 aikoihin. Elämä myös helpottuu helkkaristi, kun ei tarvitse huolehtia aamiaisesta pl. kahvin keittäminen. En kyllä edes paastoa painonhallinnallisista syistä, mutta mukavana bonarina rasvaa on lähtenyt vyötäröltä ja vatsalihakset taas erottuu ensimmäisen kerran sitten teinivuosien.
Toki en suosittele reilusti ylipainosta heti aloittamaan päivittäistä 16 tunnin paastoa. Hyvä alku voisi olla vaikka aluksi 12 tuntia päivässä ilman ruokaa tai vaihtoehtoisesti kerran viikossa yksi 24 tunnin paasto, jos kantti kestää.
Suosittelen lämpimästi jotakin netissä toimivaa ruokapäiväkirjaa ja energialaskuria. Näistä ainakin Kiloklubi on ilmainen ja voit halutessasi rekisteröityä vaikka salanimellä. Itselläni on ollut käytössä Kiloklubi, ja kun olen sen ruokapäiväkirjaa ja liikuntapäiväkirjaa aktiivisesti täyttänyt ja tavoitellut ihannesyömistä (oikeassa suhteessa protskua, rasvaa ja hiilareita, hyvä määrä kasviksia ja kuituja), on se oikeasti lähtenyt hitaasti mutta varmasti toimimaan. Vaarana on, että eräällä tavalla pelillisen päiväkirjaympäristön myötä rupeaa liiankin orjallisesti seuraamaan ja laskemaan syömisiään. Näin tahtoo ainakin minulla käydä.
Joka tapauksessa Kiloklubi antaa karkean arvion energian tarpeestasi ja syömäsi ravinnon koostumuksesta. Näet sieltä, kuinka paljon saat energiaa tarvitsemaasi nähden ja paljonko saat eri ravintoaineita suhteessa toisiinsa. Lisäksi näet, syötkö riittävästi kasviksia ja sisältääkö ruokasi tarpeeksi kuituja. Siinä mielessä kiva työkalu, että voi oikeasti ruveta syömään ruuan terveellisyys edellä: seurata päivittäisen ruokansa laatua ja testailla, mitä lisäämällä tai vähentämällä saisi ravintoaineet oikeisiin suhteisiin ja vasta sitten alkaa miettimään kilokaloreita ja energian tarpeita. Sivustolla on myös liikuntaan ja ravintoon liittyviä asiantuntija-artikkeleja ja keskustelufoorumi.
On myös muita samanlaisia palveluja, ja varmaan nekin ovat hyviä. En ole niitä vain itse kokeillut.
Tsemppiä!
Käy lääkärissä ja ravitsemusterapeutilla, ja laihduta heidän valvonnassaan. Pääset varmasti leikkaukseenkin, mutta elämäntavst täytyy olla kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2015 klo 01:53"]
Mua huvittaisi kokeilla kiloklubia, ei kai siinä mitään häviä jos yrittää.
Mutta minkähän laittaisin blogin nimeksi, en saa mieleeni mitään nasevaa. Auttakaa te :)
ap.
[/quote]
Kiloklubissa ei ole pakko pitää blogia, jos ei halua. Blogin pitäminen voi kuitenkin olla hyvä idea, jos tykkäät kirjoittaa. Sillloin voi olla helpompi sitoutua ruokatottumuksien muuttamiseen.
Moi!
Itsekin tässä tuskailen painon kanssa. Olen 165 cm ja painana 200 kg, joo pikkuisen pitäisi saada pois kun housut kiristää! kertokaa vinkkejä miten?!