Miten saada äitini suostuteltua muistikokeeseen?
Epäilen että 65v. äidilläni on alkavan muistisairauden oireita (ei tunnista omia tavaroitaan, ei muista lastenlasten nimiä tai kuinka kotiin ajetaan jne.) ja on aina vaan hajamielisempi. Kuitenkin kieltää että on mitään ongelmaa ja suuttuu jos jotain asiasta huomauttaa.
Hänen äidillänsä oli myös Alzheimerin tauti ja tiedän että varhaisella lääkityksellä voidaan parantaa taudin ennustetta, mutta miten saada hänet muistikokeeseen jos ei itse tiedosta ongelmaa?
Kommentit (42)
Entäs, jos et puhuisi muistikokeesta, vaan ikään liittyvästä/kuuluvasta terveystarkastuksesta. Jos saat hänet lääkäriin saakka, niin tuskimpa siellä alkaa rähjätä testien tekoa vastaan.
Onko äitisi kotipaikkakunnalla muistihoitajaa, joka voisi tulla kotikäynnille? Se on naamioivat "kaikille tämän ikäisille kuuluvaksi", ja etukäteen kerrottava hoitajalle tai lääkärille ongelmista.
Kiitos paljon vastauksista, sain monta hyvää ideaa ja aion kokeilla kaikkia.
ap
Meillä sama, tavarat jatkuvasti kateissa, ei osaa avata maustepurkin kantta kun sen alla on sinetti, ei ymmärrä miksi tv ei mene päälle kun johto on irronnut, kyselee mikä päivä on, kaupassa harhailee jne. Ikää on 60v.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:07"]
Meillä sama, tavarat jatkuvasti kateissa, ei osaa avata maustepurkin kantta kun sen alla on sinetti, ei ymmärrä miksi tv ei mene päälle kun johto on irronnut, kyselee mikä päivä on, kaupassa harhailee jne. Ikää on 60v.
[/quote]
Joo, se on todella huolestuttavaa. Myös sosiaalinen kanssakäyminen on käynyt vaikeaksi. Ei tiedosta rajoja ja on välillä todella aggressiivinen. Onko kenenkään omaisella myös tällaisia oireita? En tiedä liittyvätkö ne toisiinsä.
ap
Muistisairas voi olla ihan millainen vaan, toiset tulee aggressiivisiksi, toiset lempeämmiksi, jotkut täysin puhumattomiksi.
Voi olla myös aggressiivisuutta. Omasta läheisestä tuli Alzheimerin myötä aggressiivinen. Kuoli kuitenkin hyvin nopeasti.
Agressiivisuutta on. Alkoi juuri huutamaan muille, että kuka on jättänyt valot huoneeseen, vaikka oli ainoa, joka oli huoneessa käynyt... Saa raivokohtauksia ihan mitättömistä asioista ihan yllättäen. Muut ovat koko ajan varpaillaan.T.6
Kannattaa tosiaan naamioida se muistitesti joksikin yleiseksi terveystarkastukseksi.
Nro 2:n linkin muistitesti on vain osa testistöstä mikä tehdään, kun muistia tutkitaan.
Äidillesi kannattaa myös mainita, ettei hän ole nyt joutumassa mihinkään hoitokotiin, jotkut pelkäävät sellaista, kun heitä tutkitaan.
Nuo muistitestit ehkä kertovat ikääntyneen ihmisen jo selvästi alentuneesta muistista. Minä olen mies 55v, ja tunnen itseni suunnattoman hajamieliseksi ja tyhmäksi sekä erittäin huonomuistiseksi. Kävin terveyskeskuksen muistitestissä, joka meni läpi liput liehuen, ilman yhtäkään virhettä. Silti saatan unohtaa asiat, joista muutama minuutti sitten puhuttiin, vältän avaamasta suutani koska en muista kerroinko jo asiani ja miten monta kertaa. Saatan tuntitolkulla etsiä työkalua, joka on taskussani, teen käsittämättömiä kirjoitusvirheitä, kyttään TV:n säätiedotusta ja sen loputtua en muista vähääkään siitä, minkälaista säätä mihinkin on ennustettu...
Lähden kauppaan ostamaan jotakin tiettyä tavaraa, palaan auto täynnä kaikenlaista tavaraa, mutta se varsinainen asia on jäänyt hoitamatta. Netissä tekemäni Mensan älykkyystestin mukaan olen älykkäämpi kuin 85% ihmisistä, minkähänlaisia ne oikeasti tyhmät sitten ovatkaan.
Toimi näin. Ota yhteyttä terveyskeskukseen ja kerro ongelmasta. Teille varataan aika ja siellä tehdään ns minitesti. Minitestin tulosten perusteella saa äitisi lähetteen jatkotutkimuksiin. Potilaat tiedostavat itse tilansa ja salaavat sairautensa. Jossain vaiheessa salaaminen ei vain onnistu. Jos äiti ei edes sinun kanssasi halua lääkäriin niin et paljoa voi tehdä. Paras tapa on perustella asia kunnolla ja käyttäytyä määrätietoisen päättäväisesti. Näin menettelimme anopin kanssa. Ongelma oli vain siinä että sairaus oli edennyt jo liian pitkälle eikä lääkkeet enää tehonneet.
Muistitestistä voi saada hyvät pisteet, vaikka olisikin huono muisti. Esim. masentuneisuus saattaa näkyä huonomuistisuutena.
Muistitestissä (MMSE) myös pärjää sellainen, joka on ollut hyvä esim. numeroiden kanssa, seuraa kuitenkin lehtiä/uutisia ja tietää missä ollaan, esim. kotona. Muistihoitajan jatkotesteistä sitten yleensä tulee poikkeamia kun aletaan tarkemmin selvitellä, muistin selvittelyihin kuuluu myös pään kuvaus, sekä verikokeet. Joskus esim. B12 vitamiinin puutos aiheuttaa huonomuistisuutta.
Kunnissa on yleensä musitihoitaja, johon voi olla yhteydssä, hän kyllä neuvoo mitä tehdä. Itse suosittelen myöskin kotikäyntiä tai useampaa tapauksessa että henkilö on epäluuloinen. Muistihoitajat kuitenkin ovat alansa ammattilaisia ja tottuneet kieltävään vastaukseen ensin, kun muistihoitaja tulee tutuksi niin muistiasioitakin on helpompi lähteä selvittelemään.
Se aggessiivisuus johtuu usein ihan siitä kovasta ahdistuksesta, joka ihmisellä itsellään on muistisairauden alkuvaiheessa. Hän itse vielä tajuaa, ettei tajua ja muista. Se on varmasti aivan kauhea tunne.
Sairauden edetessä tilanne tavallaan tulee armollisemmaksi; ei enää tajuakaan itse, ettei muista asioita. On vähän niinkuin onnellisesti pihalla.
Miksi ihmiset on tuollaisia jääriä, etteivät mene tutkimukseen? Pelkääkö joutuvansa jonnekin laitokseen?. Turha pelko ja voit sanoa, että rohkeasti vaan ja lääkkeillä pystyy pidentämään kotona asumisen taitoja vai vuosikymmeniä vielä. Jos ei mene tutkimuksiin, niin voi olla äkkiä tolkku pois.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2015 klo 12:07"]
Miksi ihmiset on tuollaisia jääriä, etteivät mene tutkimukseen? Pelkääkö joutuvansa jonnekin laitokseen?. Turha pelko ja voit sanoa, että rohkeasti vaan ja lääkkeillä pystyy pidentämään kotona asumisen taitoja vai vuosikymmeniä vielä. Jos ei mene tutkimuksiin, niin voi olla äkkiä tolkku pois.
[/quote]
Luulenpa että äidilleni se on sekä kunniakysymys että myös vähän pelottavaa kun tietää mitä tapahtui hänen omalle äidilleen. Isoäitini ei tuntenut enää lopussa ketään, luuli että aikuiset lapsenlapset olivat vielä vauvoja ja yritti ottaa niitä syliin, oli siis aivan pihalla ja puhui sekavia ja joutui sairaalahoitoon loppuelämäkseen.
19 oli siis ap.
Ja lisään vielä että on vähän hankalaa ymmärtää mitä oikeasti tapahtuu kun tietää että jonkinlainen muistin huononeminen ja hajamielisyys kuuluu myös normaaliin vanhenemiseen kuten joku tuossa jo sanoikin ja ei tiedä missä raja menee.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 19:24"]Epäilen että 65v. äidilläni on alkavan muistisairauden oireita (ei tunnista omia tavaroitaan, ei muista lastenlasten nimiä tai kuinka kotiin ajetaan jne.) ja on aina vaan hajamielisempi. Kuitenkin kieltää että on mitään ongelmaa ja suuttuu jos jotain asiasta huomauttaa.
Hänen äidillänsä oli myös Alzheimerin tauti ja tiedän että varhaisella lääkityksellä voidaan parantaa taudin ennustetta, mutta miten saada hänet muistikokeeseen jos ei itse tiedosta ongelmaa?
[/quote]Tämä kirjoitus on kuin minun äidistä. Isä sai lopulta muistihoitajalle ja sitä kautta neurologiset testit . Alzheimerin tauti todettiin, niin kuin hänen äidiltään on myös. Äidille ei saa puhua sairaudesta mitään, suuttuu ihan silmittömästi.
Moni muistisairas saattaa kieltäytyä testistä tai tutkimuksista. Samoin kotihoidon käynneistä, ruuan laittamisesta, lääkkeiden antamisesta, suihkusta jne. Helsingissä on ainakin muistikoordinaattori, jota voi kysyä.
Käyttääkö äitisi tietokonetta?
http://www.tohtori.fi/?page=6510432
Tässä terveydenhuollossa käytettävä muistitestilomake. Tee tämä äidillesi.
http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/extra/amh/mmse.pdf