Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajiin liittyvä dissinformaatio

Vierailija
23.01.2022 |

Minua on ruvennut häiritsemään median sekä AY-liikkeen harrastama sairaanhoitajiin liittyvä disinformaatio, jolla yritetään pistää sairaanhoitajat reppanoiksi, joiden asiat ovat aivan retuperällä.

- Palkkaa haukutaan pieneksi, vaikka n. 3000 euron keskipalkka ei ole umpisurkea suomessa
- Mainostetaan kuinka sairaanhoitajat saavat muissa maissa paljon parempaa palkkaa, mutta ei tuoda esiin että niin saisivat myös insinöörit ja monet muut ammattiryhmät
- Kerrotaan työn rasittavuudesta, mutta unohdetaan kertoa kuinka paljon paremmat lomat sairaanhoitajilla on yksityiseen puoleen verrattuna
- Ei myöskään mainita että sairaanhoitajien palkka maksetaan veroista, ja jo nyt eletään lasten rahoilla. Jostain pitäisi leikata jotta palkkoja voitaisiin korottaa, tai palkan korotuksen maksavat lapset.

Kommentit (224)

Vierailija
101/224 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkoista puhuminen näissä ketjuissa on ihan höpöhöpö hommaa -  vailla todellisuuspohjaa Puhutaan peruspalkasta ja unohdetaan kertoa sen lisäksi tulevista lisistä. On kokemuslisä, henkilökohtainen lisä, olosuhdelisä jne. Näitä lisiä hyvä työntekijä saattaa saada yli 40 % peruspalkan lisäksi. Vasta sen jälkeen tulee esimerkiksi sairaanhoitajille ns. haittatyölisät vuora-, ilta-, yö-, lauantai- ja sunnuntaitöistä. Näistä saattaa kertyä myös huomattava summa kuukaudessa, jolloin ansiotaso on ihan jotain muuta kuin ns. peruspalkka! Kaikesta huolimatta sairaanhoitajat ansitsevat nykyistä paremman palkkauksen raskaassa työssään. Isommalla rahalla saasaan myös alalla valitsevaa työvoimapulaa korjattua.

Joo, minä saan 202e/kk kokemuslisää 31 vuoden työkokemuksesta. En saa mitään "henkilökohtaista lisää" tai "olosuhdelisää". Mikä tuo olosuhdelisä edes on? Ai niin, edellisessä työpaikassa sain henkilökohtaista lisää 30e/kk, kun olin lisäkouluttautunut ja minulla oli paljon vastuualueita :)

Vierailija
102/224 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikataanko lomarahoja 30%? Uusi kyky eli palkanalennus? Lakko-oikeus pois? Pakkorokotukset ja maskipakko 8 h/päivä? Ei perheen kanssa yhteisiä loma-aikoja,? Palkka vähän yli 2000 kk ja vastuu toisen hengestä.

Kiinnostaako ala.

Tämä oli muuten insinöörin johtaman hallituksen päätös, jota parannettiin vielä tekemällä näin koronaa ennen koulutusleikkauksia ja heikentämällä huoltovarmuutta.

Niin. Nuo samat leikkaukset tulivat myös muille toimialoille, mutta ne eivät uhriudu aiheesta. Insinööri sai rahat riittämään, niin että nykyinen sukupolvi eli omillaan. Toisin on nyt. Sipilän hallituksen koulutuksen budjetilliset leikkaukset eivät olleet dramaattisia, mutta ammattikoulutuksen uudistus oli surkea. Koulutusjärjestelmä on tuhottu vihervasemmiston inkluusiomallilla, eikä siitä luovuta kun vihervasemmisto vastustaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/224 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ ei ole yhtään sen kuormittavampaa, kuin ennenkään. Tuntipalkka.

Vierailija
104/224 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi nostaa palkkoja! Kannattaa kuitenkin opetella intuboimaab ja katetroimaan itse varmuudeksi. Itse itkin onnesta, kun tupaahti opinto-oikeus toiselle alalle. Sannjo harjoittelusta saman rahan, kuin hoitajana. Irtisanoin itseni ennen joulua, nyt teen oari keikkaa silloin tällöin. Ei enää väkivallan uhkaa, kusipääpotilaita ja huonoa johtoa. Ei tuu ikävä, moro! Ja ammattioikeuksista luovun heti kun menen ekaan harkkaan, sen jälkeen ei tarvitse pelätä, että ikinä enää pesisin yhtäkään takamusta tai irrottelisin limaa tapetteluilla, hyi hele.

Vierailija
105/224 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tyhmä kysymys, mutta miksi ei voida ottaa sitä halpatyövoimaa runsain mitoin? Miksi pitää ensin kiusata hoitajia, nosta heidän palkkansa (ainakin ideana) hullun korkealle, ja sitten antaa sen romahtaa omaan mahdottomuuteensa? Vai menettääkö raha arvonsa niin, että ei väliä. Kertoisiko joku viisaampi, mitä tämä taktikointi hoitajien suhteen tarkoittaa.

Ei ole tyhmä kysymys. Enkä osaa antaa tuohon kuin oman näkemykseni asiasta ja se on tämä:

a) Heidän kielitaitonsa pitäisi olla kunnossa ja koska suomi on vaikea kieli oppia tyhjästä, saamme tänne kielitaidottomia joiden kanssa työskenteleminen on paitsi turhauttavaa, se aiheuttaa riskejä. Minulla ei ole näitä ihmisiä vastaan mitään, mutta kollega joka ei osaa kommunikoida minun kanssani tai potilaan kanssa on hirveä riski ja kuormitus työyhteisölle ja lisäksi en kaipaa yhtään enempää julkista parjausta hoitajiemme ammattitaidosta tai kielitaidosta.

b) Halpatyömaista ei saada suoraan sairaanhoitajia, joilla on suomessa vaadittava koulutustaso. Nämä ihmiset joutuvat siis käymään lisäkoulutusta sairaanhoitajan tehtäviin ja lisäkoulutus vie aikaa ja rahaa.

c) Vaikka saisimme tänne kielitaitoisia ja sopivan osaamisen omaavia hoitajia, meidän pitäisi jotenkin pystyä pitämään heidät Suomessa töissä, jotta ongelmaa ei vain siirrettäisi muutamilla vuosilla. Moni on jo huomioinut, että Suomen naapureissa hoitajan työstä maksetaan enemmän. Miksi nämä ihmiset eivät siis menisi suoraan vaikka Tanskaan, koska Suomi kilpailee huonosti kun palkoista puhutaan?

d) Kaikki halpatyömaista tulevat hoitajat eivät ole sairaanhoitajia, osa on hoiva-avustajia tai lähihoitajia ja vaikka lisäkäsille on tarvetta, se ei edelleenkään ratkaise ongemaa sairaanhoitajien puutteesta. Ja lähihoitajalla ja hoiva-apulaisellakin pitää olla meillä tietty osaaminen, muutenhan voitaisiin ottaa ihmisiä töihin vaikka kadulta.

e) Hoitajapula on maailmanlaajuinen ilmiö, en tiedä onko missään maassa tarpeeksi hoitajia. Ei sieltä halpatyömaista voi kaikki hoitajat lähteä tänne ja vaikka lähtisivätkin, monet muutkin maat kuin Suomi kilpailevat heistä.

Suomen kieli ei oikeasti ole erityisen vaikea oppia, siinä on paljon oppimista helpottavia piirteitä. Nykyaikana monilla vanhuksillakin on kielitaitoa.

Tuttu vanhus ei varsinaisesti moiti suomalaisia hoitajiaan, mutta viihtyy selvästi parhaiten ainoan aasialaisen hoitajansa hoidokkina. Tämä on tietysti pelkkä anekdootti, eikä todista laajemmasti mitään, mutta minun asennettani ulkomaalaisiin hoitajiin se on muuttanut.

Vierailija
106/224 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan juuri joitain päiviä sitten luin jonkin artikkelin jossa oli listattu sairaanhoitajien keskipalkat euroopassa. Suomea huonommat palkat vain itäeuroopan ja baltian maissa. Ja maiden yleisen palkkatason vertailussa Suomen sairaanhoitajat olivat neljänneksi huonoimmalla sijalla. Että kyllä todellakin täällä on ihan oikeasti huonot palkat hoitoalalla. Ihan vaikka huomioitaisiin että yleinen palkkataso muissakin ammateissa on monessa maassa korkeampi. Yllättävää oli että jopa sellaisisa maissa joissa olen ajatellut olevan heikko palkkataso, sairaanhoitajien keskipalkka oli korkeampi kuin meillä. Italiassakin keskipalkka oli 100€ enemmän kuin meillä.

Italiassa tuloerot ovat suuremmat kuin suomessa. Tämän takia sairaanhoitajille maksetaan paremmin. Pitäisikö tuloeroja myös suomessa kasvattaa?

Italiassa on parempi palkkaisia jalkapalloilijoita kuin Suomessa. Pitäisikö leikata jalkapallolta Veikkaus-varoja ja kannustaa pelaajia ottamaan enemmän itse vastuuta?

Vierailija
107/224 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta kysyn, olisitteko tulevaisuudessa valmiita hoitamaan itse esimerkiksi iäkkäät vanhempanne, tai vaihtoehtoisesti maksamaan siitä jopa tuhansia euroja kuussa? Tai onko teille ok, että sen mahdollisesti muistisairaan äidin on mahdotonta kommunikoida hoitajansa kanssa, kun yhteistä kieltä ei ole? Olisitteko valmiita maksamaan omasta hoidostanne huomattavasti nykyistä enemmän? Tai ajatellaan skenaariota, että odottaisit työkyvyttömänä leikkaushoitoa, jonka myötä pääsisit takaisin työelämään ja joutuisitkin odottamaan tätä jopa vuoden?

Jos hoitajia ei saada lisää ovat e.m. skenaariot mahdollisia, jopa todennäköisiä. Erityisesti vanhustenhoito on jo nyt romahtamaisillaan. Jos tilanne olisi mahdollista korjata hoitajien palkkojen korotuksella, onko tätä enää varaa jättää tekemättä?

Mitä pitäisi tehdä? Maksaa enemmän nykyisille sairaanhoitajille, ja tämän jälkeen vähentää henkilökuntaa, kun rahat eivät riitä. Tuo varmaankin tekee työstä mukavampaa, ja palkan korotus auttaa jaksamaan työssä.

Jos rahaa ei ole eikä yhtäkkiä keksitä jotain taikakeinoa saada lisää kielitaitoisia hoitoalan ammattilaisia muilla tavoin, niin sitten tosiaan jokaisen tulee varautua siihen että tulevaisuudessa hoidosta joutuu maksamaan huomattavasti nykyistä enemmän eivätkä kaikki välttämättä enää riittävää hoitoa saa.

Vierailija
108/224 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tyhmä kysymys, mutta miksi ei voida ottaa sitä halpatyövoimaa runsain mitoin? Miksi pitää ensin kiusata hoitajia, nosta heidän palkkansa (ainakin ideana) hullun korkealle, ja sitten antaa sen romahtaa omaan mahdottomuuteensa? Vai menettääkö raha arvonsa niin, että ei väliä. Kertoisiko joku viisaampi, mitä tämä taktikointi hoitajien suhteen tarkoittaa.

Kun ei se ” halpa työvoima” tyhmää ole. Pian huomaavat samat ongelmat kuin suomalaiset kollegansa.

Ja kysyä sopii, miksi he alunperinkään tänne tulisivat, kun Ruotsissa ja Norjassa on paljon parempi palkka?

Yhden kielen opiskelulla pärjäävät molemmissa.

Vierailija
109/224 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi nostaa palkkoja! Kannattaa kuitenkin opetella intuboimaab ja katetroimaan itse varmuudeksi. Itse itkin onnesta, kun tupaahti opinto-oikeus toiselle alalle. Sannjo harjoittelusta saman rahan, kuin hoitajana. Irtisanoin itseni ennen joulua, nyt teen oari keikkaa silloin tällöin. Ei enää väkivallan uhkaa, kusipääpotilaita ja huonoa johtoa. Ei tuu ikävä, moro! Ja ammattioikeuksista luovun heti kun menen ekaan harkkaan, sen jälkeen ei tarvitse pelätä, että ikinä enää pesisin yhtäkään takamusta tai irrottelisin limaa tapetteluilla, hyi hele.

Olit ihan selvästi väärällä alalla. Vai olisiko mielipiteesi työstä muuttunut jos palkka olisi ollut parempi? Sinä saatat edustaa sellaista tapausta jossa palkka pelasti potilaat heitä ja työtään vihaavalta hoitajalta.

Vierailija
110/224 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HUS:illa kk-palkka on kylläkin 2400e/kk, en tiedä siitä kolmesta tuhannesta, jollei mukaan sitten lasketa pitkällä aikavälillä kuormittavia ja sairastuttavia yö-, ilta- ja pyhävuoroja, jotka kaikki pyörivät sattumanvaraisessa järjestyksessä ja tekevät siitä normaalista elämisestä hankalaa. 

Tilastkokeskuksen mukaan keskipalkka on 3200e/kk, eli osa tienaa huonommin, osa enemmän. Tietenkin työhön kuuluu vuorotyötä, koska sairaanhoitajan ammatti ei ole pelkästään 8:00-16:00 työtä. Lomat ovat myöskin reilut, jossa voi sitten lepäillä.

38 lomapäivää saa jos on ollut kunnalla töissä 15 vuotta.

Juu ja kerrotaan heti että 38 lomapäivää on oikeasti 38 lomapäivää eli 7,6 viikkoa. Kun verrataan yksityisen puolen viiden viikon lomaan laskutaitoinen ymmärtää heti että noiden ylimääräisten lomien vuoksi tarvitaan 1 ylimääräinen sairaanhoitaja jokaista 17 sairaanhoitajaa kohden. On muuten aika huikean iso asia kun miettii mittakaavaa.

Ne lomapäivät ovat kunta-alalla historian valossa kompensaatio sille, että olet todellakin palkkakehityksen huipulla 10 vuoden työuran jälkeen. Jos 15 vuoden työskentelystä saisi vaikkapa 15% ikälisän, ylimääräiset lomapäivät voisi poistaa. Tai vielä parempi jos sairaanhoitajille tulisi mahdollisuus erikoistua johonkin erikoisalaan esim. 10 vuotta työskenneltyään, ja siitä maksettaisiin reilu palkanlisä, niin ei tarvitsisi pitkillä lomilla kompensoida sitä ettei kokeneelle työntekijälle haluta maksaa kokemuksesta.

En ymmärrä mistä olosuhdelisistä täällä joku höpisee, hoitoalalla ei todellakaan makseta kuin vuorolisät ja kokemuslisät. Joskus joku voi saada määräaikaista henkilökohtaista lisää, määrä joitakin kymppejä kuussa, tai extravastuista jotain lisää, taas joitakin kymppejä kuussa. Ei me mitään paperimiehiä olla. Tai lääkäreitä, jotka saavat helposti tonnin kuussa toimenpidepalkkioita.

Vierailija
111/224 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkan riittävyydestä työn vaativuuteen nähden kiisteleminen on ihan turhaa. Jos palkka on riittävä, alalla riittää tekijöitä. Jos palkka on työhön ja työoloihin nähden liian pieni, alalla on työvoimapulaa. Tämä on aivan selkeä mittari.

Mitenkäs se hoitoalalla olikaan, tulijoita pilvin pimein koska palkka houkuttelee vai oliko niin että alalle tulijoitakin lähtee samaa tahtia pois kun huomataan ettei korvaus ole riittävä työhön nähden?

Asia ei ole ihan suoraan noin.

Esimerkiksi minä en alkaisi sairaanhoitajaksi vaikka palkka olisi 10 000 eur/kk, koska ala ei sovi minulle. Vastaavasti enemistö sairaanhoitajista ei pärjäisi minun työssäni, joka edellyttää huomattavaa matemaattista lahjakkuutta ja halukkuutta tehdä työtä ilman että näkee ollenkaan ihmisiä.

Väestön ikääntyminen on aiheuttanut sen että hoitajia tarvitaan ihan valtavasti, ja meiltä loppuu alalle sopivat ihmiset. En ole realistista yrittää houkutella potentiaalisia insinöörejä, rakennusmestareita, koneenhoitajia, ym isoilla palkoilla alle joka ei heille lähtökohtaisesti sovi.

Hoitajat yrittävät myydä mielikuvaa että jos he eivät pääse lääkärien palkoille, he siirtyvät sitten julkisen sektorin johtajiksi tai insinööritoimistojenn huippusuunittelijoiksi. Minä en tuota niele. Jos asia olisi näin, hoitajat olisivat kouluttautuneet lääkäreiksi alun perinkin.

Itse työskentelin 10v teholla. Nyt yrittäjänä. Suurinosa samaan aikaan kanssani aloittaneista sairaanhoitajista on kouluttautunut eteenpäin tai vaihtanut alaa. Tuo kirjoituksesi siitä, ettemme sopisi muualle kuin hoitoalalle, on loukkaavaa ja pelkästään sinun mielikuvitustasi. Et ole päivääkään töitä tehnyt sairaalassa, saatika teholla, etkä tiedä mitä se vaatii myös sairaanhoitajilta.

Hoitaja ystävistäni osa on nykyään insinöörejä, kaksi politiikassa, on yrittäjiä, kaksi on hammaslääkäreitä jne.

Moni meistä on lähteny suoraan lukiosta opiskelemaan sairaanhoitajaksi, koska haluaa auttaa ihmisiä ja omaa hyvän tunneälyn. Kymmenessä vuodessa tajuaa, mitä työ ottaa ilman että antaa muuta kuin uupumuksen. Työtään ei ehdi tekemään hyvin, lomat perutaan tai siirretään tai pidetään kahdessa osassa, joulut ja juhannukset töissä.

Lisävastuuta ja koulutusta kyllä tarjotaan, jopa esimiestehtäviä, ilman että siitä ollaan valmiita maksamaan mitään.

Kunnianhimoisille ihmisille tämä ei riitä. Onneksi itsekkin lähdin enkä todellakaan palaa. Tienaan nykyään noin 8000-10 000e kk.

Tarinoiden mukaan kaikki sairaanhoitajat päätyvät johtajiksi, menestyviksi yrittäjiksi, tms. Sairaanhoitajat ovat niitä huippumenestyjiä.

Eli kappas, sittenhän pitäisi maksaa niitä lääkärien palkkoja, eikö vain?

Ihmetyttää vain miksi he sitten päätyivät AMK-sairaanhoitajiksi eikä lääkäreiksi?

Ihan mututuntumalla voisin arvata, että sairaanhoitajan ammatti itsessään on sellainen, että se jalostaa näitä tietynlaisia taitoja, kuten paineensietokykyä, tarkkuutta ja useiden asioiden suorittamista samaan aikaan, puhumattakaan ryhmätyötaidoista ja yleisistä ihmissuhdetaidoista, jotka sitten auttavat myöhemmin elämässä kun vaihtaa alaa. Moni hoitoalalle päätyjä on valinnut alan nuorena, kun ei vielä ollut kovin kypsä tai halusi tehdä hoitotyötä, ennen kuin mieli muuttui. Ja moni lähtee sieltä, kun palaa loppuun tai tajuaa vuosien jälkeen, että samalla vaivalla on pakko saada enemmän rahaa jostain muualta. Helpompihan sitä on vanhempana ja viisaampana opiskella vaikka inssiksi, jos sellainen kiinnostaa ja sopivasti taitoja löytyy.

Ja ihan ohimennen, vaikka hoitajan hommia edelleen teenkin ja olen päässyt myös yliopistoon opiskelemaan tässä sivussa, en silti koskaan opiskelisi lääkäriksi :) Lääkäriksi opiskelevat haluavat siihen ammattiin, toivottavasti eivät pelkän palkan vuoksi.

Sairaanhoitajana tehty työ on varmasti hyvä ja arvokas pohja lähes mille tahansa alanvaihdolle, mutta kyllä heitäkin on jotka siirtyvät aikuisempana sairaanhoitajiksi. Olen itse vaihtanut ”uraa” ja sen pitäisi olla yleensäkin luonnollisempi asia. Olen ollut kohta 40 vuotta työelämässä ja vielä on vuosia reilusti edessä. Millään työpaikalla ne yli 30 vuotta samaa työtä tehneet eivät ole erottuneet muuten kuin ehkä luonnottoman suuren ammatillisen egon vuoksi. Alanvaihtajilla ja muutakin nähneillä on parempi suhteellisuudentaju eikä niin betonoitunut käsitys ”totuuksista”.

Vierailija
112/224 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkan riittävyydestä työn vaativuuteen nähden kiisteleminen on ihan turhaa. Jos palkka on riittävä, alalla riittää tekijöitä. Jos palkka on työhön ja työoloihin nähden liian pieni, alalla on työvoimapulaa. Tämä on aivan selkeä mittari.

Mitenkäs se hoitoalalla olikaan, tulijoita pilvin pimein koska palkka houkuttelee vai oliko niin että alalle tulijoitakin lähtee samaa tahtia pois kun huomataan ettei korvaus ole riittävä työhön nähden?

Asia ei ole ihan suoraan noin.

Esimerkiksi minä en alkaisi sairaanhoitajaksi vaikka palkka olisi 10 000 eur/kk, koska ala ei sovi minulle. Vastaavasti enemistö sairaanhoitajista ei pärjäisi minun työssäni, joka edellyttää huomattavaa matemaattista lahjakkuutta ja halukkuutta tehdä työtä ilman että näkee ollenkaan ihmisiä.

Väestön ikääntyminen on aiheuttanut sen että hoitajia tarvitaan ihan valtavasti, ja meiltä loppuu alalle sopivat ihmiset. En ole realistista yrittää houkutella potentiaalisia insinöörejä, rakennusmestareita, koneenhoitajia, ym isoilla palkoilla alle joka ei heille lähtökohtaisesti sovi.

Hoitajat yrittävät myydä mielikuvaa että jos he eivät pääse lääkärien palkoille, he siirtyvät sitten julkisen sektorin johtajiksi tai insinööritoimistojenn huippusuunittelijoiksi. Minä en tuota niele. Jos asia olisi näin, hoitajat olisivat kouluttautuneet lääkäreiksi alun perinkin.

Itse työskentelin 10v teholla. Nyt yrittäjänä. Suurinosa samaan aikaan kanssani aloittaneista sairaanhoitajista on kouluttautunut eteenpäin tai vaihtanut alaa. Tuo kirjoituksesi siitä, ettemme sopisi muualle kuin hoitoalalle, on loukkaavaa ja pelkästään sinun mielikuvitustasi. Et ole päivääkään töitä tehnyt sairaalassa, saatika teholla, etkä tiedä mitä se vaatii myös sairaanhoitajilta.

Hoitaja ystävistäni osa on nykyään insinöörejä, kaksi politiikassa, on yrittäjiä, kaksi on hammaslääkäreitä jne.

Moni meistä on lähteny suoraan lukiosta opiskelemaan sairaanhoitajaksi, koska haluaa auttaa ihmisiä ja omaa hyvän tunneälyn. Kymmenessä vuodessa tajuaa, mitä työ ottaa ilman että antaa muuta kuin uupumuksen. Työtään ei ehdi tekemään hyvin, lomat perutaan tai siirretään tai pidetään kahdessa osassa, joulut ja juhannukset töissä.

Lisävastuuta ja koulutusta kyllä tarjotaan, jopa esimiestehtäviä, ilman että siitä ollaan valmiita maksamaan mitään.

Kunnianhimoisille ihmisille tämä ei riitä. Onneksi itsekkin lähdin enkä todellakaan palaa. Tienaan nykyään noin 8000-10 000e kk.

Ei tietenkään riitä.

Ja - mitenkään väheksymättä hoitajien työtä - siksi ne palkat ovatkin kolmen tonnin eikä kymppitonnin tienoilla, koska on vähän outoa jos kunnianhimoinen ihminen pääty sairaanhoitajaksi. Alalle jolla ylenemismahdollisuudet ovat vähäiset, ollaan tekemisissä ihmisten kanssa, ei kilpailla, jne. Tuohan on viimeinen ala jolle kunnianhimoisen kannattaa kouluttautua, pl. huippukirurgit ja vastaavat.

Jos noin on, ala on alun perinkin ollut väärä. Suomeksi sanottuna olette alisuorittaneet pahasti suhteessa siihen mitä lopulta halusitte.

Ei tuollaista ongelmaa palkankorotuksilla ratkaista.

Ja kaikki 18 vuotiaatko tietävät missä työskennellä seuraavat 40 vuotta? Kyllä hoitajissa on paljon niitä ysin ja kympin oppilaita jotka ovat lähteneet alalle kun ei ole muutakaan keksineet. Auttamisenhalu mielessä.

Ja sinusta ratkaisu on että kun nämä ihmiset alkavat kaivata työtä jolla ruokkia kunnianhimoa ja pyrkiä kohti nitä 8 000 - 10 000 eur/kk tuloja, niin ratkaisu on korottaa sairaanhoitajien palkat lääkärien tasolle?

Minunkin työpaikallani on ysin ja kympin oppilaita jotka tekevät 2 200 euron kk-palkalla perustehtäviä kun eivät muutakaan alaa keksineet. Jos nämä haluavatkin pyrkiä juristeiksi tai kirurgeiksi, niin kaikkien palkkoja pitäisi korottaa ko. tasolle?

Eihän tuossa ole mitään järkeä.

En ole missään vaatinut hoitajille 10 000e palkkoja. Kerroin mitä itse nykyään tienaan.

On kuitenkin väärin, ettei lisäkouluttautumisella ja vastuutehtävillä pysty vaikuttamaan palkkaansa yhtään. Teholle lähtee hoitajista ne kunnianhimoisimmat jotka haluavat kehittyä työssään. Ja pettyvät kun mikään osaaminen ei vaikuta palkkaukseen. Kuitenkaan ilman tuntuvaa palkankorotusta meiltä loppuu hoitajat ja niitä ei korvata filippiiniläisillä hoitajilla.

Voit kertoa mitä tahansa, anonyymisti täällä kirjoitellaan.

Kun lähes kaikissa tarinoissa alanvaihtajat tienaavat 5 000 - 10 000 eur saman tien, kertomukset kokevat inflaation kun on selvää että suurin osa niistä on keksittyjä.

Ei tietenkään ole pakko uskoa. Ei se minulta ole pois.

Vierailija
113/224 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tyhmä kysymys. Enkä osaa antaa tuohon kuin oman näkemykseni asiasta ja se on tämä:

a) Heidän kielitaitonsa pitäisi olla kunnossa ja koska suomi on vaikea kieli oppia tyhjästä, saamme tänne kielitaidottomia joiden kanssa työskenteleminen on paitsi turhauttavaa, se aiheuttaa riskejä. Minulla ei ole näitä ihmisiä vastaan mitään, mutta kollega joka ei osaa kommunikoida minun kanssani tai potilaan kanssa on hirveä riski ja kuormitus työyhteisölle ja lisäksi en kaipaa yhtään enempää julkista parjausta hoitajiemme ammattitaidosta tai kielitaidosta.

b) Halpatyömaista ei saada suoraan sairaanhoitajia, joilla on suomessa vaadittava koulutustaso. Nämä ihmiset joutuvat siis käymään lisäkoulutusta sairaanhoitajan tehtäviin ja lisäkoulutus vie aikaa ja rahaa.

c) Vaikka saisimme tänne kielitaitoisia ja sopivan osaamisen omaavia hoitajia, meidän pitäisi jotenkin pystyä pitämään heidät Suomessa töissä, jotta ongelmaa ei vain siirrettäisi muutamilla vuosilla. Moni on jo huomioinut, että Suomen naapureissa hoitajan työstä maksetaan enemmän. Miksi nämä ihmiset eivät siis menisi suoraan vaikka Tanskaan, koska Suomi kilpailee huonosti kun palkoista puhutaan?

d) Kaikki halpatyömaista tulevat hoitajat eivät ole sairaanhoitajia, osa on hoiva-avustajia tai lähihoitajia ja vaikka lisäkäsille on tarvetta, se ei edelleenkään ratkaise ongemaa sairaanhoitajien puutteesta. Ja lähihoitajalla ja hoiva-apulaisellakin pitää olla meillä tietty osaaminen, muutenhan voitaisiin ottaa ihmisiä töihin vaikka kadulta.

e) Hoitajapula on maailmanlaajuinen ilmiö, en tiedä onko missään maassa tarpeeksi hoitajia. Ei sieltä halpatyömaista voi kaikki hoitajat lähteä tänne ja vaikka lähtisivätkin, monet muutkin maat kuin Suomi kilpailevat heistä.

Suomen kieli ei oikeasti ole erityisen vaikea oppia, siinä on paljon oppimista helpottavia piirteitä. Nykyaikana monilla vanhuksillakin on kielitaitoa.

Tuttu vanhus ei varsinaisesti moiti suomalaisia hoitajiaan, mutta viihtyy selvästi parhaiten ainoan aasialaisen hoitajansa hoidokkina. Tämä on tietysti pelkkä anekdootti, eikä todista laajemmasti mitään, mutta minun asennettani ulkomaalaisiin hoitajiin se on muuttanut.

Suomen kieli on yksi vaikeimmista kielistä kieliopin takia. Kielen kyllä oppii, jos haluaa.

Vierailija
114/224 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta kysyn, olisitteko tulevaisuudessa valmiita hoitamaan itse esimerkiksi iäkkäät vanhempanne, tai vaihtoehtoisesti maksamaan siitä jopa tuhansia euroja kuussa? Tai onko teille ok, että sen mahdollisesti muistisairaan äidin on mahdotonta kommunikoida hoitajansa kanssa, kun yhteistä kieltä ei ole? Olisitteko valmiita maksamaan omasta hoidostanne huomattavasti nykyistä enemmän? Tai ajatellaan skenaariota, että odottaisit työkyvyttömänä leikkaushoitoa, jonka myötä pääsisit takaisin työelämään ja joutuisitkin odottamaan tätä jopa vuoden?

Jos hoitajia ei saada lisää ovat e.m. skenaariot mahdollisia, jopa todennäköisiä. Erityisesti vanhustenhoito on jo nyt romahtamaisillaan. Jos tilanne olisi mahdollista korjata hoitajien palkkojen korotuksella, onko tätä enää varaa jättää tekemättä?

Ei mahdolisia, vaan totta. Lisäksi pitää myös tottua siihen, että lapset hoidetaan itse,ja hoitoon et pääse, jos tarvitset sitä.

Vierailija
115/224 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimiturva Suomessa on 500+halpa asunto. Keskimääräinen eläke 1500 käteen. Suurin osa eläkeläisistä elää noin tonnin eläkkeellä. 

Vierailija
116/224 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällistyttävää kommentointia täällä ihmisiltä jotka eivät ole edes nähneet erikoissairaanhoidossa työskentelevää sairaanhoitajaa työssään.

Hoitajia haukutaan täällä kunnianhimottomiksi, älykkyydeltään vajaaviksi ihmisiksi jotka sietääkin tyytyä kohtaloonsa kun ovat hoitajiksi lähteneet. Pelkällä kiitoksella pitäisi elää ja tehdä pyytteettömästi töitä kutsumuksesta huonoissa työoloissa.

Kun siihen ei suostuta, on maa ihan pulassa. Onko täällä kommentoijilla jokin hyvä ehdotus miten alalla olevat saadaan pysymään työssään ja alalle uusia työntekijöitä jotta nykyiset ei uuvu?

Jos palkkoja ei nosteta, miten ratkaisette ongelman?

Pakotetaan hoitajat töihin valmiuslailla?

Vierailija
117/224 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ällistyttävää kommentointia täällä ihmisiltä jotka eivät ole edes nähneet erikoissairaanhoidossa työskentelevää sairaanhoitajaa työssään.

Hoitajia haukutaan täällä kunnianhimottomiksi, älykkyydeltään vajaaviksi ihmisiksi jotka sietääkin tyytyä kohtaloonsa kun ovat hoitajiksi lähteneet. Pelkällä kiitoksella pitäisi elää ja tehdä pyytteettömästi töitä kutsumuksesta huonoissa työoloissa.

Kun siihen ei suostuta, on maa ihan pulassa. Onko täällä kommentoijilla jokin hyvä ehdotus miten alalla olevat saadaan pysymään työssään ja alalle uusia työntekijöitä jotta nykyiset ei uuvu?

Arvostuksenpuute näkyy täälläkin kirjoituksissa. Kummasti sitä arvostusta alkaa löytymään kun itse joutuu hoitoon tai seuraa läheisen hoitoa sairaalassa.

Vierailija
118/224 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule enää tapahtumaan. Työnantajat ovat odottaneet kieli pitkällä. Ylempi valtionjohto on tajunnut, että mikäli olisivat tehbeet niin, niinsuurijoukko hoitajia olisi lähtenyt taas alalta, kuten teki viime keväänä.

Vierailija
119/224 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyönlisät saisivat olla isommat. Tai sitten listat voisi tehdä järkevämmin. Itse eilen tein illan ja tänään määrättiin listan mukaan aamuun. 3 tuntia nukuin viime yönä. Sitä käy pää vielä kierroksilla kun kotiin pääsee illasta.

Nyt olen jo aamuvuorosta kotiutunut, eikä vieläkään väsytä. Päätä jomottaa,pää ylikierroksilla. Toivottavasti en isoja virheitä tehnyt töissä. Njaa, yksi vapaa ja sit taas jatkuu..

Vierailija
120/224 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei se ” halpa työvoima” tyhmää ole. Pian huomaavat samat ongelmat kuin suomalaiset kollegansa.

Ja kysyä sopii, miksi he alunperinkään tänne tulisivat, kun Ruotsissa ja Norjassa on paljon parempi palkka?

Yhden kielen opiskelulla pärjäävät molemmissa.

Suomi kilpailee " halpatyömaiden"( esim Filippiinit) hoitajista GLOBAALISTI muiden maiden kanssa. Me häviämme 1) Palkka- Ruotdi,Norja,Tanska,Saksa,Englanti,Usa 2) Kieli 3) Sijainti 4) Ilmasto ( paotsi muut Pohjoismaat) 5) Hoitotyön arvostus 6) Työkulttuuri, esim johtaminen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi