Mitä mieltä olet ihmisestä, joka on elänyt synnynseuduillaan koko elämänsä (30v++)
Kommentit (69)
Ehdottomasti kaikkien pitäisi asua jonkin aikaa kotipaikkakuntansa ulkopuolella. Esim. jo muutaman kuukauden asuminen ulkomailla avartaa maailmankuvaa paljon, joutuu uusiin sosiaalisiin tilanteisiin ja ehkä oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Eikä tarvitse lähteä edes ulkomaille, helsinkiläinen Kainuuseen ja sieltä vastaavasti isompaan kaupunkiin, siinäkin on kulttuurieroa ihan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmisen pitäisi elämässään nähdä muutakin kuin kotinurkkansa, vaikka sitten palaisikin kotiseudulleen. Tämä lisää ymmärtämystä erilaisia ihmisiä Ja olosuhteita kohtaan ja vähentää persujen kannatusta.
Moni ei pääse takaisin kotiseudulle tai muuhun aiempaan suunnitelmaan mihin piti muuttaa, koska se vaatii rahaa ja että on siistejä vapaita asuntoja. Vanhaa asuntoa ei saa takaisin joltain paikkakunnalta ja niissäkin voi olla ongelmia. Realismi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä joskus miehen suvun juttuja kuunnellessa tulee mieleen, että hyvä olisi jos joku joskus muuttaisi muuallekin kuin Espooseen. Kaikki syntyneet ja eläneet koko elämänsä muutaman kaupunginosan alueella.
Heidän maailmansa: Espoon itäosat, Helsingin keskusta, Mökki- ja laskettelu-Suomi. Arvojärjestys on tämä. Muuta ei oikeastaan ole. Ja vakuuttuneita siitä, että kaikkialla muualla elämä on syvästi erilaista (ja että he ovat vähän parempia ihmisiä, kun käyvät kerran viidessä vuodessa oopperassa).
Kova paikka jos joku ei menekään Aalto-yliopistoon tai Helsingin yliopistoon opiskelemaan. Kyllä on noloa kun niin ”kaikki” muutkin menevät.
5x5 m piha tärkeä statusjuttu - kyllähän kaikki sellaista tavoittelee. Kunhan on se pihake! Sekä kerrostaloeläminen että maallemuutto on kuitenkin vähän huonompaa elämää.
Ajattelevat että kyllä on kauheaa jos joku jää elämänsä pikkutuppukylään, eivätkä näe että se oma elämänpiiri ei ole yhtään isompi.
Kun jää henkisesti ahtaaksi ei auta vaikka kuinka olisi ympärillä lääniä.
Ehkä niinkin, mutta kyllä se ihan jokaiseen vaikuttaa, että edes kerran elämässä vaihtaa maisemaa..näillä hyvä jos pojat käyvät armeijassa, kukaan ei ole edes vuotta ikinä asunut muualla!
Olen asunut kolmessa eri kaupungissa. Tämä riittää minulle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmisen pitäisi elämässään nähdä muutakin kuin kotinurkkansa, vaikka sitten palaisikin kotiseudulleen. Tämä lisää ymmärtämystä erilaisia ihmisiä Ja olosuhteita kohtaan ja vähentää persujen kannatusta.
Miten joku maatilan jatkajakin lähtee muutamaksi vuodeksi toisaalle? Sinäkö käyt lomittamassa?
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kaikkien pitäisi asua jonkin aikaa kotipaikkakuntansa ulkopuolella. Esim. jo muutaman kuukauden asuminen ulkomailla avartaa maailmankuvaa paljon, joutuu uusiin sosiaalisiin tilanteisiin ja ehkä oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Eikä tarvitse lähteä edes ulkomaille, helsinkiläinen Kainuuseen ja sieltä vastaavasti isompaan kaupunkiin, siinäkin on kulttuurieroa ihan tarpeeksi.
Niin. Todetakseen vain ihmisten raadollisuuden ja ahdasmielisyyden, kuten tällä palstalla, ellei muutos tapahdu. Miksi joku muuttaisi Kainuuseen, periferiaan, kai Helsingille on muitakin vaihtoehtoja. Rahattomana paikkakunnille voi jumittua lopullisesti.
Matkustakaa,nähkää ja kokekaa! Sitten jos vielä haluatte sinne takasin mistä lähditte niin ok, mutta ensin on nähtävä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Matkustakaa,nähkää ja kokekaa! Sitten jos vielä haluatte sinne takasin mistä lähditte niin ok, mutta ensin on nähtävä muuta.
Ei kaikki halua matkustaa, nähdä ja kokea.
Asua silmätikkuna pienellä paikkakunnalla on elämän kirous.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki halua matkustaa, nähdä ja kokea.
Uskon että suurin osa haluaa matkustella ja nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuntemani lapsuutensa kotipaikkakunnalla asuvat on helsinkiläisiä. Heille muutto kaupungin sisälläkin on kauhistus, Töölöstä Herttoniemeen on liian pitkä matka.
Olen helsinkiläinen paluumuuttaja. Lapsuus ja nuoruus täällä. Sitten elämää 4000, 30000 ja 200000 asukkaan paikkakunnilla, kunnes paluu juurille. Lapsuuden kaveripiiristä yli puolet muuttaneet Helsingistä muualle.
Ihmiset tuhlaa elämänsä jämähtämällä.
No oikeastaan se riippuu siirä, että kuinka pieneen ympyrään ajatukset ovat käpertyneet.
Noin yleisesti ottaen tuntuu olevan niin, että kun ei ole liikuttu kotipiirin ulkopuolella, niin ajatusmaailma on melko mustavalkoisen suppea, lähinnä Seiskan ja Alibin kokemusmaailmaan perustuva.
Kun on asunut ympäri Suomen ja liikkunut maailmalla, niin useimmilla näkökulma avartuu.
Poikkeuksia on molemmissa ryhmissä.
Vaikka asuu ikänsä kotikylällä, niin yleissivistys ja tietämys maailman menosta voi olla todella laaja. Siitähän se on kiinni, että mitä ja minkä verran lukee, kuuntelee, katselee ja opiskelee. Paljon myös riippuu tuttavapiiristä ja siitä, onko kontakteja oman elinpiirin ja ajatusmaailman ulkopuolision ihmisiin.
Edellä oleva näkemys perustuu havaintoihin omista sukulaisista, naapureista ja tuttavapiiristä
Minä muutin ulkomaille vanhempieni kanssa (työtehtävät), kun olin vain muutaman vuoden ikäinen. Tähän mennessä olen asunut pitempiä aikoja viidessä eri maassa. Nykyisessä kotimaassani asunen ehkä loppuelämäni. Omat lapsenikin ovat tottuneet liikkumaan; opiskelevat tällä hetkellä kumpikin eri maissa ja tähtäävät kansainvälisiin tehtäviin. Kielitaito kummallakin on erinomainen. Mikä sopii kenellekin; me olemme eläneet elämäämme omalla tavallamme ja hyvä niin! Koti on aina ollut siellä, missä ♥️
Miksi monesti ihmisten mielestä oikea tapa elää on nähdä ja kokea mahdollisimman paljon? Minäkin olen matkustellut mutta en saanut siitä oikein mitään irti vaan kapasin joka kerta kotiin. Meitä ihmisiä on niin erilaisia.
Nyt ole viihtynyt samalla paikkakunnalla n.15 vuotta ja viihdyn oikein hyvin. En varmasti ole ainut joka elää näin.
MInä olen 53 v 4 kk. Siitä olen asunut 8 kk eri kaupungissa ja yhteensä 7 vuotta tämän kaupungin muissa kaupunginosissa. Kaiken muun ajan olen asunut tässä samassa kaupunginosassa. Olkaa ihan mitä mieltä haluatte, jos nyt tuntemattoman ihmisen asuinpaikoista on syytä olla yhtään mitään mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tuhlaa elämänsä jämähtämällä.
Et voi puhua toisten puolesta. Mikä on kullekin tuhlaamista. Itse kadun sitä kun elin aikoinaan aivan liian vähän hetkessä. Halusin nimenomaan nähdä ja mennä ja se oli virhe.
Vierailija kirjoitti:
Minä muutin ulkomaille vanhempieni kanssa (työtehtävät), kun olin vain muutaman vuoden ikäinen. Tähän mennessä olen asunut pitempiä aikoja viidessä eri maassa. Nykyisessä kotimaassani asunen ehkä loppuelämäni. Omat lapsenikin ovat tottuneet liikkumaan; opiskelevat tällä hetkellä kumpikin eri maissa ja tähtäävät kansainvälisiin tehtäviin. Kielitaito kummallakin on erinomainen. Mikä sopii kenellekin; me olemme eläneet elämäämme omalla tavallamme ja hyvä niin! Koti on aina ollut siellä, missä ♥️
Miten keksit tulla tälle sivulle jos suomalainen sivusto?
Vierailija kirjoitti:
No oikeastaan se riippuu siirä, että kuinka pieneen ympyrään ajatukset ovat käpertyneet.
Noin yleisesti ottaen tuntuu olevan niin, että kun ei ole liikuttu kotipiirin ulkopuolella, niin ajatusmaailma on melko mustavalkoisen suppea, lähinnä Seiskan ja Alibin kokemusmaailmaan perustuva.
Kun on asunut ympäri Suomen ja liikkunut maailmalla, niin useimmilla näkökulma avartuu.
Poikkeuksia on molemmissa ryhmissä.
Vaikka asuu ikänsä kotikylällä, niin yleissivistys ja tietämys maailman menosta voi olla todella laaja. Siitähän se on kiinni, että mitä ja minkä verran lukee, kuuntelee, katselee ja opiskelee. Paljon myös riippuu tuttavapiiristä ja siitä, onko kontakteja oman elinpiirin ja ajatusmaailman ulkopuolision ihmisiin.
Edellä oleva näkemys perustuu havaintoihin omista sukulaisista, naapureista ja tuttavapiiristä
Ohi aiheen mutta en tiedä ketään joka lukisi vain ja ainoastaan seiskaa.
Kun jää henkisesti ahtaaksi ei auta vaikka kuinka olisi ympärillä lääniä.