Mikä on todennäköisyyteni saada uusi työ, kun ikää melkein 60?
Laitoin hakemuksen ja jännityksellä odotan haastattelukutsua jota tuskin tälläkään kertaa tulee, mutta yritin nyt kumminkin
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaivautua töihin enää noin vanhana? Eiköhän työt ole tuohon ikään mennessä taputeltu. Itse jään ehdottomasti pois töistä viimeistään 55- vuotiaana.
Kuinkahan moni tuon oikeasti pystyy tekemään, moni siitä haaveilee. Vai onko tarkoitus siirtyä sitten yhteiskunnan tuille?
Ei tietenkään tuille. Eiväthän ne nyt mahdollista yltäkylläistä elämää. Tietenkin vuosikymmenien säästöjen turvin. Nuo tuet on juuri se köyhien ainoa ajatus, miksi pysyvätkin köyhinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaivautua töihin enää noin vanhana? Eiköhän työt ole tuohon ikään mennessä taputeltu. Itse jään ehdottomasti pois töistä viimeistään 55- vuotiaana.
Toimeentulo?
Kaikki eivät ole onnistuneet kartuttamaan mittavaa omaisuutta 55:een ikävuoteen mennessä.
Eläkekin jää olemattomaksi monilla jos työuran lopettaa noin aikaisin.
No sitten ei tietenkään onnistu jos ei ole ymmärtänyt varallisuutta kerätä.
Varmaan moni on niin tyhmä.Amerikkalaista self help-hassuttelua. Elämässä kun voi sattua kaikenlaista.
Kaikkea sattuu, mutta enemmistöllä palkansaajista on vielä nykyäänkin pitkät ja tasaiset työurat, jolloin pystyy säästämään hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulo?
Kaikki eivät ole onnistuneet kartuttamaan mittavaa omaisuutta 55:een ikävuoteen mennessä.
Varmaan moni on niin tyhmä.Amerikkalaista self help-hassuttelua. Elämässä kun voi sattua kaikenlaista.
Kaikkea sattuu, mutta enemmistöllä palkansaajista on vielä nykyäänkin pitkät ja tasaiset työurat, jolloin pystyy säästämään hyvin.
Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että muut olisivat "sössineet" mitään. Ilkkuminen on toki hauskaa, mutta yleistäminen on idioottimaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulo?
Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että muut olisivat "sössineet" mitään. Ilkkuminen on toki hauskaa, mutta yleistäminen on idioottimaista.
Noinkin voi sanoa, mutta yllättävän moni sössii asiansa jättämällä kouluttautumatta, tuhlaamalla vähätkin rahansa jne.
Jos olet korkeasti koulutettu asiantuntija - lääkäri, hammaslääkäri, eläinlääkäri, juristi jne. - niin uuden työn saamisen todennäköisyys on 100 %. Muuten lähes 60-vuotiaalle ei löydy helposti työpaikkaa, koska ikäsyrjiintä.
Ikääntyvät naiset ovat ikäsyrjinnän kärjessä, koska yli 50-vuotias nainen on jo liian vanha työnhakija. Ikääntyvällä naisella on rasitteina vaihdevuodet, fyysiset sairaudet, huono itsetunto, mielenterveysongelmat, huono yleiskunto, ylipaino ja liikkumattomuus. Monella ikääntyvällä on myös kehno kielitaito. Moni ei osaa eikä halua opetella käyttämään tietokonetta ja somekanavia. Hyvä äidinkielen taito, sujuvat viestintätaidot ja somekanavien Twitter, Instagram, Snapchat, Facebook jne. osaaminen vaaditaan työelämässä jo ihan suorittavassa työssä.
Työnantajat eivät halua palkata ikääntyviä työnhakijoita, koska ikääntyvillä työntekijöillä on paljon vaivoja ja sairauksia ja sairauspoissaoloja. Sairauslomat ja mahdollinen työkyvyttömyyseläkkeelle jääminen tulee työnantajalle kalliiksi.
Vaihtoehdot ovat ammattiliiton ansiosidonnainen päiväraha ja työttömyysputki tai Kelan työttömyyspäiväraha.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet korkeasti koulutettu asiantuntija - lääkäri, hammaslääkäri, eläinlääkäri, juristi jne. - niin uuden työn saamisen todennäköisyys on 100 %. Muuten lähes 60-vuotiaalle ei löydy helposti työpaikkaa, koska ikäsyrjiintä.
Ikääntyvät naiset ovat ikäsyrjinnän kärjessä, koska yli 50-vuotias nainen on jo liian vanha työnhakija. Ikääntyvällä naisella on rasitteina vaihdevuodet, fyysiset sairaudet, huono itsetunto, mielenterveysongelmat, huono yleiskunto, ylipaino ja liikkumattomuus. Monella ikääntyvällä on myös kehno kielitaito. Moni ei osaa eikä halua opetella käyttämään tietokonetta ja somekanavia. Hyvä äidinkielen taito, sujuvat viestintätaidot ja somekanavien Twitter, Instagram, Snapchat, Facebook jne. osaaminen vaaditaan työelämässä jo ihan suorittavassa työssä.
Työnantajat eivät halua palkata ikääntyviä työnhakijoita, koska ikääntyvillä työntekijöillä on paljon vaivoja ja sairauksia ja sairauspoissaoloja. Sairauslomat ja mahdollinen työkyvyttömyyseläkkeelle jääminen tulee työnantajalle kalliiksi.
Vaihtoehdot ovat ammattiliiton ansiosidonnainen päiväraha ja työttömyysputki tai Kelan työttömyyspäiväraha.
Monelta osin voi olla samaa mieltä, mutta kun miesten yleisimpiä duunarihommia Suomessa ovat mm. rakennus- ja varastotyöt sekä ajoneuvojen kuljettaminen, niin ei niissä mitään somehöpötystä tarvitse osata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulo?
Noinkin voi sanoa, mutta yllättävän moni sössii asiansa jättämällä kouluttautumatta, tuhlaamalla vähätkin rahansa jne.
Mitä tarkoittaa "yllättävän moni"?
Vierailija kirjoitti:
Olen lähihoitaja, 59v ilman suhteita. Työtön. En pääse töihin edes hoiva- avustajaksi. Lähihoitaja ei kuulemma voi tehdä hoiva- avustajan töitä. Haluaisin tehdä avustavia tehtäviä, en jakaa lääkkeitä tms. Olen hyvä siivoamaan, ruokapalvelut sujuisivat, pyykkäykset yms. mutta en kelpaa.
Jostain muusta on kyse. Lähihoitaja voi tehdä hoiva-avustajan töitä. Lähihoitajankin töitä voi tehdä ilman että osallistuu lääkehoitoon.
Kysy päiväkodista?
Jos ei ole suhteita niin kyllä se on nolla, itse olen samassa tilanteessa enkä kelpaa enää edes työkkärin kurssille. Olen luovuttanut mahdollisuuteni työn saannin suhteen, tekemistä minulla kyllä on eikä aika ole käynnyt vielä pitkäksi vaikka työttömyyttä on 1,5v takana mutta näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulo?
Vaikka sitä, että moni täälläkin tuskailee, ettei ole varaa jäädä pois töistä omien säästöjen varaan 55- vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulo?
No ainakin yli puoli miljoonaa suomalaista ja määrä vaan kasvaa.
100 %
Jos oikeasti haluaa.
Jos lupaan antaa sinulle miljoona euroa kun teet työsopimuksen niin olen aivan varma, että onnistuisit siinä. Keksisit kyllä keinot.
Vierailija kirjoitti:
100 %
Jos oikeasti haluaa.Jos lupaan antaa sinulle miljoona euroa kun teet työsopimuksen niin olen aivan varma, että onnistuisit siinä. Keksisit kyllä keinot.
Vessavahdiksi varmaan joo.
Vierailija kirjoitti:
Nolla. Ei tuonikäistä kannata töihin enää ottaa. Pelkkiä kuluja ja työpanos heikkenee koko ajan.
Sanoo 22-vuotias, joka itkee kun ne raadot pyytävät välillä laittamaan kännykän pois, lopettamaan somettamisen ja tekemään edes jotain päivän aikana.
Olen tosissani. Nykyään nuorista naisista 75 % käyttää työaikansa kännykkää naputellen. Miehille ei some ole niin tärkeää, mutta se että töissä ollaan ajoissa ja yöllä ei valvota aamuneljään pelaamassa ja tulla sitten töihin kolme tuntia myöhässä pommiin nukkumisen takia on miehille tyypillisempää. Ihan nuo työnantajat valittavat, että kouluista tulee nykyään porukkaa, joka ei osaa edes perusasioita.
Minun ei olisi pakko saada enää töitä 60 vuoden ikäisenä, pärjään kyllä taloudellisesti, mutta kaipaan jotakin tekemistä. Teen sijaisuuksia matalapalkkaisella alalla lasten ja nuorten parissa, jossa monipuolisella koulutuksellani ja työelämän kokemuksella on hyötyä. Ihan muuta kuin mitä olen ennen tehnyt. Sijaisuudet antavat kokonaisemman käsityksen alasta ja miten eri tavoin voidaan toimia eri kohteissa saman asian äärellä. Olen ollut tervetullut ikäni ja kokemukseni vuoksi ja miksi sanonkin, että teen töitäni rakkaudesta lajiin. Lapsilla ja nuorilla on valtavasti asiaa ja minulla on aikaa kuunnella sekä keskustella heidän kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 %
Jos oikeasti haluaa.Jos lupaan antaa sinulle miljoona euroa kun teet työsopimuksen niin olen aivan varma, että onnistuisit siinä. Keksisit kyllä keinot.
Vessavahdiksi varmaan joo.
Se on sitten eri asia jos haluaa nirsoilla töiden kanssa. Siinä taitaa olla suurin ongelma. Ei olla valmiita tekemään mitään muuta kuin sitä "omaa työtä". Eikä olla valmiita muuttamaan työn perässä. Eikä tekemään muuta kuin tavallista kokoaikaista päivätyötä. Eikä etenkään kouluttautumaan uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
itse olen tuon ikäinen ja elämäni työkunnossa. Vaihdoin alaa 5-kymppisenä ja olen intohimoisesti uppoutunut uuteen työhöni. Ajattelen jo, että voin tehdä vielä eläkkeelläkin ollessani tätä työtä vaikka osa-aikaisesti. On niin mielenkiintoinen ala! Kaikki eivät haaveile eläkkeestä ja joutilaana olosta.
Olen nyt 53 ja valmistuin viisikymppisenä uuteen ammattiin. Pätkiä saan kyllä, mutta ei vakinaista ja tämä on kohtuullisen kuluttavaa. Koko ajan etsiä töitä ja valmistautua uusiin työhaastatteluihin. Nyt olen sitten ensimmäistä kertaa elämässäni oikeasti työtön ja niitä säästöjä ei hirveästi ole, että selviäisi siihen saakka, kun päivärahat alkavat juoksemaan. Etsin koko ajan uutta pätkää, mutta jotenkin nyt vain tökkii ja ahdistaa tämä, ettei tiedä koska sitä rahaa sitten saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse olen tuon ikäinen ja elämäni työkunnossa. Vaihdoin alaa 5-kymppisenä ja olen intohimoisesti uppoutunut uuteen työhöni. Ajattelen jo, että voin tehdä vielä eläkkeelläkin ollessani tätä työtä vaikka osa-aikaisesti. On niin mielenkiintoinen ala! Kaikki eivät haaveile eläkkeestä ja joutilaana olosta.
Ns. työhullut ovat erikseen.
"Asenne näkyy työhaastattelussa".
Ainoatakaan kutsua haastatteluihin en ole saanut, en nuorena kesätöitä hakiessa, enkä koskaan sen jälkeen, olen nyt 58-vuotias. Ainoa tehokas tapa on ollut itse soittaa työhönotosta vastaavalle. Valitettavasti moniin vuosiin soittoja hakijoilta ei ole haluttu, se ilmaistaan selvästi hakuilmoituksessa.
En oikein näe muita mahdollisuuksia kuin kysyä töitä myös, oikeastaan pääasiassa, paikoista, jotka eivät ole ilmoittaneet työvoimatarpeesta ja toisaalta pitää tutut tietoisina tilanteestani (ja taidoistani). Kaksi paikkaa, toinen pitkäaikainen 1990-laman alkaessa, sain tuttujen vihjeiden kautta ja suosituksella.
Olen käynyt työnhakukurssin ja saanut muutakin ohjausta.
Siispä kysyn: miten loistaa haastatteluissa joihin ei edes pääse?