Sain kutsun työhaastatteluun, kukaan läheiseni ei usko minun saavan paikkaa
Olen ollut vuosia työelämässä ja etsinyt muutaman vuoden ajan uutta työpaikkaa. Vihdoin tuli haettavaksi työpaikka, joka kiinnostaa minua todella paljon. Työ vastaa koulutustani, työkokemustani ja tehtävänkuvaus on todella mielenkiintoinen. Minulla on erityisosaamista, jota työhakemuksessakin etsittiin. Sain kutsun työhaastatteluun ja olen asiasta tosi innoissani. Tiedän, että paikkaa on hakenut myös ihminen, joka on tuossa työyhteisössä jo ennestään tuttu.
Kun olen innoissani kertonut läheisilleni, että olen saanut kutsun työhaastatteluun, niin kukaan ei usko minun saavan paikkaa. Osa ei ole edes onnitellut, vaan muutamat ovat ihmetelleet, miksi minut on ylipäätään kutsuttu haastatteluun. Osa on sanonut ihan suoraan, että ei kannata odottaa haastattelulta liikoja, kun ottavat kuitenkin tuon ennestään tutun ihmisen töihin.
Olen todella hämmentynyt näistä kommenteista. Jos ystäväni saa kutsun työhaastatteluun, niin onnittelen ja olen iloinen hänen puolestaan, kyselen haastattelusta/työpaikasta jne. Nyt ihmetyttää, miksi minun kohdallani ei ole näin? Emme ole läheisteni kanssa samalla alalla tai hakeneet samaa paikkaa, joten siitä ei ole kyse.
Ap
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäänsä kerroit asiasta? Minä erehdyin kerran kertomaan ystävälleni kutsusta työhaastatteluun. Siitä alkoi härdelli: soitteli ja kyseli koko ajan miten asia etenee ja joko olen saanut ilmoituksen puoleen tai toiseen. En saanut ko. paikkaa.
Viime kesänä hain paikkaa ja sain sen. En kertonut asiasta kellekään ennen kuin paikka oli varmistunut. Ellen olisi saanut paikkaa kukaan ei olisi edes tiennyt minun hakeneen sitä.
On tullut kyllä myös opittua ettei tuollaista epävarmaa tietoa kannata jakaa ainakaan omille tutuille. Asia menee helposti rikkinäiseksi puhelimeksi. Sain kerran joltain tutun tutulta viestiä facebookissa että heillä olisi harjoittelupaikka töissä auki jos kiinnostaa. Olin ihan että mitä ihmettä, en ole kertonut kenellekään hakevani juuri nyt töitä. Kunnes tajusin että olin kertonut noin vuosi taaksepäin parille sukulaiselle hakeneeni opiskelemaan yhtä alaa, tämä tieto muuntunui siksi että pääsin opiskelemaan, ja tuo harjoittelupaikka oli etäisesti tuohon alaan liittyvä.
Tuntui nololta kertoa tuolle ihmiselle että kiitos, mutta en opiskele alaa joten en voi edes hakea paikkaa.
Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan.
Itse tein aikoinaan sijaisuutta. Paikka tuli viralliseen hakuun. Minä sain paikan yli kahdenkymmenen hakijan joukosta. Viihdyin paikassa vuosikausia.
Eräs hakija soitti minulle töihin ja kysyi että olenko hakenut kyseistä paikkaa. Vastasin myönteisesti. Hän sanoi, että selvä juttu. Varmasti hakevat jo tutun ihmisen. Näin siinä kävi.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö työpaikan hakemisesta nykyisin onnitella? Enpä ole moista koskaan ennen kuullutkaan. Onnitteletko ystäviäsi siitäkin, kun käyvät kaupassa?
Lisäksi on jotensakin outoa kertoa laumalle läheisiä työpaikan hakemisesta ja haastattelusta. Meillä asia jaetaan perheen (puoliso+aikuiset lapset) ja parhaan ystävän kanssa, ei kenenkään muun. Ja heilläkin kommentti on tyyliin aha.
Kyse on myötäelämisestä. Olisin kyllä itse todella loukkaantunut ja todellakin ihan syystä, jos puolison kommentti olisi "aha". Ja miten vertaat kaupassa käyntiä odotettuun ja haaveiltuuun työhaastatteluun pääsemiseen?!
Mutta pääasia, että omat piirisi on kuin sinä itsekin, ei tule pettymyksiä. :)
Vierailija kirjoitti:
Onnea haastattelupaikasta. Kertomasi perusteella olet sen ansainnut.
Mutta olen samaa mieltä siitä, että edelleen kertomasi perusteella paikka tuntuu olevan pedattu jo valmiiksi toiselle.
Mene kuitenkin avoimin mielin sinne haastatteluun. Jos valmiiksi katsottu on epäpätevä, sinulla saattaa olla mahdollisuuksia Ehkä muistavat sinut, kun palkkaavat uudestaan.
Onnittelut haastattelupaikasta myös minulta. Minä taas olen sitä mieltä että ei yksikään työnantaja huvikseen järjestä haastatteluja jos paikka on jo pedattu jollekulle. Emme tiedä onko tuota toista kutsuttu edes haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta olen samaa mieltä siitä, että edelleen kertomasi perusteella paikka tuntuu olevan pedattu jo valmiiksi toiselle.
Mene kuitenkin avoimin mielin sinne haastatteluun. Jos valmiiksi katsottu on epäpätevä, sinulla saattaa olla mahdollisuuksia Ehkä muistavat sinut, kun palkkaavat uudestaan.Onnittelut haastattelupaikasta myös minulta. Minä taas olen sitä mieltä että ei yksikään työnantaja huvikseen järjestä haastatteluja jos paikka on jo pedattu jollekulle. Emme tiedä onko tuota toista kutsuttu edes haastatteluun.
Kyllä on työpaikkoja, jotka on pakko laittaa julkiseen hakuun, vaikka paikkaan olisi jo epävirallisesti joku valittu talon sisältä.
Entä sitten, vaikka paikka menisi lopulta jollekin tutulle?
Haastattelusta saa aina kokemusta, joka hyödyttää myöhemmin. Voi kysyä palautetta, miten kehittää itsessään. Haastatteluun pääsy on aina hyvä merkki, vaikkei tulisi valituksi.
Vierailija kirjoitti:
Te, ketkä ihmettelette miks toiset kertovat vaikka tuollaisesta työhaastattelukutsusta ystäville. Miksi ei? Me jutellaan arkisia kuulumisia ystävien kans kaikesta mahdollisesta, mikä on kulloinkin ajankohtaista. Lasten kuulumiset, miten töissä menee, ollaanko oltu terveenä, mitä suunnitelmia on lähitulevaisuudessa yms. Ihan normaalia olisi mun ystäväpiirissä kertoa työhaastattelusta.
Ei kai kukaan ihmettele kertomista. Ne kavereiden reaktiot ovat tässä puheenaiheena. Ei kai siinä mitään, jos kaveri osaa kannustaa ja tsempata. Aika monella tilanne on toinen. Monet ehkä tarkoittavat hyvää, mutta tulee vain suurempi stressi, kun kukin taholtaan kyselee "joko sait tiedon paikasta? Joko nyt? " Mulle myös suositeltiin haettavaksi paikkoja, jotka ei mulle soveltuneet,. Mutta hei, " kun siinä lukee lääkäri. Haet vaan. " Ok. Jos haetaan silmälääkäriä,679 en varmaan ole soveltuva, jos koulutukseni on yleislääkärin tai ortopedi.
(Selvennykseksi, en ole lääkäri. Tämä on vain esimerkki niistä eroista, joita saman kattonimikkeen alla voi olla.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene kuitenkin avoimin mielin sinne haastatteluun. Jos valmiiksi katsottu on epäpätevä, sinulla saattaa olla mahdollisuuksia Ehkä muistavat sinut, kun palkkaavat uudestaan.Onnittelut haastattelupaikasta myös minulta. Minä taas olen sitä mieltä että ei yksikään työnantaja huvikseen järjestä haastatteluja jos paikka on jo pedattu jollekulle. Emme tiedä onko tuota toista kutsuttu edes haastatteluun.
Kyllä on työpaikkoja, jotka on pakko laittaa julkiseen hakuun, vaikka paikkaan olisi jo epävirallisesti joku valittu talon sisältä.
Jos näin olisi, niin tuskin haastattelisivat kuin ihan yksi kaksi hakijaa tuon valittavan lisäksi.
Toivottavasti itse uskot, vain sillä on merkitystä.
Kyllä minun korviini on kantautunut tilanteita, että talon ulkopuolinen on saanut viran ja talon sisältä ei ole saanutkaan, vaikka näin on moni luullut.
Tiedän toki, että monessa firmassa paikka pitää laittaa yleiseen hakuun, vaikka paikka jo pedattu jollekin tutulle työntekijällä.
Mutta voihan olla, ettei talossa jo sisällä oleva työntekijä ole syystä tai toisesta johdon mieleen ja haluavat uuden työntekijän firmaansa. Eli eihän mikään varmaa ole.
Joten aapee, mene vain työhaastatteluun pystypäin äläkä luovuta ennen aikojasi.
Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla alallani juuri näin, kyse viroista. Joskus jopa haastatellaan kaikki hakijat, jotta voidaan sitten haastatteluun vedoten perustella, miksi se jo talon sisällä ollut sijainen on paras hommaan...
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö työpaikan hakemisesta nykyisin onnitella? Enpä ole moista koskaan ennen kuullutkaan. Onnitteletko ystäviäsi siitäkin, kun käyvät kaupassa?
Lisäksi on jotensakin outoa kertoa laumalle läheisiä työpaikan hakemisesta ja haastattelusta. Meillä asia jaetaan perheen (puoliso+aikuiset lapset) ja parhaan ystävän kanssa, ei kenenkään muun. Ja heilläkin kommentti on tyyliin aha.
Jessus miten tympeä vastaus.
Kyse ei ollut työn hakemisesta, vaan haastatteluun pääsemisestä, joka nykyään voi sekin olla hankalaa. Mikä teillä hapannaamoilla on elämässä vialla kun vähättelette kaikkea ja kaikkia? Saatteko siitä jotain sairasta nautintoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, ketkä ihmettelette miks toiset kertovat vaikka tuollaisesta työhaastattelukutsusta ystäville. Miksi ei? Me jutellaan arkisia kuulumisia ystävien kans kaikesta mahdollisesta, mikä on kulloinkin ajankohtaista. Lasten kuulumiset, miten töissä menee, ollaanko oltu terveenä, mitä suunnitelmia on lähitulevaisuudessa yms. Ihan normaalia olisi mun ystäväpiirissä kertoa työhaastattelusta.
Ei kai kukaan ihmettele kertomista.
Kyllä ihmettelee ja kauhistelee, lue ketju.
Todella outoa käytöstä mielestäni. Kyllähän sitä saa ka kannattaa muistuttaa että on siellä muitakin mutta silti pitäisi olla iloinen jo pelkästä haastattelusta, ei niitäkään niin helposti irtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin julkisella sektorilla taitaa olla pikkupakko muka järjestää joku haku, vaikka paikka tai projekti olisikin pedattu jo tietylle taholle. Yksityisellä sektorilla eri asia, kun tulokset ratkaisevat ja aikaa ei haluta tuhlata, ja vähemmän pätevän valinta kostautuisi usein itsellekin, ainakin pienemmissä firmoissa, joissa valitsija on usein myös omistaja tai häntä lähellä oleva taho.
Vierailija kirjoitti:
Ap, näin nimityspäätöksiä seuranneena voin kertoa, että valitsevat talossa jo olleen vaikka hänellä olisi huonompi koulutus. Esim. pelkällä työkokemuksella saadaan ajaa sinun yli. Samoin työyhteisöön sopeutumisella ja sopimisella. Mutta riitauta toki valinta jos sinulla on parempi koulutus ja katso miten hauskaa on sen jälkeen tehdä työpaikassa, johon sinua ei haluta. Kavereille menee.
Eivät välttämättä. Joskus uudella voi olla paperilla muka sopivampi tausta. Silloin talon sisältä olijoilta voi olla tiedossa vaikka mitä heikkouksia ja uusi muka tuo jotain lisää taloon. Voi olla samaa ikäluokkaa kuin muut, vanhempi tai nuorempi tai kaunis. Ihan tuulella menee.
Jos paikassa on jotain salattavaa tai välttämättä työ ei ole niin kummoista kun annetaan ymmärtää, harvoin voi etukäteen tietää, valitaanko vaikeneva talon sisäinen, puhelias joka ei niin välitä vai täysin ulkoa tuleva uusi. Riippuu aina tapauksesta.
He eivät ole oikeita ystäviäsi, jos eivät tue sinua. Monesti nuo ovat jopa lähisukulaisia, jotka ovat pahimpia vihollisia. Ympäröi itsesi ihmisillä jotka oikeasti ja vilpittömästi haluavat sinulle parasta.
On harmillista , että ovat noin negatiivisia Älä välitä heistä .
Itse en välttämättä kertoisi kenellekään, mutta minulle ovat useammat kertoneet, kun ovat tarvinneet apua/neuvoja, jotta saavat tehtyä paremman hakemuksen tms. Eli valmistautuminen voi onnistua paremmin, jos saa apuja/sparrausta.