Ravitsemussuositukset muuttumassa - USAsta uutispommi
Academy of Nutrition and Dietetics antaa kohta uudet kansalliset ravitsemussuositukset perustuen vain pätevään tieteelliseen näyttöön. Ydinkohtia tulevat olemaan:
-kolesterolin vaarallisuudelle ei ole perusteita
-tyydyttyneen rasvan vaarallisuudelle ei ole perusteita, ei yhteyttä sydän- ja verisuonitautiriskiin
-suolan vaarallisuus on väestötasolla kyseenalaistettava (tietyille ryhmille haitallinen mutta ei koko väestölle ja vähäsuolainen ravitsemus on itse asiassa yhteydessä lisääntyneeseen kuolleisuuteen)
-suurin terveysriski on ravintoon lisätty sokeri ja sen karsiminen ruokavaliosta tulee olemaan tulevien suositusten tärkein painopiste terveyden kannalta.
Onko siis parjattu Antti Heikkilä ja kumppanit sittenkin oikeassa?!
Kommentit (64)
http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/files/images/vrn/2014/ravitsemussuositukset_2014_fi_web.pdf
Olen nyt syönyt näiden suositusten mukaisesti joka päivä 1.1.2015->
Ja voin sanoa että toimii.
Olen lihonnut 15kg
Kolesterolini on noussut 5,2-> 6,3
1.6.2015 aloitan seuraavan testin ja syön vastoin näitä määräyksiä = syön punaista lihaa, pekonia, en syö maitotuotteita, juon viinaa jne uskon että laihdun 20kg kesän aikana.
Kyllähän suomalaisenkin ravintosuosituksen mukaan sokeria tulee välttää. Siinä hiilihydraatit neuvotaan ottamaan täysjyväviljasta ja hedelmistä. Rasvatkin siinä nähdään tärkeinä.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 07:02"]Enpä uskois mihinkään mitä jenkit syöttää. Mitäs tapahtuikaan muutama vuosi sitten? Kehittivät uusia vallankumouksellisia ja varmasti tutkittuja rokotteita ja asperger/autismi räjähti käsiin. Käyttäisin tuota tutkimusta vessassa perseeni pyyhkimiseen.
[/quote]
Mitä nämä rokotteet ovat? Lähde?
On oikeessa !! Oon tienny jo kauan tän!
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 19:43"]
Academy of Nutrition and Dietetics antaa kohta uudet kansalliset ravitsemussuositukset perustuen vain pätevään tieteelliseen näyttöön. Ydinkohtia tulevat olemaan:
-tyydyttyneen rasvan vaarallisuudelle ei ole perusteita, ei yhteyttä sydän- ja verisuonitautiriskiin
-suolan vaarallisuus on väestötasolla kyseenalaistettava (tietyille ryhmille haitallinen mutta ei koko väestölle ja vähäsuolainen ravitsemus on itse asiassa yhteydessä lisääntyneeseen kuolleisuuteen)
-suurin terveysriski on ravintoon lisätty sokeri ja sen karsiminen ruokavaliosta tulee olemaan tulevien suositusten tärkein painopiste terveyden kannalta.
[/quote]
Lähde ilmeisesti tämä
Scientific Report of the 2015 Dietary Guidelines Advisory Committee (DGAC)
http://www.health.gov/dietaryguidelines/2015-scientific-report/
Jota uutista sitten 'Academy of Nutrition and Dietetics' suosittelee.
Academy Of Nutrition And Dietetics Commends Strong, Evidence-Based Dietary Guidelines Report
WASHINGTON, May 14, 2015 /PRNewswire-USNewswire/ -- The Academy of Nutrition and Dietetics, the world's largest organization of food and nutrition professionals, commends the 2015 Dietary Guidelines Advisory Committee for drafting a strong, evidence-based Scientific Report outlining recommendations and rational for the forthcoming 2015 Dietary Guidelines for Americans. The Academy supports these recommendations that will improve how and what Americans eat.
"The Academy applauds the evidence-based systematic review of the literature, which is vital to the DGAC's assessment of the science," said registered dietitian nutritionist and Academy President Sonja L. Connor. "We commend the Department of Health and Human Services and the Department of Agriculture for their commitment to the Nutrition Evidence Library and their ongoing efforts to strengthen the evidence-based approach for assessing the scientific literature for future dietary recommendations."
In comments recently submitted to USDA and HHS, the Academy supports the DGAC in its decision to drop dietary cholesterol from the nutrients of concern list and recommends it deemphasize saturated fat from nutrients of concern, given the lack of evidence connecting it with cardiovascular disease.
"Despite some criticism suggesting that changed recommendations illustrate concerns about the validity of the nutrition science upon which the Dietary Guidelines are based, the DGAC should change its recommendations to be consistent with the best available science and to abide by its statutory mandate," Connor said.
The Academy also expresses concern over blanket sodium restriction recommendations in light of recent evidence of potential harm to the overall population. "There is a distinct and growing lack of scientific consensus on making a single sodium consumption recommendation for all Americans, owing to a growing body of research suggesting that the low sodium intake levels recommended by the DGAC are actually associated with increased mortality for healthy individuals," Connor said.
The Academy supports an increased focus on reduction of added sugars as a key public health concern. "Among the identified cross-cutting issues, the evidence is strongest that a reduction in the intake of added sugars will improve the health of the American public. The identification and recognition of the specific health risks posed by added sugars represents an important step forward for public health," Connor said.
In its comments, Academy also emphasizes that enhanced nutrition education is imperative to any effective implementation. "It is critical to ensure that individuals making diet and behavior changes in accordance with the Dietary Guidelines have access to the resources and support necessary to succeed. HHS and USDA must have sufficient resources to commit to improving a number of initiatives," Connor said.
"The Academy appreciates the opportunity to comment on the Scientific Report and to serve as a resource to HHS and USDA as they finalize the 2015 Dietary Guidelines and develop resources to implement and promote their use," Connor said.
The final 2015 Dietary Guidelines for Americans are expected to be released at the end of this year.
The Academy of Nutrition and Dietetics is the world's largest organization of food and nutrition professionals. The Academy is committed to improving the nation's health and advancing the profession of dietetics through research, education and advocacy. Visit the Academy at www.eatright.org.
SOURCE Academy of Nutrition and Dietetics
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 06:39"]
Mä luin ton Heikkilän blogin (huom. blogi, ei tutkimus) sekä sen jutun newswise-sivulta, johon Heikkilä viittaa. Sekään ei ollut tutkimus vaan siinä sanottiin, että lisättyä sokeria pitäisi vähentää. Heikkilä sujuvasti ohitti tuon kohdan LISÄTYSTÄ sokerista. Heikkilä ei osaa lukea tutkimuksia, ei viitata niihin eikä myöskään julkaista omia tutkimuksia, vaikka hänellä niin muka on kokemus alasta ja väittää olevansa johtava asiantuntija. Uskomatonta. Oli se totuus sitten mitä tahansa, niin hänen toimintansa ja väitteensä eivät kestä päivänvaloa.
[/quote]
Guru mikä guru. Rahat pois tyhmiltä. Kaikkien uskontojen peruskauraa.
Mun mielestä kuulostaa todella fiksulta! Vanhemmillani on maitotila ja jopa lehmät voi paremmin, kun suolan määrää on lisätty. Ei mitään älytöntä määrää, mutta liian vähän suolaa näkyy heti voinnissa. Jos on näin eläimillä, miksei sitten ihmisillä? Samoin tuo kolesteroli, sadat tuhannet syö lääkkeitä, ei voi olla niin suurta tarvetta oikeasti. Myös sokerin osalta olen samoilla linjoilla, ihminen ei tarvitse sitä mihinkään. Itse voin ihan fyysisesti pahoin jos olen syönyt karkkeja, ei se silloin voi olla elimistölle hyväksi. Itse olen aina ollut hoikka, vaikka käytän ruokaan oikeaa kermaa ja voita.
Aloittakaa taas se sama virsi, että näin parannetaan ykköstyypin diabetes :D :D :D En kestä, tukehdun nauruun!
[/quote]
Ja missä viite tai linkki tähän vallankumoukseen?
[/quote]
Ja missä viite tai linkki tähän vallankumoukseen?
Eihän sitä ykköstyypin diabetesta voi kukaan parantaa, eihän sitä kukaan oo väittänytkään. Mutta ihmiset saattaisi voida paljon paremmin ja olla paljon hoikempia ja terveempiä, jos epäterveelliset kevyttuotteet unohdettaisiin. Ja sokeria vähennetään.
Nythän sen näkee, kun Aake Kalliala aloitti Heikkilän tiukan dieetin. Ja Seiska seuraa etenemistä syksyyn asti.
Tavoitteena on, että miehen kakkostyypin diabetes paranee. Miehet löivät vielä kättä päälle ja Kalliala on sitoutunut, ettei edes yhtä kaljaa testijakson aikana kurkusta alas.
Onnea yritykselle!
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:37"]
Mä en ihan ekana luottais amerikkalaisiin tässä ruuan terveellisyysasiassa...
[/quote]
En minäkään, aikamoinen ylipaino-ongelmahan siellä on.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 22:09"]
Itse olen aina ollut hoikka, vaikka käytän ruokaan oikeaa kermaa ja voita.
[/quote]
oikeaa kermaa ja voita? Miksi lehmän jälkeläiselle tarkoitetusta eritteestä tehty elintarvike olisi terveellistä ihmiselle?
Monessa noista on ihan viisaus takana. Esim. terveen ihmisen keho poistaa ylimääräisen natriumin kehosta. Mutta kun ei voida tietää kuka on terve ja kuka ei, niin asetetaan varmuuden vuoksi rajoituksia, että riskiryhmässä olevien terveys saataisiin varmistettua. Sama tuon kolesterolin kanssa. Läheskään kaikilla sydän- ja verisuonitauteja sairastavilla ei ole kohonnut kolesteroli.
Erityisesti sokerin huomioonottaminen on parannus entiseen.
http://areena.yle.fi/1-1755591
Kyllä Jenkeissäkin on havahduttu ongelmaan. Se vaan on aika lailla erilainen yhteiskunta muutenkin kuin Suomessa...
Musta tuntuu, että yksi syypää lihavuuteen ja diabetekseen on nää erilaiset muunnetut maissitärkkelykset. Niissä tärkkelys on muunnettu kemiallisesti muotoon, joka humauttaa hetkessä verensokerit kattoon.
Mutta muunnetut tärkkelykset ovat halpa keino elintarviketeollisuudelle mehevöittää ruoan koostumusta ja Amerikalle keino päästä eroon ylituotantomaissista.
Kun katsotte esimerkiksi lähes mitä tahansa jogurttia, ainesosana on muunnettu maissitärkkelys. Näin ei ollut vielä 15 vuotta sitten.
Ainakin täältä löytyy kyseiset tiedot.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 07:59"]
Laitoksissa on lähes olemattomat sokerimäärät. Siis missä on mehua päivittäin? Ja missä sitä sokeria on
[/quote]
Lapseni päiväkodissa saattaa olla välipalalla sokerinen lisäaineilla höystetty vanukas ja siivu pullaa tai valkoista paahtoleipää, kaksi siivua kurkkua. Tai vaihtoehtoisesti jäätelö, sokerikiisseli tai sokerijogurtti. En miellä näitä terveelliseksi ruoaksi. Kunnallinen päiväkoti. Lapsi pääsi sokerin makuun päiväkodissa. Sitä ennen ei tiennyt vanukkaiden olemassaolosta. Toivoisin tilalle ruisleipää tai edes näkkileipää, mutta valkoinen vehnäleipä on halvempaa.