Mikä asia jäi ihmetyttämään synnäriltä?
Tokan hakureissulta se, kun vauvaa kätilö kävi tarkastelemassa yölläkin kahteen kertaan. Ensin kävi pikavisiitillä puolen yön maissa ja perusteellisemman tarkastuksen teki aamuyöllä. Ainakin mittasi vauvalta lämmön.
Itsellä oli odotusaikana raskausdiabetes ja vastasyntyneeltä otettiin tietyin väliajoin verensokerit, arvot olivat normaalit, mutta silti tuo yötarkkailu vain jatkui. En ymmärrä miksi ja mikä oli tuon takana?
Kommentit (226)
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:25"]
Mä ihmettelin kanssa, että juuri mitään ei alettu neuvomaan jos ei erikseen kysynyt ja pyytänyt. Eikä siinä tokkurassa mitään ymmärrä edes kysyä. Onneksi perhehuone ja mies pänttäsi siellä ollutta mappia, jossa kaikki "oleellinen". Kotona oma th tuli kotikäynnille ja yhdessä opeteltiin siinä putsaamaan vauvan napaa, kun ei se mappi ollut meille kertonut et miten "reippain ottein" sillä pumpulipuikolla voikaan napatynkää putsailla...
[/quote]
Mulla ainakin on kaksi kertaa (5/2011 ja 3/2014) näytetty kädestä pitäen pesut (aamupesut, navan hoito, peppupesu), vaipan vaihto ja syötöt. Tosin kummallakaan kerralla ei ole ollut kovin ruuhkaista.
Kylvetys on ainoa, mitä ei ole kättärillä neuvottu. Th näytti ekan kanssa kotona pesuotteen.
Kätilönä olisi tärkeä tietää moinen aine. Voisi käyttää ettei yhdenkään ihmisen tarvitsisi syntyä ennenaikaisena...
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 23:04"]Minusta synnyttäjiä passataan liikaa. Ja toisaalta vastasyntyneitä tutkitaan ja tarkkaillaan liikaa. Onko oikein että vanhukset makaa likaisissa vaipoissaan kun henkilöstötyövuodet on kohdistettu synnärille?
[/quote]
Ei minua ainakaan passattu tippaakaan. En kyllä passaamista olisi tarvinnutkaan, koska olin hyvässä kunnossa. Jos joku on synnärillä niin huonossa kunnossa, ettei pysty esim. ruokaa itselleen hakemaan, täytyisikö hänen sinun mielestäsi antaa kuolla nälkään? Vai minkälaista passausta tarkoitat? Miksihän ne hoitajat muuten ovat sairaalassa töissä, jos eivät hoitaakseen?
Järkyttäviä kokemuksia. Odotan esikoista ja laskettu aika on kesällä. Hyvä tietää että kannattaa varautua tylytykseen...
Se ärsytti kun 3 krt vierustoverit kauhean isoon ääneen nysväsivät, tuhisivat ja kuorsasivat. Kauheeta härväystä jatkuvaan sen vauvansa kanssa ja kaikki niiiiin vaikeeta. Hohhoijjaa. Vai olivatko sitten ensisynnyttäjiä..
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:57"]
Kätilönä olisi tärkeä tietää moinen aine. Voisi käyttää ettei yhdenkään ihmisen tarvitsisi syntyä ennenaikaisena...
[/quote]Siis piikki joka lopettaa supistukset.
Kolmannen kohdalla (edellisestä 8v aikaa) ihmetytti kun ei kätilö käyny mun kans läpi synnytystä, sain vaan paperin missä luki mitä oli mihinki aikaan tapahtunu jne.
Olisin sitä tarvinnut, tuntu että hoitajat piti kaikkea niin selvänä, olinhan se mun kolmas lapsi jo.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 22:16"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:57"]
[/quote]
Se ei aina toimi.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 23:04"]Minusta synnyttäjiä passataan liikaa. Ja toisaalta vastasyntyneitä tutkitaan ja tarkkaillaan liikaa. Onko oikein että vanhukset makaa likaisissa vaipoissaan kun henkilöstötyövuodet on kohdistettu synnärille? [/quote] Ei minua ainakaan passattu tippaakaan. En kyllä passaamista olisi tarvinnutkaan, koska olin hyvässä kunnossa. Jos joku on synnärillä niin huonossa kunnossa, ettei pysty esim. ruokaa itselleen hakemaan, täytyisikö hänen sinun mielestäsi antaa kuolla nälkään? Vai minkälaista passausta tarkoitat? Miksihän ne hoitajat muuten ovat sairaalassa töissä, jos eivät hoitaakseen?
[/quote]Lapsivuodeosasto on kuntouttava osasto= tehtävä kaikki kahdessa päivässä itse jotta pärjää lopun elämän lapsensa kanssa itsekseen. Yhteiskunnassa saa apua hakemalla, samoin sairaalassa pyytämällä. Kotiin vaan pian syntymän jälkeen, arki opettaa ja läheiset passaa. Äisit opettavat tyttäriään naisena elossa. Sairaalassa kallista olla, varsinkaan kun ei ole sairas.
Jäin ihmettelemään olinko vain herkkä synnytyksen jälkeen vai oliko kätilö vain tökerö, mutta kun saavuimme osastolle niin minulle tökättiin viides vuode huoneeseen ja sanottiin: "Mies voi nyt lähteä heti kotiin, tulee sitten aamulla." En tiennyt mitä tehdä huutavan käärön kanssa ja hävetti kun kaikki heräsivät keskellä yötä siihen. Aloin itsekin vollottaa ja mies pyysi perhehuonetta ja sen onneksi saimme. Ottakaa huomioon, että olin valvonut monta, monta tuntia putkeen. :D
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 23:04"]Minusta synnyttäjiä passataan liikaa. Ja toisaalta vastasyntyneitä tutkitaan ja tarkkaillaan liikaa. Onko oikein että vanhukset makaa likaisissa vaipoissaan kun henkilöstötyövuodet on kohdistettu synnärille? [/quote] Ei minua ainakaan passattu tippaakaan. En kyllä passaamista olisi tarvinnutkaan, koska olin hyvässä kunnossa. Jos joku on synnärillä niin huonossa kunnossa, ettei pysty esim. ruokaa itselleen hakemaan, täytyisikö hänen sinun mielestäsi antaa kuolla nälkään? Vai minkälaista passausta tarkoitat? Miksihän ne hoitajat muuten ovat sairaalassa töissä, jos eivät hoitaakseen?
[/quote]Lapsivuodeosasto on kuntouttava osasto= tehtävä kaikki kahdessa päivässä itse jotta pärjää lopun elämän lapsensa kanssa itsekseen. Yhteiskunnassa saa apua hakemalla, samoin sairaalassa pyytämällä. Kotiin vaan pian syntymän jälkeen, arki opettaa ja läheiset passaa. Äisit opettavat tyttäriään naisena elossa. Sairaalassa kallista olla, varsinkaan kun ei ole sairas.
[/quote]
Voi voi. Voisin kertoa sulle tähän liittyen muutaman asian, mutta en usko, että sua ollenkaan kiinnostaa, joten ei kai voi sanoa muuta kuin hyvää jatkoa, ajattele ihan rauhassa noin. Mihinkäänhän se ei vaikuta, vaikka mielipiteesi onkin tuollainen.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 22:05"]Järkyttäviä kokemuksia. Odotan esikoista ja laskettu aika on kesällä. Hyvä tietää että kannattaa varautua tylytykseen...
[/quote]
Mun laskettu aika meni jo pari päivää sitten ja nyt kauhulla lueskelen näitä, kun ei tosiaan tiedä milloin lähtö tulee. Mäkin olen ensisynnyttäjä.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 22:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:57"]
[/quote]
Itse tuon kokeneena voin sanoa, että minustakin olisi ollut ainakin näin jälkikäteen hyvä tietää, mistä tarkalleen ottaen oli kysymys. Näin kätilö minulle ja miehelleni sanoi ja piikin jälkeen supistukset todellakin loppuivat. Piikin antamiseen ei kysytty lupaa vaan se ainoastaan pistettiin ja sanottiin, että se annettiin ruuhkan vuoksi. Sitä en tiedä, miksi juuri sinä et tiedä mistä on kysymys. Kätilöystäväni myöhemmin kertoi, että tällainen lääke on olemassa. Muuta en tiedä ja synnytyskertomuksessa on aukko tältä osin ja myös se puuttuu, että lopussa supistukset palautettiin keinotekoisesti. Omalta osaltani voin sanoa vaan sen, että piikki toimi ja itseäni kyllä vitutti, kun jälkeenpäin tajusin, mistä on kyse. t: kommentin 51 kirjoittanut
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 22:05"]Järkyttäviä kokemuksia. Odotan esikoista ja laskettu aika on kesällä. Hyvä tietää että kannattaa varautua tylytykseen... [/quote] Mun laskettu aika meni jo pari päivää sitten ja nyt kauhulla lueskelen näitä, kun ei tosiaan tiedä milloin lähtö tulee. Mäkin olen ensisynnyttäjä.
[/quote]
TÄmän ketjun aihe ei ole "kerro seikkaperäisesti, mitä kaikkea sinulle tapahtui synnärillä". Tämä on ketju asioista, jotka jäivät ihmetyttämään - ja monet ovat lisäksi vähän poikenneet ohi aiheen ja kertoneet pelkästään huonoja kokemuksiaan.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 22:05"]Järkyttäviä kokemuksia. Odotan esikoista ja laskettu aika on kesällä. Hyvä tietää että kannattaa varautua tylytykseen... [/quote] Mun laskettu aika meni jo pari päivää sitten ja nyt kauhulla lueskelen näitä, kun ei tosiaan tiedä milloin lähtö tulee. Mäkin olen ensisynnyttäjä.
[/quote]
TÄmän ketjun aihe ei ole "kerro seikkaperäisesti, mitä kaikkea sinulle tapahtui synnärillä". Tämä on ketju asioista, jotka jäivät ihmetyttämään - ja monet ovat lisäksi vähän poikenneet ohi aiheen ja kertoneet pelkästään huonoja kokemuksiaan.
[/quote]
No aika usein juuri ne huonot kokemukset jäävät ihmettämään... Ei niinkään ne, synnytys oli ihana ja vauva oppi heti imemään rintaa jne.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 22:32"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 22:05"]Järkyttäviä kokemuksia. Odotan esikoista ja laskettu aika on kesällä. Hyvä tietää että kannattaa varautua tylytykseen...
[/quote]
Mun laskettu aika meni jo pari päivää sitten ja nyt kauhulla lueskelen näitä, kun ei tosiaan tiedä milloin lähtö tulee. Mäkin olen ensisynnyttäjä.
[/quote]
No älä huoli. Itsellä ainakin tosi hyvät muistot.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 22:26"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 22:05"]
[/quote]
No mua ei äiti opeta, kun ei mua ole ikinä hoitanutkaan ei oo pessyt, imettänyt, syöttänyt, vaihtanut vaippaa tai tehnyt yhtään mitään vauvanhoitoon liittyvää ikinä! Eikä niitä läheisiä oikeastaan ole, kun mies vaan.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 22:34"]
[/quote]
[/quote]
No aika usein juuri ne huonot kokemukset jäävät ihmettämään... Ei niinkään ne, synnytys oli ihana ja vauva oppi heti imemään rintaa jne.
[/quote]
Kyllä kyllä, mutta tähän ketjuun on kerrottu myös asioita, jotka eivät kertojassaan aiheuttaneet ihmetystä, ainoastaan jotain negatiivista tunnetta. Mutta se ei ollut pointtini, vaan kertoa ensisynnyttäjille, että tämän ketjun kokemukset eivät ole koko totuus synnyttämisestä.
Järkyttäviä kokemuksia. Odotan esikoista ja laskettu aika on kesällä. Hyvä tietää että kannattaa varautua tylytykseen...
[/quote]
Ota kuitenkin huomioon, että tässä noin sadan viestin ketjussa kysyttiin nimenomaan niitä mietityttäviä asioita, tälläkin palstalla on tuhansia synnyttäneitä jotka ei ole tähän omia kokemuksiaan kertoneet... Ikäviä kokemuksia tässä on kyllä, mutta ei se ole koko totuus.
Totta kai sinun kannattaa varautua siihen, että synnytys ei ole untuvanpehmoinen elämystrippi, vaan sitä mennään kipeänä ihan tavalliseen lähes-lama-ajan sairaalaan ja kätilön kanssa saattaa henkilökemiat olla ristiriidassa tai voi olla kiire... Myös synnytyksessä voi tapahtua mitä vain ja kätilöt saattaa kyllä ponnistusvaiheessa olla aika käskyttäviä, älä ota henkilökohtaisesti. Tarkoitus on antaa napakoita ohjeita, jotka menee läpi vähän sekavammassakin mielentilassa. Ehkä lohduttaa ajatus siitä, että Suomessa synnytykset on kuitenkin huipputurvallisia ja se kettumaisinkin kätilö kuitenkin pitkälle koulutettu ammattilainen, joten olet kuitenkin aika hyvissä käsissä.
Synnytyksen jälkeen kannattaa toki varautua tuohon, että itse saat hakea (ei-ehkä-niin-hirveän-maukasta) ruokaa ja huolehtia puhtaudesta, nukkuminen ei välttämättä onnistu kovin hyvin ja huoneissa on ahdasta, kylmää, kuumaa, valoisaa, trafiikkia... Vaikeammaksi sen tekee se että itse olet mahdollisesti kipeä ja asiat on uusia. Lueskele käytännön asioista etukäteen, kuten imetyksestä, niin et ole ihan pihalla. Kysy hoitohenkilökunnalta tai toisilta äideiltä, jos mietityttää. Ajattele että vauvan kunnon vuoksi siellä ollaan. Lohduttaudu sillä, että ruoka vaikka onkin laitosruokaa on kuitenkin jonkun muun tekemää ja kattamaa, sängyssäkin on säätömahdollisuuksia (vau), lakanat ja vauvanvaatteetkin pesee joku muu, ja taaskin turvallistahan siellä on olla, vaikka ei mitään luksusta... Ota suklaata mukaan, voit syödä sitä sitten. Kun ei odota kovin paljon niin sitä saattaa vaikka ilahtua vähästäkin.
(Esim. minun äiti oli omien muistikuviensa perusteella sitä mieltä, että vuodeosastolla on ihana unenomainen tunnelma, äidit lepäilee sängyissään ja ihastelee ruusupuskia yöpöydällä, ja hoitajat tuo vauvalasta käärön imetettäväksi muutaman tunnin välein. Juu ei näinä vuosina kyllä. Mutta silti minusta ne muutamat päivät sairaalassa oli kyllä ihan mukavia.)
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 21:32"]
Mulla on oikein hyvät muistot synnytyksestä Kättärillä. Ainoa vähän kummallinen tilanne oli se, kun tarkastaessaan minua kotiinlähtöä varten kätilö jäi pitkäksi aikaa tuoksuttelemaan alapäätäni ja miettimään, että "onko tuossa vähän semmoinen tulehtunut haju, vai eikö sittenkään". Tuli lopulta siihen tulokseen, että ihan normaali se taitaa olla. Naurattaa vieläkin kun muistan sen mietteliään ryppyotsaisen ilmeen :D
[/quote]
:DD