Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä asia jäi ihmetyttämään synnäriltä?

Vierailija
22.05.2015 |

Tokan hakureissulta se, kun vauvaa kätilö kävi tarkastelemassa yölläkin kahteen kertaan.  Ensin kävi pikavisiitillä puolen yön maissa ja perusteellisemman tarkastuksen teki aamuyöllä.   Ainakin mittasi vauvalta lämmön.

Itsellä oli odotusaikana raskausdiabetes ja vastasyntyneeltä otettiin tietyin väliajoin verensokerit, arvot olivat normaalit, mutta silti tuo yötarkkailu vain jatkui.  En ymmärrä miksi ja mikä oli tuon takana?

Kommentit (226)

Vierailija
181/226 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 20:16"]Oysin kätilönä huokaisen helpotuksesta, kun suurin osa tämän ketjun negatiivisista kokemuksista oli ilmeisesti peräisin muista sairaaloista. Varmasti meiltäkin äideillä on negatiivisia kokemuksia ja niistä jokainen on liikaa! 

Oma vinkkini kaikille äideille on, että aina kun jokin asia mietityttää, niin kysykää; mitä, miksi, milloin. Omasta ja työkavereideni puolesta voin sanoa, että teemme työtämme sydämellä, mutta vaikka haluaisimme, niin meitäkään ei kouluteta ajatusten lukijoiksi. :) 

Kiire ei saisi näkyä asiakkaille, mutta kun hoidettavana on jopa kuusi äiti-vauva-paria, niin jokainen voi laskea ettei aikaa yksilölliselle hoidolle ja ohjaukselle ole paljon. :( kiireisen vuoron päätteeksi jokainen meistäkin lähtee kotiin pahalla mielellä, koska ei ole voinut kohdata perheitä heidän ainutlaatuisessa hetkessään. 

[/quote]

Synnytin oysissa keväällä ja ei voi muuta kuin olla tyytyväinen. Ohjausta ja tukea sai aina kun sitä pyysi ja pyytämättäkin. :) Ruokaa oli riittämiin ja särkylääkettä sai tarvittaessa. Mielelläni tulen joskus uudestaankin oysiin synnyttämään. Kiitokset sinne oysiin!

Vierailija
182/226 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin toisen lapseni 42 vuotiaana ja sairaalaan vastaanottanut kätilö oli tosi tyly. Lapsivedet oli tulleet pari tuntia enne kun mentiin sairaalaan niin kätilö vaan totesi että synnytyssaliin en pääse ennekun hymy hyytyy naamalta. Ei ollut tilaa perhehuoneissa tms. joten jouduin tarkkailuhuoneeseen. Jäin muutamaksi tunniksi yksin kun mies lähti kotona käymään. Kun pyysin kipulääkettä kätilö sanoi että hänellä on muutakin tekemistä (vuoro oli vaihtumassa klo 21). Kipulääkettä pyysin monta kertaa. Aina sama vastaus. Edes juotavaa en saanut koska kaikki anturit oi kytkettynä eikä pöytä ollut sängyn vieressä. Olin niin tuskissani että en pystynyt edes itse juotavaa pyytämään. Kun toinen kätilö tuli klo 21 pääsin heti synnytyssaliin ja sain epiduraalin. Vähän se kätilö ihmetteli kun olin niin hiessä. Virtsarakkokin oli ihan tyhjä kun se katetroitiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/226 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:20"]

Mua hämmensi ne verkkopikkarit, en meinannut aluksi oikein tajuta että mikä niiden funktio oikein oli kun kätilö lykkäsi kouraan ennen suihkuun menoa sen paketin. Sitten ehkä vähän se, kun ennen kotiin lähtöä vielä piti vetää kaikki housut pois ja kätilö kuikkasi värkkiin.

[/quote]

Meillä ei ekan kohdalla neuvottu kylvetystä ollenkaan, ja meni kuukausia, ennen kuin itse edes uskalsin kylvettää vauvaa. Mies hoiti aina. Kummankaan kohdalle ei kukaan kurkkinut mihinkään eikä mun vointi kiinnostanut pätkääkään vauvan synnyttyä.

Vierailija
184/226 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilta-Sanomat sai taas jutunaihetta

http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1433510522705.html

Vierailija
185/226 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksiä yksi, mutta sitäkin pidempi. Supistuksia 30 tuntia ja nukkumatta 48 h. Välillä kätilö kävi kääntämässä oksitosiini tippaa pienemmälle, aina silloin kun naapurihuoneessa oli H-hetki; ettei olis alkanut tapahtua joka huoneessa yhtä aikaa, ja näin kävi pari kertaa, itse jatkoin projektia. Ukko nukkui keinutuolissa jyväpussi hartioilla; se siitä tuesta....Ei siinä kukaan käynyt vauvan sydänkäyriä tai muuta katsomassa. pitkiä aikoja oltiin miehen kanssa kahdestaan, aika orpoa ja työntekijät vaihtui tietysti, kun projekti venyi ja venyi.

Lopulta sanoin synnytyslääkärille, että en enää jaksa. Vastausena oli:" On näitä synnytyksiä täällä pidempääkin tehty". Sairaalan ennätystäkö olis pitänyt yrittää??? Lopulta sektio. Sitten viedään huoneeseen, jossa kaksi muuta äitiä vauvoineen ja vieraineen; oma vauvani oli teholla. Itse olisin vain halunnut lopulta nukkua. Toive toteutui, minulle löytyi nukkumispaikka välinevarastosta, mutta ei haitannut, unta vaan......

Reissu huipentui synnytyslääkärin toteamukseen, että:" kun sinulla on muutenkin kaikki niin isoa (olen ylipainoinen), niin valtimot ja laskimot on myös isot. Sanoi onnekseen kereneen supistuksen aikana jotakin tehneen, niin, että vältyin verenhukalta. Tuon töksäyksen muistan loppuikäni. Ja lähtiessä osastolta;"Tervetuloa uudelleen." Eipä ole tullut asiaa todellakaan. Yksi kerta riitti. Sain kyllä vaivan palkaksi ihanan pojan, joka täytti 14.v tänä vuonna.

Vierailija
186/226 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisynnyttäjänä paikat repesivät ja ne ommeltiin monella tikillä. Kärsin pahasta ummetuksesta jo ennen synnytystä ja ompeleiden takia kovien kikkareiden pakertaminen tuotti tuskallista kipua kyyneleitten kera ja tietty ummetus vain paheni. Pyysin laktuloosia kätilöltä, aivan turhaan, anomukseni hylättiin ja naureskeltiin päälle.  Vanha kätilön kääkkä ei suostunut lääkettä antamaan. Piti laittaa aviomies asialle, jonka ei tarvinnut kuin muutama sana ämmälle sanoa, niin johan irtosi lääkettä.

Vierailija
187/226 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:39"]

Miksi hemmetissä piti käydä herättelemässä keskellä yötä syöttämään vauvaa (minulla siis kuopus kyseessä). Ihan täysiaikainen vauva, jolla ei mitään häikkää missään. Kyllä se vauva olisi minut herättänyt jos nälkä olisi ollut.

[/quote]

Vastasyntynyt on niin elämänsä alussa ja elintoiminnat vasta muotoutumassa kohdun ulkopuoliseen elämän jotta tarkistukset ovat tarpeen. Mielestäni sinun olisi pitänyt olla pikemminkin tyytyväinen vauvasi saamaan huolenpitoon.

Vierailija
188/226 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhana! Kyllä pitäs prkl ny hoitaa synnytys osastoje asiansa kuntoo!

Vierailija
189/226 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain alapääpuudutteen sopivaan aikaan ennen ponnistusvaihetta, klo 17.20 olin täysin auki, sitten odoteltiin kolme tuntia, koska kätilön mukaan kukaan ei voi ponnistaa alapää puutuneena. En ehkä oikein sitten ymmärtänyt tän puudutteen tarkoitusta. Lopulta ponnistelin lapsen ulos 12 minuutissa vauvan sykkeen madaltumisen takia alapää yhä puutuneena. Loogista.

Vierailija
190/226 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdella kätilöllä (tai toinen oli opiskelija) oli hajuvettä.

Vierailija
191/226 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotku kätilöt oli niin tylyjä

Vierailija
192/226 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:06"]

Tokan hakureissulta se, kun vauvaa kätilö kävi tarkastelemassa yölläkin kahteen kertaan.  Ensin kävi pikavisiitillä puolen yön maissa ja perusteellisemman tarkastuksen teki aamuyöllä.   Ainakin mittasi vauvalta lämmön.

Itsellä oli odotusaikana raskausdiabetes ja vastasyntyneeltä otettiin tietyin väliajoin verensokerit, arvot olivat normaalit, mutta silti tuo yötarkkailu vain jatkui.  En ymmärrä miksi ja mikä oli tuon takana?

[/quote]

Pitäähän sitä sokeria vähän pitempään tarkkailla kuin heti ensimmäisinä elintunteina. 

Vierailija
193/226 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen saatuani olin aivan tokkuraisena huoneessani (Kättärillä) kun sisään marssi kolme pukuihmistä kysymään, haluaisinko ÄÄNESTÄÄ. Oli joku vaalipäivä siis. Sain aivan raivokohtauksen, huusin vain että menkää nyt pois. Vieläkin ihmettelen. Jos nyt tosiaan on tarpeen tuoda vaalivirkailijat synnärille, niin ehkä vaikka hoitaja voisi mainita mahdollisuudesta. Kolme vierasta ulkopuolista oli ainakin mulle siinä kohtaa liikaa.

Vierailija
194/226 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:16"]

Esikoisen saatuani olin aivan tokkuraisena huoneessani (Kättärillä) kun sisään marssi kolme pukuihmistä kysymään, haluaisinko ÄÄNESTÄÄ. 

[/quote]

:O

D:

Vierailija
195/226 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilta ajoilta eim mikään, mutta tytär synnytti tuossa lähiaikoina ja jäin ihmettelemään miten hoito onkaan huonontunut. Vaikka millaiset repeämär ja pukamat olisi niin ruuat pitää hakea itse, mitään lääkettä mm pukamiin ei saanut vaikka pyysi jne. Sitten tää ettei siellä nykyisin opeteta mitään, itsellä aikoinaan näytettiin kaikki, mm kylvetys, syöttäminen yms. 

Vaikka äiti olisi ihan puhki niin vauvaa pitää hoitaa ympäri vuorokauden itse...siitä huolimatta että perä on siinä kunnossa että istumaan ja kävelemään ei pysty. Eipä aikoinaan vauvaa ollut pakko pitää huoneessa jos itse oli kipeä.

Sitten tään sinivalohoito, mitä ihmeen järkeä se on tehdä siinä huoneessa missä äidit ovat??? Henkisesti tosi vaikeaa äidille kun ei saa lohduttaa vauvaansa vaikka toinen huutaa kurkku suorana...ja kuka siinä valossa muka pystyy nyukkumaan? Kun jonkun vauvalla valohoito niin koko huone valvoo. Ei mitään järkeä!

Todella surkeassa jamassa ollaan nykyisin :(

Vierailija
196/226 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua hämmensi ne verkkopikkarit, en meinannut aluksi oikein tajuta että mikä niiden funktio oikein oli kun kätilö lykkäsi kouraan ennen suihkuun menoa sen paketin. Sitten ehkä vähän se, kun ennen kotiin lähtöä vielä piti vetää kaikki housut pois ja kätilö kuikkasi värkkiin.

Vierailija
197/226 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:17"]Omilta ajoilta eim mikään, mutta tytär synnytti tuossa lähiaikoina ja jäin ihmettelemään miten hoito onkaan huonontunut. Vaikka millaiset repeämär ja pukamat olisi niin ruuat pitää hakea itse, mitään lääkettä mm pukamiin ei saanut vaikka pyysi jne. Sitten tää ettei siellä nykyisin opeteta mitään, itsellä aikoinaan näytettiin kaikki, mm kylvetys, syöttäminen yms. 

Vaikka äiti olisi ihan puhki niin vauvaa pitää hoitaa ympäri vuorokauden itse...siitä huolimatta että perä on siinä kunnossa että istumaan ja kävelemään ei pysty. Eipä aikoinaan vauvaa ollut pakko pitää huoneessa jos itse oli kipeä.

Sitten tään sinivalohoito, mitä ihmeen järkeä se on tehdä siinä huoneessa missä äidit ovat??? Henkisesti tosi vaikeaa äidille kun ei saa lohduttaa vauvaansa vaikka toinen huutaa kurkku suorana...ja kuka siinä valossa muka pystyy nyukkumaan? Kun jonkun vauvalla valohoito niin koko huone valvoo. Ei mitään järkeä!

[/quote]

Missä sairaalassa näin on? Itse olen kaksi lastani TYKSissä synnyttänyt ja kyllä ne auttaa kun vain pyytää. Minä sain toisen lapsen kohdalla yhden potilaan huoneen, kun sanoin, että lähden kun ei pää kestä sitä ettei tuolla saa nukuttua kun. Yksi vauva hiljenee toinen alkaa huutaa ja sitten taas oma vauvakin herää. Plus kolme ihmistä oli tungetty niin pieneen huoneeseen, että joka kerta kun halusin poistua (mulla ikkuna paikka) vauva muvoikipossaan. Jouduin siirtämään sänkyäni, tuolin ja roskiksen, että mahduin ulos.

Vierailija
198/226 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelin kanssa, että juuri mitään ei alettu neuvomaan jos ei erikseen kysynyt ja pyytänyt. Eikä siinä tokkurassa mitään ymmärrä edes kysyä.

Onneksi perhehuone ja mies pänttäsi siellä ollutta mappia, jossa kaikki "oleellinen".
Kotona oma th tuli kotikäynnille ja yhdessä opeteltiin siinä putsaamaan vauvan napaa, kun ei se mappi ollut meille kertonut et miten "reippain ottein" sillä pumpulipuikolla voikaan napatynkää putsailla...

Vierailija
199/226 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:17"]

Omilta ajoilta eim mikään, mutta tytär synnytti tuossa lähiaikoina ja jäin ihmettelemään miten hoito onkaan huonontunut. Vaikka millaiset repeämär ja pukamat olisi niin ruuat pitää hakea itse, mitään lääkettä mm pukamiin ei saanut vaikka pyysi jne. Sitten tää ettei siellä nykyisin opeteta mitään, itsellä aikoinaan näytettiin kaikki, mm kylvetys, syöttäminen yms. 

[/quote]

Sen omatoimisuuden tarkoituksena lienee synnyttäjän kuntouttaminen, mutta ainakin lukemani perusteella monessa paikassa on menty vähän överiksi. Itse olen synnyttänyt Seinäjoella, ja mulla on sieltä vierihoito-osastolta hirmu hyvät kokemukset. Kätilöt passasivat mua ekalla kerralla, kun olin tosi huonossa kunnossa, mutta passasivat ne sitten tokallakin kerralla, kun olin ihan fine! Ehkä mulle sattui sitten vain hyvä tuuri hoitajien suhteen, en tiedä, mutta tokalla kerralla multa esim. tuotiin ja vietiin tarjottimia, mitä nyt ei tarvitsisi todella hyvässä kunnossa olevalle synnyttäjälle tehdä ja muutenkin oli ihan prinsessaoltavat.

Mulle sattui kyllä ekalla kerralla muutama ei-oma hoitaja, joka vähän ihmetteli, mutta omat hoitajat, jotka olivat kartalla tilanteestani, passasivat auliisti. Yksi vieraampi hoitaja esim. valitteli selkäänsä, kun pyysin vaihtamaan poikkilakanaa, mutta mä ajattelin vain, että mulle ihan sama, onko sun selkäsi kipeä vai ei, mä oon huonossa kunnossa eikä mun tarvitse siitä huolehtia.

Vierailija
200/226 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 22:17"]Omilta ajoilta eim mikään, mutta tytär synnytti tuossa lähiaikoina ja jäin ihmettelemään miten hoito onkaan huonontunut. Vaikka millaiset repeämär ja pukamat olisi niin ruuat pitää hakea itse, mitään lääkettä mm pukamiin ei saanut vaikka pyysi jne. Sitten tää ettei siellä nykyisin opeteta mitään, itsellä aikoinaan näytettiin kaikki, mm kylvetys, syöttäminen yms. 

[/quote]

Todella surkeassa jamassa, kun vauvoja ei eroteta äideistään? Hoitajilla on usein liian kiire, se on totta, mutta synnyttäjiä ei tarvitse makuuttaa sängyssä ja liikkeelle lähtö edistää toipumista. Äitejä täytyy kannustaa hoitamaan vauvojaan (varhainen vuorovaikutus!) ja vauvat kaipaavat äitejään! Sinivalossa vauvat yleensä köllöttelevät tyytyväisinä, muuten hoitajalta saa kyllä apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän