Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Junteilla samaa paskaa joka perhejuhlissa

Vierailija
24.05.2015 |

Suomalaisten perhejuhlien (konfirmaatio, rippi, kaste jne) ydin:

- lapsille omat tarjoilut, koska eivät ne mitään ihmisten ruokaa syö kumminkaan (mikä on täysin väärä luulo - on aivan kasvatuksellisesti väärä viesti lapsille juhlissa tehdä heille omat muka maistuvat ruuat - eivät kai ne syö niitä parempia ruokia, kun vanhemmatkin kannustavat vain vetämään jotain kanannahkalihapullia): kaupan valmislihapullat, nakit, ranskalaiset. MINÄ tunnen lukuisia lapsia, jotka herkuttelevat ihan samoilla ruuilla kuin sivistyneet aikuisetkin - nämä nakkiranskalaiskersat ovat niitä juhlissakin crocseissa kulkevien ylipainoisten junttien lapsia, joiden omakin käsitys juhlaruuasta on aurajuustoa jauhoisen lenkkimakkaran päällä

- "koska niitä nyt vaan kuuluu olla" on tarjolla kaikenlaisia sota-ajalta asti jääräpäisesti leivottuja kuivia pikkuleipiä, voileipäkakkuja, riisipasteijoita, kuivakakkuja ja muuta vastaavaa turhaa ja mautonta, josta pitävät vain ne yli kuuskymppiset jotka kulkevat ruokakaupassa 2000-luvulla laput silmillä etteivät vain huomaisi niitä uudempia ruokia, joita maassamme on myyty jo kymmeniä vuosia. SE PULA-AIKA MENI JO, ja kaupasta saa aika tavalla makuisampiakin keksejä kuin jotkut itsetehdyt herrasväen kikkarat

- juomana halvinta kuivaa valkoviiniä tai alle 12 euron kuohuviiniä, joita ei osata edes tarjoilla oikeassa lämpötilassa. kun eihän edes ylioppilasjuhliin voi ostaa edes kunnon cavaa, vaikka normaalisti siihen viinaan meneekin 20% joka palkasta

Kommentit (142)

Vierailija
121/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää mammapalsta jotenkin rasittava, kun täällä on niin paljon provoja, ja sitten toisaalta niin paljon pätemisen tarpeisia ihmisiä, joilta puuttuu sydämen sivistys, ja melko varmasti ihan opillinenkin sivistys, mitä nyt jotain putkitutkintomaistereita seassa. Tohkeissaan sitä sitten tulee luultua, että Vuittonit tai macaronit on jotenkin in. Niin passé kun olla ja voi. Vaan mikäpä siinä, jos aidosti niistä pitää.

Vierailija
122/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä sivua olen lukenut tätä ketjua enkä vielä ole kuullut ap:n mielipidettä mitä juhlissa tulisi sitten tarjota. Ei kun odotas, pari juttua tulikin, mutta lukijoiden teilattua ne, niistä tulikin sarkasmia - vitsi, vitsi -kommentteja. Kertoisitko nyt mitä pitäisi tarjota?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kohta yo-juhlat ja päätin että teemme muutaman lohivoileipäkakun ja koska ylioppilas ei itse pidä voileipäkakusta, teen jotain kivoja voileipiä, savukinkkua, poroa tms... Koskaan en ole tehnyt voileipäkakkua itse ja yllätyin, että koekakku onnistui niin hyvin ja päätin että voileipäkakkua voisi tehdä ihan huvikseen joskus, harjoitella erilaisia täytteitä ja koristeluja. Tänä keväänä on onneksi trendikästä tehdä vähän karummanäköisiä leivonnaisia, kakkuja ei tarvitse kuorruttaa niin perusteellisesti ja voileipäkakku on vähän keveämpi, kun kuorruttaa vaan päällysosan ja koristelee tarjoilulautasen jollain versoilla. Hauskoja juhlia niiden järjestäjille ja niihin osallistujille, itse pyrin laittamaan pöytään herkkuja, harkiten mutta tärkeintä on iloinen tunnelma ja oman lapsen juhliminen.

Vierailija
124/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 17:21"]

Voileipäkakusta ei todellakaan pidä kaikki. Minä inhoan kermaviiliä sekä tuorejuustoja muutenkin, saatikka kun ne ovat seisoneet pöydällä lämpimässä. Majoneesia nyt voin sietää, mutta se on erittäin tarkkaa säilytykseltään. Eikä kumpikaan veljistäni, kuten ei isänikään syö hapanmaitotuotteita yhtään mitään. Mutta mitä sitten. Kerran oli suolaiset voileipäkakkua ja valmiiksi voideltuja karjalanpiirakoita. En voi sietää voitakaan leivän päällä, joten en ottanut mitään suolaista ja mentiin tosiaan sen snägärin kautta kotiin. 

[/quote]

Minäkään en voi sietää voileipäkakkuja. Eräs mieheni lähisukulainen tekee näitä aina syntymäpäiväkakukseen. Kerrankin menimme hänen kekkereilleen. Olin juuri saanut tietää olevani raskaana, emmekä olisi ihan vielä halunneet kertoa kaikille. Juhla alkoi ja -ta daa- ainoa tarjottava juhlapöydässä oli kylmäsavulohella kuorrutettu voileipäkakku. Yritä siinä sitten olla, kun koko suku ihmettelee, että miksei miniälle kelpaa.

Voileipäkakku, tuo suomalaisten juhlapöytien pyhä lehmä.

Vierailija
125/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rakastan voileipäkakkuja, varsinkin niitä perinteisiä! Liian harvoin niitä saa, kun ei itse jaksa muuten vaan väkertää. Älkää välittäkö, perinteiset pitokokit. Kyllä niitä perinteisiä herkkuja arvostetaan ja kieli pitkällä odotetaan. Perinteiden kunnioittaminen on sivistystä, ei joka trendin perässä huonoitsetuntoisena juokseminen. Tietysti aina voi tuunata ja päivittää ja kokeilla, mutta ei se mikään itsetarkoitus ole, jos on jo maailman parhaat reseptit hallussa!

Vierailija
126/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ei ole mitään väliä kunhan suurin osa tarjottavista olisi makean sijaan suolaista.

Vierailija
127/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisipa kutsuja juhliin ylipäätään, kelpaisi junttijuhlatkin mainiosti. :(

Vierailija
128/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaneliässät on muuten kuuminta trendiä nyt. Retroruokaa!

Vierailija
129/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 18:51"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 15:46"]Sitten lapsille vois olla tarjolla cocktailtikuissa viinirypäleitä ja juustonpaloja, se olis aika trendikästä.   Ap [/quote] Vittu oikeesti?! Mulla oli noita kaverisynttäreillä v.94

[/quote]

Ja mun kaverisynttäreillä v.1975

Vierailija
130/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voileipäkakut on just hyviä. Eihän niitä saanut ikuisuuksiin, ihanaa kun ovat tulleet takaisin.

Tykkään tosi paljon hyvistä pikkuleivistäkin.

Pasteijat jätän itse väliin mutta kai nekin maistuu jollekin.

Vierailija
131/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siellä "maailmalla" asiat on niin paljon paremmin, niin mikset mene sinne? Heikko itsetunto kyllä, jos omat, suomalaiset perinnetarjottavat saa noin pois tolaltaan.

Vierailija
132/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 19:32"]

Kaneliässät on muuten kuuminta trendiä nyt. Retroruokaa!

[/quote]

Kaneliässät ovat hyviä. En minä ole niitä nähnyt missään nykyään, paitsi itse teen koska itse tykkään. Osaan tehdä ne sitä paitsi hyvin. Mieluummin hyvin tehtyä vanhanaikaista kuin huonosti tehtyä modernia. Minusta myös valmiiksi päällystetyt voileivät on hyviä. Tykkään suolaisista piirakoistakin. Voileivät, kauniisti päällystetyt eri täytteillä on ihan kiva vaihtoehto. Loppujen lopuksi noissa esimerkeissä ei mitään niin kamalan ihmeellistä, samoja raaka-aineita eri tavalla esillä tai hienoilla nimillä. Sushikin on vain merilevään käärittyä riisiä ja raakaa kalaa tai kasviksia.  Miksi se on parempaa kuin rehellinen graavilohi? Olisihan sekin kiva tehdä jotain hienoja leivoksia pieniin laseihin, mutta kun ei se vaan toimi kuin pienellä porukalla. Juhlissa myös ihmiset haluavat ottaa juuri tietyn määrän, varsinkin jotkut yo-juhlat on sellaiset, että kun kierrellään monissa, riittää kapasitettia vain ensimmäisiin ja lopuissa vähän maistellaan jotain. Omassa suvussamme on vielä paljon aitoja ruokavaliorajotteita erittäin pahojen allergioiden muodossa ja loppujen lopuksi tavallinen täytekakku on helpoimmasta päästä tehdä kaikille sopivaksi. 

Vierailija
133/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Victorian häissä oli hernekeittoa, koska Victoria pitää siitä. Muistaako kukaan? Mitä juntteja! 

Vierailija
134/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa aloittaja olla vain kateellinen kun ei ole saanut yhtäkään kutsua juhliin, mitä en ihmettele laisinkaan. Eihän kukaan edes haluaisi tuollaista nirppanokkaa juhliinsa joka ei muuta teekään kuin valita.

Vierailija
135/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tikun nokkaan juustopaloja ja viinirypäleitä, oisko ok, mitä muuta voi laittaa????

Vierailija
136/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 19:34"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 18:51"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 15:46"]Sitten lapsille vois olla tarjolla cocktailtikuissa viinirypäleitä ja juustonpaloja, se olis aika trendikästä.   Ap [/quote] Vittu oikeesti?! Mulla oli noita kaverisynttäreillä v.94

[/quote]

Ja mun kaverisynttäreillä v.1975

[/quote]

Kyllä nuo kookoskermalla päällystetyn vesimelonin voittavat, vaikka niin junttitarjottavaa olisivatkin.

Vierailija
137/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 18:48"]

Tässä on jo vähän yritystä:

http://www.rantasipi.fi/kokoukset_juhlat/juhlat/haat_rantasipeissa/fi_FI/linnan_haat/_files/87354064125037100/default/Hääbuffet13.pdf

[/quote]

Eikö tuo ole aika perinteinen hykyinen häämanu ihan kaikkialla? Toki lajeja on saau kuulostamaan runsaasti, mutta. Mitä niin erikoisen kiihotavaa mm. seuraavissa:

Sherrysilli = sherrysilli, aika tyypillinen suomalainen pitopytäruoka

Kylmäsavulohikakku = Herra yksin teitää, mitä tämä on, mutta ilmeisesti hienompaa, kuin vain kylmäsavulohi

Hiillostettu lohi ja etikkakurkku = savustettua lohta ja suolakurkkua

Siianmätimousse = aika peruskauraa heille, jotka mädistä välittävät. Ollut useimmissa häissä tarjolla, inhoan.

Härän paahtopaisti = Onko tämä joku erikoisuus häätarjoiluna??????? Mistälähtien eksoottista?

Vihersalaatti = No, nyt ymmärrän. Tämähän se oli se "jotain yritystä"

Vuohenjuustoa, oliiveja, aurinkokuivatettja tomaatteja = Eiiiiiii, Suomi ei vaan ole valmis tähän!!!!

Metsäsienisalaattiia = Nyt en enää kestä

Broileri-aurajuustosalaattia = Olen valmis, ampukaa. Mitään tällaista ei ole ikinä koettu!

Nieriää, kuolen. Suppilovahverokastiketta - en ole koskaan maistanut. Röstiperuna - mitä se on? Juureksia? Paahtopaistia?

Ei kyllä, nyt on ihan liikaa yritetty. 

Oikeasti huokaus. Ihan tavallinen suomalainen häämenu. Ristiäisissä eikä hautajaisissa toki kai näin yllin kyllin, mutta onko tämä nyt sitten jotain trendiä? Omissa häissäni vuonna 2000 oli about samaa. Ei pyritty trendikkyyteen vaan siihen mikä porukalle maistuu!

Vierailija
138/142 |
24.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tossa juomatarjoilussa on semmoinen juttu kuin kustannuskysymys. Meillä ainakin on tosi iso suku (noin 90 henkeä jos laskee vain isovanhemmat, sedät/tädit, serkut ja heidän lapsensa sekä tietysti kaikkien puolisot). Heille kaikille (aikuisia noin 75) jos tarjoaa jotkut 20e tai kalliimmat skumpat niin aika tyyriiksi menee. Näin isolla porukalla on kuitenkin perinteisesti just tommoset isommat juhlat viettämään (synttärit sitten asia erikseen). Ihan tästä syystä munkin ylppäreissä oli muutama vuosi takaperin Spumantea. Se on halpaa eikä nyt ihan kissan kuselta maistu kuten monet muut tuon hintaluokan kuoharit.

Karjalanpiirakoita on kyllä aina meillä kaikissa juhliss synttäreistäristiäisistä ylppäreihin. Mutta nehän on hyviä! Coctailpiirakat munavoilla, nam! Helppoa, hyvää ja halpaa. Sitten lisäksi on suolaisia piirakoita tai kraavilohileipiä, tuulihattuja tms.

Lastenpöytää ei ole ollut erikseen vaikka kyllä senkin tavan muistan omasta lapsuudestani. Aikuisten pöydästä sai myös lapset ottaa mutta lasten pöytä oli lähinnä siksi jottei tarvitse aikuisten pöytään laittaa karkkeja ja suolatikkuja ja mitä kaikkea ne lapset sitten tykkääkin syödä. Nykyään on ollut tapana ostaa "lapsille" sitten jotain parii sorttia pipareita, mutta niitäkin saa toki aikuiset syödä. Ne on siksi koska osa lapsista ei vaan ihan oikeesti tykkää täytekakuista ynnämuista.

Vierailija
139/142 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 15:48"]Jos on pakko tehdä voileipäkakkua ja täytekakkua, niin niihin VOI laittaa täytteeksi jotain sesongissa olevaa sellaisten purkkikamojen sijasta, joita joskus 60-luvulla näihin laitettiin vain, KOSKA MUUTA EI OLLUT. 

tuo yhden ylempänäpostanneen tarjoilulista on juuri tätä yhtä ja samaa, lukuun ottamatta lasten hedelmävatia, joka on hyvä idea. entäs sen kumppaniksi vaikka dippikastikkeeksi itsetehtyä suklaakastiketta tai voi niitä hedelmiä vaikka kastaa suklaaseen ja antaa jähmettyä

nyt vähän sitä mielikuvtusta hei jooko
[/quote]

Tenavahan osaa hienosti dipata syömänsä sotkematta juhlavaatteitaan ja siis tietysti, malttaa odottaa suklaan jähmettymistä. Haloo.

Vierailija
140/142 |
25.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän OT, mutta itse olen tarjonnut juustokakkua usein siitä syystä, että sen voi tehdä ajoissa pakkaseen ja ottaa edellisenä iltana sulamaan ja koristelu on nopea tehdä. Täytekakku on hankalampi pakastaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi