Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kuinka toimeentulituella voi pärjätä?

Vierailija
23.05.2015 |

Mies jää työttömäksi nyt kesällä, toisin kuin oli alunperin tarkoitus. Pomo siis sanoi että taas uusi vuoden soppari kirjoitetaan kesäkuun lopussa, mutta eilen soitti että taloudellisen ahdingon takia ei voi uusia sopimusta nyt, mutta aikoo kuulemma ottaa yhteyttä kun siihen olis mahis. Työtilanne täällä päin on SURKEA, ellet ole lääkäri, insinööri tai opettaja. Tilannetta pahentaa se, että meille syntyy ensi kuussa toinen lapsi, olen siis nyt itse äitiyslomalla ja äitiyspäivärahani on minimi, joten tiputaan sossun tuelle. Miten sillä rahalla muka pärjää, varsinkin pienten lasten kanssa? Miten siitä rahasta ostaa kaikille vaatteet, kengät yms ruuan lisäksi, ja maksaa laskut? Huoh.. Töitä mies toki nyt alkaa heti hakemaan, mutta työllisyystilanne on oikeasti huono joten realistisesti ajatellen on varauduttava pahimpaan. Saahan mies onneksi työttömyyskorvauksen, mutta pienen palkan takia sekin tuki on pieni.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, eikö täällä kukaan muka elä toimeentulotuella? Tai ole joskus elänyt? :o

Ap

Vierailija
2/22 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä AV:lla sossumammoja riittää, sun otsikko ei vaan ollut tarpeeksi sensaatiohakuinen et se ois houkutellu parhaan aineksen vastaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kohtuullisesti sillä pärjää.

Vierailija
4/22 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää, kun ei muuta voi. Olet nyt lomalla ja mies työtön, niin teillä on hyvä aika kiertää kirppareita, joista löytyy vaatteita. Tai no tyttölapsille löytyy, poikien on harvemmassa.

Laskuja joudutte toki karsimaan, toivottavasti ei ole hirveästi velkaa. Joitain asioita saa harkinnanvaraisena. niin ja säästöt pois tileiltä, jos jotain puskuria on. Sossu pakottaa käyttämään ne heti.

Vierailija
5/22 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliluli tilulilu

Vierailija
6/22 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää, röökit ja kaljat/sidut jätätte kauppaan eikä enää yhtään kännykkää yms osa-maksulla ennen kuin rahatilanne paranee. Kesä on tulossa niin ostatte paljon edullisia kausivihanneksia yms.

Vierailija
7/22 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan saatu toimeentulotukea vajaa vuosi. Mies kolarissa loukkaantui sen verran pahasti että työura jäi siihen, minä kotona viiden alle 8-vuotiaan kanssa. Aluksi oli shokki kun kuukauden tulot pieneni reilusti, mutta kyllä sillä toimeentulee kun vähän kiinnitää huomiota rahankäyttöön.

Helpottavaa myös se että toimeentulotuki maksaa mm sähköt, sairaalamaksut ja harkinnanvaraisesti joskus jotain ekstraa.

Vierailija
8/22 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuella pärjää aivan mainiosti, mutta se tarkoittaa lähtökohtaisesti että menoja on karsittava rankalla kädellä. Pakolliset hankinnat saa hankittua, mutta ei mitään ylimääräistä oikeastaan.

Vierailija
9/22 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin pärjää ja jopa shoppailee tai säästää. muistaa vaan jättää sen dokaamisen, röökaamisen ja muun rahan turhan kulutuksen mieluiten kokonaan.

Vierailija
10/22 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuella on tiukkaa, jos on isompia lapsia (jotka kuluttaa enemmän) ja päivällä tekemistä, esim. opiskelua. Jos olisin ihan vaan kotona, niin olisi aikaa juosta tarjousten perässä ja kirpputoreilla. Mutta kun opiskelee pitkän päivän ja illalla on itsenäistä opiskelua, niin tosi vaikea on saada rahat riittämään. Siis jos ostaa kaiken yhdestä kaupasta, ja kirjoja ja opiskelutarvikkeitakin pitäisi pystyä ostamaan. Me ei oltais pärjätty ilman avustuksia sukulaisilta.

Vierailija
11/22 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enempi sai rahaa toimeentulotuella kuin työttömyyskorvauksella, näin muistelisin. Toimeentulotuella on kyllä paska olla, oot kaikista raha-asioistas tilivelvollinen viranomasille - jos sulla on liikaa omaisuutta niin et saa toimeentulotukea. Ei sitä touhua vaan jaksais, on se niin nöyryyttävää..

Vierailija
12/22 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työttömyyskorvaus on isompi, ko TT-tuki. Ei parane TT-tuella elävän paljoa sairastella, muuten sillä tuella ei elä.

Vierailija
13/22 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:15"]Kyllä työttömyyskorvaus on isompi, ko TT-tuki. Ei parane TT-tuella elävän paljoa sairastella, muuten sillä tuella ei elä.
[/quote]
Riippuu tilanteesta tietysti. Nämä ovat kaksi ihan eri asiaa. Toimeentulotukeahan maksetaan usein työttömyyskorvauksen päälle.

Ja toimeentulotuella nimenomaan on varaa sairastella. Perusosan lisäksi korvataan julkisen terveydenhoidon laskut ja lääkkeet. Me muut maksamme nämä laskut ihan itse.

Vierailija
14/22 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toimeentulotuella nimenomaan on varaa sairastella. Perusosan lisäksi korvataan julkisen terveydenhoidon laskut ja lääkkeet. Me muut maksamme nämä laskut ihan itse.
[/quote]

Ööö mitä!? Missäpäin Suomea näin? Oon ite TT-tuella mutta ei mulle korvata lääkäri / sairaalakäyntejä tai biootteja o.O

Vierailija
15/22 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks aina näissä käsketään jättää dokaaminen ja röökaaminen ja sitten sitä pärjää vaikka pyhällä hengellä? Kaikilla ei ole noita kalliita harrastuksia joista voisi luopua. Ja minä luopuisin kaikesta muusta ensin. Elo ilman iloa ei ole elämisen arvoista. Ja ilo ilman viinaa on teeskentelyä.

Vierailija
16/22 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:30"]

Ja toimeentulotuella nimenomaan on varaa sairastella. Perusosan lisäksi korvataan julkisen terveydenhoidon laskut ja lääkkeet. Me muut maksamme nämä laskut ihan itse. [/quote] Ööö mitä!? Missäpäin Suomea näin? Oon ite TT-tuella mutta ei mulle korvata lääkäri / sairaalakäyntejä tai biootteja o.O

[/quote]

No ainakin Espoossa, Salossa, Turussa, Rovaniemellä, Oulussa, Somerolla.... Ei tietenkään mitään yksityisiä käyntejä. Joka kerta olen saanut maksusitoumuslapun tt-päätöksen mukana, jonka sitten tarpeen tullen kiikutan apteekkiin, jos olen lääkärissä joutunut käymään. Ja lääkärilaskut vien sossuun uuden hakemuksen mukana.

Kannattais varmaan pyytää.

Vierailija
17/22 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:30"]

[/quote]

Ööö mitä!? Missäpäin Suomea näin? Oon ite TT-tuella mutta ei mulle korvata lääkäri / sairaalakäyntejä tai biootteja o.O

[/quote]
Helsingissä. Sain viimeksi tukea pari vuotta sitten, mutta en nyt ihan heti uskoisi, että tuo on muuttunut. Missä itse olet? Voin etsiä Googlesta, jos et itse osaa. Nimenomaan sinulle pitää jäädä käteen se noin 485€, pakollisten menojen, mm. julkisen puolen terveysmenojen jälkeen.

Vierailija
18/22 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:32"]

Miks aina näissä käsketään jättää dokaaminen ja röökaaminen ja sitten sitä pärjää vaikka pyhällä hengellä? Kaikilla ei ole noita kalliita harrastuksia joista voisi luopua. Ja minä luopuisin kaikesta muusta ensin. Elo ilman iloa ei ole elämisen arvoista. Ja ilo ilman viinaa on teeskentelyä.

[/quote]

Varmaan sen takia että veronmaksajien ei tule kustantaa kenenkään ryyppäämistä vaan toimeentulotuki, myös kirjaimellisesti, on sellainen jolla on tultava toimeen. Eli välttämättömyydet tulee sillä saada kustannettua. Viina ei ole välttämättömyys kenellekään, vaikka joku voi ajatella subjektiivisesti että se on hänelle välttämättömyys.

Omalla rahalla saa ryypätä niin paljon kuin sielu sietää. Tietysti toimeentulotuki antaa myös hyvin vähän valinnanvaraa, ostaa kaupasta halvimmat ruoat ja ostaa kaikki mahdollisimman halvalla niin kyllähän sitä on varaa muutaman kerran kuussa viinapullon ostaa. Siinähän ostaa, mutta kyse on valinnasta, sitten täytyy karsia jostain muusta.

Vierailija
19/22 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:37"]

[/quote]

Varmaan sen takia että veronmaksajien ei tule kustantaa kenenkään ryyppäämistä vaan toimeentulotuki, myös kirjaimellisesti, on sellainen jolla on tultava toimeen. Eli välttämättömyydet tulee sillä saada kustannettua. Viina ei ole välttämättömyys kenellekään, vaikka joku voi ajatella subjektiivisesti että se on hänelle välttämättömyys.

Omalla rahalla saa ryypätä niin paljon kuin sielu sietää. Tietysti toimeentulotuki antaa myös hyvin vähän valinnanvaraa, ostaa kaupasta halvimmat ruoat ja ostaa kaikki mahdollisimman halvalla niin kyllähän sitä on varaa muutaman kerran kuussa viinapullon ostaa. Siinähän ostaa, mutta kyse on valinnasta, sitten täytyy karsia jostain muusta.

[/quote]

Jos on töissä, niin pitääkö lapsilisät laittaa eri tilille kuin palkka? Siis että tietää varmasti ostavansa sen perjantaipullon sillä ansaitsemallaan palkalla, eikä vahingossa yhteisillä verovaroilla?

Vierailija
20/22 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:43"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 20:37"]

[/quote]

[/quote]

Jos on töissä, niin pitääkö lapsilisät laittaa eri tilille kuin palkka? Siis että tietää varmasti ostavansa sen perjantaipullon sillä ansaitsemallaan palkalla, eikä vahingossa yhteisillä verovaroilla?

[/quote]

Ja mitenköhän tuo nyt liittyy aiheeseen. Toimeentulotuki-asiakkaan kaikki rahat tulevat yhteiskunnalta, työssäkäyvän ei vaikka saisikin jotain tulonsiirtoja valtiolta. Eikä valtio tällöin kustanna perjantaipulloa.

Toimeentulotuki nimenäkin sanoo että se maksetaan vuoksi että muutoin ei tule toimeen. Ihminen tulee toimeen ilman viinaa, mutta jos haluaa tinkiä kaikesta muusta niin siinähän ostaa perjantaipullon. Lähtökohta on kuitenkin se että valtio kustantaa rahaa määrän X jolla pitäisi pystyä elämään kohtuullisesti. Se on sitten oma valinta haluaako elää kohtuullisesti ja syödä terveellisemmin jne., vai haluaako elää niukasta ja naukkailla sitä perjantaipulloa joka vkl.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi