Geriatrian dosentti Kivelän mukaan vanhushoito on taantunut takaisin 80-luvun suuntaan. Hoiva on surkeaa. Linkki
https://yle.fi/uutiset/3-12281567
Kaikki epäkohdat on raportoitu vuosikymmeniä, mutta epäkohdille ei ole tehty mitään.
Kommentit (67)
Kammoan ajatusta, että tänne lennätetään kieltä osaamattomia ja kulttuuria tuntemattomia hoitajia.
Ei ole inhimillistä vanhuksen kannalta.
Miksi eutanasiaa ei oteta käyttöön vanhustenhoidossa kun aivan selvästi suuri osa vanhuksista ei pärjäisi hetkeäkään ilman että joku käy tekemässä ruokaa, siivoamassa, auttamassa pukeutumaan ja kylvettämässä. Onko se ihmisenarvoista elämää maata sängyssä elävänä ruumiina ja tarvita apua aivan kaikkeen? Eutanasia voisi olla kustannustehokas ratkaisu jos vanhus huomaa että elämä alkaa olla eletty.
Vierailija kirjoitti:
Kaikessa pyritään säästämään ja veroja pyritään alentamaan.
Veroja pitäisi lisätä. Niitä pitäisi ottaa niiltä yrityksiltä, jotka keräävät suuret summat rahaa siten, että ihmiset palvelevat itse itseään.
En ymmärrä miksi työttömiä ei patisteta auttamaan vanhuksia kun ei kaikki hoitotyö ole niin vaikeaa. Pitäisivät vaikka seuraa ja keittäisivät kahvit ikäihmiselle niin ei vanhuksen tarvitsisi olla yksin. Työttömyyskorvauksiin menee kuitenkin 5 miljardia vuodessa eikä vastineeksi saada mitään.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko omaisia saada hoitajiksi paremmalla rahalla ja vaikka oikeudella olla puolipäivätyössä.
Omaishoitajuudesta pitäisi ainakin vanhushoivassa kertyä eläke ja olla enemmän vapaapäiviä.
Pitäisikö samaa kokeilla hoitajille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veroja pitäisi lisätä. Niitä pitäisi ottaa niiltä yrityksiltä, jotka keräävät suuret summat rahaa siten, että ihmiset palvelevat itse itseään.
En ymmärrä miksi työttömiä ei patisteta auttamaan vanhuksia kun ei kaikki hoitotyö ole niin vaikeaa. Pitäisivät vaikka seuraa ja keittäisivät kahvit ikäihmiselle niin ei vanhuksen tarvitsisi olla yksin. Työttömyyskorvauksiin menee kuitenkin 5 miljardia vuodessa eikä vastineeksi saada mitään.
Ööö....kotihoidossa on jo nyt pulaa hoitajista. Pula ri ole kahvinkeittäjistä....
Vierailija kirjoitti:
Miksi päivähoito on ilmaista, vaikka molemmat vanhemmat ovat työttömiä ja omaisuutta on?
Miksi vanhus maksaisi hoivastaan omaisuudellaan?
No näkeehän sen jo nyt, että lapsien oletetaan tulevaisuudessa olevan tuottavia yhteiskunnan jäseniä ja niiden hyvinvointiin satsataan. Vanhukset eivät enää tuota mitään, paitsi jätettä, joten kohtelu on sen mukaista. Jos näin ei olisi, niin yhteiskunnassa toimittaisi toisin.
Tässä yhteiskunnassa ihmisarvo romahtaa, kun saavutat eläkeiän.
Vierailija kirjoitti:
Tässä yhteiskunnassa ihmisarvo romahtaa, kun saavutat eläkeiän.
Jos yhtään lohduttaa, niin tämän yhteiskunnan terveydenhuollossa ei sitä ihmisarvoa ole ollut kenelläkään enää vuosikausiin. Ykkönen on raha, se, miten eniten saadaan sitä rahaa säästettyä. Ihan sama hoidon tasolle ja laadulle ja ihmisarvolle, pääasia että rahaa säästetään. Joku joskus sanoi, että suomalaiset on säästäneet itsensä hengiltä, se pitää paikkansa ainakin hoitoalan suhteen.
Noita vanhuksia hoitaa niin kotihoidossa kuin palvelutaloissa pääosin lähihoitajat. Toki osastolla tai kotihoidon yksikössä on myös muutamia sairaanhoitajia ja kotihoidossa lisäksi kodinhoitajia.
Olen itse pohjakoulutukseltani lähihoitaja enkä yhtään ihmettele miksi työntekijöitä ei löydy. Olen surulla lukenut tälläkin palstalla kommentointia lähihoitajista. Leimataan tyhmäksi, yksinkertaiseksi ja päihdeongelmaiseksi. Koko ammatin ja opintojen ajatellaan olevan sellaisia ” mitä kuka tahansa pystyy tekemään ”. Kyllä minä ainakin jouduin opiskelemaan tutkintoni eteen, vaikka ammattikoulun perustutkintohan se on. Silti tuntuu ikävältä, että pidetään automaattisesti hieman ehkä tyhmänä, jos mainitsee ammatikseen lähihoitajan. Ja tätä olen myös tosielämässä kokenut. Olen aikoinani opiskellut myös ravintolakokiksi eikä sillä ammattiryhmällä ollut samanlaista leimaa, tai en ainakaan itse sellaista kohdannut.
Olen sitemmin jatkokouluttautunut. Ihmisten asenteet ovat ihan toista luokkaa nykyään kun kerron ammatistani. Siitä ollaan jopa kiinnostuneita. Surullista, sillä itse lopetin lähihoitajan työt niiden kuormittavuuden ja loppuun palamisen myötä. En näe tätä uutta ammattiani mitenkään sen haastavampana vaikka korkeampi tutkinto onkin.
Usein olen myös törmännyt ajatukseen, että lähihoitajat ovat lähihoitajia koska muihin opintoihin eivät ole päässeet. Minä pääsin ja niin moni muukin alalta lähtijä. Lisäksi moni on kouluttautunut lähihoitajaksi aikuisiällä, koska omalla alalla ei ole ollut töitä. Yksi työkaverini oli esimerkiksi insinööri aiemmalta koulutukseltaan. Toivoisin todella, että ammatin loputon mollaaminen ja ivaaminen loppuisi. Ihan neutraalisti siihen voisi suhtautua, kuten vaikka siihen ravintolakokkiin tai sähköasentajaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi päivähoito on ilmaista, vaikka molemmat vanhemmat ovat työttömiä ja omaisuutta on?
Työttömän pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä. Ei silloin ole, jos hoitaa lasta kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö....kotihoidossa on jo nyt pulaa hoitajista. Pula ri ole kahvinkeittäjistä....
Yksin kotona oleva vanhus voisi tarvita myös juttuseuraa tai ulkoiluseuraa. Ongelmana voisi olla tässä, olisiko tuo seura täysin luotettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömän pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä. Ei silloin ole, jos hoitaa lasta kotona.
Pitää taata lapselle heti hoitopaikka, jos työllistyy
Juutuubissa on kokonainen dokumentti Kiinan vanhustenhoidosta. Siellä tarve on vielä Suomea paljon suurempi johtuen yhdenlapsenpolitiikasta. Kiina on Suomen sijasta lähtenyt digitekniikan tielle. Siellä on hyväksytty vääjäämätön, eli pelkällä ihmistyövoimalla, omaishoitajilla ja "hoivalla" tätä ongelmaa ei ratkaista.
Siellä on monimutkaiset kamerajärjestelmät vanhusten kodeissa. Montako kertaa vanhus käy vessassa, montako kertaa vanhus käy keittiössä, montako kertaa vanhus käy ulkona. Ranteesta löytyy älykellon tapainen laite, joka tallentaa niin sykkeet kuin unirytmit ja GSP sijainnin. Kaikki informaatio valuu keskussysteemiin, jossa tekoälyalgoritmit tutkivat käytöstä.
Hälytys syntyy heti, jos unirytmissä on muutoksissa, syke on epätasaista jne. Algoritmit kykenevät ennustamaan terveysongelmat ja hankaluudet ennalta monin tavoin jo ennen kuin ne eskaloituvat. Systeemi jopa varoittaa, jos vanhus on asuntonsa ulkopuolella "väärään aikaan", eli on epäilys eksymisestä jne.
Tämä mahdollistaa sen, että toimenpiteet ja hoiva voidaan kohdistaa oikeaan paikkaan ja oikeassa ajassa, ilman että resursseja tuhlataan. Ollaan rehellisiä, Suomi putosi aikoja sitten kelkasta.
Ennen haukuttiin merkonomeja ja poliiseja.
Nykyään lähihoitajia. Todella surullista.
Hoitajia on riittävästi. Sitä määrää ei voi lisätä nappia painamalla, tulee laadulliset rajat vastaan. Ei hoitoalalle voi kouluttaa kaikkia. Hoidettavia vaan on yksinkertaisesti liikaa. Näkisin sen näin.
Vierailija kirjoitti:
Ennen haukuttiin merkonomeja ja poliiseja.
Nykyään lähihoitajia. Todella surullista.
Jotakin vikaa on ihmisten päässä kun haukkuvat niitä jotka ihmisiä tuolla kääntelevät. Ei liene herkkuhommaa, mutta jonkun se on tehtävä. En ymmärrä mikä tätä kansaa vaivaa kun se iva ja pilkka kohdistetaan näihin lähihoitajiin, sen sijaan että iskettäisiin sinne missä niitä todellisia turhakkeita on.
Vierailija kirjoitti:
Ala pitää saada houkuttelevammaksi vähentämällä työkuormaa. Palkan lisäys ei auta. Pitää palkata lisää väkeä.
Lisäksi soveltuvuuskokeet takaisin.
Ei mitään ulkolaista työvoimaa. Vanhukset tarvitsevat suomalaisia, jotka ymmärtävät heitä paljon paremmin.
Vaikka osaisi englantia, muistin heiketessä ei osaa puhua kuin äidinkieltään.
Eläkeläisten määrä kasvaa ja työikäisen väestön määrä vähenee vielä ainakin 10 vuoden ajan. Suuret ikäluokat ovat vasta tulossa ikään jolloin tarvitaan kotihoitoa tai paikkaa vanhainkodissa kun nuorimmat ovat tänä vuonna 72 vuotiaita.
Totta on että nykyiset ikäihmiset ovat paremmassa kunnossa kuin aikaisemmin mutta hoivan tarve tulee kasvamaan väistämättä kun keskimääräinen elinikä on noin 80 vuotta. Jotain on keksittävä että vanhukset saavat hoitoa ja apua tarpeensa mukaan.
Henkilökuntaa on ollut hankala saada jo vuosien ajan kotihoitoon tai vanhainkoteihin. Ala ei oikein kiinnosta raskaiden työolojen, huonon palkan ja huonon arvostuksen takia. Jotenkin tuntuu mahdottomalta että tilanne korjaantuisi lähivuosina millään tavalla kun ollaan niin syvässä kriisissä.
Monessa maassa on paljon ulkomaalaisia hoitajia kun oman maan kansalaiset haluavat tehdä jotain muuta. Luulen että kannattaisi panostaa vaikka aasialaisten hoitajien houkutteluun Suomeen ja tarjota mahdollisuus kunnon kielikoulutukseen ja miksei vaikka mahdollisuus tulla Suomeen koko perheelle.
Ongelma ottaa sen 20 vuotta, sitten väestöpyramidi tasaantuu ja ongelmat helpottaa.